Fakty i opinie

Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia

Najnowszy artukuł na ten temat Dworzec we Wrzeszczu będzie gotowy w 2022 roku
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r.
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r. fot. kk/Trojmiasto.pl

Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.



Z której stacji dalekobieżnej najczęściej korzystasz?

Gdańsk Główny 26%
Gdańsk Wrzeszcz 49%
Gdańsk Oliwa 13%
Sopot 3%
Gdynia Orłowo 1%
Gdynia Główna 8%
zakończona Łącznie głosów: 2385
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska po kilku tygodniach od terminu składania ofert wyłoniła wreszcie wykonawcę, który będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług nadzoru dla przebudowy terenu przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).

Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.

Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu.
Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu. graf. Trojmiasto.pl

Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej



Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
  1. usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
  2. usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).

Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).

W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda.
W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda. fot. kk/Trojmiasto.pl

Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących



Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:
  • budowę ronda na ul. Lendziona przy pętli autobusowej (rondo to przewidziano już na etapie planowania rozbudowy Galerii Bałtyckiej, która ostatecznie może powstać w innej formie),
  • utworzenie trzech miejsc parkingowych typu kiss and ride (czyli do krótkiego postoju - podwiezienia lub odebrania znajomego z dworca własnym autem),
  • utworzenie dwóch miejsc dla taksówek tuż przy dworcu.

Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.

Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów


Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik.
Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik. fot. kk/Trojmiasto.pl

Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy



Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.

To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.

Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego



Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.

- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.

Biura i lokale usługowe do wynajęcia we Wrzeszczu - ogłoszenia

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Mam nadzieję że w końcu będzie to dworzec na miarę XXI wieku.Szkoda mi zawsze tylko budki z zapiekankami wszak,to nasze tradycyjne danie przed imprezowe.Ciekawa ta koncepcja Kiss nad ride...tzn przed podróżą można pocałować jakąś dziewczynę?)Tylko co na to żony moi drodzy i kochani...

    • 49 72

  • Ciekawe czy będą działające kasy biletowe, tak jak było to w 1982 r

    • 103 11

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Biletu przez internet lub komórkę nie potrafisz kupić?

    • 10 43

  • Ten kurnik powinien być zrównany z ziemią, a nie po raz kolejny remontowany. Zbudujcie wreszcie normalny, pełnowymiarowy dworzec!!

    • 276 13

  • Ma się rozumieć, że miejsca postojowe

    dla rowerów będą płatne, bo jeśli nie, to ...konstytucja!!! Skoro kierowcy myszą płacić za parking, dlaczegoby nie mieli płacić inni ...wszyscy równo.

    • 66 107

  • Fajnie gdyby ktoś pomyślał o tej przestrzeni jak o calosci

    Potrzebne zrobienie chodnika aż do starego biowaya, zrobienie wygodnego i równego dojścia na przystanki, poprawienie wyjazdu autobusów z Lebdziona w Grunwaldzką (teraz autobusy tracą tam do 3 min czekając na lukę w ruchu na Grunwaldzkiej), przywrócenie buspasa na Dmowskiego, wygodne dojście na klonową. Budynek dworca nie musi mieć wodotrysków, wystarczy odnowić, zrobić kasy, poczekalnię i zrobić dobry system informacji pasażerów.

    • 102 10

  • Bo samochód generuje wyłącznie koszty, a kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą. Do tego większość nosi wąsy, przez co obniżają estetykę.

    • 57 18

  • 392 tysiące - wiadomo za 150 tysięcy to dzisiaj nawet ksiądz nie da zgody :)

    • 60 16

  • Nad torami przejscie

    z Bałtyckiej do Metropolii i dworzec w budynku Metropolii, bo i tak nic się tam nie dzieje. W miejsce obecnego dworca kilkupiętrowy klub nocny lub zadaszone ogrody.

    • 46 32

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.