• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecie podejście do remontu dworca SKM za 60 mln zł

Michał Brancewicz
17 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
SKM po raz trzeci szuka wykonawcy remontu dworca podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna. SKM po raz trzeci szuka wykonawcy remontu dworca podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna.

Od dwóch lat Szybka Kolej Miejska próbuje znaleźć wykonawcę remontu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM, ale do tej pory oferty były zdecydowanie za drogie. Teraz przetarg został ogłoszony po raz trzeci. Szacowana na 59,3 mln zł brutto inwestycja ma być zrealizowana do jesieni 2022 roku, co oznacza, że wykonawca będzie miał mniej czasu na prace projektowe i budowlane.



Czy tym razem pojawią się oferty, które zmieszczą się w budżecie SKM?


  • W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na opracowanie projektu i wykonanie modernizacji dworca podmiejskiego na stacji Gdynia Główna, w którym powstanie również centrum monitoringu oraz remont peronu SKM.
  • SKM planowała wydać 28 mln zł netto (spółka podaje kwoty przetargów w netto), ale jedyna oferta firmy T4B z Warszawy opiewała na 59,3 mln zł brutto (48 mln zł netto). Przetarg został unieważniony.
  • W kwietniu 2019 roku SKM ogłosiła drugie postępowanie podnosząc budżet inwestycji do 48 mln zł netto (59,3 mln zł brutto)
  • Znów zgłosiła się tylko firma T4B, tym razem w konsorcjum z firmą Contrast, oferując swoje usługi za 73,7 mln zł brutto (59,97 mln zł netto). Przetarg ponownie został unieważniony.

Czytaj też: Remont dworca SKM podrożał o 14 mln zł w niecały rok

Teraz SKM robi trzecie podejście do wyłonienia wykonawcy. W budżecie inwestycji nadal jest kwota 48,3 mln zł netto (59,4 mln zł brutto). Oferty można składać do 1 czerwca.

Mniej czasu na realizację



Jeśli uda się wybrać wykonawcę, będzie on miał 14 miesięcy, od momentu podpisania umowy, na opracowanie projektu, a potem będzie musiał zrealizować wszystkie prace budowlane do 30 października 2022 roku.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w przetargach ogłaszanych w latach 2018 i 2019 termin realizacji został ustalony na 31 sierpnia 2022. Teraz termin został wydłużony o dwa miesiące, ale faktycznie oznacza to, że zwycięska firma będzie miała znacznie mniej czasu na uporanie się z całą inwestycją, bowiem realizacja znacznie później się rozpocznie.

Czy zakres prac jest mniejszy?

Nie ma znaczących zmian jeśli chodzi o zakres tej inwestycji. Czas na przygotowanie dokumentacji projektowej jest krótszy, gdyż mamy określony termin na realizację całego projektu - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM Trójmiasto. - Do poprzedniego przetargu było wiele zapytań potencjalnych wykonawców, więc liczymy, że zainteresowani znajdą się także i teraz.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
Przypomnijmy, wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (96) 3 zablokowane

  • Ladny dworzec. (1)

    Jedynie te nowoczesne elementy informacyjne go szpecą. Nachalna kolorystyka nie pasuje i liternictwo nie jest zunifikowane. Napisy powinny być na tabliczkach mosiężnych, duże litery wycięte z miedzi lub mosiądzu. Ta foliowa tandeta nie pasuje.

    • 2 1

    • gość

      człowieku o czym ty piszesz to nie barok

      • 0 0

  • Dworzec (2)

    zostawcie tak jak jest ! skansen ! atrakcja turystyczna !

    • 2 3

    • stary gdynanin

      masz racje ja chętnie podejmę prace jako kustosz i zarazem przewodnik

      • 0 0

    • wprowadzic opłaty za korzystanie ze skansenu.

      • 1 0

  • senior

    ochyda syf badziewie bunkier i mogę tak wymieniać i wymieniać jak czytam że wykonawca remontu ma zachować te ohydne wejściowe drzwi to chce mi się wyprowadzić z gdyni co w nich pięknego tu muszą być szerokie szklane nowoczesne a niech je sprzedadzą będzie więcej szmalu na remont żebym miał trotyl to rozwalił bym całe te badziewie w powietsze

    • 1 0

  • Wiata

    Istniejącą wiatę można by wydłużyć o dwa przęsła.

    • 1 1

  • Nie rozumiem (2)

    zakresu tego remontu.
    Dlaczego plac przed budynkiem do remontu, skoro nawierzchnia już została wymieniona?
    Dlaczego remont peronu, skoro również nie tak dawno był remontowany i nie wygląda źle?
    Nie wiem jak z tym centrum monitoringu ale już coś takiego istnieje na piętrze dworca.
    Tory o ile pamiętam także były wymieniane (kiedy peron był remontowany).
    Napis "Dworzec Podmiejski" działa bez zarzutu - świeci gdy jest ciemno i jest bardzo dobrze widoczny.
    Zegar zewnętrzny został naprawiony niedawno.
    Może więc udałoby sie ograniczyć zakres prac, zaoszczędzić a tym samym sprawić, że ten remont będzie w ogóle możliwy do zrealizowania...?
    Bo obawiam się, że znów braknie kasy i zostanie dziadostwo (np. przejście pod torami wygląda fatalnie).
    Najbardziej z tego wszystkiego cieszy mnie plan wyrzucenia tych śmierdzących kurczaków, zasłaniających dodatkowo widok pracownikom kas.

    • 16 3

    • zapomniałem dodać

      że bardzo przydałaby się wiata dla istniejącego parkingu rowerowego a nie widziałem tego nigdzie w planach

      • 0 0

    • Połączenie między dworcami.

      Dworzec podmiejski jest połączony z dworcem głównym zadaszoną galerią. Jednak po stronie dworca podmiejskiego galeria prowadzi do niego tyko poprzez jedno wejście w kierunku schodów na półpiętro i kolejnym biegiem schodowym w dół już na poziom hali kas. Trochę to jest skomplikowane? To oryginalna, z lat 50 - tych komplikacja. Przy tak dużych zamierzeniach dałoby się zaprojektować, uzgodnić i zrealizować zmianę polegającą na udrożnieniu tego połączenia, tak aby znikły te niepotrzebne schody. Na dworcu priorytetem powinna być funkcjonalność, dostępność dla osób z trudnościami w poruszaniu się i uniwersalność.

      • 1 0

  • Niech zburzą cały obiekt...

    Dworzec podmiejski jest brzydki i niefunkcjonalny. Żeby przejść na przystanki trzeba wchodzić i schodzić na schody A potem wąskim przesłaniem lecieć na autobus. Dwa bezsensowne wyjścia. A przed dworcem kosteczki po których nie da się ciągnąć walizki. Idealne warunki dla podróżnych! Tam trzeba postawić nowoczesny funkcjonalny projekt który będzie wizytówką miasta. Na razie cały obiekt przesiąkł kurczakami z rożną i kasami za filarami

    • 1 4

  • Przejście po schodach.

    Dworzec Podmiejski ma wadę funkcjonalną - przejście z hali kas do zadaszonego pasażu w kierunku dworca Głównego wymaga zdolności chodzenia po schodach. To powinno być poprawione z u wagi na wymaganą na dworcach dostępność i uniwersalność. Budynki zabytkowe mogą być przebudowywane a nie tylko remontowane.

    • 2 0

  • Rondo

    Naprawcie przy tym dworcu a nie peron.

    • 1 0

  • Malo pieniędzy zarezerwowanych i mały zakres modernizacji i remontu. (2)

    Podróż SKM, która często staje się koleją regionalna zaczyna się na wygodnej stacji i przystanku. Aby tak było, w całym województwie przebudowywane powinny być istniejące i budowane nowe obiekty. Planowane lokalne centrum sterowania powinno być w dobudowanym pięterku wycofanym od ulicy i wyposażonym w komputerowe systemy i nowoczesne urządzenia pozwalają sprawniej i bezpieczniej monitorować i prowadzić ruch większej liczby pociągów podmiejskich na modernizowanych liniach. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki nowobudowanym bezkolizyjnym przejazdom i przejściom pod lub nad torami nie wiem dlaczego nie zintegrowano obok biegnącej ścieżki rowerowej z Dworcem SKM??
    Dobrze, że większość wystroju poddana zostanie konserwacji, bo "projektanci" uraczyli by nas znowu wsiową odpychającą wiatom, czy innymi pożal się boże pomysłami z peronów "Głównej PKP" za min. Nowaka z PO, które obiecał zmienić, ale widać maja się dobrze jak każda prowizorka.

    • 1 0

    • Wiaty na peronach 2-5 (1)

      Wiaty na peronach 2-5 są jak przykrótkie kołderki. Pasażer zanim do nich dojdzie w czasie deszczu to zmoknie. Krawędź peronu przy opadach śniegu (w tym roku chyba nie) zamienia się w ślizgawkę. A Gdynia zasługuje na halę nad peronami pewnie nie taką jak te sprzed stu lat z Dreźnie, Wrocławiu czy Lwowie, ale może taką jak nowe hale w Rotterdamie (Central) lub w Madrycie (Atocha).

      • 2 0

      • taką

        jak w Legnicy lub Gliwicach!!! Albo zaszaleć i machnąć jak w Centralnej!!!

        • 1 0

  • Wstyd! (5)

    Wstyd dla Gdyni! Jeżdżę po dworcach większych miast i nigdzie takiego zaniedbania nie widziałem, nie wspomnę już o funkcjonalności. Gastronomia typu Kurczak z...z obrzydliwym zapachem unoszacym się wokoło, barszcz i hot dog za złotówkę, żadnej ławki, kawiarni, kiosku, odchodząca płatami farba, zepsuta winda, płachty reklamowe...wiele można wymieniać, szkoda tego dworca, kiedyś był taki piękny. Mam nadzieję, że się uda.

    • 10 0

    • Bar kurczak (1)

      Bary wolnostojące że specjalnością "kurczak", to najtrwalsze, najlepiej wyeksponowane i najdalej wyczuwalne elementy zagospodarowania węzłów integracyjnych....myślę, że dwa, trzy lata po remoncie bar w formie wolnostojącej powróci, chyba że znajdzie się dla niego miejsce w budynku dworca, czyli po drugiej stronie ściany przy której stoi obecnie, tylko, trochę dalej - za kasami....z dobrą wentylacją...

      • 0 0

      • Kurczak

        kurczakiem, ale zniknie kiosk i będzie dennie, jak na Chyloni...

        • 0 0

    • (2)

      a czy byłeś na dworcu w Kutnie?

      • 0 0

      • Dworzec

        w Kutnie jest po remoncie... jesteś nie w temacie!

        • 0 1

      • Nie bo tam pękają oczy oczy oczy

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane