- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. Spacerowej. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.
- Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
- Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
- Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.
Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.
Radny: potrzebny czwarty wariant
Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.
Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.
Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu
- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.
W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.
Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.
Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.
Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.
Opinie wybrane
-
2021-07-12 06:37
Etapowania (7)
Pamiętajcie. Najpierw buspas dla dzieci i emerytów ze ścieżką rowerową dla rekreacji i wycinką lasu i utrudnieniami na 2-3 lata, potem kanalizacja deszczowa i kolejne pasy dla osób dojeżdżających do pracy. Bo w Polsce robimy na od...
- 52 28
-
2021-07-12 18:15
Oliwa65
Nie świrujcie, tylko drugą jezdnię wybudujcie. Znów wywalanie pieniędzy.
- 1 0
-
2021-07-12 09:05
bo do pracy można jechać tylko samochodem :D (4)
człowieku zdejmij te klapki z oczu i rusz się trochę. Nie każdy jest niepełnosprawny żeby musieć jeździć autem
- 10 11
-
2021-07-12 12:31
tak, ponieważ w Gdańsku jest tak beznadziejna komunikacja (2)
dlatego jak nie pracujesz przy głównych arteriach to dojazd komunikacją miejską jest totalnie bez sensu! Nie wszyscy mają cały dzień na wożenie się po mieście. Trzeba jeszcze dzieci odbrać, zakupy zrobić, ogólnie pożyć...
- 4 8
-
2021-07-12 17:46
no właśnie chcą poprawić komunikacje to kierowcy, tak przejmujący się nią podobno, już narzekaja.
- 0 0
-
2021-07-12 14:02
no to dlatego budują buspas, żeby tę komunikację usprawnić geniuszu
- 9 0
-
2021-07-12 11:59
Człowieku, ile ty masz lat?
- 2 3
-
2021-07-12 08:53
w Gda tak robią
- 2 2
-
2021-07-12 09:31
droga rowerowa (10)
to jest to! brakuje tam wygodnego przejazdu z jednej strony ulicy na drugą, do tego by dojechać do ścieżki biegnącej wzdłuż Spacerowej trzeba kawałek przejechać ulicą co nie jest fajne ani dla kierowców ani dla rowerzystów.
- 52 20
-
2021-07-12 16:19
Brakuje tam jeszcze wyciągu dla rowerzystów by mogli wygodnie podjechać pod górę. Teraz muszą się na pedałować biedactwa
- 1 4
-
2021-07-12 13:56
Nikt nie planuje zrobić drogi wylotowej z miasta
w taki sposób, żeby upłynnić ruch pojazdów, a przy okazji usprawnić transport miejski i rowerowy. Zacznę od Armii Krajowej, gdzie aż prosi się o wiadukt nad ul. Łostowicką, co usprawniłoby zdecydowanie przejazd tą arterią. Aleja Żołnierzy Wyklętych nazywana jest przez część użytkowników "zemstą Adamowicza". Zamiast zbudować trasę upłynniającą ruch
w taki sposób, żeby upłynnić ruch pojazdów, a przy okazji usprawnić transport miejski i rowerowy. Zacznę od Armii Krajowej, gdzie aż prosi się o wiadukt nad ul. Łostowicką, co usprawniłoby zdecydowanie przejazd tą arterią. Aleja Żołnierzy Wyklętych nazywana jest przez część użytkowników "zemstą Adamowicza". Zamiast zbudować trasę upłynniającą ruch w obu kierunkach naprodukowano świateł, które powodują gigantyczne korki. O ścieżkach rowerowych nie piszę bo ich na tych drogach po prostu tam nie ma. Wydaje się natomiast pieniądze na guzik wartą ścieżkę wzdłuż ul. Potokowej i przejazdy przez Al. Żołnierzy Wyklętych. Jak widać z ul. Spacerową będzie tak samo. Przecież, jak pamiętam, była koncepcja budowy nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem, połączeniem jej z Zieloną Drogą i dalej przez Czarny Dwór do Alei Płażyńskiego. Niestety nic z tego nie będzie. Myślę, że włodarze miasta i Ci którzy zarządzają ruchem (ruch samochodowy, komunikacja miejska, rowery itp.) mają niezły ubaw widząc jak kierowcy stoją w kilometrowych korkach.
- 2 4
-
2021-07-12 12:34
Nowy wiadukt nad obwodnicą na wysokości Jysk.
Zlikwidować wjazd do centrum handlowego ze Spacerowej lub przynajmniej lewoskręty i sygnalizację świetlną. Będzie taniej i prościej. Można przez dodatkowy wiadukt wytyczyć nową trasę rowerową do Oliwy. Rowery elektryczne to teraz najszybszy środek transportu i bez problemu można nimi podjechać z Oliwy do Osowej.
- 2 0
-
2021-07-12 10:29
piękne drogi (6)
leśne dla rowertów są po obu stronach Spacerowej. Nie trzeba jechać ani kawałka ulicą. Zupełnie nie rozumiem niedorozwojów cisnących asfaltem między autami...
- 12 3
-
2021-07-12 15:07
gdzie niby są? (1)
wertepy leśne na około są dobre na weekendowe wycieczki
ale nie na codzienne dojazdy. człowieku zrozum to.- 5 4
-
2021-07-12 16:27
Dokładnie tak - chcesz poszaleć - super.
Chcesz niespocony dojechać do pracy - tylko DDR.
- 3 1
-
2021-07-12 11:38
jechałeś w piatek po burzy ? (1)
- 1 2
-
2021-07-12 22:32
Jechałem dziś
w trakcie burzy.
- 0 0
-
2021-07-12 11:01
Bo po asfalcie jedzie się szybciej (1)
Dla tych, co mają mniej siły, jedzie się lżej. Dla tych co jeżdżą na normalnych oponach, tj około 1-1,5 cala daje się jechać w ogóle. Jak chcę się realizować w terenie, to się realizuję, ale jak chcę po prostu się przemieścić, to unikam bruków "szutrów" (w TPK szutrami zwane są drogi wysypane tłuczniem) piachu i błota.Kościerska jest fajna, ale
Dla tych, co mają mniej siły, jedzie się lżej. Dla tych co jeżdżą na normalnych oponach, tj około 1-1,5 cala daje się jechać w ogóle. Jak chcę się realizować w terenie, to się realizuję, ale jak chcę po prostu się przemieścić, to unikam bruków "szutrów" (w TPK szutrami zwane są drogi wysypane tłuczniem) piachu i błota.Kościerska jest fajna, ale nie dla każdego. Wszystkie 4 drogi z Oliwy, tj. Węglowa, Marnych Mostów, Kościerska i ta od końca ddr na Spacetowej kończą się w Owczarni, nie Osowej. Oczywiście, że są Klesza i Reja, ale równie dobrze można by proponować chodnik po Słowackiego.
Przyznajesz, się, że nie masz dość wyobraźni, żeby zrozumieć motywację innych do wyboru asfaltu do jazdy rowerem i to innych nazywasz niedorozwojami?- 7 8
-
2021-07-12 11:34
Po ciemku
Dodatkowo, spora część rowerzystów nie zdecyduje się na jazdę przez las po ciemku, a wzdłuż spacerowej ścieżka byłaby zawsze oświetlona.
- 5 1
-
2021-07-12 08:33
Może by tak projektanci przejechali się Spacerową (10)
Problemem nie jest ilość pasów tylko to jak się kończą. A kończą się tak, że samochody muszą czekać na zjazd ze Spacerowej. Z obu stron Spacerowa kończy się zatkanymi skrzyżowaniami i to one wstrzymują ruch.
- 189 9
-
2021-07-19 17:16
Transport miejski
Prawdziwym problemem jest fakt że ludzie nie używają transportu miejskiego i podrozuja autem nawet na kilku kilometrowe odcinki. To chyba właśnie o to chodzi sby zachęcić do używania transportu miejskiego i zniechęcic leni i nie dbających o środowisko. Jestem za buspasem ale może od strony lotniska powinna prowadzić jeszcze linia Tramwajowa może byłaby opcja aby połączyć Grunwaldzka tramwajem z Osowa to też trzeba rozważyć. Majaland to ogromny projekt.
- 0 0
-
2021-07-12 17:44
przecież to oczywiste. zawsze problemem jest koniec i włączenie do poprzecznej drogi. ale co proponujesz? zmniejszenie przepustowości grunwaldzkiej? to zaraz będziesz psioczył na urzędników ze nie zadbali o przepustowość grunwaldzkiej. problemem jest za duża liczba samochodów po prostu.
- 3 0
-
2021-07-12 17:27
Przepustowość aut się nie zwiększy. Chodzi o przyspieszenie autobusów i o tym jest w artykule. Jeśli ludzie mają zacząć korzystać z komunikacji miejskiej to musi ona mieć priorytet nad ruchem samochodowym.
- 4 3
-
2021-07-12 14:02
bez tunelu pod Pacholkiem (1)
tam zawsze beda korki. Oliwa jako zabytkowa dzielnica jest kompletnie nie przystosowana do ruchu tranzytowego.
- 14 1
-
2021-07-12 14:06
a na Opata
dziury coraz wieksze, bo wszyscy na tunel czekaja :)
- 7 0
-
2021-07-12 14:02
głos (2)
Bardzo mądry głos. Ciekawe czy ktoś na górze go wysłucha :)
- 4 0
-
2021-07-12 15:05
i co zrobić z tymi samochodami, gdy już się je wpuści do oliwy? (1)
Co wyburzyć, żeby rozbudować układ drogowy do takiego natężenia ruchu? Czekam na propozycje.
- 6 1
-
2021-07-12 16:28
Jak to co? Wyburzyć te biurowce i wynieść za obwodnice.
Przecież mieszkańcy Oliwy chcą tam mieć drugie Banino.
- 6 3
-
2021-07-12 08:52
pawcio miał za to sprawę ale sie wybronił
- 9 5
-
2021-07-12 08:50
najprościej jest przebudować skrzyżowanie z centrum handlowego
tak aby nie zmniejszało przepustowości.
- 19 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.