• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Ahahaha (16)

    Bez jaj, buspasik nic nie zmieni moi drodzy. Tylko dodatkowy pas ruchu może uratować Spacerową przed katastrofą komunikacyjną.

    • 92 79

    • Auta na zielonych tablicach też mogą jeździć buspasami (2)

      A z czasem będzie ich przybywać.

      • 11 19

      • Niestety tylko do 2026 roku (1)

        z czasem elektryki stracą ten przywilej

        • 23 2

        • A polniemiec dalej na wakacjach?

          • 1 0

    • Tak, wytnijmy wszystkie drzewa i dobudujmy wszędzie dodatkowe pasy.. (2)

      W Hongkongu jest ulica z dwunastoma pasami w każdym kierunku i myślisz, że na niej korków nie ma? Jedyną przyczyną korków jest nadmierna ilość samochodów wożących jedynie kierowcę.

      • 24 9

      • (1)

        Komunikacja miejska to najgorsza rzecz, na jaka mogę trafić w tym mieście. Serio, wolę stać w korku we własnym aucie, niż telepać się ztm.
        Tragedia pod każdym rozpatrywanym względem. Czas, komfort, przystępność, niestałe miejsce wykonywania pracy, potrzeba wożenia gabarytów.

        • 9 9

        • No i jest jeszcze jeden argument, nie muszę bezprawnie mieć szmaty na twarzy jadąc swoim autem. W autobusie bez maski zaraz bym wisiał na raporcie trójmiasta.

          • 4 7

    • Na Slowackiego masz dwa pasy ruchu (3)

      A i tak sa korki. Tu bedzie tak samo, autobus pomiesci wiecej ludzi

      • 26 4

      • (2)

        Na Słowackiego masz korki bo co chwile pojawia się nieskoordynowana sygnalizacja. Sytuacja podobna do Jaśkowej Doliny która korkuje się przez ustawienie świateł by móc wjechać w ślepą uliczkę

        • 5 9

        • jest skoordynowana na 50km/h ale ludzi ze wsi to przerasta. (1)

          Podibnie jest na al.Zwyciestwa gdzie dalej wsioki jezdza 70 i na lazdym czerwonym staja.

          • 8 5

          • Na Alei zwycięstwa to trzeba lecieć 70-80 właśnie żeby na światłach nie stać.

            • 5 8

    • Buspas zmieni to, że autobus nie będzie stał w korku

      Dla samochodów nic się nie zmieni, dla autobusów bardzo dużo. To dwa ogólne pasy ruchu nic nie zmienią bo i tak wszystko musi się przecisnąć przez Oliwę.

      • 24 3

    • (1)

      Trasa ekspresowa Katy Freeway w Houston w najszerszym miejscu ma obecnie 26 pasów. Po rozbudowie w latach 2008-2011 za 2,8 mld dolarów w ciągu trzech lat czas przejazdu w popołudniowym szczycie... wydłużył się o 55%. Oczywiście zupełnie niepowiązane jest to, że transport publiczny w Houston prawie nie istnieje i odpowiada za 2% ruchu... (w Gdańsku ponad 30%).

      • 16 2

      • Huston też pewno jak Gdańsk ma miejsca pracy w biurowcach w centrum a ludki żyją se 20 km dalej, a część ludzi z Wreszcza natomiast jeździ do pracy poza miasto. Taki młyn! A reszta kursuje dostawczakiem w każdym kierunku.

        • 3 1

    • Dobrze napisałeś jesteś nie tylko bez jaj ale i bez mózgu :) Tak bus pas jest potrzebny bo tacy jak ty szkodniki maja stac w

      a nie komunikacja miejska.

      • 3 2

    • Z jakiego powodu

      Jadąc Spacerowa "w górę " są korki?
      Winne tego stanu rzeczy jest skrzyzowanie, przed obwodnicą ,z dojazdem do centrum handlowego "Osowa". Tu jest problem do rozwiązania. Budowa krótkiego tunelu pod ul. Spacerowa lub ....likwidacja skrzyżowania.
      Przecież zjazd do C.H. "Osowa" można poprowadzić bezpośrednio z obwodnicy.
      Gorzej wygląda sprawa z korkiem "w dół " Spacerowej.

      • 5 3

    • Kiedy likwidacja darmowych parkingów dla urzędników?

      To tysiące miejsc w śródmieściu

      • 1 0

  • Grzelak tak na serio? (2)

    Ludzie wkurzeni majalandem, palmą, rzezią zieleni, to na odczepnego rzucił plan z gatunku "a może za pięć lat wystąpimy o finansowanie na przygotowanie wstępnej analizy przedwykonawczej w celu opracowania dokumentacji projektowej". A budowa w 2050...

    • 121 19

    • Cwaniak szykuje się na wybory

      To już za dwa lata...

      • 12 1

    • Najbardziej mnie poruszyło: rzezia zieleni

      Brrrrr

      • 2 3

  • przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans, czyli (16)

    Oliwa totalnie się zakorkuje. Dlatego potrzebny jest powrót do koncepcji tunelu pod Pachołkiem, oprotestowanej zresztą jakiś czas temu.

    • 175 64

    • Dokładnie mówiąc mógłby wynieść 8-10 minut :) A są dni że wynosi godzinę :(

      • 15 6

    • (10)

      fajnie a finansowanie? w 2018 szacowano na 2mld a tego się nie wyczaruje

      • 15 4

      • Może Morawiecki dorzuci z Nowego Ładu? :) (5)

        • 14 13

        • Z #nowego wału to on dorzuci tylko niepracującej patologii w zamian za głosy wyborcze. (3)

          Ale spokojnie, przecież nas stać, a klasa średnia to 3000 netto XD

          • 28 5

          • Niedługo patola zakwalifikuje się do miana klasy średniej (2)

            • 13 6

            • patola to pisbolszewicka szlachta. nie pracuje (1)

              sie gra sie ma. wyklęci niepokorni nierozumni, ledwie piśmienni i czytający, ale 'prawdziwi' idioci... yyy znaczy patryjoci

              • 13 5

              • Dopisz siebie.

                A wymienionych - przeproś .

                • 3 7

        • Maliniak

          Jako "gorący fan" premiera Morawieckiego możesz liczyć na ...miskę ryżu.

          • 5 1

      • tunel może sam sie sfinansować. wystarczy przez najbliższe 5 lat brać 2 zł za przejazd od auta (2)

        problem jest ,że mieliśmy w Gdańsku maszynę "kreta" ,co wiercił tunel pod Wisłą, ale poszedł na złom!!! Nie chcę pisać ile przepłacilismy za tunel skoro taka maszyna była wliczona w cenę tego projektu. Teraz znów musimy wydać miliony na to co zardzewiało na placu.

        • 11 7

        • Jasne, 2 miliardy budowa i utrzymanie rocznie kilkanaście mln pokryte z dwuzłotówek

          obudź się

          • 8 3

        • Ekspert od wiercenia co się zna

          • 4 0

      • Wiertarka była i poszła na zlom ta od tunelu.

        Za kilka milionów by się znalazł taki co by to na miejsce dostarczył. Ale łatwiej wyzlomowac 80 milionów.

        • 0 0

    • nie zakorkuje bo mowa tu tylko o autobusie (1)

      • 11 2

      • jak by bus jechał Koscierską, to owszem

        ale... Spacerowa ma dwa końce. jak kij.
        a może mieć trzy, z tunelem. jak gliniarska tonfa.
        żaden żaden żaden żaden proponowany projekt
        nie daje cienia szansy poprawy sytuacji na Spacerniaku

        mam tu wrażenie obserwowania dyskursu pacjentów Sreberka
        wy nie?

        • 6 2

    • Nic to nie zmieni. Korki się jedynie przesuną (1)

      • 5 3

      • I tak od 20 lat twierdzą

        I nic nie robią. A teraz armageddon.

        • 0 0

  • (8)

    Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

    żadne buspasy tylko 4 pasy ruchu

    • 105 69

    • Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i

      trzeba było wybudować biurowce na Osowie zamiast Majalandu

      • 21 15

    • (2)

      Jeśli powstaną dwa buspasy, to łącznie będą oczekiwane 4 pasy. Gdy autobusy nie będą stały w korkach, będzie można przewieźć zdecydowanie więcej ludzi.

      • 22 4

      • bus powinien jechać inną drogą. krótszą, spokojniejszą.

        i jest taka

        • 0 7

      • a ile tam jezdzi autobusów 1 na godzine

        • 1 5

    • ale bez objazdu Oliwy to nie ma sensu

      +tunel pod Pachołkiem?

      • 2 6

    • 4 pasy ruchu w tym po jednym buspasie

      • 2 4

    • ja bym puścił tam tramwaj ekologiczny na gaz

      • 7 0

    • lepiej 8

      • 0 0

  • Chrzanić drogę rowerową - ścieżka rowerowa biegnie równolegle do Spacerowej lasem! (9)

    • 129 53

    • (3)

      Z błota?

      • 14 11

      • Z Osowej do leśniczówki Renuszewo jest ścieżka ziemna utwardzona a od leśniczówki w kierunku Oliwy ścieżka rowerowa (2)

        ratanowa :)

        • 12 11

        • (1)

          Po co Ci droga Oliwa-Osowa możesz iść pieszo przez las. Każdy chcę mieć wygodniejszą drogę do pracy/domh/szkoły. Więc daruj sobie takie komentarze.

          • 22 3

          • A najlepiej by był darmowy dojazd koniecznie z przyczepą na wszystkowery

            • 4 4

    • na wycieczkę weekendową można sobie jechać ścieżką leśną

      ale na co dzień musi być połączenie utwardzoną drogą rowerową!

      • 17 9

    • Od kiedy zacząłem często jeżdzić do pracy z Osowej do centrum Gdyni, zauważyłem,

      że najlepiej przestać liczyć na miasto i ***** nowe ścieżki rowerowe. Tym bardziej, że prawdziwe chwile przyjemności z jazdy rowerem są z dala od ulic i samochodów.

      • 2 4

    • No tak

      Ale ścieżka jest tylko utwardzona ,a powinna być:asfaltowa dla niespełnionych kolarzy,leśna dla off roadu,z kostki dla weekendowców a najlepiej jeszcze dodatkowe pasy dla kobiet z wózkami i dla tych co na rolkach.

      • 5 4

    • Jezdzij sobie tym noca cwaniaku

      • 0 0

    • Ale może biec krawędzią buspasa

      Tak jest np. w Irlandii gdzie droga dla autobusu to jednocześnie droga dla taksowek i rowerów równiez motorów i motorowerów. Jestem za.

      • 0 0

  • Mieszkaniec (11)

    Jesli bus pas powstanie na środku kierowcy osóbek będą nim wyprzedzac inne auta, a wtedy stłuczek będzie pełno. Zamiast budować bus pas lepiej wybudowac po dodtkowym pasie w każdą strone dla każdego wtedy każdy będzie jechał 15 minum zamiast 40, a nie tylko autobusy.

    • 94 67

    • Dwa pasy w każdą stronę musza być (1)

      Dodatkowo obowiazkowo likwidacja świateł na górze. Te światła hamują cały ruch w górę...trzeba wymyślić tam bezkolizyjne skrzyżowanie. I niech żaden nawiedzony nie płacze, że trzeba będzie wyciąć pas drzew....

      • 13 24

      • trzeba zlikwidować te skrzyżowania, bo one generują korki

        pociągnąć po 3 pasy bez rozjazdów do Szemudu, a tam 3ha parkingu. I korków w górę nie będzie

        • 0 0

    • Dlatego buspas powinien być na skraju a nie pośrodku (3)

      Dla pewności odgrodzony betonowymi zaporami

      • 17 3

      • na wszelki wypadek jeszcze niemca z karabinem zatrudnić nalezy (2)

        • 11 1

        • w górę Niemca, w dół Ruskich (1)

          • 0 0

          • wystarczyło by niemieckiego policjanta wypożyczyć na trochę
            by wytresował swołocz

            • 1 0

    • (1)

      A Słowackiego sa dwa pasy i co to daje? Jedyny sposob na rozluźnienie korkow, to rozwój komunikacji miejskiej

      • 25 10

      • To juz zapomniales ze tam w korku stalo sie od 5 do 20?

        Ja pamietam.
        A teraz w korku stoi sie przez 2 godziny w dol i 2 godziny do gory w ciagu dnia

        • 3 4

    • Czas się nie zmieni bo tyle samo osób przejedzie przez skrzyżowanie w Oliwie nawet jak będzie 20 pasów .

      • 21 1

    • tak by nigdy żadna droga nie powstała

      jak by się oglądano na kierowców i ich zdolność do przestrzegania jakikolwiek przepis9w

      • 5 0

    • Nie będą, nie oszukuj się.

      • 0 0

  • Wybory się zbliżają? (1)

    • 64 5

    • Zazdrosny Kacper

      • 1 3

  • Po dwa pasy w jednym kierunku. (8)

    Spacerową trzeba przebudować jak Słowackiego po dwa pasy w jednym kierunku. Również trzeba patrzeć z perspektywy budowy parku rozrywki.

    • 100 44

    • To nie ma żadnego sensu. (2)

      Miałoby gdyby była możliwość puszczenia dwóch pasów do samej Grunwaldzkiej. A tego się nie da zrobić, więc dwa pasy na Spacerowej niczego by nie dały jeśli chodzi o wjazd do Gdańska.

      Korek powstawałby na zwężeniu i ciagnął się przez pół długości Spacerowej.

      • 31 3

      • (1)

        Po wybudowaniu tunelu całą trasa ma mieć po dwa pasy ruchu. Wtedy ruch będzie skierowany do skrzyżowania, gdzie droga prowadzi do Ergo Areny, a ulica przy Parku Oliwskim ma być przebudowana na ciąg pieszo-tramwajowy

        • 3 17

        • A to by się wiązało z puszczeniem tranzytu przez pas nadmorski, co oznaczałoby jego degradację.

          • 19 1

    • Więc twierdzisz, że na Słowackiego korki nie występują?

      Hmmm.. co innego czytam codziennie w raporcie drogowym.

      • 22 2

    • Nikt nie chce tego barachla

      • 5 3

    • No właśnie

      Jak widać dwa pasy na Słowackiego rozwiązały problem korków

      • 4 0

    • (1)

      Dwa pasy zgoda! Tylko jak je rozprowadzić w oliwie?

      • 1 1

      • Przebudowa układu ruchu w Oliwie na wielkie rondo

        • 2 1

  • (4)

    Pewnie wyciąć drzewa i posadzić w doniczkach .
    Wycinanie i niszczenie idealnie idzie tym władza .

    • 43 47

    • Wiesz czyj braciszek wycina TPK na potęgę? (3)

      Tego co mu prywatny pałacyk wyremontowaliśmy za publiczne pieniądze.
      Więc pretensje kieruj na Nowogrodzką.

      • 8 5

      • Co wyremontowałeś ?

        Ty wyremontowałeś ale za wspólne. No proszę, proszę. Bob budowniczy się znalazł.

        • 2 2

      • Piszesz o willi na Wita Stwosza którą remontowano przy udziale środków gminy gdańsk ? (1)

        • 3 0

        • Gminy Gdańsk z wielkiej litery

          Ekspercie z Warmii i Mazur

          • 1 2

  • Nawet jak wykarczuja połowę lasu żeby dogodzić kierowcom to i tak będą tam koszmarne wypadki, bo cebulacy nie potrafią jeździć przepisowo i jak zwykle będą się bawic tam w tor wyścigowy, tak jak ostatnio szczyl z mercedesa który zaliczył autobus. Dobrze, że chociaż w tym wypadku nie zabrał nikogo postronnego ze sobą.

    • 66 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane