• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Krzysztof Koprowski
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.

Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.



Czy należy dopuścić do zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej na terenie Parku Nadmorskiego im. Reagana?

Piotr Żelaznowski przedstawił swoją pracę dyplomową podczas nowego cyklu spotkań poświęconych zagadnieniom planowania przestrzennego "Miasto mówi".

- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
  1. Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska. Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
  2. Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
  3. Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.


  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.

- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".

Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.

- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?

- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u. Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.

Miejsca

Opinie (269) 9 zablokowanych

  • Zamiast zrobić dobre drogi z tunelami, mostami , tunelami dla pieszych, to pokazali jak będzie ta droga "obudowana" kolejnymi osiedlami, które zapchają i tak ciasną drogę. To nie" droga zielona, tylko" droga nowych osiedli ".

    • 18 2

  • (1)

    Przypominam ,że im więcej będzie zabudowy wysokiej, tym szybciej staniemy się np. Krakowem, Warszawą i będziemy też mieć smog.

    • 25 1

    • mądraliński. farmazony piszesz

      • 1 5

  • A moze droga bez bloków

    Czy już nie da się zaprojektować i wybudować drogi bez obstawiania jej blokami? Przecież droga może istnieć bez bloków dookoła!

    Na tych osiedlach i tak przez 10 miesięcy w roku nikt nie mieszka, a zabierają tereny wypoczynkowe dla ludzi, którzy mieszkają w Gdańsku i cały rok i zmniejszają atrakcyjność turystyczną tego miasta.

    • 16 2

  • Tajemniczy radni blokują inwestycje (3)

    Byłem na tym spotkaniu i siedziałem obok urzędnika z BRG, który nie za bardzo mógł się wypowiadać, ale jego komentarze półgębkiem były mocne.

    - Droga Zielona może powstać bo była by na nią kasa z UE, a na Nową Kościuszki tylko z miasta,
    - Nowa Kościuszki nie powstaje bo na jej terenie działki ma dwóch radnych i nikt o tym głośno nie mówi,
    - Nie da się zabudować "Zielonego Bulwaru" z dwóch stron z racji na stosunki wodne,
    - W BRG są też różne opcji i w zależności od spotkania i odbiorców mówione są różne rzeczy. Nawet dwóch dyrektorów nie może się dogadać ze sobą a jak mają razem jakąś prezentację to stoją do siebie plecami.

    • 9 8

    • Jako pracownik BRG... (2)

      To może wyprostuję trochę jako pracownik BRG zajmujący się tematem, bo ktoś tu coś pokręcił prawdy z nieprawdami (słuch trzeba mieć dobry jak się podsłuchuje):
      - nie można wprowadzić nowej zabudowy od strony morza, bo są strefy ujęcia wody - prawda. Mamy tu pracę studencką i mimo innych deklaracji autora jest ona oderwana od rzeczywistości. Wstyd dla promotora, że tego nie wyłapał! Tylko, że bez tej pierzei zabudowy od strony morza to mamy to samo co BRG zaproponowało pod nazwą Zielonego Bulwaru co parę osób na spotkaniu zauważyło. :) 
      - różnice w możliwości źródeł finansowania Nowej Kościuszki, a Zielonego Bulwaru faktycznie są spore, ale nie koniecznie też z UE, natomiast w ramach wspomnianego na spotkaniu TEN-T wbrew temu co mówiono jest możliwość pozyskania środków nawet na drogi z mniejszą dopuszczalną prędkością poruszania się i zakazem ruchu dużych pojazdów ciężarowych. Nie jest to łatwy temat, ale potencjalna możliwość jest. Nie ma w tej chwili rozstrzygnięcia skąd będą środki na te inwestycje. Może różne odcinki z różnych, co też jest możliwe? 
      - działki radnych w Nowej Kościuszki? Jakich? Budujemy napięcie i sensację, bo bez tego jest nudna rzeczywistość? To może napisać których albo nie pisać bzdur i pomówień, bo bez konkretów to tak to wygląda?
      - Ostatni smaczek... dyrektorzy BRG? W całej historii BRG był tylko jeden dyrektor. :)
      Obecnie takie stanowiska zajmują wyłącznie kobiety. Jak się nie widzą to często na gorąco ze sobą na telefonach. Większość z tych Pań zna się od lat i mam wrażenie, że tworzą napradę sprawny zespół. Coś ktoś usłyszał i chyba mocno sobie dopowiedział resztę z tego co nie uslyszał :)

      Następnym razem polecam wpierw jednak dopytać. Naprawdę w BRG nikt do nikogo plecami nie siada i staramy się rozmawiać nawet kiedy rozmówca nas obraża albo jest agresywny (bo tak też niestety się zdarza). 

      Zapraszamy.

      • 21 2

      • Dziękuję za wyjaśnienia.

        Przepraszam też za pomówienia. Nazwisk tych tajemniczych radnych nie znam, bo nikt ich nie podawał. Co do tych dyrektorów, to rzeczywiście nie orientuje się w strukturach BRG i BRPK. Zawodowo tym tematem się jednak nie zajmuję. Jestem tylko zwykłym mieszkańcem.
        Doceniam możliwość rozmowy i dyskusji, na różnych spotkaniach.

        Pozdrawiam i do zobaczenia na następnych dyskusjach.

        • 4 0

      • jako pracownik też z BRG

        Szanowni Państwo, Drodzy Mieszkańcy...każdy gdzieś pracuje...nam przypadła ta rola, że reprezentujemy miasto...czy jesteście Drodzy Mieszkańcy w 100% pewni wszystkich artykułów, ich rzetelności i prawdomówności...jeśli tak to nie zachęcam...jeśli nie...to może warto przyjść do BRG i porozmawiać z projektantami...jeśli ktoś jeszcze tego nie zauważył, jesteśmy jedną z bardziej otwartych jednostek miasta na konsultacje z mieszkańcami i robimy to pracując od świtu do nocy. Utarte i powszechnienie stosowane oskarżenia że "Urzędasy" nic nie robią nijak mają się do rzeczywistości...zapraszam...do Biura ...przedstawię Państwu swoje dzieci, które najczęściej widzę na zdjęciu bo kiedy wracam do domu one już śpią...proszę pamiętać, że urzędnik też człowiek...i zapraszam do konsultacji z pracownikami Biura jeśli macie Państwo wątpliwości...

        • 9 0

  • Wszystko sprzedadzą, łapy precz od zielonych terenów

    Urzędasy jesteście dla mieszkańców, żyjecie z pieniędzy podatników. W tym mieście wszystko się sprzedaje, przypomina mi to trochę pijaka który sprzeda wszystko żeby...

    • 23 1

  • I tak pomału doprowadza się do zabetonowania Gdańska

    Wycinka TPK, zabudowa parku, tunel pod pachołkiem, itd. Żal.

    • 24 1

  • budyń przerżniesz wybory tu manie. pisbolszewicy

    powiesdzą ze nigdy nie bedzie żadnego okrajania pasa zieleni nadmorskiego i wygra. a na wiosne plan drogi wyciągnie sie z szuflady i bez pytania kogokolwiek o co kolwiek poprostu sie zabuduje wszystko po same alejki nad morzem i tyle

    • 4 2

  • Człowieniu, budować? Gdzie? Przy wodzie? Na piaskach?!?

    • 3 2

  • Zator (1)

    Co się stanie z Sopotem po ewentualnym przekopie "pachołka" i przebudowie "zielonej drogi"?
    Sopot zostanie zajechany (zakorkowany) przez Obwodnicę i Tunel pod Martwą Wisłą.

    • 7 1

    • To już problem Sopotu i jego władz które nic nie robią żyjąc w przekonaniu że są kurortem i są ponad wszystko.

      • 1 1

  • Rheinufer Tunnel w Dusseldorfie (4)

    a czemu nie wrzuca Drogi Zielonej pod ziemię. Takie rozwiązanie jest np w Dusseldorfie. Górą chodzą ludzie promenadą nad Renem a dołem auta. Ponad 2 kilometry tunelu pozwoliło miastu nie wprowadzać aut do prestiżowego rejonu miasta

    • 15 3

    • czy Ty wierzysz że ta obecna ekipa rządząca Gdańskiem

      byłaby w stanie coś takiego wymyślić i wgl jakąś wizją rozbudowy tego miasta....
      oni nawet jak nowy asfalt leja to dokładnie w na to samo miejsce, nie ma wizji że np. można by poszerzyć, zrobić coś inaczej bo przecież miasto się rozwija i koncepcja powinna iść wraz z jego rozwojem, ale o czym my mówimy

      • 4 2

    • (2)

      Ludzie tam nie ma możliwości budowy odwodnienia z racji strefy ochrony ujęć. Tu na prawdę nie ma jak w grunt wejść. Strefy ochrony ujęć nie wymyślił sobie miasto. Pani Kopeć i ktoś z BRG o tym mówili na spotkaniu. Nie sluchaliscie albo nie byliście na spotkaniu.

      • 5 0

      • nie znam się i ufam fachowcom ale... ... (1)

        dla projektowanych od strony Parku Reagana budynków z halami garażowymi sprawa odwodnienia to nie przeszkadza? Przecież wchodzą już w strefę ujęć wody ze wszystkimi instalacjami obsługującymi nowe inwestycje deweloperskie. Moim zdaniem trzeba szeroko rozmawiać o wszelkich możliwych rozwiązaniach (wręcz klasy światowej) bo wiadome jest że domkniecie tej ramy komunikacyjnej jest konieczne dla bezpieczeństwa miasta.

        • 2 2

        • Pytanie których budynków? Te w tej pracy dyplomowej juz są w tej strefie i dlatego są nie realne.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane