• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Krzysztof Koprowski
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 1 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną jedynie od strony Przymorza.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 2 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz częściowo po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.
  • Wariant 3 zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej. Budynki powstaną od strony Przymorza oraz na całej długości po stronie Parku Nadmorskiego.

Jak zagospodarować tereny wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, by stała się ona typową miejską ulicą, a nie jedynie "korytarzem drogowym"? Praca dyplomowa studenta PG z trzema wariantami zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej była przyczynkiem do dyskusji o roli nadmorskiego fragmentu tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska.



Czy należy dopuścić do zabudowy wzdłuż Drogi Zielonej na terenie Parku Nadmorskiego im. Reagana?

Piotr Żelaznowski przedstawił swoją pracę dyplomową podczas nowego cyklu spotkań poświęconych zagadnieniom planowania przestrzennego "Miasto mówi".

- Proponuję trzy warianty, które oparte są na różnych systemach i wartościach. Nie daję jednoznacznej odpowiedzi, która z nich jest najlepsza, ponieważ nie jest to jeszcze ten etap rozważań. Chodzi o to, by zastanowić się, w którą stronę można pójść i co osiągnąć poszczególnymi wariantami - tłumaczy autor pracy.
  1. Pierwszy wariant zakłada zabudowę terenów znajdujących się jedynie po zachodniej stronie planowanego przebiegu Drogi Zieleni (tj. po stronie bloków Przymorza) oraz niedaleko Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska. Z wyliczeń autora wynika, że rozwiązanie to wykorzystuje ok. 51 proc. potencjalnego obszaru pod zabudowę.
  2. Wariant drugi zakłada wykorzystanie szerokiego korytarza Drogi Zielonej oraz częściowo fragmentu Parku Nadmorskiego pod nowe budynki. Wykorzystanie potencjalnych terenów pod zabudowę to ok. 67 proc.
  3. Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów.


  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
  • Parametry potencjalnych form zabudowy.
Co nie dziwi, to właśnie ostatni wariant wzbudził najwięcej emocji podczas dyskusji. Przede wszystkim ze względu na znajdujące się na terenie parku ujęcia wody.

- Zabudowa po stronie parku nie jest taka prosta. Mamy tam linię ujęć wody, z których korzystają gdańszczanie. Nie można tego lekceważyć - zwracała uwagę Jadwiga Kopeć z Polskiego Klubu Ekologicznego.
- Wiele decyzji planistycznych w samorządach podejmowana jest dość przypadkowo - na różnych naradach technicznych czy spotkaniach prezydenckich. Przedstawienie kilku wariantów jako całości zagospodarowania jest dobrym podejściem, ale niekoniecznie z zabudową parku - oceniał Łukasz Pancewicz, architekt - urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich. - Należy raczej dążyć, by to była przestrzeń otwarta, a ponadto ewentualne prace budowlane i tak ograniczą ujęcia wody.
Z publiczności pojawił się również głos, by zamiast zabudowy po stronie Parku Nadmorskiego, odpowiednio uformować zieleń wysoką, tworzyć tym samym "zieloną pierzeję".

Sam pomysł uwolnienia części rezerwy pod inny, niezwiązany z infrastrukturą drogową cel, spotkał się jednak z pozytywnym przyjęciem.

- Jeżeli już mamy budować Drogę Zieloną, to wykreślmy rezerwę pod drugą jezdnię, ponieważ do obiecanego tylko jednojezdniowego przekroju będziemy wkrótce dokładali drugą jezdnię, gdy tylko pojawią się pierwsze korki - zwracał uwagę Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Po zmianach, które wprowadzano w projekcie Forum Gdańsk, gdzie z kilku budynków ostatecznie otrzymaliśmy jedną zwartą bryłę z obwodnicą dookoła, mieszkańcy niechętnie będą wierzyć wizualizacjom, jeżeli te nie będą poparte konkretnymi zabezpieczeniami prawno-planistycznymi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Skoro Droga Zielona budzi liczne kontrowersje, czy nie należało przedstawić rozwiązania zakładającego całkowite porzucenie pomysłu jej budowy?

- Nie przedstawiałem wariantu zerowego, bo pewnie ta droga powstanie. Wariant zerowy, w którym zacząłbym proponować różne, może nieco szalone, wizje, mógłby się spotkać z reakcją, że jest to wyłącznie studencka fantazja, a nie takie było zamierzenie mojej pracy - wyjaśnia Żelaznowski.
Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u. Spotkanie dot. Drogi Zielonej odbyło się w lokalu Sztuka Wyboru na osiedlu Garnizon. Kolejne, poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej, będzie miało miejsce w siedzibie FRAG-u.
Obrona pracy magisterskiej "Wartość przestrzeni miejskiej i sposób jej kształtowania w dialogu społecznym. Studium zagospodarowania korytarza urbanistycznego Drogi Zielonej w Gdańsku" odbędzie się w środę 15 lutego o godz. 9 w sali 304 Gmachu Głównego Politechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne spotkanie w ramach cyklu "Miasto mówi", organizowanego przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zaplanowano 23 lutego o godz. 19 w siedzibie stowarzyszenia przy ul. Ogarnej 118 zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Będzie ono poświęcone przebudowie Drogi Królewskiej. Wstęp wolny.

Miejsca

Opinie (269) 9 zablokowanych

  • Wasze niedoczekanie ! Nigdy nie pozwolimy aby ta droga powstała !

    • 7 3

  • najpierw pozwolili budować w lasach domy, teraz drogę, a na koniec pas startowy dla prywatnych samolotów

    • 6 2

  • Czy buta stachanowcow budynia jest az tak wielka?

    W imię własnej korzyści, w tak żenujący sposób chcą manipulować mieszkańcami?! Uwazaja, że te marne wizki (które same w sobie są deformuja rzeczywistosc)przykryja bajzel jaki szykuja wespół z deweloperami? Łapy precz od terenów zielonych tumani!

    • 3 1

  • zielona droga byla juz w projektach za komuny a teraz bedzie zrealizowana

    Była od zawsze potrzebna tylko teraz jest przy niej piękny park i chciałbym sobie w nim odpocząć a do tego potrzebne są ekrany sztuczne , naturalne , chroniące od hałasu i spalin i estakada- niestety nasze władze i inżynierowie tego nie przewiduja a szkoda bo może się stac to samo co w parku oliwskim-latem smród i hałas od tysięcy aut .....

    • 3 0

  • kiedy doczekam sie ze "miasto " Sopot zbuduje sobie wlasny dojazd do obwodncy ??

    • 0 0

  • Nie będzie Drogi Zielonej. (1)

    Spokojnie. Ta droga jedynie wpompuje więcej samochodów w dzielnicę i stworzy wewnętrzny tranzyt. Mieszkańcy nie zgodzą się na to rozwiązanie. Nikt nie kupi bajek o łatwiejszym przejeździe. W tej chwili w godzinach szczytu na Czarnym Dworze traci się do 10/15 minut i jest to w warunkach miejskich jak najbardziej do przyjęcia. Droga Zielona nie sprawi, że korka nie będzie, bo po prostu ten kierunek wybierze jeszcze więcej kierowców i ruch i tak stanie, ale samochodów będzie 10x tyle co dzisiaj. Miasto musi opracować wieloletnie koncpecje zmniejszania liczby samochodów na naszych ulicach. To jest rozwiązanie a nie kombinowanie z mnożeniem przelotówek pod blokami.

    • 6 1

    • UM i budyń ma w d... zdanie mieszkańców.

      Nie po to wydali kupę kasy na most wantowy i tunel pod Martwą Wisłą, by przejmować się zdaniem mieszkańców - jak w wielu innych inwestycjach. Ta droga, podobnie jak Droga Czerwona jest w planach od lat 70., zanim jeszcze zbudowano osiedla przy których będzie przechodzić.

      • 1 0

  • Czemu nie Nowa Kościuszki? (1)

    Zastanawiam się czemu usilnie promują Drogę Zieloną zamiast zrobić Nową Kościuszki? Dzięki temu pas nadmorski by został bez zmian a cały ruch by szedł na Słowackiego

    • 5 1

    • Stawiam, że wrócą do tej koncepcji.

      po prostestach mieszkańców. Idiotyzmem jest puszczać duży ruch wzdłuż parku i plaży. Najgorsze miejsce z możliwych.

      • 2 0

  • Jakże ważna jest to inwestycja.

    Zwłaszcza odcinek z Oliwy do ronda Chwarznieńskiego.

    • 2 0

  • Won urzędasy i deweloperzy od pasa nadmorskiego i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Kolejna obwodnica w centrum!?!

    • 4 0

  • wariant trzeci

    "Wariant trzeci to zabudowa obu stron Drogi Zielonej. Potencjalna zabudowa weszłaby znacznie w Park Nadmorski, wykorzystując wskaźnik zabudowy na poziomie 91 proc. Wariant ten wiąże się oczywiście z potencjalnymi największymi wpływami do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów."
    I wszystko jasne.
    Decydującym kryterium wszystkich podejmowanych projektów jest jak najwyższy wpływ pieniędzy do budżetu miasta z tytułu sprzedaży gruntów, nawet kosztem parków, zieleni itp. Taki sposób urbanistycznego "planowania" ma niestety znamiona krótkowzrocznej, bezmyślnej gospodarki rabunkowej.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane