- 1 Podejrzany o morderstwo w Jagatowie zatrzymany (106 opinii)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (97 opinii)
- 3 Koniec pętli pod oknami mieszkańców (86 opinii)
- 4 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (389 opinii)
- 5 Podejrzany o morderstwo może być groźny (162 opinie)
- 6 Lotnisko zarabia najwięcej w historii (152 opinie)
700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.
Tunel zawsze będzie szary i niewygodny
Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".
Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.
Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy
W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.
Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są
Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.
Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej , a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką . W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje
Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.
Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska
Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.
W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza , Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (359) 1 zablokowana
-
2016-11-10 10:31
ale wracając z meczu jest gdzie się odlać, ba nawet balasa spuścić
- 0 0
-
2016-11-11 00:39
brednia
każdy tunel ułatwia ruch . Owszem, bardziej on słuzy kierowcom, to prawda, ale co to ma do rzeczy ? Światła szkodzą zarówno pieszym jak i kierowcom ale są czasem potrzebne. Poza tym, co to ma do rzeczy, że za 300 m są światła ? Jeżeli tam będzi zielone światło, to przejedzie sie płynnie a tak byłoby to o wiele trudniejsze. Tylko głupcy rezygnują z gotowych przejść podziemnych.
Zamiast czepiać sie tuneli zajmijcie się wyłączaniem świateł regulujących ruch poza godzinami szczytu- 0 0
-
2016-11-11 12:47
moze warto
sprawdzic kto zarbobil te 700 tys ,kto to zlecil kto podpisal decyzje i nie ma krecenia ze rada miasta ktos jest odpowiedzialny za to i tyle jest tez odpowiedzialnosc zbiorowa tak wiec to jest do ustalenia wszystko i za lby i do baltyku
- 0 0
-
2016-11-12 08:18
ciemnogrod
wystarczy zobaczy zdjecia i opis i wiesz wszystko o czlowieku-ciemnogrod..tunele winny byc co skrzyzowanie.ludziom sie w d*pach poprzewracalo.najlepiej wszystko dla rowerzystow sciezki nawet do kibla rowedrowe. brawo wladcy gdyni.przejscie na jana z kolna przy hali targowej.
- 1 0
-
2016-11-12 22:42
tendencyjna opinia Pana Kajetana
w czasach, gdy to przejscia podziemne byly budowane w Gdyni, te lokalizacje nie byly juz oplotkami, albo Pan Kajetan jest bardzo mlody albo ma bardzo slaba pamiec
- 0 0
-
2016-11-12 22:59
a to Polska (1)
wlasnie i nasze kochane inżyniery
- 0 1
-
2016-11-14 18:01
prawde ci napisze yo
tam gdzie powinni zrobić to nie zrobili
- 0 0
-
2016-11-18 18:33
super
tyle zlotowek wydanych dla owadow komarow i pajakow itp. made in Polsza dno dno dno
- 0 1
-
2016-11-23 09:48
Tunel chyba tylko dla leniwych i pazernych szczurów...
Piszę tutaj o nikczemnych i wyrachowanych szczurach, które najpierw chciały latać, ale się nie udało, potem chciały jeździć przez Estakadę ale ich komunistyczni poprzednicy nie ogarnęli wystarczającej liczby pasów i Szczury tylko postawiły kropkę nad "i" blokując drogi w całym mieście kiepskiej jakości remontami, a teraz rujnują i tak tragiczny dojazd do Karwin zapychając tunele. Warto pamiętać, iż tego typu gryzonie charakteryzują się wyjątkową wrednością i niszczą wszystko czego się tkną. Czas albo rozstawić skuteczniejsze trutki albo się wyprowadzić...
- 0 1
-
2017-03-06 13:52
Bariera zbudowana na obwodnicy nie chroni przed hałasem w W. Kacku i Fikakowie
Niestety podobna sprawa z tą barierą budowana na obwodnicy w 2016 r ma wysokości Kacka. Gdyby pociągnęli jeszcze 50-60 metrów, to wielu ludzi tam mieszkających odczułoby ulgę. Ale oni w większości odgrodzili od obwodnicy pole, pustkowie. .. Chore.
- 1 0
-
2017-05-26 10:41
Ja tam często chodzę, HALO !!!!! Autor chyba tam nie mieszka !! :)
...z tego co widzę inni też chodzą. To jedyna droga na drugą stronę !
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.