• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • (5)

    Szczurek to moim zdaniem bardzo słaby prezydent. Wiele osób na niego głosowało bo był sympatyczny i kiedyś coś robił. Ale odpowiedzcie sobie szczerze, jakie są jego realne dokonania przez ostatnie 2 kadencje? Inni idą do przodu a Gdynia zostaje w tyle

    • 20 4

    • Syndrom sztokholmski

      • 4 0

    • Zadne

      Rozpasane towarzystwo trzeba wysłać na drzewo. Tylko kto po nich...?

      • 2 0

    • Przydala by sie wasza dobra zmiana co patalachy??

      Marzy wam sie wykopanie wszystkich innych prezydentow z poza pisu.

      • 0 0

    • A jak nie na niego to na kogo?

      • 0 0

    • Zgadzam sie z Toba, ale niestety spoleczenstwo jest tak ciemne ze i tak bedzie na niego glosowac bo to przeciez "nasz prezydent" brak slow...

      • 0 0

  • Pan Kajetan? A może pan Maciej... Naskręt? (6)

    Widzę, ze redaktorzy Trójmiasta mają psychozę w temacie podziemnych przejść dla pieszych. Radzę iść do jakiegoś psychoanalityka czy coś... póki nie jest za późno... Kilka dni temu oglądałem rozjechanego człowieka na pasach dla pieszych... (nie w Gdyni - w innym mieście, ale to nie ma znaczenia), gdyby było tam podziemne przejście nie doszło by do tego.
    Pytam więc czy paranoja redaktorów nie powinna być tępiona?

    • 27 13

    • (1)

      Gdyby tam nie było aut, to też by żył.

      • 4 4

      • Gdybyś nie miał komputera, to nie pisałbyś głupot...

        • 4 0

    • (2)

      Może Naskręt pisze też komentarze pod swoimi artykułami i tak na prawdę jest Reptilianinem? Brzoza w czoło uderzyła? Była pancerna?

      • 2 1

      • (1)

        Nie zdziwiłbym się gdyby zaczęli fałszować te sondaże zamieszczane obok artykułów, bo ciśnienie mają okropne i są już chyba na dobrej drodze do tego procederu.

        • 3 0

        • Jak dobrze posłuchasz kliknięcia myszki przy dodawaniu głosu w sondażu, to słychać strzały!

          • 0 0

    • To może niech kierowcy jeżdżą podziemnymi przejazdami pod chodnikami?

      • 0 0

  • Firma Szczurka zarobiła najwazniejsze

    • 11 5

  • Wybraliście poMATOŁÓW? Zatem n i e narzekać! A w przyszłości myśleć! (1)

    • 5 8

    • Zamknij pape i sie odstosunkuj od Gdyni.

      • 0 0

  • Nie było by tunelu dopiero by wszyscy nadawali jak to on potrzebny.

    • 4 1

  • brrt (3)

    Matko! Sami eko idioci..... Wszystko co związane z samochodami jest brzydkie i złe.. Ciężko to już strawić. Pozamykajcie wszystkie ulice i dawajcie kary za użytkowanie samochodów. I będzie git!

    • 19 7

    • (1)

      Spraw by Twój samochód nie emitował spalin, pyłów i hałasu oraz nie zajmował bezproduktywnie wspólnego miejsca w trakcie postoju a będzie ładnie i dobrze :-)

      • 3 2

      • Nie jeste eko idiotom! Muj samohut bedzie jezdził na mazut i nic wam do tego. DPF mi siem tylko zapyha co dwa dni, ale Mieció mi wytnie w gararzu!

        • 1 0

    • KARY za uzytkowanie samochodow..a nowa akcyza na sprowadzane uzywane to nie kara?

      a drozsze OC na auta to nagroda za bezszkodowa jazde?

      • 0 0

  • tunele dla pieszych owszem ale tylko w miejscach w których ich istnienie ma sens ale tu?
    swoją drogą ograniczenie prędkości do 50km/h jest tam fikcją, nikt go nie egzekwuje a fani rumakowania dają czadu wielu z nich przekracza tam setkę ale to dla samorządniaków nie problem przecież...

    • 0 8

  • Tytuł atykułu ma drugie dno.. (1)

    700 tys. zł na urzędnika, który nikomu nie służy!

    • 6 6

    • Ten art. ma byc moze i 3 cie dno..

      • 0 0

  • tunel to powinien być przy Źródle Marii

    • 1 2

  • Ludzie (2)

    Chodzi o to, żeby zgredy nie łaziły po jezdni. Dla Pana Kajetana to problem bo musi przeleźć przez tunel i nie rozumie, że to dla jego i innych Kajetanów bezpieczeństwa. W tym mieści samochody jeżdżą szybciej niż przepisy na to pozwalają i są cztery pasy ruchu i jeszcze dodatkowy boczny. Więc tunel jest potrzebny. Jest oświetlony i spełnia standardy jak wszędzie na świecie.

    Według ludzi takich jak Pan donosiciel zmiany to zło! Liczy się jego opinia i nie myśli, że innym to się podoba.
    Moje dzieci przechodzą tamtędy przynajmniej dwa razy dziennie do trolejbusu i cieszę się, że nie robią tego po zwykłych pasach na jezdni.

    • 28 6

    • Dla bezpieczeństwa pieszych, montuje się rejestratory wykroczeń, zabiera się prawa jazdy idiotom i wprowadza się prawa wzorem zachodnich (pierwszeństwo dla pieszych itd). Tunele robi się dla wygody kierowców, kosztem pieszych.

      • 8 3

    • "money for nothing"

      wychodzę z tunelu, przebieram buty na gumofilce i wracam Druskiennicka do Domu. Idę ulica bo nie ma chodnika, omijam kałuże bo brak burzówki. Brak funduszy na podstawy cywilizacji, forsa za to jest na wyciąg na Kamienna Górę - atrakcja turystyczna Gdyni. A tunel cóż pozostanie dalej toaleta...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane