• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą. TBM prawie złożony, drążenie rusza w marcu

Maciej Naskręt
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.


Zwiedziliśmy budowę tunelu pod Martwą Wisłą na terenie gdańskiego portu. Wykonawca kończy składanie maszyny TBM. Jej ostateczne ustawianie i scalenie w głębokim na 19 metrów wykopie zaplanowano na luty. Kret ma zostać uruchomiony do końca tego kwartału.



Zima nie straszna pracownikom na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Mimo chłodu i śniegu za oknem, każdego dnia na całym odcinku tej inwestycji pracuje ok. 200 osób. Sprawdziliśmy postęp prac inwestycji, którą zleca miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Największy zakres prac toczy się nieopodal ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Dobiega tam końca budowa głębokiego na 19 metrów wykopu - rynny. To tzw. miejsce startowe maszyny TBM, którego wykonanie pochłonie ok. 100 mln zł. Po zakończeniu budowy tunelu część, która dzisiaj stanowi miejsce rozruchu TBM-a, będzie pierwszym odcinkiem tunelu drogowego wykonanym metodą w wykopie. Płytszy - 11-metrowy - wykop, wykonywany jest tuż za zachodnim brzegiem Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Maszynę-kret należy sekcjami opuścić do rynny. W tym celu na południe od ściany 19-metrowego wykopu wykonano ogromną płytę betonową. - Na niej ma stanąć 650-tonowy dźwig, który będzie opuszczał poszczególne 20-30-tonowe sekcje maszyny TBM. Podobne stanowisko zostanie uruchomione także po drugiej stronie wykopu. To zadanie zaplanowano na najbliższy miesiąc - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Na ścianie czołowej rynny widać już oznaczenia wykonane przez geodetów, które tworzą okrąg. W oznaczoną betonową skorupę będzie musiała wgryźć się maszyna TBM. Wcześniej jednak zostaną wykonane tam ściany betonowe na kształt okularów.

Tuż obok niedawno oddanej do ruchu Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska ustawiono kilkunastometrowy obiekt, przypominający nieco mostek na statku. To część maszyny TBM, gdzie będzie prowadzone oddzielanie bentonitu i wydrążonego przez maszynę TBM gruntu. Odzyskany bentonit będzie trafiał stamtąd do przodka. Natomiast urobek będzie wywożony z budowy. Na jego odbiór jest wielu chętnych.

Wykonawca - hiszpański OHL - jak i inwestor, nie chcą wskazywać konkretnego terminu rozpoczęcia drążenia. - Ma się to rozpocząć na pewno w pierwszym kwartale tego roku, prawdopodobnie będzie to marzec - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Pewne jest jednak, że maszyna rozpocznie drążenie od południowego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie północnego tunelu.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozłożona. Większość jej elementów docierała do nas od września drogami. Jednak te największe części do Gdańska przypłynęły.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już pod ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosić będzie 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję.

By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów. To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

Gdański kret drogowy ma też zyskać nazwę, będzie to damskie imię. Na razie inwestor - miejska spółka GIK - nie chce zdradzać szczegółów. W wyborze imienia prawdopodobnie udział wezmą mieszkańcy Gdańska.

***


Poniżej zamieszczamy panoramę 360 stopni wykonaną w wykopie, w którym rozpocznie drążenie maszyna TBM.

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • ten tunel to bubel jak to u Budynia (16)

    nie ma ani ciągu pieszego ani dla rowerów.
    I to ma być tunel __miejski?__

    • 9 28

    • Już widzę jak funkcjonowałby ten Twój "ciąg pieszy"

      • 0 0

    • te Lenin wez kolo i pie.......j sie w czolo (2)

      • 9 3

      • trwa ofensywa czarnego PR z gdynskiego UM (1)

        sprawdzcie sobie skad są te wpisy o Budyniowie, Leninach itp

        • 3 0

        • wpisy są od różnych światłych czytelników, podobnie jak te o szczurowie, kosmokotarze

          zresztą sam sobie odpowiedziałeś podpisem

          • 0 0

    • guzikowy idż (2)

      zaatakuj metalowego lenina, wkońcu wiadomo że nie odda :)

      • 4 0

      • Jak nie odda jak do sądu poleciał z płaczem od razu (1)

        taką ciotę macie Budyniaki za prezdęta

        • 5 6

        • hehe! ehhh te gdynskie kompleksy

          • 2 0

    • Moherowy trollu (4)

      a widziałeś gdzieś na świecie w tego typu podwodnych tunelach chodniki dla pieszych ? Drogi rowerowe ??? Jak cię stać pojedź do Hamburga, Bremy czy New Jersey i przekonaj się naocznie.

      • 11 4

      • Chyba Kaszubie nie w tym Hamburgu byłeś tylko tym za Puckiem (3)

        ht-tp://en.wikipedia.org/wiki/Elbe_Tunnel_%281911%29

        • 3 7

        • matołku (2)

          naucz się korzystać z wikipedi.
          To stary tunel, prawdziwy elbtunel to w tej chwili 4 rury po 2 pasy (żadnych ścieżek i chodników)

          • 9 2

          • to jest pierwszy tunel (1)

            a nie stary. Skoro już mają tunel z ruchem pieszym
            to mogą budować inne bez

            • 3 7

            • Po prostu w 1907 nie było samochodów

              A trochę bez sensu budować tunel samochodowy, kiedy nie ma samochodów.

              • 3 1

    • (1)

      Chcemy ścieżki rowerowej na obwodnicy Trójmiasta!!! Dlaczego jeszcze jej nie wybudowali? Co za nieżyciowa droga!

      • 5 1

      • Turyści przyjeżdżają nad morze nie tylko nachlać się w Sopocie

        Zdziwka nie?
        Bez infrstruktury rowerowej będą jeździć gdzie indziej.
        Tyle, bo szkoda mi rozwijać temat dla głupka z Budyniowa

        • 1 4

    • co ciekawe, na moście wantowym imieniem jana pawła II też nie ma (1)

      możliwości ruchu pieszego i rowerowego. jedynym łącznikiem ze światem jest most siennicki. aleja sucharskiego to w gruncie rzeczy północna obwodnica miasta nakierowana na obsługę portów i ruchu tranzytowego. a co dla mieszkanców wyspy Stogi ? hmmmm.....psinco. Gdańsk porzucił wyspę Stogi.

      • 2 2

      • Przecież to norma że u Adamowicza robi się buble

        ściezka rowerowa wzdłuż budowlanych z nikąd donikąd
        ale wzdłuż Spacerowej już nie ma
        Ale będzie c.j wi po co na Bażyńskiego gdzie nic nie jeździ
        Ale nie ma kładki dla pieszych na Osowie
        itd. itp...

        • 2 4

  • NO TO COŚ WAM POWIEM, OPTYMIŚCI: (4)

    za ten tunel zapłacimy. Wszyscy. Jak to w reszcie miast i gmin, gdzie są imprezy wspierane unijną kasą. Wszędzie podwyżki podyktowane unijnym wsparciem. Unia "dała" na drogi, stadiony, mosty, tunele....i teraz trzeba to oddać. Nie ma d.u.p.y - kasę trzeba oddać. stąd podwyżki wszystkiego - parkowania, wody, opłat za to i owamto. Bo miasto musi oddać Unii kasę. Nie ma nic za darmo. Chcieliśmy Unii - to mamy. Upadek polskiego przemysłu i bezrobocie. a teraz zadłużenie. Oto co dała nam Unia...

    • 8 25

    • i dalej siedzielibyśmy w g....ie po uszy gdyby nie Unia

      • 0 0

    • Sie nie interesuj...

      goguś.

      • 2 1

    • czasy "za darmo" słusznie minęły...

      "Nie ma nic za darmo." Truizm. Odkryłeś życiową regułę. Zawsze lepiej późno niż wcale.

      • 9 2

    • ale co bys chcial? zeby nie bylo niczego?;-)

      • 11 3

  • zacznie drążyć w marcu

    a kiedy pierwsza awaria ,i zalanie tunelu ja obstawiam kwiecień 16-tego.

    • 0 0

  • imię (2)

    skorupka

    • 1 2

    • (1)

      Gdybyś durniu ją znał to byś wiedział, że to wspaniała kobieta.

      • 1 1

      • He,he,he. Baba-niuk i tyle. Zwykła grafomanka, ale żeby ocenić samemu trzeba coś wiedzieć.

        • 0 0

  • Na cholerę ten tunel?

    • 3 1

  • Jak to bez różnicy jaką porą roku się wierci? (2)

    Przecież w marcu Wisła stopnieje i trzeba będzie wiercić głębiej - w ziemi.

    • 0 5

    • jelop jestem,przyznaj (1)

      • 1 0

      • jeśli nie zrozumiałeś żartu to jak najbardziej, pozdrawiam

        • 1 1

  • Maszynę puścić pod SKM / PKP , będziemy mieli metro.

    Teren gotowy , grunty na powierzchni sprzedać.

    Gdańsk , Sopot przestaną być rozcięte torami.

    Sprawa łatwa i opłacalna.

    Miasto awansuje wysoko w górę.

    Ewentualnie , po kalkulacji , zrobić to samo metodą odkrywkową.

    • 1 1

  • Jedni szykują się do przebicia tunelu a inni , wsiadają na konie , tam wysoko , w niedostępnych Niebiesiech... (4)

    Jezus Chrystus niebawem przybędzie powtórnie , jesteś gotowy na Sąd Boży ?

    Niedużo czasu Ci pozostało , wejdź na drogę wiary , po co masz umierać na zawsze ?

    Możesz żyć wiecznie - Mt. 5:5

    Wybierz życie , póki Bóg daje na to czas.

    • 3 9

    • znowu ten wesoły fundamentalista :) (1)

      • 0 0

      • Tak

        Fundamentalista.

        :p

        Allelujah !

        • 0 0

    • na głowę Ci padło.. objawiencze.????

      współczuje.

      • 1 1

    • ja pie***le...

      • 4 1

  • jak juz

    sie tak rozpedzili to moze niech rąbna tunel pod pacholkiem?

    • 3 1

  • złoto

    Ale bursztynu to ten kret wykopie moc, ciekawe kto na nim łapy położy.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane