• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą. TBM prawie złożony, drążenie rusza w marcu

Maciej Naskręt
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.


Zwiedziliśmy budowę tunelu pod Martwą Wisłą na terenie gdańskiego portu. Wykonawca kończy składanie maszyny TBM. Jej ostateczne ustawianie i scalenie w głębokim na 19 metrów wykopie zaplanowano na luty. Kret ma zostać uruchomiony do końca tego kwartału.



Zima nie straszna pracownikom na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Mimo chłodu i śniegu za oknem, każdego dnia na całym odcinku tej inwestycji pracuje ok. 200 osób. Sprawdziliśmy postęp prac inwestycji, którą zleca miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Największy zakres prac toczy się nieopodal ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Dobiega tam końca budowa głębokiego na 19 metrów wykopu - rynny. To tzw. miejsce startowe maszyny TBM, którego wykonanie pochłonie ok. 100 mln zł. Po zakończeniu budowy tunelu część, która dzisiaj stanowi miejsce rozruchu TBM-a, będzie pierwszym odcinkiem tunelu drogowego wykonanym metodą w wykopie. Płytszy - 11-metrowy - wykop, wykonywany jest tuż za zachodnim brzegiem Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Maszynę-kret należy sekcjami opuścić do rynny. W tym celu na południe od ściany 19-metrowego wykopu wykonano ogromną płytę betonową. - Na niej ma stanąć 650-tonowy dźwig, który będzie opuszczał poszczególne 20-30-tonowe sekcje maszyny TBM. Podobne stanowisko zostanie uruchomione także po drugiej stronie wykopu. To zadanie zaplanowano na najbliższy miesiąc - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Na ścianie czołowej rynny widać już oznaczenia wykonane przez geodetów, które tworzą okrąg. W oznaczoną betonową skorupę będzie musiała wgryźć się maszyna TBM. Wcześniej jednak zostaną wykonane tam ściany betonowe na kształt okularów.

Tuż obok niedawno oddanej do ruchu Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska ustawiono kilkunastometrowy obiekt, przypominający nieco mostek na statku. To część maszyny TBM, gdzie będzie prowadzone oddzielanie bentonitu i wydrążonego przez maszynę TBM gruntu. Odzyskany bentonit będzie trafiał stamtąd do przodka. Natomiast urobek będzie wywożony z budowy. Na jego odbiór jest wielu chętnych.

Wykonawca - hiszpański OHL - jak i inwestor, nie chcą wskazywać konkretnego terminu rozpoczęcia drążenia. - Ma się to rozpocząć na pewno w pierwszym kwartale tego roku, prawdopodobnie będzie to marzec - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Pewne jest jednak, że maszyna rozpocznie drążenie od południowego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie północnego tunelu.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozłożona. Większość jej elementów docierała do nas od września drogami. Jednak te największe części do Gdańska przypłynęły.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już pod ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosić będzie 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję.

By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów. To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

Gdański kret drogowy ma też zyskać nazwę, będzie to damskie imię. Na razie inwestor - miejska spółka GIK - nie chce zdradzać szczegółów. W wyborze imienia prawdopodobnie udział wezmą mieszkańcy Gdańska.

***


Poniżej zamieszczamy panoramę 360 stopni wykonaną w wykopie, w którym rozpocznie drążenie maszyna TBM.

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • co tu duzo pisac? jest super:-]

    dobrzeby bylo gdyby cala inwestycja byla filmowana tak zeby mozna bylo obejrzec o niej film:-)

    • 16 2

  • Jak już składają tą maszynę tyle czasu mogli by ten tunel pociągnąć dalej do Sopotu albo do Gdyni. (2)

    • 19 4

    • (1)

      jak za to zapłacisz to nie ma sprawy

      • 7 0

      • Za całość na pewno nie, ale mogę się dorzucić

        • 2 1

  • Inna sprawa jak jest 3,5 megawatów poboru prądu (dość sporo) wydaje mi się, że najlepiej wiercić w nocy kiedy jest taryfa (3)

    nocna.

    • 20 0

    • (2)

      Co za różnica, skoro ona może pracować 24/7 ? Praca jedynie w nocy wywołałby spore opóźnienia.

      • 1 0

      • (1)

        Różnica jest taka, że w nocy prąd jest 2 razy tańszy jak ma sie licznik 2 taryfowy. A przy takim poborze może mieć to ogromne znaczenie.

        • 3 0

        • raz, to to jest prąd budowlany, dwa - wykonawca kupuje prąd WN

          nie ma różnicy

          • 1 0

  • wiadomo Gdansk szyk, postep i elegancja

    • 24 3

  • Tym projektem Adamowicz zdetronizuje innych prezydentów! (2)

    • 16 4

    • e nie już zdetronizował

      Arina the best stadium ever build

      • 6 5

    • e tam, prawdziwa detronizacja dzieje sie aktualnie w Szczurogrodzie Kaszebskim

      jedyne lotnisko w Polsce powstajace tylko i wylacznie aby zaszkodzic konkurentowi, a czy bedzie rentowne czy tylko Rysiek K. bedzie awionetka latal to juz nie istotne

      • 3 0

  • ten tunel to bubel jak to u Budynia (16)

    nie ma ani ciągu pieszego ani dla rowerów.
    I to ma być tunel __miejski?__

    • 9 28

    • te Lenin wez kolo i pie.......j sie w czolo (2)

      • 9 3

      • trwa ofensywa czarnego PR z gdynskiego UM (1)

        sprawdzcie sobie skad są te wpisy o Budyniowie, Leninach itp

        • 3 0

        • wpisy są od różnych światłych czytelników, podobnie jak te o szczurowie, kosmokotarze

          zresztą sam sobie odpowiedziałeś podpisem

          • 0 0

    • guzikowy idż (2)

      zaatakuj metalowego lenina, wkońcu wiadomo że nie odda :)

      • 4 0

      • Jak nie odda jak do sądu poleciał z płaczem od razu (1)

        taką ciotę macie Budyniaki za prezdęta

        • 5 6

        • hehe! ehhh te gdynskie kompleksy

          • 2 0

    • Moherowy trollu (4)

      a widziałeś gdzieś na świecie w tego typu podwodnych tunelach chodniki dla pieszych ? Drogi rowerowe ??? Jak cię stać pojedź do Hamburga, Bremy czy New Jersey i przekonaj się naocznie.

      • 11 4

      • Chyba Kaszubie nie w tym Hamburgu byłeś tylko tym za Puckiem (3)

        ht-tp://en.wikipedia.org/wiki/Elbe_Tunnel_%281911%29

        • 3 7

        • matołku (2)

          naucz się korzystać z wikipedi.
          To stary tunel, prawdziwy elbtunel to w tej chwili 4 rury po 2 pasy (żadnych ścieżek i chodników)

          • 9 2

          • to jest pierwszy tunel (1)

            a nie stary. Skoro już mają tunel z ruchem pieszym
            to mogą budować inne bez

            • 3 7

            • Po prostu w 1907 nie było samochodów

              A trochę bez sensu budować tunel samochodowy, kiedy nie ma samochodów.

              • 3 1

    • (1)

      Chcemy ścieżki rowerowej na obwodnicy Trójmiasta!!! Dlaczego jeszcze jej nie wybudowali? Co za nieżyciowa droga!

      • 5 1

      • Turyści przyjeżdżają nad morze nie tylko nachlać się w Sopocie

        Zdziwka nie?
        Bez infrstruktury rowerowej będą jeździć gdzie indziej.
        Tyle, bo szkoda mi rozwijać temat dla głupka z Budyniowa

        • 1 4

    • co ciekawe, na moście wantowym imieniem jana pawła II też nie ma (1)

      możliwości ruchu pieszego i rowerowego. jedynym łącznikiem ze światem jest most siennicki. aleja sucharskiego to w gruncie rzeczy północna obwodnica miasta nakierowana na obsługę portów i ruchu tranzytowego. a co dla mieszkanców wyspy Stogi ? hmmmm.....psinco. Gdańsk porzucił wyspę Stogi.

      • 2 2

      • Przecież to norma że u Adamowicza robi się buble

        ściezka rowerowa wzdłuż budowlanych z nikąd donikąd
        ale wzdłuż Spacerowej już nie ma
        Ale będzie c.j wi po co na Bażyńskiego gdzie nic nie jeździ
        Ale nie ma kładki dla pieszych na Osowie
        itd. itp...

        • 2 4

    • Już widzę jak funkcjonowałby ten Twój "ciąg pieszy"

      • 0 0

  • sknerus

    Ciekawe kiedy wykonawca ogłosi,że potrzebuje więcej kasy na wykonanie inwestycji?

    • 4 8

  • obudzily sie mohery (1)

    • 8 0

    • po porannej mszy....i spóźnionym śniadanku

      • 0 0

  • droga ekspresowa dzieląca miasto na pół, tunel (3)

    bez ciągu pieszego. Pożytek z tunelu będzie głównie
    w ruchu tranzytowym dla mieszkańca budyniowa -- niewielki.
    Za to koszty eksploatacji -- niemałe -- nie pokryje
    GDDiA ale cesarz Budyń...

    Wspaniale. Kolejna kula u nogi

    • 8 23

    • to bedziesz splacal he he he (1)

      • 3 1

      • przeciez on jest z gdyni

        żaden gdańszczanin nie pisze o swoim miescie budyniowo.

        Zresztą IP ma gdyńkie.

        • 2 2

    • kulą to tY jesteś dla taty

      że taki bubel jak tY "wyprodukował"
      Obsesje się leczy ale nie w twoim zaawansowanym przypadku.

      • 7 2

  • Skoro GDDKiA wybudowała obwodnicę południową (10)

    która rozwiązuje jak się wydaje problem komunikacji
    lotnisko/obwodnica -- trasa warszawska.
    to jaki jest sens finansowania przez miasto
    trasy Sucharskiego?
    Proszę o poważnie odpowiedzi

    • 1 21

    • Na niepoważne pytania nie ma odpowiedzi, asystencie reż. Chrostowicza

      • 6 1

    • (2)

      Przejazd ciężkiego transportu z ominięciem centrum. No oczywiście tobie zapewne nie przeszkadza że tiry centrum miasta rozjeżdżają, bo nie ma innej drogi by się dostać do portu.

      • 13 1

      • a skąd ten ciężki transport ma się w tym miejscu brać? (1)

        z plaży, z Przymorza, z Żabianki?

        • 2 8

        • z portu połozonego od WOCu do Stoczni po zachodniej stronie Martwej Wisły, drogi znawco

          • 4 0

    • przejazd przez tunel (2)

      będzie płatny :)
      ot cała tajemnica

      • 2 6

      • a Renoma wygra przetarg na kontrolę biletów

        • 5 2

      • Taa, tunel będzie płatny a ty będziesz robił za biletera

        • 5 2

    • Bo do tej pory zamiast trasą Sucharskiego (1)

      tranzyt jeździł Jana z Kolna i centrum.

      Z racji tego, że część miasta przez którą przebiega nowa trasa jest raczej słabo zaludniona mniej szkodzi miastu.

      Jest to de facto obwodnica "wschodnia".

      Dzięki temu rozwiązaniu będzie można całkowicie zakazać ruchu tranzytowego przez centrum, a wg mnie powinien także być zakaz transportu przez Wrzeszcz. TIRy jeśli mają do przejechania 500km, to jeśli zrobią dodatkowo pętle wokół Gdańska zamiast tworzyć korki w centrum nic się im nie stanie.

      Gorzej wygląda sprawa z tym, jak chcą zrobić drogę Zieloną, której fragmenty już powstały - jeden przy PGE Arenie, drugi przy Ergo. Oby odcinek łączący je był aleją miejską, a nie autostradą w stylu Słowackiego / Podwala przedmiejskiego.

      • 7 0

      • tu nie ma prawa pojawić się tranzyt

        pojawi się natomiast ruch do nadmorskich dzielnic Gdańska, co odciąży Grunwaldzką i Śródmieście.

        • 3 1

    • takie proste aż dziw że nie rozumiesz.!

      wewnętrzna komunikacja będzie o "niebo" sprawniejsza...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane