• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Po naszym artykule z lipca, w którym opisaliśmy opóźnienia na budowie tunelu pod Martwą Wisłą, urzędnicy zaprosili dziennikarzy na plac budowy. - Tunel otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział Paweł Adamowicz.



Po lipcowym artykule Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą, w którym opisaliśmy naszą samodzielną i nieoficjalną wizytę na placu budowy, władze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne zaprosiły do tunelu dziennikarzy na oficjalny spacer pod dnem rzeki.

Podczas wizyty prezydent Gdańska Paweł Adamowicz przedstawił termin otwarcia tunelu. Przypomnijmy, że według ostatnich naszych ustaleń miało to nastąpić w marcu 2016 r. Prezydent Gdańska potwierdził te informacje.

- Do końca roku będą prowadzone roboty, wtedy ruszą odbiory m.in. budowlane i pożarnicze. Potrwają one do końca marca, a tunel dla kierowców otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział prezydent.
Przypomnijmy, że pierwotnie obiekt miał być gotowy w październiku 2014 r.

  • Gotowa płyta jezdna w północnej rurze i docelowe oświetlenie. Widok w kierunku Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wnętrze pierwszej rury tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Izolacja ognioodporna w pierwszej rurze tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Część tunelu wykonana w wykopie - pierwsza nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Pierwsze rura tunelu pod Martwą Wisłą.
Północna rura tunelu

Obecnie w tej części przeprawy pod dnem Martwej Wisły zostały wykonane ściany pod płytę jezdną i sama płyta jezdna. Część ścian została obłożona ognioodporną otuliną. Natomiast od strony ul. Ku Ujściu ruszyły pracy przy budowie ściany odbojowej, która ma zabezpieczyć tubingi - elementy, z których powstała konstrukcja tunelu - m.in. przed uderzeniami samochodów.

- Nie możemy narażać konstrukcji tunelu na tego typu zdarzenia. Stąd właśnie w projekcie została przewidziana ściana odbojowa - tłuamczy Iwona Żygowska, zastępca prezesa miejskiej spółki GIK.
Trwa też montaż sieci energetycznych, które będą wykorzystane m.in. do oświetlenia właściwego i zapasowego. Natomiast w najgłębszym miejscu rury już jest gotowe oświetlenie docelowe drogi - oprawy sodowe.

Przejście poprzeczne nr 5. Przejście poprzeczne nr 5.
Przejścia poprzeczne między rurami

Gotowe są wszystkie przejścia między obiema nitkami tunelu. Zakończyło się ich rozmrażanie. Dowodem na to jest sącząca się ze szczelin betonu woda.

- Jest to objaw jak najbardziej spodziewany. Nie ma nic w tym dziwnego - uspokaja Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki GIK.
Przypomnijmy, że to właśnie prace związane z mrożeniem gruntu, by potem wykopać w nim przejścia, najbardziej naruszyły harmonogram budowy.

Podczas wprowadzania w grunt prętów z solanką, na ich przeszkodzie stawały liczne głazy, które wykrzywiały pręty. Inżynierowie przypuszczają, że ponadprzeciętne zagęszczenie głazów w gruncie między rurami tunelu wynika z tego, że wypychała je tam maszyna wiercąca główne nitki tunelu. Tarcza TBM prawdopodobnie wypychała głazy na boki.

Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7. Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7.
Południowa rura tunelu

Dziennikarze nie zostali do niej wpuszczeni. Tylko w jednym miejscu można było zajrzeć do południowej rury - przez przejście poprzeczne nr 7, czyli pierwsze od strony Węzła Marynarki Polskiej. Ruch pracowników jednak tam jest zdecydowanie większy, niż podczas naszej niezapowiedzianej wizyty dwa tygodnie temu.

Wybetonowano już ściany pod płytę jezdną i ruszyły roboty przy jej montażu.

- W drugiej nitce prace będą odbywać się znacznie szybciej niż w pierwszej, ponieważ mamy do niej łatwiejszy dostęp. Wykorzystujemy do tego celu rurę północną z gotową już płytą jezdnią - mówi Żygowska.
Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu. Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu.
Nieczystości zniknęły

Na przyjecie gości-dziennikarzy nitka tunelu została wysprzątana. Miejsca, w których dwa tygodnie temu było najwięcej nieczystości, zostały zagrodzone dla pracowników.

Dodatkowo w najgłębszym miejscu tunelu pojawiła się przenośna toaleta. Pracownicy nie muszą już maszerować kilkaset metrów za potrzebą. Jak tłumaczy inwestor wtedy, gdy byliśmy dwa tygodnie temu, nie było możliwości wprowadzenia toalety tak głęboko do tunelu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (203) 4 zablokowane

  • propaganda sukcesu (16)

    • 176 30

    • Jakiego sukcesu ? (2)

      Wyszło teraz że toi toi był za daleko i chodzący za potrzebą pracownicy w sposób znaczny opóźnili harmonogram budowy. Wszystko jasne, budowę nadzorował pan Ryszard, ktory wcześniej zasłynął położeniem Polnord-Budu.
      Ale teraz juz toitoi jest w tunelu, wiec jest szansa, ze pan prezes bedzie mógł złożyć wiążące deklaracje odnośnie terminu.

      • 28 5

      • Fajnie napisane po 1 kwietnia (1)

        Taki żart z precyzyjną datą zakonczenia ...
        Po 1 września też się mieści w tym terminie ...

        • 23 0

        • szczególnie 1 września 2056 roku ;D

          • 3 0

    • (2)

      Nie wiem czy sukcesu, ale fajnie, że będzie (o ile jest bezpieczny).
      Fakt jest taki, że gdyby Adamowicz nie był w PO to kasy na tunel by nie było. Przykra prawda polityki.

      • 14 15

      • teraz o dalsza kase (1)

        musimy blagac Jaworskiego....

        • 2 9

        • Proszę cię... hehe
          oby nie!!!

          • 11 6

    • ja we wszystko wierzę

      Tarcza TBM prawdopodobnie wypychała głazy na boki? Niesamowite. Jak to się mogło stać?

      • 11 2

    • żeby zdążyli ...

      Przecież to inwestycja Euro 2012. Zdążą?

      • 24 6

    • Przed wyborami budyń podawał wcześniejszy termin ;-) (2)

      • 10 0

      • ale budyń ostygł i zrobił się korzuch

        • 5 0

      • Jak był dzień otwarty to nawet dawał autografy na wyjściu z tunelu.

        • 1 0

    • ze wskazaniem na propagandę czy na sukces?

      mimo wszystko, sądzę, że więcej sukcesu niż propagandy

      • 5 3

    • oj tak, oficjalny termin aktualnie to 1.04.2016

      a nieoficjalnie może jedna nitka 1.04.2016 zostanie dopuszczona, pod warunkiem że druga będzie umożliwiała ewentualną ewakuację w razie zagrożenia (oświetlenie, jezdnia itd.). Obie na 1.07.2016 otwarte. Terminy całkiem realne, szkoda że w artykule dalej ściema, że opóźnienie spowodowane jest głównie przez mrożenie przejść, no ale najważniejsze że powoli, powoli do przodu :)

      • 2 1

    • normalnie Panie Macieju można między wierszami wyczytać jak nic, że wszystkiego

      Pan nie może napisać. I tak szacun że po dwóch latach odważył się Pan napisać o opóźnieniach.

      • 5 0

    • no to jak ?

      czytam Was i nie wiem , czy tunel jest , czy nie ?

      • 0 0

    • Skąd oni znaleźli ryzykantów co wierzą że OHL im zapłaci???

      Big risk..

      • 0 0

  • Czyli 3miasto.pl źle oceniło stan budowy? (5)

    Fajnie by było czasem nabrać dystansu także do siebie :) ...

    • 71 37

    • Spokojnie to się okaże :) (2)

      Obstawiam, że wyjdą jeszcze jakieś numery. Są daleko w polu.

      • 26 4

      • (1)

        Oczywiście - jak w życiu. Ja tam się cieszę, że w końcu przecież ten tunel powstanie - będzie super :)

        • 14 6

        • a gdzie mieszkasz? pewnie na Stogach, to ci super

          • 1 2

    • Nienienie.. wszytsko jak na obrazku...

      W artykule też było napisane co i jak.. Dziennikarze zostali wpuszczeni tylko do północnej nitki tunelu (tego bardziej wykończonego) z gotową płyta itd.. A południową zobaczyli tylko w jednym miejscu - gdzie wyłożone jest zbrojenie..
      W artylule 2 tygodnie temu był opisany stan właśnie z tej południowej nitki.. Było też napisane że północna ma już prawie gotową płytę jezdną..

      Dlatego wszystko dobrze ocenione.. Oni sa dalekow polu z tą budową, Ot co!!

      • 10 1

    • I co, tak bez kary?

      Ponad rok opóźnienia i nic, żadnych kar? Oj chyba dla kogoś powstaną następne mieszkania :-) , to raczej pralnia tunelowa, a od kwietnia AD20.. będą tamtędy jechały pojazdy..

      • 3 0

  • gratulacje (7)

    Lepiej późno niż wcale

    • 57 33

    • taak kwiecień ale którego roku ??
      Otworzą i zamkną ?? i będzie niczynny jak dach w teatrze szekspirowskim albo fontanna przy ECS ? Czy zasypią tak jak zaorali drogę pana Bojanowskiego na Letnicy ??

      • 9 5

    • (2)

      Czego leming gratulujesz? Opóźnienia?

      • 11 6

      • (1)

        oTwarcia Tato

        • 1 4

        • Moje dziecko tak głupie nie jest...gratulować otwarcia nie wiadomo kiedy... Ręce opadają

          • 5 0

    • Powoli,powoli...

      nie cieszmy się tak, jak PiSiory zdobęda podstępem władze to wszystko zepsują,tunel też

      • 5 7

    • założę się że otwarcie

      faktycznie będzie po 1 kwietnia czyli sierpień / wrzesień 2016r
      oni głupi stadion odbierali miesiącami a co dopiero taki tunel pod dnem rzeki.

      • 3 0

    • Lepiej wcześniej niż później.Tak uważam

      • 0 0

  • Ruch pracowników (2)

    Jednak jest tam zdecydowanie większych.

    Rosną?

    • 25 6

    • zatrudnili większych... (1)

      bo mali sobie nie radzili :-)

      • 8 0

      • Teraz sa wieksi

        Bo tunel jest głębiej.

        • 5 0

  • (5)

    Przedstawienie przed wyborami? Ciekawe dlaczego wcześniej nie można było wszystkiego ogłosić/zrobić?

    • 73 13

    • Ciekawe dlaczego na gwałt zabudowują wszystkie dziury wstydu w centrum Gda ńska i to byle czym - no bo po co komu apartamentowiec w dzielnicy biurowej ??

      • 8 2

    • Wybory są do Sejmu a nie do rady miasta ciołku (2)

      • 7 5

      • Ale nieudolność budynia (1)

        rzutuje na całą partię, z której się wywodzi ;-)

        • 8 3

        • tio chyba tylko dla idiotów krtorzy kupją w Biedronkach VIPY

          i chodza w sandałach z białemy skarpetami..

          Człowiek inteligentny umie odzielić (chyba) tak podstawowe rzeczy jak samorząd (Adamowicz) i (nie) rząd Kopacz/Tusk..

          O ile głosowanie na PO do sejmu w tych wyborach jest wręcz dla nas niebezpieczne (zabranie Energii i złączenie z PGE = zacofanie regiony do rangi Rzeszowa). O tyle PISki nic wiecej nam nie zrobią jak tylko jakąś nie przyklepaną jeszcze droge nam zabiorą.. Do Energii wsadzą SPEC_majstra od wszystkiego A. Jaworskiego i postaweią z 10 pomników.. a potembd spokój :)

          • 4 1

    • to zmyłka.W kasie brakuje kasy a długi trzeba oddawać,dlatego termin się przesuwa.Ciężko złapać kilka srok za ogon

      ale kilka mieszkań zawsze można.

      • 0 1

  • (3)

    Postęp na budowie znaczący,,,, toi toia postawili w 2 tygodnie,,,,

    • 99 8

    • (1)

      musieli go rozmrozić

      • 6 0

      • Zimny Toi Toi na upały w sam raz...

        i do pary z Zimnym Leszkiem... :)

        • 1 0

    • Wnioskujac z obrazka toi toi postawiony chwile przed wizytacja, bo paleciak stoi obok. Ciekawe kto musiał 700 m toia ciągnąć paleciakiem i dlaczego nie chcial lub nie miał czasu z nim wrócic. Heh

      • 1 1

  • otwarcie to będzie jeszcze w październiku tego roku (2)

    Przed wyborami potem będzie zamknięcie i nieoczekiwanie okolocznosci. A następne otwarcie przed natepnymi wyborami.
    Oczywiście to żart ale robienie spacerów dla dziennikarzy i zapowiedzi otwarcia czegoś tak oczywistego w Europie nie mówiąc o Chinach to żart 1tys bardziej smieszno-smutny

    • 79 21

    • (1)

      Pomyliło ci sie z Warszawą, trollu ;)

      • 4 11

      • przykład idzie z góry lemingu

        • 8 2

  • Oświetlenie tunelu (17)

    Dlaczego oprawy sodowe a nie LED?
    Oprawy LED dają wielokroć lepsze światło i są tańsze w eksploatacjii.

    • 79 19

    • (1)

      A czy jest to oświetlenie docelowe?

      • 3 5

      • Zgodnie z przedstawionymi w artykule informacjami jest to docelowe rozwiązanie.

        • 10 0

    • nie są tańsze (4)

      sodówki mają wyższą sprawność. Poza tym sodówki są mniej wrażliwe na przepięcia.

      • 7 0

      • Można też dołączyć specjalne moduły, które redukują intensywność oświetlenia od pory dnia. (3)

        • 3 10

        • w tunelu zawsze jest ta sama pora dnia (2)

          • 40 1

          • 10/10

            • 4 1

          • Bzdura totalna.

            Jak się wjeżdża do tunelu w dzień to jest inna reakcja źrenic kierowcy na światło w tunelu, niż jak wjeżdża w nocy.

            • 1 0

    • (6)

      prosze o wyliczenia. a nie propagande. akurat oswietlenie sodowe jest bardzo wydajne i nawet jezeli ledy sa troch elepsze to TROCHE a nie WIELOKROĆ... dane poprosze....

      • 12 1

      • (4)

        Nawet jeśli LED-owe są "trochę" lepsze, to jednak lepsze a nie gorsze. Po co w takim razie instalować starszą technologię, skoro jest gorsza?

        • 1 8

        • Bo jest tańsza? I mniej problematyczna w eksploatacji? I trwalsza? (2)

          • 5 0

          • chłopaki, nie kłóćcie się...

            • 3 1

          • proponuję dopisać tę sprawę do referendum jako 7 pytanie...

            • 15 0

        • Bo po WIELOKROĆ to są jedynie droższe. Montuje ledy gdzie tylko mogę i są super, ale akurat jak oświetlenie dróg lampy sodowe są póki co bezkonkurencyjne - biorąc pod uwagę cenę zakupu, wydajność, koszt eksploatacji i bezproblemowosc. Warto czasami poczytać coś więcej niż ulotkę z liroy Merlin zanim się zabierze głos. ?

          • 3 0

      • tak, słowo "BARDZO" to niesamowicie precyzyjna dana.

        chcesz danych to sam też się nimi posługuj, daj przykład. Parafrazując - chcesz czegoś od kogoś, zacznij od siebie.

        • 0 0

    • Ale jaja

      Skoro oprawy dają światło to żarówki nie są już potrzebne?

      • 6 0

    • czyt. przetarg

      • 0 0

    • Jak zaczynali budowe to LED y byly jeszcze nieznane;)

      • 2 0

  • Po "oddaniu" poczekam sobie jakis rok. niech sie wysezonuje. Bo moze cos pokleją na slinę albo na gwozdki... co ma sie rozwalic to sie rozwali...

    • 25 9

  • mamy swoj tunel pod '' kanałem la Manche '' :)) (11)

    teraz tylko uchodzcow brak ktorzy beda sie klocic zeby wejsc do tunelu aby wyjsc w raju :)

    • 49 6

    • u nas słoiki mogą sobie legalnie migrować do woli (9)

      • 10 0

      • zalały rynek pracy i uczelnie (1)

        koszmar

        • 4 2

        • i drogi...... niestety

          • 6 1

      • '' sloiki '' to nie uchodzcy !

        • 4 0

      • Ty też możesz sobie legalnie migrować (5)

        w Warszawie będziesz słoikiem, a w Londynie "white paki". Przez całą tę wojnę nie można nawet sobie samochodu poza miastem kupić, bo jakiś ku*as uszkodzi. Kumpel kupił autko z blachami NPI. Nie zdążył przerejestrować, a już stało na flakach i z wydrapanym "słoiki won". Gdańszczanin...

        • 4 5

        • To coś długo przerejestrowywał... (4)

          I niech nie pieprzy ci głupot, a ty nie wierz w takie bajki.
          Chodzi o ubezpieczenie - w pipidówach płacą niższe stawki.

          • 10 1

          • dopiero co kupił i przyjechał do siebie (1)

            następnego dnia już stał na flakach. A co do wysokich stawek w Gdańsku to jest jedna przyczyna - gdańscy "kierofcy"

            • 5 4

            • Niezła patolka u ciebie, kumpel 1,5 roku jeździ na blachach z rybnika SR i nic.

              • 1 0

          • m.in. dlatego tyle jest blach sopockich
            więcej niż Sopocian
            bo theorhetyćnie Sopot to mała pipidówa

            Sopot nie powinien istnieć

            • 2 1

          • to po jakim czasie można niszczyć cudze mienie?

            widzę, że jesteś ekspertem w tych sprawach. Dzień? Tydzień? Miesiąc? A może już po godzinie? Arabowi byś nie zniszczył tylko polerował. Polakowi za to wolno zrobić wszystko na złość.

            • 2 0

    • teraz tylko uchodzcow brak ktorzy beda sie klocic zeby wejsc do tunelu aby wyjsc w raju :)

      ...a ten raj to z której strony tego tunelu jest? W Nowym Porcie czy na Stogach??

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane