• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Po naszym artykule z lipca, w którym opisaliśmy opóźnienia na budowie tunelu pod Martwą Wisłą, urzędnicy zaprosili dziennikarzy na plac budowy. - Tunel otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział Paweł Adamowicz.



Po lipcowym artykule Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą, w którym opisaliśmy naszą samodzielną i nieoficjalną wizytę na placu budowy, władze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne zaprosiły do tunelu dziennikarzy na oficjalny spacer pod dnem rzeki.

Podczas wizyty prezydent Gdańska Paweł Adamowicz przedstawił termin otwarcia tunelu. Przypomnijmy, że według ostatnich naszych ustaleń miało to nastąpić w marcu 2016 r. Prezydent Gdańska potwierdził te informacje.

- Do końca roku będą prowadzone roboty, wtedy ruszą odbiory m.in. budowlane i pożarnicze. Potrwają one do końca marca, a tunel dla kierowców otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział prezydent.
Przypomnijmy, że pierwotnie obiekt miał być gotowy w październiku 2014 r.

  • Gotowa płyta jezdna w północnej rurze i docelowe oświetlenie. Widok w kierunku Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wnętrze pierwszej rury tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Izolacja ognioodporna w pierwszej rurze tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Część tunelu wykonana w wykopie - pierwsza nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Pierwsze rura tunelu pod Martwą Wisłą.
Północna rura tunelu

Obecnie w tej części przeprawy pod dnem Martwej Wisły zostały wykonane ściany pod płytę jezdną i sama płyta jezdna. Część ścian została obłożona ognioodporną otuliną. Natomiast od strony ul. Ku Ujściu ruszyły pracy przy budowie ściany odbojowej, która ma zabezpieczyć tubingi - elementy, z których powstała konstrukcja tunelu - m.in. przed uderzeniami samochodów.

- Nie możemy narażać konstrukcji tunelu na tego typu zdarzenia. Stąd właśnie w projekcie została przewidziana ściana odbojowa - tłuamczy Iwona Żygowska, zastępca prezesa miejskiej spółki GIK.
Trwa też montaż sieci energetycznych, które będą wykorzystane m.in. do oświetlenia właściwego i zapasowego. Natomiast w najgłębszym miejscu rury już jest gotowe oświetlenie docelowe drogi - oprawy sodowe.

Przejście poprzeczne nr 5. Przejście poprzeczne nr 5.
Przejścia poprzeczne między rurami

Gotowe są wszystkie przejścia między obiema nitkami tunelu. Zakończyło się ich rozmrażanie. Dowodem na to jest sącząca się ze szczelin betonu woda.

- Jest to objaw jak najbardziej spodziewany. Nie ma nic w tym dziwnego - uspokaja Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki GIK.
Przypomnijmy, że to właśnie prace związane z mrożeniem gruntu, by potem wykopać w nim przejścia, najbardziej naruszyły harmonogram budowy.

Podczas wprowadzania w grunt prętów z solanką, na ich przeszkodzie stawały liczne głazy, które wykrzywiały pręty. Inżynierowie przypuszczają, że ponadprzeciętne zagęszczenie głazów w gruncie między rurami tunelu wynika z tego, że wypychała je tam maszyna wiercąca główne nitki tunelu. Tarcza TBM prawdopodobnie wypychała głazy na boki.

Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7. Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7.
Południowa rura tunelu

Dziennikarze nie zostali do niej wpuszczeni. Tylko w jednym miejscu można było zajrzeć do południowej rury - przez przejście poprzeczne nr 7, czyli pierwsze od strony Węzła Marynarki Polskiej. Ruch pracowników jednak tam jest zdecydowanie większy, niż podczas naszej niezapowiedzianej wizyty dwa tygodnie temu.

Wybetonowano już ściany pod płytę jezdną i ruszyły roboty przy jej montażu.

- W drugiej nitce prace będą odbywać się znacznie szybciej niż w pierwszej, ponieważ mamy do niej łatwiejszy dostęp. Wykorzystujemy do tego celu rurę północną z gotową już płytą jezdnią - mówi Żygowska.
Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu. Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu.
Nieczystości zniknęły

Na przyjecie gości-dziennikarzy nitka tunelu została wysprzątana. Miejsca, w których dwa tygodnie temu było najwięcej nieczystości, zostały zagrodzone dla pracowników.

Dodatkowo w najgłębszym miejscu tunelu pojawiła się przenośna toaleta. Pracownicy nie muszą już maszerować kilkaset metrów za potrzebą. Jak tłumaczy inwestor wtedy, gdy byliśmy dwa tygodnie temu, nie było możliwości wprowadzenia toalety tak głęboko do tunelu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (203) 4 zablokowane

  • propaganda sukcesu (16)

    • 176 30

    • Skąd oni znaleźli ryzykantów co wierzą że OHL im zapłaci???

      Big risk..

      • 0 0

    • no to jak ?

      czytam Was i nie wiem , czy tunel jest , czy nie ?

      • 0 0

    • Przed wyborami budyń podawał wcześniejszy termin ;-) (2)

      • 10 0

      • Jak był dzień otwarty to nawet dawał autografy na wyjściu z tunelu.

        • 1 0

      • ale budyń ostygł i zrobił się korzuch

        • 5 0

    • Jakiego sukcesu ? (2)

      Wyszło teraz że toi toi był za daleko i chodzący za potrzebą pracownicy w sposób znaczny opóźnili harmonogram budowy. Wszystko jasne, budowę nadzorował pan Ryszard, ktory wcześniej zasłynął położeniem Polnord-Budu.
      Ale teraz juz toitoi jest w tunelu, wiec jest szansa, ze pan prezes bedzie mógł złożyć wiążące deklaracje odnośnie terminu.

      • 28 5

      • Fajnie napisane po 1 kwietnia (1)

        Taki żart z precyzyjną datą zakonczenia ...
        Po 1 września też się mieści w tym terminie ...

        • 23 0

        • szczególnie 1 września 2056 roku ;D

          • 3 0

    • normalnie Panie Macieju można między wierszami wyczytać jak nic, że wszystkiego

      Pan nie może napisać. I tak szacun że po dwóch latach odważył się Pan napisać o opóźnieniach.

      • 5 0

    • oj tak, oficjalny termin aktualnie to 1.04.2016

      a nieoficjalnie może jedna nitka 1.04.2016 zostanie dopuszczona, pod warunkiem że druga będzie umożliwiała ewentualną ewakuację w razie zagrożenia (oświetlenie, jezdnia itd.). Obie na 1.07.2016 otwarte. Terminy całkiem realne, szkoda że w artykule dalej ściema, że opóźnienie spowodowane jest głównie przez mrożenie przejść, no ale najważniejsze że powoli, powoli do przodu :)

      • 2 1

    • ze wskazaniem na propagandę czy na sukces?

      mimo wszystko, sądzę, że więcej sukcesu niż propagandy

      • 5 3

    • żeby zdążyli ...

      Przecież to inwestycja Euro 2012. Zdążą?

      • 24 6

    • ja we wszystko wierzę

      Tarcza TBM prawdopodobnie wypychała głazy na boki? Niesamowite. Jak to się mogło stać?

      • 11 2

    • (2)

      Nie wiem czy sukcesu, ale fajnie, że będzie (o ile jest bezpieczny).
      Fakt jest taki, że gdyby Adamowicz nie był w PO to kasy na tunel by nie było. Przykra prawda polityki.

      • 14 15

      • teraz o dalsza kase (1)

        musimy blagac Jaworskiego....

        • 2 9

        • Proszę cię... hehe
          oby nie!!!

          • 11 6

  • mamy swoj tunel pod '' kanałem la Manche '' :)) (11)

    teraz tylko uchodzcow brak ktorzy beda sie klocic zeby wejsc do tunelu aby wyjsc w raju :)

    • 49 6

    • teraz tylko uchodzcow brak ktorzy beda sie klocic zeby wejsc do tunelu aby wyjsc w raju :)

      ...a ten raj to z której strony tego tunelu jest? W Nowym Porcie czy na Stogach??

      • 0 0

    • u nas słoiki mogą sobie legalnie migrować do woli (9)

      • 10 0

      • Ty też możesz sobie legalnie migrować (5)

        w Warszawie będziesz słoikiem, a w Londynie "white paki". Przez całą tę wojnę nie można nawet sobie samochodu poza miastem kupić, bo jakiś ku*as uszkodzi. Kumpel kupił autko z blachami NPI. Nie zdążył przerejestrować, a już stało na flakach i z wydrapanym "słoiki won". Gdańszczanin...

        • 4 5

        • To coś długo przerejestrowywał... (4)

          I niech nie pieprzy ci głupot, a ty nie wierz w takie bajki.
          Chodzi o ubezpieczenie - w pipidówach płacą niższe stawki.

          • 10 1

          • dopiero co kupił i przyjechał do siebie (1)

            następnego dnia już stał na flakach. A co do wysokich stawek w Gdańsku to jest jedna przyczyna - gdańscy "kierofcy"

            • 5 4

            • Niezła patolka u ciebie, kumpel 1,5 roku jeździ na blachach z rybnika SR i nic.

              • 1 0

          • to po jakim czasie można niszczyć cudze mienie?

            widzę, że jesteś ekspertem w tych sprawach. Dzień? Tydzień? Miesiąc? A może już po godzinie? Arabowi byś nie zniszczył tylko polerował. Polakowi za to wolno zrobić wszystko na złość.

            • 2 0

          • m.in. dlatego tyle jest blach sopockich
            więcej niż Sopocian
            bo theorhetyćnie Sopot to mała pipidówa

            Sopot nie powinien istnieć

            • 2 1

      • zalały rynek pracy i uczelnie (1)

        koszmar

        • 4 2

        • i drogi...... niestety

          • 6 1

      • '' sloiki '' to nie uchodzcy !

        • 4 0

  • Kiedy?

    Marzec 2020 tez jest po 1 kwietnia 2016. Może wtedy?

    • 0 0

  • nie ma co chwalić dnia przed zachodem słońca

    termin zdania tunelu stale przesuwany na późniejszy, miasto nie panuje nad swoimi zleceniami, Koooompromitacja

    • 0 0

  • Załamany

    Otwarcie przesuwają co chwila, to jest jakaś kpina. Niech jadą do Austrii, Chorwacji jakie tam maja tunele. Nasz to jedyne 1,3 km.
    Dojazd od strony Pruszcza gdańskiego zwężony, to samo na Armii Krajowej, jak ludzie maja dostać się do pracy ??? a to by była jakaś alternatywa, zaraz zaczyna się rok szkolny i Gd będzie stał.

    • 0 0

  • 2 lata

    2 lata poślizgu łoooł !!!! ktoś za to beknie ??? nie sądzę.

    • 1 0

  • tak dla przypomnienia (1)

    Tunel pod Martwą Wisłą jest najdłuższym tunelem podwodnym i jedynym poprowadzonym pod rzeką w Polsce. Nie ma co się dziwić, że przy takiej pionierskiej inwestycji występują opóźnienia. Gdyby nie ciepła zima i ciężkie uwarunkowanie geologiczne to pewnie wyrobiliby się na czas.

    • 1 5

    • Zapewne...

      • 0 0

  • czyli jak to jest za Budynia? byla Blondyna i nic?! (1)

    czyli obsuwka delikatne pol roku jak rozumiem bez zadnych konsekwencji dla wykonawcy bo przeciez jaki to poslizg z punktu widzenia kierowcy czy to wrzesien czy czerwiec przyszlego roku, banda kretynow nami zarzadza w majestacie prawa

    • 4 2

    • .

      Najlepiej kłóćmy się teraz w sądzie z wykonawcami, to tunel będzie gotowy za 10 lat...

      • 0 0

  • Nie sciemniaj

    Albo coś ci się pomyliło, albo kłamiesz. Prace nad tunelem rozpoczęły się w październiku 2011, a Euro w czerwcu 2012- nikt nie wykona takiej inwestycji w parę miesięcy i nikt nie mówił, że zostanie wykonana w takim czasie.

    • 0 1

  • Czemu nas to nie dziwi.

    Tunel ponoć miał być gotowy na Euro 2012. Przecież nie tak dawno otwarto jedną nitkę, więc można było dojść do wniosku, że druga to już tylko formalności - widać nie. Tak działa przed wyborcza propaganda PO, jak nie tunel w Gdańsku, to metro w Warszawie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane