• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Po naszym artykule z lipca, w którym opisaliśmy opóźnienia na budowie tunelu pod Martwą Wisłą, urzędnicy zaprosili dziennikarzy na plac budowy. - Tunel otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział Paweł Adamowicz.



Po lipcowym artykule Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą, w którym opisaliśmy naszą samodzielną i nieoficjalną wizytę na placu budowy, władze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne zaprosiły do tunelu dziennikarzy na oficjalny spacer pod dnem rzeki.

Podczas wizyty prezydent Gdańska Paweł Adamowicz przedstawił termin otwarcia tunelu. Przypomnijmy, że według ostatnich naszych ustaleń miało to nastąpić w marcu 2016 r. Prezydent Gdańska potwierdził te informacje.

- Do końca roku będą prowadzone roboty, wtedy ruszą odbiory m.in. budowlane i pożarnicze. Potrwają one do końca marca, a tunel dla kierowców otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział prezydent.
Przypomnijmy, że pierwotnie obiekt miał być gotowy w październiku 2014 r.

  • Gotowa płyta jezdna w północnej rurze i docelowe oświetlenie. Widok w kierunku Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wnętrze pierwszej rury tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Izolacja ognioodporna w pierwszej rurze tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Część tunelu wykonana w wykopie - pierwsza nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Pierwsze rura tunelu pod Martwą Wisłą.
Północna rura tunelu

Obecnie w tej części przeprawy pod dnem Martwej Wisły zostały wykonane ściany pod płytę jezdną i sama płyta jezdna. Część ścian została obłożona ognioodporną otuliną. Natomiast od strony ul. Ku Ujściu ruszyły pracy przy budowie ściany odbojowej, która ma zabezpieczyć tubingi - elementy, z których powstała konstrukcja tunelu - m.in. przed uderzeniami samochodów.

- Nie możemy narażać konstrukcji tunelu na tego typu zdarzenia. Stąd właśnie w projekcie została przewidziana ściana odbojowa - tłuamczy Iwona Żygowska, zastępca prezesa miejskiej spółki GIK.
Trwa też montaż sieci energetycznych, które będą wykorzystane m.in. do oświetlenia właściwego i zapasowego. Natomiast w najgłębszym miejscu rury już jest gotowe oświetlenie docelowe drogi - oprawy sodowe.

Przejście poprzeczne nr 5. Przejście poprzeczne nr 5.
Przejścia poprzeczne między rurami

Gotowe są wszystkie przejścia między obiema nitkami tunelu. Zakończyło się ich rozmrażanie. Dowodem na to jest sącząca się ze szczelin betonu woda.

- Jest to objaw jak najbardziej spodziewany. Nie ma nic w tym dziwnego - uspokaja Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki GIK.
Przypomnijmy, że to właśnie prace związane z mrożeniem gruntu, by potem wykopać w nim przejścia, najbardziej naruszyły harmonogram budowy.

Podczas wprowadzania w grunt prętów z solanką, na ich przeszkodzie stawały liczne głazy, które wykrzywiały pręty. Inżynierowie przypuszczają, że ponadprzeciętne zagęszczenie głazów w gruncie między rurami tunelu wynika z tego, że wypychała je tam maszyna wiercąca główne nitki tunelu. Tarcza TBM prawdopodobnie wypychała głazy na boki.

Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7. Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7.
Południowa rura tunelu

Dziennikarze nie zostali do niej wpuszczeni. Tylko w jednym miejscu można było zajrzeć do południowej rury - przez przejście poprzeczne nr 7, czyli pierwsze od strony Węzła Marynarki Polskiej. Ruch pracowników jednak tam jest zdecydowanie większy, niż podczas naszej niezapowiedzianej wizyty dwa tygodnie temu.

Wybetonowano już ściany pod płytę jezdną i ruszyły roboty przy jej montażu.

- W drugiej nitce prace będą odbywać się znacznie szybciej niż w pierwszej, ponieważ mamy do niej łatwiejszy dostęp. Wykorzystujemy do tego celu rurę północną z gotową już płytą jezdnią - mówi Żygowska.
Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu. Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu.
Nieczystości zniknęły

Na przyjecie gości-dziennikarzy nitka tunelu została wysprzątana. Miejsca, w których dwa tygodnie temu było najwięcej nieczystości, zostały zagrodzone dla pracowników.

Dodatkowo w najgłębszym miejscu tunelu pojawiła się przenośna toaleta. Pracownicy nie muszą już maszerować kilkaset metrów za potrzebą. Jak tłumaczy inwestor wtedy, gdy byliśmy dwa tygodnie temu, nie było możliwości wprowadzenia toalety tak głęboko do tunelu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (203) 4 zablokowane

  • wygląda jak kompleks w Riese :)

    • 7 0

  • (1)

    To Se chociaż w giku dłużej popracują

    • 23 2

    • Wypłaty i premie lecą ...
      Mogą to budować do końca świata i o jeden dzień dłużej.
      He he he

      • 4 0

  • A w marcu przeczytamy, że w lipcu. Ile wykonawca płaci dziennie kary za opóźnienie?

    • 20 2

  • Trykosko (2)

    http://wybrzeze24.pl/gazeta-gdanska-temat-dnia/trykosko-w-podwojnej-roli-z-zawodu-jest-prezesem

    • 12 3

    • a pensja leci

      • 4 1

    • Gość ma tyle lat, że powinien trochę odpuścić...
      Ok - niech pracuje i zarabia jak chce, ale takimi pieniędzmi można obdzielić jego i 2-3 młodych na prawdę ambitnych, zdolnych itd.
      No właśnie, ci młodzi ambitni, zdolni nie mają układów...
      Żałosny kraj... ogromna większość ma 2-3 koła, wybrańcy są milionerami...oczywiście większość wybrańców po układzie politycznym, bo jak ktoś ma własną firmę działającą uczciwie na wolnym rynku to ok.
      Bananowa republika

      • 3 0

  • brawo za poprzednią akcję!

    • 7 0

  • W chorwacji 8 kilometrowy tunel autostradowy (13)

    zbudowali i oddali do użytku w niecałe 2 lata

    • 28 9

    • ale nie pod rzeką

      • 5 3

    • ale drążyli w wapiennej skale

      a nie w błocie pod rzeką

      • 12 2

    • osiołku,każdy inżynier powie Ci, (8)

      że budowa tunelu pod dnem rzeki jest droższa i bardziej czasochłonna

      • 9 7

      • w Polsce wszystko jest droższe i bardziej czasochłonne niż gdzie indziej! (3)

        • 12 4

        • dla ciebie droższe i bardziej pracochłonne jest branie pod uwagę faktów (2)

          niż mitów. To się leczy.

          • 1 6

          • (1)

            Obydwoje macie racje :)

            • 0 1

            • obydwoje się mówi jak jest chłop i baba. a tu jest dwóch chłopów. i rację ma ten, który uważa, że budowy trwają w Polsce długo i są drogie

              • 2 0

      • (3)

        dlatego matołku budowa 50 km tunelu między UK a FRA trwała 6,5 roku - a u budynia 1 km z kawałkiem ma trwać 3,5 roku

        • 5 1

        • No... (2)

          nasz tunel kosztował 355 milionów dziś (1,4km), a ten pod kanałem La Manche w cenach na rok 1985 - 5,6 miliarda (w cenach dzisiejszych 10,6 miliarda ) za 50km. Ceny kilometra - nasz 253 mln , LaManche 215 mln . Tunel pod LaManche ma 7,6m średnicy, nasz 11... 3 lata extra w LaManche, to wyłącznie czas drążenia.

          • 0 1

          • skąd te 355 mln.?
            napisali powyżej: "Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł."

            • 2 0

          • weź też po uwagę że pod LaManche są 3 tunele - 2 kolejowe i jeden techniczny.

            • 1 0

    • HR (1)

      Jednocześnie Chorwacja od 2008 do 2012 budowała Pelješacki Most i nie zbudowali. Porzucili budowę! Odcinek A1 do Ploče też powstawał długo - termin przekroczony o dwa lata. Rzeczywistość jest tam bardziej szara niż to wygląda z plaż w jednym z kurortów.

      • 3 1

      • w Pliesacu mają robić most?! tam jest rąbutna odległość i jak wieje Bura to urywa łeb równo z zadkiem! to będzie TRUDNE, nawet bez naszych łapowników...

        • 1 0

  • Pożyjemy- zobaczymy

    Nawet nie byłbym przesadnie obrażony na opóźnienia- inwestycja nietypowa,trudności nieprzewidywalne.Niech zbudują rzetelnie w czasie jaki jest do budowy potrzebny,żeby się coś nie "zawaliło" po pół roku.
    Ale te dni otwarte i deklaracje otwarć wpisywane w kalendarz wyborczy to już inny temat

    • 17 1

  • Drugą nitkę Kanału Sueskiego budowali rok ! (6)

    • 27 2

    • a co jest skomplikowanego w budowie kanalu? (4)

      • 3 9

      • (3)

        72 km i 260 milionów metrów sześć. piasku. Może to przemówi do twojej wyobrażni.

        • 10 4

        • (2)

          Sachara pod nosem, wielkie mecyje z piaskiem

          • 3 4

          • (1)

            "Sachara" to ogromna pustynia z cukru (sacharozy), zamiast piasku. Pustynia z piaskiem niedaleko to "Sahara".

            • 9 0

            • zabawa w skojarzenia:)

              Kanał Sueski zbudowany z cukru, to ci nowina! i to w rok:)

              • 0 1

    • e tam

      Cały świat powstał w 6 dni...

      • 17 0

  • Nie ma się coś spieszyć

    Wszystko ma być dobrze wykonane. A co do wykonawcy to trzeba mu po wszystkim dowalić kary umowne

    • 6 6

  • Kary umowne (1)

    Jaka jest wielkość kar umownych w kontrakcie i jakie kary naliczyło Miasto Gdańsk wykonawcy?
    Czy kontrakt nie przewidywał kar za opóźnienia?
    Czy Miasto zrzekło się tych kar na rzecz wykonawcy?

    Myślę, że podatnicy i mieszkańcy Gdańska winni wiedzieć i finansowej stronie opóźnień. Przecież (mam nadzieję) nie chodzi tu tylko o to - by ktoś sobie zrobił zdjęcia z przecięcia wstęgi. Przecież to jest inwestycja warta setki milionów złotych opóźniona wiele miesięcy.

    A może Polacy nic się nie stało?

    • 30 4

    • Kary powinni naliczyć po kontrakcie, bo jak naliczą teraz to będziemy czekać na tunel jeszcze 5 lat

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane