• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc. W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc.

Choć tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.



Czy kierowcy szybko nauczą się jazdy i zachowania w tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowniczowie tunelu pod Martwą Wisłą mówią, że zachowania na drodze poprowadzonej kilkadziesiąt metrów pod wodą i ziemią kierowcy będą musieli się nauczyć. Pokonanie dwupasmowej jezdni o długości 1,3 km teoretycznie nie powinno przysparzać większych problemów. Ale tylko teoretycznie. W praktyce zarządcy tunelu rozpisali i wdrożyli ponad 30 różnych scenariuszy działania w kryzysowej sytuacji.

- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
  • O tym, jak tunel wygląda na kilka dni przed otwarciem będzie się można przekonać w sobotę 23 kwietnia podczas Dnia Otwartego.
  • Znaki zmiennej treści będą wskazywać kierowcom m.in. maksymalną dopuszczalną prędkość w tunelu.
  • O tym, co czeka kierowców po wyjeździe z tunelu będzie można się dowiedzieć jeszcze przed wjazdem do podwodnej przeprawy.
  • Jedno z przejść poprzecznych między obiema nitkami tunelu.
  • W punktach alarmowych oprócz telefonu czy gaśnicy znajdują się też nosze ratunkowe.

Niepożądane korki, wypadki i pożary

Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.

Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.

- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy

Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.

- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.

- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • (41)

    Ja i tak będę jeździł przez niego rowerem. Co patrol postawią na końcu? ?

    • 79 205

    • Nie

      Pani sprzątająca wepchnie ci miotłę w szprychy. To wystarczy.

      • 108 10

    • Po co ta debilna prowokacja?

      jw

      • 44 9

    • popatrz na logikę (22)

      wjedziesz rowerem - jesteś zagrożeniem. Wjedziesz tym samym rowerem, ale z zamontowanym silnikiem 500W (czyli motorowerem elektrycznym) - jesteś pożądanym gościem. Nawet, jeśli nie włączysz silnika...

      • 30 23

      • ale was prawda gryzie

        • 13 7

      • Nie do końca łapię (20)

        Na czym polega to zagrożenie jakie stwarzają rowerzyści w tunelu? Jakoś nikt nie jest mi w stanie tego wyjaśnić.

        • 15 27

        • (8)

          Chodzi o przepisy. Prawo zabrania łączenia w jednej nitce ruchu pojazdów silnikowych z ruchem pieszym i rowerowym. Dla pieszych i rowerzystów musiałaby być wiercona osobna nitka, Przy znikomym na tamtym kierunku ruchu tych ostatnich - nieopłacalne.

          • 28 6

          • To chodzi o prawo, czy bezpieczeństwo? (5)

            • 8 14

            • (2)

              Chodzi o prawo podyktowane bezpieczeństwem, czego nie ogarniasz?

              • 25 6

              • (1)

                chodzi raczej o stek debilizmów a nie prawo prawo podyktowane bezpieczeństwem tworzone przez ostatnie umysłowe kaleki.Od kiedy to inwalidzi umysłowi mogą tworzyć prawo dotyczące normalnych ludzi?

                • 12 23

              • Nie chodzi o stek debilizmów

                Tunel jest dość ograniczoną przeztrzenią a poruszające się nim pojazdy emitują między innymi CO i pomimo wentylacji jego poziom jest podwyższony. W przypadku choćby niedługiego wstrzymania pracy wentylatorów jakikolwiek rowerzysta a już tym bardziej pieszy byłby zagrożony zatruciem bo ich czas przejazdu/przejścia będzie dłuższy niż przejazdu auta.

                • 3 0

            • (1)

              o prawo

              • 6 2

              • prawo jest dla ludzi czy ludzie dla prawa?

                • 10 4

          • nie do końca

            prawo zabrania w jednym tunelu (ustroju) jezdni, torowiska, chodnika i drogi rowerowej. Tunel musi obsłużyć natomiast cały ruch, jaki do niego dociera - czyli rowerzyści mogliby nim jechać na zasadach ogólnych - ale ktos poszedł w kierunku asekuracji własnego tyłka

            • 5 3

          • "Przy znikomym na tamtym kierunku ruchu tych ostatnich". A jaki jest ruch w tunelu tych pierwszych?
            Czy to przypadkiem nie podaż generuje tutaj popyt ergo natężenie ruchu?

            • 0 0

        • proszę więc sobie wyobrazić dwa mijające się TIRy w drodze do i z portu (5)

          W kilometrowym, betonowym tunelu, bez pobocza.

          • 13 14

          • Gamoniu (3)

            Tam są dwa tunele...., i tiry się nie mijają

            • 21 4

            • (1)

              Normalnie nie, ale w przypadku awarii czy jakichś napraw w jednej z nitek jest możliwe, że druga będzie tymczasowo dwukierunkowa.

              • 4 11

              • Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną.

                Czytaj więcej na:
                http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tunel-pod-Martwa-Wisla-gotowy-na-kazda-ewentualnosc-Kilkadziesiat-scenariuszy-n100807.html#tri

                • 8 0

            • to prawda, mój błąd

              Proszę więc sobie wyobrazić dwa jadące obok siebie TIRy w drodze do portu, w kilometrowym, betonowym tunelu, bez pobocza.

              • 9 6

          • Po jaką cholerę mają się tam ciężarówki mijać?

            • 8 4

        • Chodzi o Twoje bezpieczeństwo. Tunel to rura, Tir jest tłokiem, a kim Ty jesteś to sam sobie odpowiedz. (1)

          zorientowany w temacie

          • 15 6

          • Marmoladą :-P

            • 5 0

        • Właśnie dlatego rowerzyści powinni zdawać na kartę rowerową (1)

          Bo mam wrażenie, że czytam komentarz 10cio latka....

          • 13 5

          • nie 10-latka

            a trolla.

            • 0 0

        • a co tu jest do rozumienia

          Rower stwarzaa bezpośrenie zagrożenie wypadkowe, po pierwsze jeździ zbyt wolno w stosunku do samochodów a po drugie lampeczka 5W nie załatwia sprawy widoczności takiego wolno poruszającego się obiektu. W dodatku znając naszych rowerzystów, których jest wielu bez wyobrażni, to co 20-ty jechałby tam wogóle bez świateł.

          • 15 1

    • ty najwyzej to mozęsz sie slizgac pzrez tunel na g*wnie

      • 15 6

    • mandaty po 5000 zł i sie skończy cwaniactwo rowerowe (1)

      • 42 10

      • Dla kierowców też takie mandaty by się przydały. Może w końcu było by bezpieczniej.

        • 23 14

    • Hahaha!

      Ja cię potrące no bo przecież nie mogłem spodziewać się roweru

      • 24 8

    • Spróbuj (1)

      To sie zdziwisz

      • 6 14

      • zdziwię się jeśli półgłówek siedzący za pulpitem w ogóle to zobaczy

        • 4 7

    • glupich nie sieją

      idiota

      • 8 1

    • głupi... (1)

      ...ku..s!

      • 4 1

      • Głupi k... s na rowerze

        • 5 3

    • bredzisz
      rowerzyści chcą promu w okolicy Twierdzy Wisłoujście !

      • 1 2

    • odp.

      Tam jest ze sto kamer. Większy problem będzie jak się skończy mecz i kibice ruszą tunelem np. na Stogi.

      • 6 0

    • Rower w tunelu.

      Jeżeli rowerzysta będzie poruszał się prędkością ~50 km na godzinę to myślę że nie powinno być problemów.

      • 0 2

    • (1)

      Po co ta jałowa dyskusja. Jak przejedziesz cały tunel żywy na rowerze, to zrozumiesz o co chodzi.

      • 2 1

      • żaden problem przejechać 1000m na rowerze w jako takim tempie żaden problem naprawdę

        • 2 1

    • karać pedalarzy bez litości jesli tam wjadą

      • 2 3

    • też wiadę, kretyński zakaz

      nie mam szosówki i dużo nie jeżdżę obecnie, więc wyciągnę jakieś 30km/h żeby się za bardzo nie zmachać. to da trochę ponad 2 minuty obecności w tunelu i na wyjeździe.
      szybki koleś na szosie lub ostrym kole będzie tam przebywał góra półtorej minuty. tyle czasu mają służby na reakcję, życzę powodzenia.
      klient będzie nagrany oczywiście, ja mogę od razu pojechać w teren, szosa nie, więc to jego będą ścigali.
      w sobotę jadę tam o 9 żeby obejrzeć rozmieszczenie kamer itd.

      • 0 1

  • Rodacy wymyślą kolejny scenariusz :) (3)

    Nie śniło sie naszym budowniczym i zarządzającym. To bedzie moment :)

    • 112 4

    • Ten na samej górze już wymyślił.

      • 7 0

    • Już wymyślili i śmiało mogą wprowadzić w życie bo są u władzy...

      • 1 1

    • kolejny scenariusz to bedzie remont

      • 5 0

  • Kapitalna inwestycja, ale obawiam sie ze dopóki nie połączą tunelu dwupasmówka (8)

    ze Słowackiego, mogą byc megakorki na Przymorzu. Obym sie mylił.

    • 164 13

    • pewnie tak, ale jak zrobią taki skrót przez miasto, to dopiero będą megakorki... trzeba znaleźć jakiś kompromis, umożliwienie tranzytu przez miasto nie zmniejszy korków

      • 18 0

    • pomyśl co będzie się działo w mieście jak połączą ? (2)

      • 12 0

      • pomyśl co będzie jak tunel bęzie zamknięty (1)

        kilka miesięcy po pożarze 30-letniego Golfa albo Passata

        • 9 3

        • Albo nowej Dacii

          • 3 1

    • Ale po co jechać przez Przymorze jak chcesz wjechać na Słowackiego?

      Poza tym jak chcesz jechać na górny koniec Słowackiego, to Sucharskiego, południowa, ZOT

      • 16 1

    • w sumie nic to nie zmieni jak na Słowackiego co 100 m masz światła (1)

      nawet zjazd z obwodnicy jest kolizyjny...

      zamiast zrobić tunel to przez rok wozili ziemię, żeby zasypać wielką dziurę na partyzantów...

      • 3 2

      • No i co że co 100m światła?
        Zielona fala przy 50km/h.

        • 0 6

    • Łańcuch

      Święta prawda! Jak mawiał mój dziadek:"... łańcuch jest wart tyle, ile jego najsłabsze ogniwo..." Niedokończony odcinek pomiędzy skrzyżowaniem na Hallera i ETC na Zaspie (około 2 km), okaże się tym słabym ogniwem:(

      • 9 1

  • (5)

    A kiedy otwarcie

    • 27 15

    • Uroczyste otwarcie (1)

      Pierwszego maja w świeto ludzi pracy.

      • 12 3

      • 1 maja za rok

        • 8 4

    • 4 lata po terminie

      • 19 6

    • Już chyba otwarty..?

      • 2 1

    • 23kwietnia

      • 2 0

  • niezdrowe podnieta (10)

    Ludzie. To tylko kilometrowy tunel. Nie podniecajcie sie tak. Pojedzcie pod Alpami tam to dopiero sa tunele. Otwórzcie zamiast gadać. Termin otwarcia przesuwamy a władze miasta imprezy sobie tam organizują. Pewnie po imprezie okaże się, że rowery uszkodzily nawierzchnie i znowu otwarcie przesunięte

    • 131 41

    • aj marudzisz chłopie z rana

      Każdy powód do radości jest dobry. W Alpach na pewno też się cieszyli gdy otwierali pierwszy tunel.

      • 27 8

    • Wbrew pozorom dużo łatwiej jest wybudować tunel w skałach niż na podmokłym gruncie pod rzeką (5)

      • 30 4

      • w lolsce wszystko jest trudniej

        a zwłaszcza cokolwiek zrobić porządnie
        czy zakończyć prowizorkę...

        • 8 4

      • mam wrażenie, że bardziej chodziło o efektowność niż efektywność przeprawy przez kanał (3)

        dlatego szarpnięto się na rozwiązanie znacznie droższe w budowie i eksploatacji (tunel) zamiast bardziej uzasadnionego ekonomicznie (most)

        • 2 6

        • (1)

          A pomyślałeś, że na most za bardzo nie było miejsca? Most musiałby być w miarę wysoki, aby za każdym razem nie otwierać go dla byle łajby, a jakby był wysoki, to potrzeba odpowiednio dużo miejsca poza samym korytem rzeki na najazdy i zjazdy.

          • 5 1

          • nie żartuj sobie, w miejscu gdzie powstał tunel jest wystarczająco miejsca na najazdy

            a analiza jakiej wysokości musiałby być most też nie jest specjalnie skomplikowana (tak by ograniczyć konieczność otwierania mostu do minimum)

            • 1 3

        • Ty masz pojęcie jak do np. remontowej wpływałyby statki ?

          Lub platformy wiertnicze ?

          • 0 0

    • pierwszy w Gdańsku - kumasz??

      pierwszy

      • 8 0

    • Moze i Alpy mają więcej i dłuższe tunele,

      ale my mamy najdroższy!!!

      • 3 1

    • ŚŚŚŚŚwiatowiec.

      • 0 1

  • (8)

    Taki sam problem jak na obwodnicy brak pasa awaryjnego..

    • 62 16

    • (7)

      I rowerowego

      • 7 8

      • Założe się, ze nie dałbyś rady przejechać tym tunelem w szczycie (3)

        Na podjeździe spuchniesz od tej ilości spalin która jest wtedy w środku.

        • 9 1

        • (2)

          Załóż się.
          Samochody są hermetyczne?

          • 0 6

          • Nie są, (1)

            Ale wysiłku fizycznego i ilości potrzebnego tlenu nie ma nawet co porównywać. W samochodzie masz z resztą tego powietrza spory zapas. Z resztą jak chcesz tak jeździć tylko dla zasady to spoko, nie mój problem, ale jeśli spodziewasz się świeżego powietrza, bo przecież jest wentylacja, to srogo się zawiedziesz. Wie to każdy kto kiedyś był w jakimkolwiek tunelu

            • 5 0

            • Przesadzasz.
              To nie czasy dwusuwów.

              • 0 1

      • (2)

        I dla pieszych, i dla matek z wózkami, i dla wózków inwalidzkich, i dla paralotni, i dla narciarzy wodnych, i dla kajaków, i dla zwierząt itd

        • 10 2

        • Z tą paralotnią

          to troszkę przesadziłeś.

          • 1 2

        • Co prawica ma z tym wspólnego ?

          You're just a filthy left winger

          • 0 0

  • Wypadek i pożar w tunelu powoduje zamknięcie go na kilka miesięcy. (3)

    Trzeba wymienić uszkodzoną infrastrukturę i zrobić wszystkie odbiory na nowo.

    Czy w tym czasie ruch transportowy wróci na zwężone Podwale Przedmiejskie?

    Czy miasto będzie awaryjnie utrzymywało promy?

    Jeszcze nikt nie odpowiedział na te pytania, a pożary i wypadki w tunelach w Norwegii są na porządku dziennym. Mimo że kultura jazdy i przestrzeganie praw jest w Norwegii 100 poziomów wyżej niż w Polsce.

    • 82 26

    • W tunelu służby nawet nie będą miały łączności

      Brak zasięgu wszystkich służb w łączności analogowej i cyfrowej dmr.

      • 12 7

    • zamkną 1 nitkę

      • 2 0

    • Z tą Norwegią - bez przesady

      Zdarzało mi sie parę razy pojechać przez ich tunele= bez szału w porównaniu z Austriackimi.

      • 0 1

  • (5)

    A terrorysta w ciężarówce z dynamitem wysadzający się w tunelu? Czy taki scenariusz wzięto pod uwagę?

    • 48 19

    • (2)

      Raczej że tam pijacy będą chodzić

      • 12 1

      • motocykle są wszędzie, (1)

        niech przygotują ogródek na krzyże i znicze bo rekordy (głupoty też) czekają na pobicie, a chorzy czekają na nerki

        • 19 4

        • Z jego nerek po takim wypadku przy 150kmh zostanie marmolada.

          • 2 0

    • Czy straż miejska juz gotowa , (1)

      łapanki na rowerzystów robić , albo na tych co z daleka patrzą na tunel?

      • 4 2

      • Ja na góralu na prostej utrzymuje 50 km/h, żaden spasiony Janusz ze SM mnie nie dogoni

        :-))))

        • 0 1

  • Czy przejazd Dacia P. Naskret juz robil?

    • 52 4

  • Ciekawe którego dnia (3)

    Jakiś jegomość z Warmińsko mazurskiej krainy bagien zaliczy dzwona. Zajwazniejsze pytanie: czy w tunelu, ale swoje nadajniki założyli operatorzy komórkowi?

    • 61 8

    • obstawiam pierwszy tydzień po otwarciu

      • 16 2

    • Nie, bo po co?
      Normalne sieci mają zasięg a Play nie istnieje więc go nie ma.
      Przenieś numer do prawdziwego operatora.

      • 6 10

    • Albo jakiś przedsatwiciel elit spolecznych z GWE w swoim Pasku w tedejiku

      nie zasmrodzi czarnymi bakami z rury wydechowej całej kubatury :-))))

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane