• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc. W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc.

Choć tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.



Czy kierowcy szybko nauczą się jazdy i zachowania w tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowniczowie tunelu pod Martwą Wisłą mówią, że zachowania na drodze poprowadzonej kilkadziesiąt metrów pod wodą i ziemią kierowcy będą musieli się nauczyć. Pokonanie dwupasmowej jezdni o długości 1,3 km teoretycznie nie powinno przysparzać większych problemów. Ale tylko teoretycznie. W praktyce zarządcy tunelu rozpisali i wdrożyli ponad 30 różnych scenariuszy działania w kryzysowej sytuacji.

- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
  • O tym, jak tunel wygląda na kilka dni przed otwarciem będzie się można przekonać w sobotę 23 kwietnia podczas Dnia Otwartego.
  • Znaki zmiennej treści będą wskazywać kierowcom m.in. maksymalną dopuszczalną prędkość w tunelu.
  • O tym, co czeka kierowców po wyjeździe z tunelu będzie można się dowiedzieć jeszcze przed wjazdem do podwodnej przeprawy.
  • Jedno z przejść poprzecznych między obiema nitkami tunelu.
  • W punktach alarmowych oprócz telefonu czy gaśnicy znajdują się też nosze ratunkowe.

Niepożądane korki, wypadki i pożary

Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.

Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.

- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy

Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.

- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.

- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • (41)

    Ja i tak będę jeździł przez niego rowerem. Co patrol postawią na końcu? ?

    • 79 205

    • popatrz na logikę (22)

      wjedziesz rowerem - jesteś zagrożeniem. Wjedziesz tym samym rowerem, ale z zamontowanym silnikiem 500W (czyli motorowerem elektrycznym) - jesteś pożądanym gościem. Nawet, jeśli nie włączysz silnika...

      • 30 23

      • Nie do końca łapię (20)

        Na czym polega to zagrożenie jakie stwarzają rowerzyści w tunelu? Jakoś nikt nie jest mi w stanie tego wyjaśnić.

        • 15 27

        • Właśnie dlatego rowerzyści powinni zdawać na kartę rowerową (1)

          Bo mam wrażenie, że czytam komentarz 10cio latka....

          • 13 5

          • nie 10-latka

            a trolla.

            • 0 0

        • (8)

          Chodzi o przepisy. Prawo zabrania łączenia w jednej nitce ruchu pojazdów silnikowych z ruchem pieszym i rowerowym. Dla pieszych i rowerzystów musiałaby być wiercona osobna nitka, Przy znikomym na tamtym kierunku ruchu tych ostatnich - nieopłacalne.

          • 28 6

          • To chodzi o prawo, czy bezpieczeństwo? (5)

            • 8 14

            • (2)

              Chodzi o prawo podyktowane bezpieczeństwem, czego nie ogarniasz?

              • 25 6

              • (1)

                chodzi raczej o stek debilizmów a nie prawo prawo podyktowane bezpieczeństwem tworzone przez ostatnie umysłowe kaleki.Od kiedy to inwalidzi umysłowi mogą tworzyć prawo dotyczące normalnych ludzi?

                • 12 23

              • Nie chodzi o stek debilizmów

                Tunel jest dość ograniczoną przeztrzenią a poruszające się nim pojazdy emitują między innymi CO i pomimo wentylacji jego poziom jest podwyższony. W przypadku choćby niedługiego wstrzymania pracy wentylatorów jakikolwiek rowerzysta a już tym bardziej pieszy byłby zagrożony zatruciem bo ich czas przejazdu/przejścia będzie dłuższy niż przejazdu auta.

                • 3 0

            • (1)

              o prawo

              • 6 2

              • prawo jest dla ludzi czy ludzie dla prawa?

                • 10 4

          • "Przy znikomym na tamtym kierunku ruchu tych ostatnich". A jaki jest ruch w tunelu tych pierwszych?
            Czy to przypadkiem nie podaż generuje tutaj popyt ergo natężenie ruchu?

            • 0 0

          • nie do końca

            prawo zabrania w jednym tunelu (ustroju) jezdni, torowiska, chodnika i drogi rowerowej. Tunel musi obsłużyć natomiast cały ruch, jaki do niego dociera - czyli rowerzyści mogliby nim jechać na zasadach ogólnych - ale ktos poszedł w kierunku asekuracji własnego tyłka

            • 5 3

        • Chodzi o Twoje bezpieczeństwo. Tunel to rura, Tir jest tłokiem, a kim Ty jesteś to sam sobie odpowiedz. (1)

          zorientowany w temacie

          • 15 6

          • Marmoladą :-P

            • 5 0

        • a co tu jest do rozumienia

          Rower stwarzaa bezpośrenie zagrożenie wypadkowe, po pierwsze jeździ zbyt wolno w stosunku do samochodów a po drugie lampeczka 5W nie załatwia sprawy widoczności takiego wolno poruszającego się obiektu. W dodatku znając naszych rowerzystów, których jest wielu bez wyobrażni, to co 20-ty jechałby tam wogóle bez świateł.

          • 15 1

        • proszę więc sobie wyobrazić dwa mijające się TIRy w drodze do i z portu (5)

          W kilometrowym, betonowym tunelu, bez pobocza.

          • 13 14

          • Gamoniu (3)

            Tam są dwa tunele...., i tiry się nie mijają

            • 21 4

            • to prawda, mój błąd

              Proszę więc sobie wyobrazić dwa jadące obok siebie TIRy w drodze do portu, w kilometrowym, betonowym tunelu, bez pobocza.

              • 9 6

            • (1)

              Normalnie nie, ale w przypadku awarii czy jakichś napraw w jednej z nitek jest możliwe, że druga będzie tymczasowo dwukierunkowa.

              • 4 11

              • Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną.

                Czytaj więcej na:
                http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tunel-pod-Martwa-Wisla-gotowy-na-kazda-ewentualnosc-Kilkadziesiat-scenariuszy-n100807.html#tri

                • 8 0

          • Po jaką cholerę mają się tam ciężarówki mijać?

            • 8 4

      • ale was prawda gryzie

        • 13 7

    • też wiadę, kretyński zakaz

      nie mam szosówki i dużo nie jeżdżę obecnie, więc wyciągnę jakieś 30km/h żeby się za bardzo nie zmachać. to da trochę ponad 2 minuty obecności w tunelu i na wyjeździe.
      szybki koleś na szosie lub ostrym kole będzie tam przebywał góra półtorej minuty. tyle czasu mają służby na reakcję, życzę powodzenia.
      klient będzie nagrany oczywiście, ja mogę od razu pojechać w teren, szosa nie, więc to jego będą ścigali.
      w sobotę jadę tam o 9 żeby obejrzeć rozmieszczenie kamer itd.

      • 0 1

    • (1)

      Po co ta jałowa dyskusja. Jak przejedziesz cały tunel żywy na rowerze, to zrozumiesz o co chodzi.

      • 2 1

      • żaden problem przejechać 1000m na rowerze w jako takim tempie żaden problem naprawdę

        • 2 1

    • karać pedalarzy bez litości jesli tam wjadą

      • 2 3

    • Rower w tunelu.

      Jeżeli rowerzysta będzie poruszał się prędkością ~50 km na godzinę to myślę że nie powinno być problemów.

      • 0 2

    • odp.

      Tam jest ze sto kamer. Większy problem będzie jak się skończy mecz i kibice ruszą tunelem np. na Stogi.

      • 6 0

    • bredzisz
      rowerzyści chcą promu w okolicy Twierdzy Wisłoujście !

      • 1 2

    • głupi... (1)

      ...ku..s!

      • 4 1

      • Głupi k... s na rowerze

        • 5 3

    • Spróbuj (1)

      To sie zdziwisz

      • 6 14

      • zdziwię się jeśli półgłówek siedzący za pulpitem w ogóle to zobaczy

        • 4 7

    • mandaty po 5000 zł i sie skończy cwaniactwo rowerowe (1)

      • 42 10

      • Dla kierowców też takie mandaty by się przydały. Może w końcu było by bezpieczniej.

        • 23 14

    • glupich nie sieją

      idiota

      • 8 1

    • Hahaha!

      Ja cię potrące no bo przecież nie mogłem spodziewać się roweru

      • 24 8

    • ty najwyzej to mozęsz sie slizgac pzrez tunel na g*wnie

      • 15 6

    • Po co ta debilna prowokacja?

      jw

      • 44 9

    • Nie

      Pani sprzątająca wepchnie ci miotłę w szprychy. To wystarczy.

      • 108 10

  • podniecenia tunelem ciag dslszy.... (1)

    Lemingi jedzcie za granice to zobaczycie tunele

    • 6 14

    • Nie rozumiesz idei

      że wreszcie odkorkuje się, chociaż w jakimś stopniu centrum.
      Tak naprawdę tylko o to chodzi.

      • 0 0

  • tunel (1)

    zrobili 1 km. tunelu i wielkie hallo w norge takich tuneli setki po 20 km pod morzem dajcie sobie na luz ciemno-grodzianie.......

    • 0 2

    • cześć smerfie marudo

      • 0 0

  • Ciekawe którego dnia (3)

    Jakiś jegomość z Warmińsko mazurskiej krainy bagien zaliczy dzwona. Zajwazniejsze pytanie: czy w tunelu, ale swoje nadajniki założyli operatorzy komórkowi?

    • 61 8

    • Albo jakiś przedsatwiciel elit spolecznych z GWE w swoim Pasku w tedejiku

      nie zasmrodzi czarnymi bakami z rury wydechowej całej kubatury :-))))

      • 0 1

    • Nie, bo po co?
      Normalne sieci mają zasięg a Play nie istnieje więc go nie ma.
      Przenieś numer do prawdziwego operatora.

      • 6 10

    • obstawiam pierwszy tydzień po otwarciu

      • 16 2

  • (5)

    A terrorysta w ciężarówce z dynamitem wysadzający się w tunelu? Czy taki scenariusz wzięto pod uwagę?

    • 48 19

    • Czy straż miejska juz gotowa , (1)

      łapanki na rowerzystów robić , albo na tych co z daleka patrzą na tunel?

      • 4 2

      • Ja na góralu na prostej utrzymuje 50 km/h, żaden spasiony Janusz ze SM mnie nie dogoni

        :-))))

        • 0 1

    • (2)

      Raczej że tam pijacy będą chodzić

      • 12 1

      • motocykle są wszędzie, (1)

        niech przygotują ogródek na krzyże i znicze bo rekordy (głupoty też) czekają na pobicie, a chorzy czekają na nerki

        • 19 4

        • Z jego nerek po takim wypadku przy 150kmh zostanie marmolada.

          • 2 0

  • przypominam, że odstęp w korku w tunelu powinien wynosić min. 5 metrów.

    • 0 1

  • Wypadek i pożar w tunelu powoduje zamknięcie go na kilka miesięcy. (3)

    Trzeba wymienić uszkodzoną infrastrukturę i zrobić wszystkie odbiory na nowo.

    Czy w tym czasie ruch transportowy wróci na zwężone Podwale Przedmiejskie?

    Czy miasto będzie awaryjnie utrzymywało promy?

    Jeszcze nikt nie odpowiedział na te pytania, a pożary i wypadki w tunelach w Norwegii są na porządku dziennym. Mimo że kultura jazdy i przestrzeganie praw jest w Norwegii 100 poziomów wyżej niż w Polsce.

    • 82 26

    • Z tą Norwegią - bez przesady

      Zdarzało mi sie parę razy pojechać przez ich tunele= bez szału w porównaniu z Austriackimi.

      • 0 1

    • zamkną 1 nitkę

      • 2 0

    • W tunelu służby nawet nie będą miały łączności

      Brak zasięgu wszystkich służb w łączności analogowej i cyfrowej dmr.

      • 12 7

  • A ja i tak (1)

    moim Wigry 3 będę sobie pomykał dostojnie i z gracją w tuneliku, a jakby co to docisnę ze 2 dyszki na pedałach, a jak!!!

    • 1 1

    • No dobra, wiem,że to głupie - te 2 dyszki, a więc.....

      docisnę 2 i PÓŁ dyszki, hahaha a jak :)

      • 0 0

  • ech 100 lat za Chorwacją (1)

    jeden krótki tunel a tu afera prawie narodowa..

    • 3 0

    • Haha, no dokładnie.

      Proponuję dzień otwarcia ustanowić świętem narodowym. No ale co się dziwić - jesteśmy i zawsze będziemy 100 lat za ...

      • 0 0

  • Zasięg telefonii komórkowej w tunelu (3)

    No i co z tego ze testują 30 scenariuszy skoro miasto/gik nie moze dogadac sie z operatorami żeby zrobic w srodku zasieg??
    Oczywiscie na otwarcie tulelu go nie bedzie. To przede wszystkim bezpieczenstwo ale tez komfort uzytkownikow. Upsss... zerwalo mi połączenie...
    Taka instalacja w tunelu jest bardzo kosztowna (ale placa akurat operatorzy) i pracochlonna. Prace mozna bylo juz dawno zrobic a teraz nie wiadomo kiedy w ogóle to nastapi.

    • 13 7

    • (2)

      Masz Play to zapomnij o zasięgu.
      Ja się nie obawiam, prawdziwy operator to nie wirtualny...

      • 1 8

      • Tam nikt nie bedzie mial zasiegu (1)

        Bez dedykowanej instalacji w srodku zaden operator nie bedzie mial zasiegu.

        • 1 0

        • Mój ma.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane