• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc. W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc.

Choć tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.



Czy kierowcy szybko nauczą się jazdy i zachowania w tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowniczowie tunelu pod Martwą Wisłą mówią, że zachowania na drodze poprowadzonej kilkadziesiąt metrów pod wodą i ziemią kierowcy będą musieli się nauczyć. Pokonanie dwupasmowej jezdni o długości 1,3 km teoretycznie nie powinno przysparzać większych problemów. Ale tylko teoretycznie. W praktyce zarządcy tunelu rozpisali i wdrożyli ponad 30 różnych scenariuszy działania w kryzysowej sytuacji.

- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
  • O tym, jak tunel wygląda na kilka dni przed otwarciem będzie się można przekonać w sobotę 23 kwietnia podczas Dnia Otwartego.
  • Znaki zmiennej treści będą wskazywać kierowcom m.in. maksymalną dopuszczalną prędkość w tunelu.
  • O tym, co czeka kierowców po wyjeździe z tunelu będzie można się dowiedzieć jeszcze przed wjazdem do podwodnej przeprawy.
  • Jedno z przejść poprzecznych między obiema nitkami tunelu.
  • W punktach alarmowych oprócz telefonu czy gaśnicy znajdują się też nosze ratunkowe.

Niepożądane korki, wypadki i pożary

Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.

Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.

- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy

Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.

- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.

- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe czy wzięto pod uwagę zdarzenie (1)

    że Wisła się obrazi i powie "to teraz ja sobie popłynę tunelem....:)
    Ja tam kapok w bagażniku będę woził :)

    • 25 7

    • Lepiej butle z tlenem i aparat oddechowy

      Harpun i lampe podwodna

      • 13 0

  • rowerzyści (2)

    Mam nadzieję ze dźwięk odstraszający miłośników dwóch pedałów będzie donośny a u wylotu z tunelu dosięgnie ich ręka sprawiedliwości. Może jeszcze "wiplerowką" po d*psku żeby się nauczył.

    • 18 14

    • Z liscia za debili_zm (1)

      • 0 5

      • następny pajacowy-leń co nie umie prowadzić i ma problem.
        Kris to ty jesteś nie udacznikiem większość z nas niema problemu z rowerzystami

        • 7 3

  • wstrzymanie ruchu na sąsiedniej nitce? (1)

    Przecież mówimy o kraju w którym większość ludzi jest tak tępa, że nie rozumie zakazu parkowania na przejściu dla pieszych albo konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle. O ile zakład, że jak tylko dojdzie do takiej sytuacji to 99% kierowców zignoruje nakaz zatrzymania się i po prostu wyjedzie z tunelu nie zważając na nic? :-)

    • 19 4

    • Chyba nie wiesz o czym piszesz

      Pojęcia "ruch zostanie wstrzymany" nie należy rozumieć dosłownie - nie martw się, będzie można się ruszać :)
      A tak poważnie, to ruch zostanie wstrzymany, ale na wjeździe do tunelu, pojazdy które już się w nim znalazły, będą musiały jak najszybciej opuścić tunel. Prawdopodobnie zostaną nadane priorytety dla sygnalizacji najbliższych skrzyżowań, żeby nie tworzyły się korki.

      Gdyby było tak jak piszesz, to nakaz zatrzymania się dla pojazdów w tunelu w trakcie np: pożaru narażałby tych kierowców na utratę życia lub zdrowia - pomyśl logicznie ;) w takich sytuacjach zawsze należy jak najszybciej opuścić obszar zagrożenia.

      • 2 2

  • Zasięg telefonii komórkowej w tunelu (3)

    No i co z tego ze testują 30 scenariuszy skoro miasto/gik nie moze dogadac sie z operatorami żeby zrobic w srodku zasieg??
    Oczywiscie na otwarcie tulelu go nie bedzie. To przede wszystkim bezpieczenstwo ale tez komfort uzytkownikow. Upsss... zerwalo mi połączenie...
    Taka instalacja w tunelu jest bardzo kosztowna (ale placa akurat operatorzy) i pracochlonna. Prace mozna bylo juz dawno zrobic a teraz nie wiadomo kiedy w ogóle to nastapi.

    • 13 7

    • (2)

      Masz Play to zapomnij o zasięgu.
      Ja się nie obawiam, prawdziwy operator to nie wirtualny...

      • 1 8

      • Tam nikt nie bedzie mial zasiegu (1)

        Bez dedykowanej instalacji w srodku zaden operator nie bedzie mial zasiegu.

        • 1 0

        • Mój ma.

          • 0 0

  • Chyba nie o wszystkim pomyślano.. (2)

    Czy wzięto pod uwagę trzęsienie ziemi i np. rozszczelnienie się modułów tunelu, a tym samym wlanie wody z kanału?

    • 12 6

    • i lądowanie uforludków, a przynajmniej amerykańskich Tablibów (1)

      • 0 1

      • nie można wykluczyć takiej wizyty :)

        • 2 1

  • brak pasów awaryjnych

    • 12 3

  • aS scenariusz

    • 4 0

  • podniecenia tunelem ciag dslszy.... (1)

    Lemingi jedzcie za granice to zobaczycie tunele

    • 6 14

    • Nie rozumiesz idei

      że wreszcie odkorkuje się, chociaż w jakimś stopniu centrum.
      Tak naprawdę tylko o to chodzi.

      • 0 0

  • Zapewne jak to z gdańskimi urzędnikami bywa przygotowany na ufo (5)

    ale nie przygotowany na coś klasycznie występującego na kaszubach.
    Czy urzędnicy przewidzieli taką ewentualność że jakis Janusz biznesu może przewozić dostawczakiem ropę naftową w plastikowych beczkach?
    Czy urzędnicy przewidzieli że Basti z Kartuz w aucie tate może siedzieć na zderzaku innego auta jednocześnie szukając zasięgu swego smartfona.
    Czy urzędnicy przewidzieli że Tadzik w swojej koparce walcu drogowym czy sztaplarce może nagle zacząć zawracać w połowie drogi bo mu się przypomni że dokumentów zapomniał.
    Czy urzędnicy przewidzieli że pewien obcokrajowiec wyznawca religii pokoju może zapakować do auta worek saletry potasowej z workiem cukru wymieszany w równych proporcjach i podpalić to w tunelu wywołując zadymienie z którym nie poradzi sobie system wentylacji i doprowadzić nie tylko do katastrofy drogowej ale nawet do zniszczenia tunelu gdy użyje innych nawozów?
    Niestety nie ma się co chwalić a liczyć możemy tylko i wyłącznie na to że polski styl bycia życia i nadużycia doprowadzi do szczęśliwego zakończenia.

    • 15 6

    • sądząc po twych wypocinach piszesz ze srebrzyska (4)

      • 1 3

      • (2)

        W telewizji codziennie pokazują gorsze przypadki w akcji, nasz rząd np...

        • 1 2

        • To nie jest wasz rząd towarzyszu lemingu (1)

          Wasz rząd jest do posłuchania na taśmach od sowy i przyjaciół jeśli masz sentyment.

          • 2 2

          • Lemingami rządzi wielki król lemingów, kochany i podziwiany.
            Twoim rządem jeszcze sam się zachłyśniesz.

            • 1 2

      • Akurat z holu urzędu miejskiego

        ale wiesz coś jest na rzeczy. Jak patrzę na to jak urzędnicy pracują to się zastanawiam czy nie lepiej sprowadzić na ich miejsce pacjentów szpitala psychiatrycznego. Co ma wspólnego instruowanie przez telefon urzędowy dziecka gdzie schowane są płatki śniadaniowe z działalnością urzędu państwowego? Co wspólnego ma zamawianie przez telefon urzędowy torebki w czerwonym kolorze u znajomej z działalnoscią urzędu państwoego?
        Myślę że sprawność obsługi by się zwiększyła a i bałaganu w dokumentach by nie było i pomyłek pisarskich na poziomie przedszkolaka. Tylko znowu podniosą się głosy twojej małżonki i twoje ze to skandal gdy od korytka ich będą odrywać.

        • 2 0

  • za prawde wam powiadam (6)

    a ja uwazam ze to jest idealne miejsce do zamachu dlla jakiegos szalenca - ten tunel miesci sie b.blisko mojego mieszkania ,przebiega dnem kanalu portowego ,ktory to kiedys byl jedynym ujsciem Wisły... w dodatku dokladnie w miejscu jego wylotu od strony Letniewa Brzezna i Zaspy byla druga odnoga Wisły o b.silnym nurcie --- jak jakis palant detonowal by ladunek w samochodzie mniej wiecej na srodku tunelu - to cale mega tony wody poplynely by jak niagara z powrotem starym korytem - obecnie w miejscu tego koryta wybudowano 3 osiedla gdzie mieszka okolo 60 tys ludzi - jezeli zamach by nastapil okolo 7-00 w niedziele doszlo by do prawdziwej rzezni - koryto starej odnogi b.dobzre jest widoczne na zdjeciach lotniczych

    • 12 14

    • (3)

      Przestań jakieś bajki pociskać. Jakie stare koryto, jaka druga odnoga Wisły, jakie 60 tys. ludzi? Wisła płynęła obecnym korytem, jedyna różnica, że na wysokości obecnego zakrętu 5 gwizdków płynęła prosto, a Westerplatte było wyspą.
      Jedynie podczas największej w historii Gdańska powodzi w 1829 r. Wisła przelała się chociażby przez jez. Zaspa.
      O jakich 60 tys. ludzi i rzezi majaczysz? Zaspa i Przymorze? W większości położone są na wys. ok. 10 m n.p.m., więc tam nie było żadnego starego koryta.
      A co do samej detonacji, to wstawienie samochodu z ładunkiem wielkich szkód by nie wyrządziło, bo fala uderzeniowa rozeszła by się głównie wzdłuż tunelu do wyjść, żeby poważnie uszkodzić jego konstrukcję to należałoby robić odwierty i w nich umieszczać ładunki wybuchowe. Jednak nawet gdyby faktycznie doszło do zawalenia się stropu tunelu, to obszar tunelu po prostu wypełniłby się wodą i Martwa Wisła dalej płynęłaby sobie ku ujściu. Przestań siać jakąś nieuzasadnioną panikę.

      • 10 3

      • WTC tez bylo na wszystko przygotowane - zapomnieli tylko o miejscach postojowych na Boeningi (1)

        • 4 3

        • A co ma piernik do wiatraka? Ja tylko prostuję brednie, że po ewentualnym rozszczelnieniu tunelu woda zalałaby Zaspę i Przymorze po śladzie jakiegoś wyimaginowanego starego koryta Wisły.

          • 3 0

      • Nie byłbym taki pewien, czy tylko rury napełnią się wodą po brzegi i koniec.

        Woda z Martwej Wisły będzie cisnąć w tunel pod całym swoim ciśnieniem, które daje nie tylko jej sam ciężar ale i prąd. Do tego dochodzi opór wody w morzu, do którego wpada MW i raczej sądzę że suma tych sił, które wepchną wodę do tunelu, wypchnie ją i rozleje po całej Przeróbce, Letnicy i Nowym Porcie. Mogę się mylić bo hydrofizykiem nie jestem, ale w takim wypadku niech ktoś wyjaśni dlaczego się mylę zamiast po prostu wyzwać od debili.

        • 0 0

    • Wyobraźnia przedszkolaka...

      • 4 0

    • 2 zalane tunele to tylko ok 0,2 Mtony wody;)))

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane