- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (365 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (263 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (39 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (103 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (302 opinie)
Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Choć tunel pod Martwą Wisłą ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.
- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Niepożądane korki, wypadki i pożary
Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.
Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.
- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy
Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.
- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.
- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.
Opinie (177) ponad 10 zablokowanych
-
2016-04-19 07:46
obywatel
Jeszcze nie otworzyli, a już do oczu sobie skaczą, "zasypać tunel", niech w narodzie zapanuje zgoda. Do zobaczenia w sobotę.
- 9 2
-
2016-04-19 07:47
Super wygląda ten tunel. Od której strony będzie można zwiedzać w sobotę? (2)
- 7 1
-
2016-04-19 07:50
Od Energa Arena do Ku Ujściu i tam nawrotka i z powrotem do Energa Arena (1)
- 1 0
-
2016-04-19 10:33
Wpuszczają tylko na rowerach.
- 3 2
-
2016-04-19 07:48
Obawiam się, ze jak wybuchnie pożar to Janusze zaparkują przed tunelem
Aby zrobić zdjęcia i straż będzie miała ogromny problem aby przejechać bo mało kto wie co to jest korytarz ratunkowy
- 10 1
-
2016-04-19 08:03
jak wjrdzie rowerzysta
To jest najniebezpieczniejszy przypadek
- 5 2
-
2016-04-19 08:10
byle podczas zwiedzania
Nie stratowali sie w tlumie
- 6 0
-
2016-04-19 08:14
Szybciej otwierajcie żeby Macierewicz nie zdążył zająć go na schron dla swoich obrońców terytorialnych.
- 6 8
-
2016-04-19 08:17
A atak terorystyczny jest w sceriuszu nie Bo Gdansk od sie isa grzecznie
- 1 3
-
2016-04-19 08:48
Na wszelką ewentualność przygotowany.
A na koncert Rolingstonsów w tunelu też?
- 9 0
-
2016-04-19 08:54
Infrastruktura piesza i rowerowa
w Gdańsku to się buduje! Dobre sobie. Nowa Wałowa (Popiełuszki) z wiaduktem bez chodnika, o DDR nie wspomnę. I teraz ten tunel, który łączy... ale tylko zmotoryzowanych.
Gdańsk co chcwila, zamiast zniechęcać do posiadania auta w mieście, to robi coś dokładnie odwrotnego. Taka "rowerowa stolica Polski" itp. bzdury.
Bo w Gdańsku jest przecież tyle DDR. A, że czasem trzeba stać na światłach co pare metrów, bo program ma absolutny priorytet pod auta, albo zmieniać stronę ulicy co 500 metrów, to przecież nie istotne.- 10 9
-
2016-04-19 09:00
Będzie można w sobotę wejść/wjechać do tunelu od strony ul. Ku Ujściu czy tylko od Marynarki Polskiej?
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.