• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą gotowy w lipcu, ale pojedziemy nim jesienią

Maciej Naskręt
14 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace w rejonie przejścia poprzecznego. Przygotowanie pod ustawienie ścian pod płytę betonową.
  • Zaawansowanie prac w tunelu wykonanym metodą wykopową.
  • Ściany pod przyszłą płytę betonową w tunelu.
  • Gotowa płyta, na której zostanie wyściełany asfalt.
  • Betonowanie płyty, na której pojawi się jezdnia w tunelu.

- Na ponad 90 proc. jestem pewien, że otwarcie tunelu nastąpi w czerwcu - mówił nam na początku tego roku Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK, która nadzoruje budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Dziś wiemy, że prace budowlane potrwają do drugiej połowy lipca, a otwarcie tunelu nastąpi dopiero na przełomie września i października. Procedury odbiorowe mogą potrwać trzy miesiące.



Przedłużanie się budowy tunelu pod Martwą Wisłą:

Od października 2011 r. trwa budowa 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną. Inwestycja warta 885 mln zł, do której w 85 proc. dokłada się Unia Europejska, powoli zmierza do finiszu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma OHL.

11 miesięcy temu, 9 czerwca 2014 roku, zakończyło się drążenie drugiej rury tunelu. Maszyna TBM pracowała pod dnem Martwej Wisły niespełna rok. To była najtrudniejsza część przedsięwzięcia. Zdarzały się - naturalne przy takich pracach - incydenty. W pewnym momencie na terenie portu zaczęła osiadać ziemia, co sprawiło, że na jakiś czas wyłączono z ruchu pewną część terenu wokół ul. Kujawskiej. Innym razem maszyna TBM wewnątrz tunelu zsunęła się z prowadnicy. W usuwaniu usterki pomogli wtedy gdańscy strażacy.

Już po zakończeniu drążenia obu otworów tunelu było wiadomo, że wykonawcy nie uda się zgodnie z umową - do października 2014 r. - zakończyć prac. Powodem tych opóźnień była upadłość firmy będącej w konsorcjum z OHL, czyli Hydrobudowy.

Wówczas zakładano, że kierowcy pojadą tunelem w połowie czerwca, ale na drodze wykonawcy i inwestora pojawił się inny problem - budowa pomiędzy obiema rurami przejść poprzecznych. Mają one zagwarantować drogę ewakuacyjną do drugiej rury, gdyby w pierwszej doszło do wypadku, czy też awarii.

Poprzeczne przejścia wykonywane są metodą górniczą. Polega ona na tym, że najpierw mrozi się naturalnie nasączony wodą grunt solanką (- 30 st. Celsjusza), a po jego zamarznięciu wykuwa się przejście. Właśnie etap mrożenia okazał się dłuższy, niż zakładano. W projekcie założono cztery tygodnie, natomiast w rzeczywistości mrożenie trwało 12 tygodni przy pierwszym przejściu i 8 tygodni przy kolejnych. To oznaczało tylko opóźnienie w kolejnych miesiącach.

Powstałego wtedy poślizgu już nie dało się nadrobić.

W tej chwili zakończyły się prace przy obudowie docelowej przy przejściach nr 1, 2 i 3. Ponadto wyłączono tam już mrożenie. Natomiast przejścia nr 4, 5, 6, 7 dopiero zyskują obudowę docelową.

Przekrój podłużny budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój podłużny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
Koniec budowy w drugiej połowie lipca

Od momentu, gdy powstało pierwsze opóźnienie, inwestor unika podawania precyzyjnej daty zakończenia budowy. Powód? Chęć uniknięcia sytuacji jak ze stadionu w Letnicy, gdzie nie udało się dotrzymać deklarowanego terminu. Dlatego dziś pracownicy GIK twierdzą, że z nikim się nie ścigają, a najważniejsza jest jakość wykonania tunelu.

- Prace mają zakończyć się w drugiej połowie lipca - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej GIK. Wciąż zatem nie pada konkretna data.

Termin ten ustalono dzięki pracy komisji rozjemczej, która wypracowała kompromis między inwestorem i wykonawcą. Uznała ona część terminowych roszczeń firmy OHL. Taką komisję powołuje się zazwyczaj na dużych placach budów, które są zlecane i prowadzone w ramach systemu FIDIC. To system wzorcowych Ogólnych Warunków Kontraktowych wykorzystywanych przy robotach budowlanych i inżynieryjnych stworzonych przez Międzynarodową Federację Inżynierów Konsultantów. W skład komisji rozjemczej wchodzą prawnicy i specjaliści niezwiązani z wykonawcą i inwestorem, których głównym zadaniem jest wygaszanie konfliktów w samym zarodku, zamiast doprowadzania ich przed sąd.

W efekcie działań komisji rozjemczej spółka GIK i OHL aneksowały umowę na roboty budowlane. - Dokument został wysłany do kontroli uprzedniej Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Odpowiedź powinniśmy dostać do 25 maja - mówi Skorupka-Kaczmarek.

Zakończenie prac w lipcu nie oznacza jednak, że kierowcy od razu przejadą tunelem. Szacuje się, że ze względu na skalę inwestycji, odbiory mogą potrwać nawet trzy miesiące. To oznaczałoby, że jeśli nie pojawią się kolejne problemy na budowie, kierowcy pojadą tunelem pod Martwą Wisłą na przełomie września i października i z pewnością, tak jak to bywa na dużych budowach - m.in. teraz na budowie PKM - w czasie odbiorów będą trwały dalej prace budowlane, ale będą one miały charakter kosmetyczny.

Obecnie przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą na trzech zmianach pracuje ponad 400 osób. OHL zatrudnia na tę chwilę ok. 30 firm podwykonawczych.

Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą. Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.
Wstępnie 5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie tunelu

Przenieśmy się teraz nieco w przyszłość, do momentu, gdy zostanie otwarty tunel. Jakiś czas temu informowaliśmy o wysokości kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu.

Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej. Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania. Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu.

Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

Miasto będzie musiało kupić dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Ze wstępnych wyliczeń daje to kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, miasto musi ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (204)

  • Nie mogę się doczekać. (43)

    Wreszcie będę mógł pieszo lub rowerem dostać z Brzeźna na Westerplatte.

    • 43 98

    • Miało być w czerwcu (3)

      Kto odpowie za te opóźnienia? Jak zwykle kolesie Budynia unikną kar

      • 24 50

      • (1)

        To nie sa opóźnienia tylko swiadoma akcja przed wyborami, juz Ci z PO wiedzą jak sie propagande uprawia w tvn, polsracie i giewu...

        ale choćby 16 komorobusow jeździło to nie udźwigną taki ro ciężar

        • 38 25

        • a teraz caly GIK i urzad miasta minusuja wszystko

          a w ankiecie odpowiedzieli ze to naturalne :) :)
          Odbiory dopisuje sie do terminarzu projektu! zadna nowosc, ale dal ryska wszystko jest nowe i zawse zaskoczenie ...
          widac jaka maja potege i liczebnosc w cycling challange, gdzie konkuruja nawet z GRUPA LOTOS ktora ma nieporonywalnie wiecej pracownikow i to takich ktorzy jezdza na rowerach do pracy ....

          • 6 6

      • A nie bedzie wogóle

        Odpowie OHL bedzie płacił kary aż naliczą mu 10% kontraktu i sie zawinie, a tunel bedzie służył dla pieszych i rowerów, ewentualnie do kręcenia filmów SF

        • 4 8

    • 5 mln rocznie za utrzymanie? (1)

      Nie taniej byłoby zainwestować w prom z Nowego Portu?

      • 16 55

      • najtaniej by było nic nie budować

        • 14 2

    • A będzie autobus jeździł przez ten tunel? (8)

      • 25 2

      • a co boisz sie ze komoro-bus utknie (4)

        • 20 22

        • (3)

          Nie, tupolew.

          • 16 6

          • tupolew komorem bulem i jego kaszalotem (2)

            • 3 12

            • w jakim języku piszesz ?? (1)

              • 10 1

              • To chyba

                Staro cebulacki

                • 0 0

      • (1)

        Ma jeździć przez tunel od Stogów do Oliwy.

        • 17 0

        • O, to by bardzo fajnie było.

          • 11 0

      • Będzie.

        Jakiś czas temu był o tym artykuł, że 148 (chyba) pojedzie przez tunel na Przeróbkę albo Stogi.

        • 8 0

    • Czekalem na te wiadomosc (10)

      Morze nareszcie odkorkuje 3Miasto

      • 28 2

      • morze masz rację

        • 17 0

      • (8)

        Morze nasze morze...

        • 13 1

        • morze ci z PO są najlepsi (1)

          • 5 14

          • Kretynów nie sieją

            g*wno ma PO, PiS, czy ktokolwiek inny to tego wszystkiego. Do bani jest wykonawca, który nie trzyma terminu. Reszta, tzn ytrwać z nim, czy nie, to decyzja zarządzających. Żadna polityczna gamoniu.

            • 5 2

        • (5)

          a w możu ryby i wengorze

          • 17 2

          • (4)

            i rzuf...

            • 11 2

            • (3)

              Zabili mi rzufia

              • 6 2

              • bo woty mu nie dales (2)

                • 3 5

              • (1)

                a widziales kiedyś wote w możu?

                • 4 4

              • Kolej na rzóbra

                • 0 0

    • Budyń czeka do wyborów parlamentarnych

      Żeby PO mogło sobie przypisać ten sukces

      • 38 18

    • Obiektywny to ty jestes jak pan Bronek, wazelina i propaganda (1)

      • 9 12

      • Nie twój Jarek i Macierewicz oni sa obiektywni i zakłamany kler

        • 4 3

    • niestety...

      nie będzie możliwosci ani pieszo ani rowerem

      • 17 2

    • Oj chyba nie (1)

      Ani pieszych, ani rowerów to tam nie wpuszczą, pieszych to jeszcze rozumiem,
      Ale dlaczego nie rowery????

      • 8 5

      • na obwodnicy i po autostradzie też rowery nie jeżdżą

        • 5 1

    • a teraz nie możesz?

      • 4 0

    • ani pieszo, ani rowerem, tylko samochodem

      • 11 0

    • rowerem nie przejedziesz

      najważniejsze,żeby otwarcie tunelu wypadlo tuż przed wyborami,
      czy Prezydent Duda będzie zaproszony na otwarcie ?

      • 8 5

    • mozna było bez problemu zrobic oddzielny pas dla rowerów ale Budyń to beton podobnie jak jego urzedasy kolesie partyjni (2)

      Identycznie jak Bronek który był pewnej wygranej nagle jak zrobił ze strachu w portki ze przegra nagle che wszystko zmieniac i odpowiadac na oczekiwania społeczeństwa.identycznie z budyniem skoro moze robic co che to ma mieszkańców gdzies!

      • 5 8

      • sam jestes beton i to żelbeton

        co do tego ma polityka ?? masz mózg zlasowany przez propagandę pis
        po obwodnicy i autostradzie tez nie można jeździć rowerem, ani spacerować
        to nie ma nic wspólnego z polityką tylko z bezpieczeństwem

        • 6 3

      • A po co? Jazda rowerem jest zdrowa, ekologiczna

        i nie męczy. JAZDA na około to przyjemność.

        • 1 0

    • Zakaz

      Będzie zakaz ruchu pieszych i rowerów w tunelu wiec raczej pozostaje autobus

      • 3 0

    • chyba w przyszłym roku hahahaha

      • 1 1

    • chyba w przyszłym roku hahahaha

      • 1 1

    • otwierają ta fuszere (1)

      • 1 1

      • Takie tam

        Będą korzystać tylko Ci którzy chcą. Ci niechcący mogą popatrzeć.

        • 1 0

  • No i fajnie. (3)

    • 29 6

    • fajnie tylko dla partyjniakow z PO, mysla ze pomorze im to przed wyborami do sejmu na jesieni (1)

      • 3 12

      • fajnie tylko dla partyjniakow z PO, mysla ze pomoŻe im to przed wyborami do sejmu na jesieni

        • 4 8

    • gdzie mapa jak prowadzi cala trasa sucharskiego?

      • 1 0

  • Tunel (2)

    Nie wiem kiedy za ile i czy będzie gwarancja nic nie wiem i to inwestycja za grube pieniądze w mateczniku PO!!!

    • 24 72

    • po prostu czytać się tego nie da

      • 12 3

    • t8 farfoclu marudo !!! przestań bełkotać

      • 11 2

  • Przed wyborami do sejmu. (7)

    Otwarcie przed wyborami do sejmu.

    • 96 18

    • będzie co otwierać (5)

      a wszystko na wrzesień: linia PKM (częściowo), tramwaj na Morenę, Most Siennicki, stadion piłkarski w parku na Zaspie, ul. Nowa nad Stawem we Wrzeszczu, dworzec w Sopocie (może) ...

      • 19 3

      • zmasowana akcja propagandowa, jak za komuny (4)

        • 17 7

        • rozumiem, ze nie nalezy ani rozpoczynac zadnej inwestycji, ani bron boze konczyc? (3)

          Co roku sa jakies wybory: prezydenckie, parlamentarne, lokalne, europarlamentarne.

          Rzadko kiedy zdarza sie rok calkowicie bez wyborow. Zawsze zaraz sa jakies wybory. Nigdy nie nalezy niczego rozpoczynac?

          Inna sprawa, widocznie takie zachowania jak otwieranie czegos na miesiac czy tydzien przed wyborami dziala. Prostu lud, proste metody.

          • 12 5

          • Bredzisz (2)

            jakie wybory będa w przyszłym roku?

            • 7 2

            • to maja poczekać z otwarciem do przzyszłego roku ??

              nie bredzi, bo napisał że rzadko się zdarza taki rok bez wyborów

              • 6 0

            • W przyszłym roku nie wiem jakie będą wybory

              ale inwestycje trzeba rozliczyć w tym, bo jest to ostatni rok na rozliczenie dofinansowywanych projektów z lat 2007-2014. Inaczej dofinansowanie przepada. To Twoja propozycja? Ochłońcie troszkę i nie zyjcie tak polityką.

              • 4 1

    • amator

      Odszczekaj publicznie na jesieni, bo nie będzie. Ale ponieważ tego nie zrobisz, to zapamiętaj - jesteś g*wniarzem

      • 0 2

  • Wiecie dlaczego... przed wyborami. (4)

    To krętacze, tunel będzie gotowy wcześniej ale trzeba to wykorzystać propagandowo, żeby giewu i TVN mogły dziękować władzy od rana do nocy, ze wydają publiczne pieniądze.

    Ps. Te media a szczególnie GW żyją w większości z rządowych reklam.

    • 91 44

    • W POmorskim rządzą POplecznicy Tuska.Całe sPOłeczeństwo w wyborach zawsze POpiera Po. (2)

      POtrzeba więc POkazać przed wyborami wspaniałość rządów by znowu odPOwiednio zagłosowali.

      • 5 5

      • brałeś już dzisiaj tabletki ??

        • 3 3

      • Klawiatura ci się POpsuła.

        • 1 1

    • oj mało wiesz. więc nie pisz bzdur. nikt go nie otworzy i nie skończy wcześniej bo jest to niemożliwe, nawet jakby pracowali dwie doby na dobę :). Nie wszystko w tym kraju jest upolitycznione.

      • 0 0

  • Napiszcie prawdę... (7)

    Oddanie tunelu dla kierowców w grudniu br., a koszt rzeczywisty rocznego utrzymania, to prawie... 10 milionów.

    • 31 31

    • prawde powi ci tvn i gw

      Hahaha

      • 16 6

    • Prawda i tylko prawda w radiu Maryja

      i tv Trwam.

      • 15 8

    • skad masz takie informacje?

      • 5 0

    • (3)

      Koszt utrzymania to 1,8 mln, ubezpieczenie 3 mln rocznie. Za: Polskie Radio.

      • 5 0

      • doliczyłeś koszty łapówek? (1)

        i kolesiostwa

        • 3 8

        • Nie. Koszty Twoich pigułek też pominąłem.

          • 4 4

      • Ludkom wyżej chyba chodzi o raty kredytu ktory trzeba spłacić za ten tunel!

        Wtedy by sie zgadzało ze 10mln rocznie. Gruby hajs ale inwestycja też nie byle jaka ;))

        • 2 0

  • Procedury odbiorowe = wybory.

    • 50 13

  • A co z BHP? Trochę ciemno tam. (1)

    • 5 18

    • Nie demoluj lamp to będzie wideo a bhp lepiej niech chodzi z alkomatem

      • 7 1

  • Bzdury (1)

    Ten artykuł to totalna bzdura. OHL i GIK nie podpisały aneksu, prace nie zakończą się w lipcu a w tym roku tunelem nie pojedziemy.

    • 33 19

    • Zgadza się, w lipcu to skończą tunele poprzeczne, tam jest jeszcze cała masa roboty a wydrążenie to był pikuś.

      • 7 4

  • (22)

    A co z pieszymy i rowerzystami po otwarciu tunelu jak miasto planuje rozwiązać ten problem. Najlepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie promu lub budowa kładki przez rzekę podobnej do tej w Ustce.

    • 11 32

    • (10)

      powstał tunel, a nie most,żeby nie ograniczać ruchu statków. a ty chcesz teraz robić kładkę. weź się w garść.

      • 32 1

      • (5)

        Tylko ja nie mam zamiaru nadrabiać drogi jadąc na około tym bardziej że istnieje chodnik i droga rowerowa które prowadzą prosto do promu. Po otwarciu będzie to droga do nikąd. Po za tym kładka w Ustce jest otwierana podobnie jak ma być na Motławie więc w czym do jasnej ch. Jest problem. Po za tym nikt nie widzi że tunel zakorkuje Zaspę a przy plaży w Brzeźnie będą jeździły tiry i będzie smród od spalin

        • 4 16

        • tiry niech kierują na ul. marynarki polskiej

          • 3 0

        • Nie masz zamiaru to nie nadrabiaj (3)

          Nie ma obowiązku jeździć tunelem.

          • 10 1

          • (2)

            Drogi się NADKŁADA, a nie "nadrabia", ośla łąko!

            • 4 2

            • Nie wcinaj się miedzy wodkę, a zakąskę. (1)

              Jak chcesz coś poprawiać to odnoś się do pierwszej wiadomości.

              • 2 1

              • Zdania rozkazujące kończ wykrzyknikiem, ośla łąko!

                • 1 1

      • (3)

        Tu nie chodzi o kładkę ale o przeprawę promową dla pieszych i rowerzystów.

        • 1 3

        • Pieszy może skorzystać z autobusu (2)

          Rowerzysta także.

          • 5 0

          • (1)

            Tylko ja nie poto mam rower by jeździć śmierdzącym autobusem na który trzeba jeszcze czekać. Prom jest sto razy lepszy od blaszaka

            • 0 2

            • No tak, bo na prom się nie czeka...

              • 0 0

    • (4)

      Podróżując np.po Skandynawii czy Wielkiej Brytanii,zaskakuje mnie ilość promów.
      Nie tylko tych samochodowych czy kolejowych. Również takich małych, dosłownie na parę osób. Niektóre są bez obsługi. Mieszkańcy mają jakieś karty magnetyczne. W Gdańsku jeden prom na Westerplatte i jeden muzealny, nie wiem czy ten kolejowy na Holm jeszcze pływa. Nawet przed wojną było ich więcej. Poza tym pływało między brzegami rzeki sporo łajb. Z Neufahrwasser do Westerplatte , pomiędzy Górkami, Ze Stogów na drugą stronę Wisły.że to się wtedy opłacało a dziś już nie. Podatki czy wymagania od przewoźników?

      • 9 0

      • ludzie nie mieli samochodow, nie bylo tylu autobusow

        byc moze bylo wiecej powodow, aby dostac sie na Westerplatte?

        • 2 0

      • Ilość promów podróżuje i cię zaskakuje?

        • 0 2

      • dokladnie w Holandi identycznie !!W POlsce nic sie nierobi dla ludzi tylko stwarza sie pozory ze cos sie robi! (1)

        Na zachodzie są tysiace zprawdzonych wzorców wystarczy je przeniesc do Polski ale urzedniczy beton partyjny niechce tego robic !

        • 2 7

        • Wyraz "nie" z czasownikami piszemy osobno.

          • 5 0

    • głosowaliscie na budynia to teraz niepłaczcie ze ma was gdzies (2)

      ZKM cos wspominał ze bedzie mozna rower do autobusu w prowadzic taki kretyński pomysł ma jego przydupas oficer rowerowy.Juz widze jak 5 rowerzystów pakuje sie do tego Tureckiego miętka wypchanego ludźmi!!!!!Mozna było bez problemu zrobic tam droge rowerową oddzielną bezpieczna dla rowerów Ale budyń jak zawsze ma mieszkańców gdzies!!Dlatego niepotrafią nic zrobi raz a dobrze teraz juz zapóno na to tunelu niebedzie moszna poszerzyć !

      • 2 11

      • Gdzie można było (1)

        Rozumiem powiększając przekrój tuneli ?

        • 1 0

        • Pewnie, najlepiej dwukrotnie! Do fanaberii garstki wojujących cyklistów chętnie dopłacą wszyscy mieszkańcy.

          • 0 0

    • (2)

      Też uważam, że należy zostawić prom ale tylko dla pieszych i rowerzystów.Oczywiście należy wymienić prom na odpowiednio mniejszy, taki jak na Motławie

      • 0 2

      • Ale po co pieszym prom (1)

        Piesi będą mogli korzystać z autobusów.
        A prom może i zostać ale już odpłatnie. Jak ktoś chce niech korzysta i płaci.

        • 5 0

        • Prom w Nowym Porcie cały czas jest odpłatny dla kierowców i rowerzystów, chyba że ostatnio nastąpiły zmiany. Z promu korzystają ludzie zwiedzający twierdzę Wisłoujście jak i pomnik Westerplatte.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane