• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Jest to najdroższa, największa i szkodliwa inwestycja w Gdańsku (26)

    Mnóstwo pieniędzy pójdzie w błoto po to, by zakorkować więcej ulic większą liczbą samochodów. Hałas, smród i brud. Pieniądze powinny iść na tramwaje i ścieżki rowerowe.

    • 31 214

    • (16)

      Nie rozumiem tej inwestycji. Rozumiem, ze jest potrzebma, ale czy naprawde warto w tej chwili wywalac na to milard zlotych? W sytuacji gdy wiekszosc chodnikow w centrum miasta nadaje sie do natychmiastowej wymiany? W sytuacji, gdy przez 60 lat nie zbudowane ani jednej przeprawy pieszej przez tory SKM, ktore maksymalnie utrudniaja ruch pieszy - mieszkancy Zaspy i Przymorza wiedza o czym mowie. W sytuacji, gdy niegdys reprezentacyjna dzielnica Gdanska praktycznie umiera na naszych oczach, a ktora dobije jeszcze przebiegajaca przez nia autostrada? Nie jestem totalnym wrogiem komunikacji samochodowej, ale ci ktorym wydaje sie, ze wiecej drog=mniej korkow, bardzo sie zdziwia. Po oddaniu nowej Slowackiego, korki beda jeszcze wieksze - caly cywilizowany zachod to przecwiczyl.

      • 18 52

      • Zaspa jest reprezentacyjną dzielnicą? O, ja nieszczęśliwy. (12)

        Inwestycja w transport zwraca się zawsze. Chyba nie brakuje linii autobusowych na Zaspę? Popyt jest na drogi, więc trzeba go zaspokajać. Grunt, aby do miasta nie zawitał ani jeden samochód, którego miasto nie jest celem. Samochód ma jechać od punktu A do punktu B bez żadnych pośrednich miejscowości.

        • 11 7

        • (11)

          Nie Zaspa jest reprezentacyjna, tylko Wrzeszcz. Wydawalo mi sie, ze to jednoznaczne okreslenie Wrzeszcza. Nie neguje waznosci drog. Jednak Wrzeszcz i okolice jest idealna dzielnica do komunikacji pieszej, a NIC w tym kierunku sie nie robi - kolejne inwestycje tylko pogarszaja sytuacje pieszych. Mowie tylko, ze projektujac te bardzo istotne dla ruchu samochodowego drogi zapomina sie o wszystkich innych aspektach rozwoju miasta. Usprawnienie ruchu pieszego i rowerowego to sa koszty rzedu promili wartosci tego tunelu.

          • 9 2

          • A niby jak jest teraz przy Galerii Bałtyckiej? Sodoma i Gomora. Jak otworzą Estakadę, każdy kto będzie jechał prosto (10)

            nie będzie przeszkadzał tym co także jadą prosto, ale pod kątem 90 stopni.Wrzeszcz jest niezły do komunikacji pieszej ale tylko na południe. Na północ jest strasznie pod górkę. Aż bolą mnie flaki. Nawet jadąc tramwajem czuję jego ból. Pod względem architektonicznym trudno mu będzie zaszkodzić. Śliczne 100 letnie kamienice w cieniu niby Manhattanu. Więc Wrzeszcz już został zabity.Rowerzystów jest mało. Proszę uprzejmie o nie zmuszanie mnie do zmiany stylu życia.

            • 4 9

            • Nieprawda

              Skoro panu niewygodnie, nikt Pana nie zmusza do pokonywania Wrzeszcza pieszo, jednak lepiej jest zauważyć, że miasto jest z założenia zbiorowiskiem społeczności w pierwszej kolejności, w drugiej samochodów. Jak najbardziej jestem za tezą, aby sobie wzajemnie nie przeszkadzać, jednak z tego co widać na co dzień na naszych drogach (wzajemne zajeżdżenie sobie drogi, jazda na czerwonym, itp.) nie świadczy o takie udzielanej sobie pomocy. Równy z równym: pieszy i rowerzysta z kierowcą to tworzenie przestrzeni zarówno dla pierwszych jak i drugich, a niestety jest jej coraz mniej dla tych pierwszych.. Oznacza to więc też, że pieszych nie będzie się spychało pod ulicę, w tunele. Takie rozwiązania dopiero kazałyby ćwiczyć mięśnie nóg, nie mówiąc o "miłym" przemierzaniu sobie tunelu po zmierzchu. Nie spychajmy ludzi do tunelów, jak szczurów (cytując pewnego wykładowcę uczelni gdańskiej). Pozwolę sobie zrobić uwagę, że inni, nie matematycy, a wykazują się lepszą wrażliwości i wyobraźnią przestrzenną od Pana.

              • 0 0

            • (6)

              W tej chwili Wrzeszcz jest bardzo trudny dla pieszego. Pojedyncze przejscia dla pieszych wzdluz calej grunwaldzkiej. Zeby dotrzec od punktu a do punktu b w poprzek ulicy, trzeba czasem isc ponad 500m. Tak samo bedzie wzdluz nowej slowackiego. Po remoncie, zmiany swiatel sa totalnie dyskryminujace dla pieszych. Aby dostac sie z Dmowskiego pod Manhattan, trzeba czekac ponad2 minuty na swiatlach. Nie mam nic do estakady, jednak nie jestem pewien, czy droga przelotowa w centrm miasta bedzie miala znacznie lepsza przepustowosc niz szeroka miejska aleja jak na przyklad Niepodleglosci albo Marszalkowska w Warszawie. ALeja jest miastotworcza. Droga z ekranami akustycznymi i tunelami dla pieszych degraduje miasto.

              • 7 4

              • Grunwaldzka to nie Długa. Kierowca zawsze musi być na straconej pozycji? (5)

                We Wrzeszczu przejścia częstsze niż co 500 metrów są niepraktyczne. Jak już to tunele. Lepiej aby takim miejscu nikt nigdy nie musiał się zatrzymywać i wzajemnie nie przeszkadzali sobie tak ci co całe życie na autonogach i ci co potrafią się gospodarzyć. Światła stają się zbędne. A na razie bądź łaskaw współżyć jak równy z równym. Bo na razie prawie jak księżniczka na ziarnku grochu.

                • 1 11

              • kierowca jest na grunwaldzkiej na straconej pozycji przez inne samochody

                które prywatyzują przestrzeń. Piesi i rowerzyści nie tworzą korków. Uwzględnij w swoich wywodach inne wymiary rzeczywistości, najlepiej jak wyłączysz silnik - próbuj robić to częściej, to ci na pewno pomoże w obliczeniach

                • 1 0

              • (1)

                Rowny z rownym? Ja mam z dzieckiem w wozku zapierniczac obszczanymi przejsciami podziemnymi dla pieszych, a pan kierowca przez srodek miasta, najlepiej bez zadnych skrzyzowan i swiatel 100 na godzine? Byles kiedys w prawdziwym miescie?

                • 8 5

              • Nie ma znaczenia kto jaki pojazd prowadzi. Ważne jest poziom poczucia odpowiedzialności.

                Nieodpowiedzialny facet w żaglówce jest bardziej niebezpieczny niż odpowiedzialny kapitan na tankowcu.Niezłym rozwiązaniem są tunele dla pieszych.

                • 0 2

              • (1)

                Tunele to relikt poprzedniego ustroju. Ludzie to nie szczury, precz z tunelami z miast. Jak już, to ruch samochodowy do tunelu.

                • 10 3

              • Eee, no tego. Ten tunel od początku miał być dla samochodów.

                Może chciałeś to wpisać gdzie indziej?

                • 4 2

            • nie chodzi o zmuszanie, ale namawianie do refleksji

              wiele inwestycji prosamochodowych tworzy efekt barierowy dla wszystkich innych sposobów poruszania się po mieście. Samochody nawet parkując generują koszty ponoszone przez innych i prywatyzują publiczną przestrzeń, którą można wykorzystać inaczej.

              • 0 0

            • Matematyku w todze z banku Lucas

              Przecież jesteś wrogiem chodzenia piechotą, tylko hołubisz jazdę samochodem.

              • 6 2

      • Korki moga być ...

        ... tylko dwa razy większe bo statystycznie co drugi dorosły Polak ma samochód - dwoma :)))

        • 0 1

      • ??????

        Tylko że na Słowackiego (w tym tunel) dostaliśmy ok 80% dofinansowania w rama POIŚ, więc Gdańsk nie wywala 1mld zł. Na chodniki tego dofinansowania byśmy nie dostali. Zatem uważasz że lepiej zrezygnować z 900mln zł które ktoś daje na ta inwestycje??

        • 16 2

      • Można do portu tiry puścić tramwajami i ścieżkami rowerowymi

        • 36 2

    • tramwaje i ścieżki rowerowe (6)

      od dziś kontenery z portu pojadą rowerami i tramwajami razem z innym zaopatrzeniem. przecież wszystko można przewieść tramwajem rowerem ,wiem na rolkach

      • 20 6

      • (4)

        No i te kontenerty wjada Ci w tunel, dojada do Hallera i co dalej? To bardziej chodzi o to, zeby ruch z siodemki puscic przez trase sucharskiego zamiast przez miasto. Problem w tym, ze bez nowej kosciuszki, ten caly ruch i tak laduje sie w miasto, wlasnie przez ten piekny tunel i zanim dojedzie do obwodnicy, to zdazy zatloczyc do tej pory przejezdne hallera i JPII. Centrum i tak bedzie zakorokowane bez wzgledu na to jak wiele drog zbudujesz. Ten tunel za miliard zlotych, bez nowej kosciuszki, ktora kosztowalyby pewnie 10 razy mniej, jest dla mnie niezrozumialy. Nowa Kosciuszki jest o wiele bardzej potrzebna.

        • 8 14

        • (2)

          Precyzyjniej mowiac, mialem na mysli nowa Gdanska - odcinek od ETC do Zielonej drogi, ktory prawdopodobnie nigdy nie powstanie.

          • 3 6

          • jest ten odcinek potrzebny ale wiozłeś pod uwagę że z zaspy przymorza i paru innych dzielnic będziesz miał dostęp to tej arterii ja codziennie jeżdżę z przymorza na stogi ok 17 km komunikacją miejską prawie godzinę samochodem podobnie bo stoję w korku na Hallera a jak wracam to na podwalu a po zbudowaniu tej drogi te korki zmniejszą się strasznie a moja droga do pracy skryci się o parę kilometrów

            • 4 1

          • powstanie, o to się nie martw

            na razie miasto musi wyleźć z długów. Tyle dobrego, że Budyń - zamiast narobić długów i uciec - chociaż siedzi na stołku ,żeby w razie czego mógł ponieść odpowiedzialność.

            • 7 2

        • ŚCIŚLEJ TO :potrzebny jest tunel i KOŚCIUSZKI II

          • 4 2

      • kmaks...

        ...od tego była zawsze kolej. Zaprzestano tego i dlatego mamy takie z----e drogi a do tego zapchane. I nie wiem ile jeszcze tych dróg powstanie to będą wiecznie zapchane.

        • 15 0

    • Ja się nie zgadzam (1)

      Dzięki temu tunelowi będę mógł błyskawiczne "wspoczyć" na autosrtadę i nie martwić sie ani o korki ani o światła.

      • 5 4

      • Do czasu, do czasu...

        Za kilkanaście lat i tak się zapcha

        • 4 2

  • Ja się na to nie zgadzam (6)

    Jeżeli w Tunelu nie będzie dopuszczony ruch rowerowy , to my rowerzyści wyjdziemy na ulicę , czyli po prostu zorganizujemy Masę Krytyczną w godzinach największego szczytu komunikacyjnego by wywołać komunikacyjny paraliż. Może wtedy , Adamowicz ulegnie i dopuści tam ruch rowerowy. Jeśli tak się nie stanie to będziemy zbierać podpisy o rozpisanie referendum w sprawie odwołania go ze stanowiska Prezydenta Gdańska. Tunel Pod Martwą Wisłą oznacza dla nas koniec istnienia promu Nowy Port - Wisłoujście a w zamian za to nie przewiduje się nic dla nas. Dlaczego Kierowca z Sopotu na Stogi może jechać na skróty a rowerzysta , na około to nie fer. Rower jest pojazdem napędzanym siłą ludzkich mięśni a samochód nie , więc on niech jedzie na około. Już mówie że będe łamał zakaz jazdy rowerem przez Tunel Pod Martwą Wisłą

    • 3 11

    • nie masz nic do gadania gamoniu

      bo to ma odciążyć ruch samochodów w centrum, ale nie powodować zagrożenie które robicie Wy rowerzyści, święte krowy na ścieżkach

      • 0 0

    • jak będzie prom co 10 minut to bedzie ok. jechac tunelem na rowerze to porażka.

      jak dojdzie do wypadku i pozaru to koniec, kierowców i tunelu i rowerzystow

      • 1 1

    • fajni- sam jezdze i nie pyskuje bo skutecznie dzialam (1)

      ty jackie chyba Cie porabalo, gdzie twoje rowery w tunelu, zjezdzilem cala europe i wszystkie ladowaly swoje welocypedy do srodkow komunikacji publicznej a jak nie to tak dostali , bo kamery i rogatki, ze strach, wiec co my mamy byc inowacyjni, jedyne miasto w europie gdzie dla pedalujacych jest przejazd za jakies 50 mln zl dodatkowo w kosztach budowy?

      • 6 1

      • za zero złotych

        bo można było wykorzystać jeden z chodników awaryjnych jako ciąg rowerowo-pieszy (ma akurat skrajnię dla roweru). Tyle, że lepszy byłby w tym miejscu tramwaj Jelitkowo-Stogi, którym przyjemniej wiozłoby się rower niż jechało przez zadymioną rurę.

        • 2 2

    • O, Matko Boska Stalinogrodzka! Rowerzyści wyjdą na ulicę. (1)

      Wreszcie zobaczę was w liczbie większej cztery w jednym miejscu i czasie.Dodanie drogi rowerowej wymagałoby przeprojektowania. A to oznaczałoby nowe przetargi, nowe konkursy, nowe spory, nowe odwołania, dodatkowe 300 kilogramów pozwoleń i 7 ton ekspertyz. Co za egoiści. Pomyśl ile samochodów w mieście mniej. Towary tańsze, bo transport tańszy. O ile więcej ludzi odwiedzi Twierdzę Wisłoujście i Westerplatte. Odkorkowanie Elbląskiej... Ale nie! Bo święte krowy obraziły się za okazywanie im postawy innej niż pupowłastwo. I pomyśleć, że to mnie zarzuca się rozpieszczanie dzieci, co teoretycznie je krzywdzi.

      • 6 1

      • medal

        to jest taki jeden co czeka na medal od kartofla

        • 2 1

  • W koncu robia drogi dla samochod (2)

    Kazdy placze ze nie ma drog i autostrad a jak zaczanaja cos robic to znowu zle to tyle pieniedzy jest wydane...Ludzie walnijcie sie w leb....A do tych co pisza zeby te pieniadze wydac na tramwaje i sciezki rowerowe mowie stanowcze NIE!!! od kilku lat jest tylko to robione a drogi dla samochodjak wygladaly tak wygladaj... Mysle ze najwiecej sprzeciwow jest od ludzi ktorzy nie maja samochod i nie jest im to wogole potzrebne...Wszytkie odcinki trasy slowackiego to jedna z najlepszych inwestycji Gdańsk...KOPAC :D juz nie moge sie doczekac :)P.S nigdy nie przesiade sie z samochod to tramwaju chocbym mial prywane miejsce w nim...

    • 0 2

    • chyba masz problem (1)

      na drogi dla samochodów wydało się w Gdańsku i na Pomorzu kilkadziesiąt razy więcej niż na drogi dla rowerów i pieszych. Gdyby tylko 10% jadących w godzinach porannego szczytu przesiadło się z samochodów na rowery lub komunikacje miejską, korki by zmniejszyły się radykalnie - czyli nawet niepełnosprawni kierowcy mieliby dużo lepiej niż teraz. Wyłączaj silnik częściej, a częściej włączaj myślenie, to ci na pewno pomoże.

      • 1 1

      • Fakt wydania na drogi dla samochodów o wiele więcej pieniędzy niż na drogi rowerowe świadczy przede wszystkim o tym, że na szczęście istnieją jeszcze decydenci, którzy nie poddali się wszechobecnemu "ekorerroryzmowi" drogi misiu o bardzo malym rozumku.

        • 0 0

  • Ale extra!!! Niech żyją projektanci!!! (7)

    Cieszę się, że jak zwykle pomyślano o turystyce rowerowej! Widzę w przekroju tunelu, że jest szeroka ścieżka rowerowa, dzięki czemu jadąc na wycieczkę z Gdynia na Westerplatte i do Twierdzy Wisłoujście, nie będę musiał stać na przystanku przed tunelem pół godziny, żeby zapakować rower do autobusu, zapłacić podwójny bilet i przejechać 400 metrów przez tunel do przystanku za tunelem! :) Jest też szeroki chodnik dla pieszych, którzy by chcieli przejść na drugą stronę zwiedzić jeden z najcenniejszych polskich zabytków, czyli Twierdzę Wisłoujście. Widać, że pomyślano o zwykłych niezmotoryzowanych ludziach spędzających wolny czas na siodełku albo zwiedzających z buta, zupełnie jak w Holandii albo w Niemczech lub innych podobnych do Polski cywilizowanych krajach Zachodu. Wiwat Adamowicz, wiwat projektanci! By żyło się lepiej!!!

    • 2 16

    • Boże, co za zrzędy. A czy ty pomyślałeś o rolkarzach, deskorolkarzach, chodzących na kolanach etc.? (3)

      Przeprojektowanie opóźniłoby otwarcie o całe 10 lat. I to nie przez technikę, lecz biurokrację. Ale co tam. Niech cierpią nierowerzyści, byle czuli okazywane im pupowłastwo. Z racji tego jak jest was mikra ilość, winniście okazywać więcej pokory i wdzięczności.

      • 2 2

      • (2)

        Ns drugi raz, kiedy w spadniesz ze swego super roweru kupionego w promocji w markecie i mocno uderzysz się w glowę to najpierw udaj się do lekarza a nie od razu trollujesz na forum.

        • 2 3

        • Uraz głowy spowodowany jazdą na okularach, to ostatnie co mi grozi. (1)

          Zarzucanie trolowania samo jest trolowaniem.

          • 1 3

          • Nie dość, że matematyk, do tego kierowca to jeszcze jakiś twardziel. Znaczy taki gdański Rambo. Jednak istnieją "prawdziwa mencizna" - jeżdzą na rowerach bez wywracania się.

            • 0 1

    • dla pieszych i dla rowerów powinni przerzucić kładkę zwodzoną i tyle... nocą w tunelu zalegała by patologia niestety.... jakoś tego nie widzę

      • 2 2

    • Nie no bez przesady, sam jezdze na rowerze, ale drogi rowerowe w tunelach to raczej rzadkosc. Moznaby wzorem cywilizowanych rozwiazan wprowadzic dedykowany transport busowy dla rowerzystow, np: www .th.gov.bc.ca/popular-topics/driver_info/route-info/massey/massey.htm ale obawiam sie, jednak, ze mialoby to sens jedynie w sezonie wiosenno-letnim

      • 3 1

    • w cywilizowanych krajach standardowo stoi znak zakaz wjazdu rowerem

      • 6 2

  • gratulacje !

    Nic dodać, nic ująć :)

    • 2 0

  • Drugi filmik jak z half-life:D Ten wjazd do tunelu:P

    • 0 0

  • ankieta

    Głupie pytanie

    • 1 0

  • realizacja jednej z koncepcji

    jeszcze z Polski Ludowej z lat 70tych. Brawo i za to, że Pan Ryszard będzie ją nadzorować chociaż niekoniecznie z obecnym gronem politykierów... Życzymy Mu zdrowia oraz kolegom z Hydrobudowy!

    • 3 0

  • a moze metro ? (12)

    Gdansk - Sopot - Gdynia ... :-)

    • 6 7

    • przecież mamy metro (8)

      tylko 20 metrów wyżej

      • 6 1

      • to chyba nie jechałeś nigdy metrem (7)

        METRO to znaczy 6 minut z Gdańska do Gdyni

        • 0 4

        • Bzdyry o metrze (2)

          Nie widziałem metra które jechałoby 20 km w 6 minut czyli 200 km/h a po uwzględnieniu postojów na stacjach pośrednich, rozpędzania i hamowania dobre 300km/h. Nawet w Sajgonie.

          • 3 1

          • mało widziałeś wpisz sobie chociaż w google !!! (1)

            pooozdro

            • 0 5

            • Pomyliło ci się metro z kolejami wielkich prędkości , tylko te koleje nie mają na odcinku 20 km z Gdańska do Gdyni kilunastu stacji.Więc konkretnie w jakim mieście przejedziesz metrem tą odległość w ciągu 6 minut stając po drodze chociażby na 10 stacjach? Poproszę o rozkład jazdy.

              • 1 0

        • (3)

          Chyba pomyliłeś metro (U-bahn) z szybka koleją miejską (S-Bahn)

          • 1 1

          • Granica między metrem, a koleją miejską jest bardzo zatarta. Sama nazwa "metro" wzięła się od (1)

            "metropolitan railway" i nie zawiera w sobie nic podziemnego. Słynne metro nowojorskie aż w 50% znajduje się pod gołym niebem.

            • 6 0

            • metro paryskie w nieco mniejszym stopniu

              a pojazdy na linii 5 metra wyglądają gorzej niż nasze kochane kible. A dostępność dla niepełnosprawnych tam leży zupełnie.

              • 4 0

          • Nie miałem tu na myśli Berlińskich rozwiązań, nie tylko w Niemczech jest metro...

            ....

            • 0 0

    • metro tak ale z rozmachem, scalające trójmiasto i cały jego dolny z górnym tarasem:) (2)

      • 2 0

      • to właśnie robi PKM (1)

        • 3 1

        • brakuje tylko linii szybkiego tramwaju wzdłuż W-Z

          • 1 0

  • a droga dla rowerzystwó??? (2)

    a gdzie droga dla rowerów ;///

    • 3 10

    • I rolkarzy, deskorolkarzy, spacerujących z mp3 z zamkniętymi oczami, czołgających się, turlających się, chodzących na rękach (1)

      oraz chodzących na rękach recytujących "Dziady".Nie da się zadowolić wszystkich. Przyjemniej zadowólmy większość.

      • 3 1

      • większość to piesi matematyku

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane