• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Jakie imie żeńskie otrzyma TBM (3)

    Czas teraz zastanowić się jakie imie żeńskie nadać TBM.

    • 5 8

    • Warszawa już Nas wyprzedziła, i skorzystała z danych Marii Skłodowskiej-Curie.

      • 1 1

    • dziurka, rurka?

      • 0 0

    • Dżdżownica Magda

      • 0 0

  • a nie szybciej byłoby wiercic potem z powrotem, a nie przewozic całośc na druga stronę? (1)

    • 2 6

    • Maszyna jest jednokierunkowa, wierci tylko na zachód

      I to jest tajemnica "rażąco niskiej ceny".

      • 1 1

  • po nadgodzinach metro

    Proponuję, aby w czynie społecznym TBM kopało godzine dziennie trzeci tunel, tak aby powstała u nas choć jedna nitka metra (ze dwie stacje wystarczą:)

    • 4 3

  • Do boju TBM!

    i koncz ta nierowna walke

    • 7 0

  • Polska w budowie ! (2)

    Nigdy tyle się tu nie budowało ! :)

    • 27 3

    • Matka Unia (1)

      dała kasę to zaczęła sie Polska w budowie..........

      • 3 1

      • lepsza Matka Unia niż ojciec Uń:)

        • 5 0

  • Jak widać po komentarzach Polacy znają się na budowie tuneli jak mało kto. (3)

    • 19 1

    • A widzisz!

      Polacy sie na wszystkim znaja,taka przypadlosc narodowa,i za to nas na calym swiecie bardzo lubia.

      • 6 2

    • bo to zdolny naród,wytresowany przez historię! POLAK portafi wszystko!

      • 2 1

    • Przecież kiedyś Polacy zbudowali Polskie Państwo Podziemne. Dodatkowo nakręcili seksmisje.

      • 6 0

  • ?? (2)

    A dlaczego maszyna po prostu nie może być obrócona idrążyć drugi tunel w przeciwnym kierunku ??

    • 2 8

    • zeby sie jej w glowie nie zakrecilo

      • 6 0

    • bo szybciej jest rozebrać maszynę i ją przewieźć, niż przenosić jej "stacjonarną" część

      • 3 0

  • Pierwszy krok został wykonany - podpisanie umowy na wykonanie tuneluz generalnym wykonawcą.Drugi krok to 'wjeście' sprzętu i ludzi na plac budowy i rozpoczęcie prac.Już widzę te wycieczki w stronę Westerpaltte, które będą 'zwalniały' autokary, żeby zobaczyć tą budowę :)Bo to nie to samo drążenie, które będzie wykonywane w W-wie,przez 'wiertełko' im. Marii Skłodowskiej-Curie.A wykonawcy życzę wykonania tej hydrotechczniej inwestycji bez przeszkód,z korzyścią! dla mieszkańców oraz rozwoju regionu, pod kątem logistycznym,czyli terenem po drugiej stronie ul. mjr H.Sucharskiego.

    • 9 0

  • Bogu dzieki, że budowa takiego tunelu nie wynaga tłucznia, już widzę te wywrotki gliny i lodu sypane ku chwale Ojczyzny (2)

    Tak między nami Polanami, to wam powiem, że prędzej uwierzę w 12.12.2012 jak w ten tunel. No cóż, naiwnych nie sieją....Ach zapomniałbym, otwarcie staro-nowego dworca SKM w Sopocie na przełomie 2010/2012

    • 1 16

    • a wcześniej matołku (sam się tak nazwałeś)

      PISałeś, że nie wypirzą działkowców z Letnicy, że nie rozpoczną budowy ani Stadionu ani Słowackiego, że odbiorą Mistrzostwa, a potem , że stadion się zawali a jak go wybudowali to, że go nie odbiorą. A przysłowie trochę przeinaczyłeś.Tam było: głupich nie sieją - sami się rodzą

      • 11 0

    • Jak można nie wierzyć w 12.12.2012, taka sama data jak 10.10.2010

      • 0 0

  • chyba nie ma w Polsce (3)

    drogowego tunelu pod rzeka? Wow, bedzie jak z Manhattanu do New Jersey!

    • 20 0

    • ale mamy tunel wzdłuż rzeki ;) (2)

      w warszawie

      • 0 0

      • Bez jaj, naprawdę? Nazywa się jakoś?

        • 0 0

      • w miejsce autostrady biegnącej przy nabrzeżu.

        Ale Warszawiacy myśleli, jak oddać trochę przestrzeni ludziom.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane