• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • sami go wybraliscie (3)

    były wybory na prezydenta miasta wszyscy krytykowali Adamowicza a i tak poszscie na wybory jak stado baranów glosować na niego i znowu coś wam nie pasuje .A prezydent i jego swita bawia sie w najlepsze.Dalej takich WYBORÓW ŻYCZE.

    • 5 11

    • jacy wszyscy

      trochę mundziołów i pisowatych, robią szum ale ich ilość jest śladowa.Normalni widza jak Gdańsk jest jednym wielkim placem budowy

      • 8 2

    • I nie żałujemy!

      Long live Budyń!

      • 5 1

    • kamien

      przestan kamlot szczekac lub jemu podobne

      • 0 2

  • tunel

    Ciekawe jak bedzie odpowiedz Szczurka na Gdanski tunel ? Moze tunel na Chyloni .

    • 9 1

  • Pieszy (1)

    Tylko niezapomnijcie o ścieżce rowerowej

    • 2 5

    • Juz wiadomo, ze nie bedzie.

      • 1 1

  • ciekawe czy ciężarówka się tam zmieści?

    bo jak zwykle nic nie napisali o wysokości i szerokości pasów.

    • 0 8

  • a przpusty dla zwierząt .... ew. ryb będą ? (3)

    Bardzo mnie cieszy ta inwestycja to napewno wraz z pozostałymi inwestycjami obwodnicą południową , wezłem Karczemki zniweluja korki w gdańsku centrum będzie przejezdne :)

    • 5 0

    • (1)

      Centrum miasta, ktore jest czescia milionowej aglomeracji przejezdne? Wez sie zastanow! Moze bedzie troche lepiej, ale w szczycie ZAWSZE beda korki. Gdy w koncu zostana dokonczone wszystkie iwestycje tranzytowe i centrum bedzie mozna w 100% omijac, jeszcze doczekamy czasow, gdy wjazd do centrum bedzie reglamentowany badz platny.

      • 1 2

      • teraz jadę przez centrum ze Stogów na Chełm jadę 20 min do 40 min chyba ,że jest wypadek ..... jest od kilku miesiecy bus pas

        nie jest tragicznie po tym co zrobią będzie super !!!! oczywiście korki sporadycznie mogą się zdarzyć ... ale napewno nie będzie gorzej niż teraz .

        • 1 0

    • Będzie

      Górą

      • 2 0

  • Ja się na to nie zgadzam (6)

    Jeżeli w Tunelu nie będzie dopuszczony ruch rowerowy , to my rowerzyści wyjdziemy na ulicę , czyli po prostu zorganizujemy Masę Krytyczną w godzinach największego szczytu komunikacyjnego by wywołać komunikacyjny paraliż. Może wtedy , Adamowicz ulegnie i dopuści tam ruch rowerowy. Jeśli tak się nie stanie to będziemy zbierać podpisy o rozpisanie referendum w sprawie odwołania go ze stanowiska Prezydenta Gdańska. Tunel Pod Martwą Wisłą oznacza dla nas koniec istnienia promu Nowy Port - Wisłoujście a w zamian za to nie przewiduje się nic dla nas. Dlaczego Kierowca z Sopotu na Stogi może jechać na skróty a rowerzysta , na około to nie fer. Rower jest pojazdem napędzanym siłą ludzkich mięśni a samochód nie , więc on niech jedzie na około. Już mówie że będe łamał zakaz jazdy rowerem przez Tunel Pod Martwą Wisłą

    • 3 11

    • O, Matko Boska Stalinogrodzka! Rowerzyści wyjdą na ulicę. (1)

      Wreszcie zobaczę was w liczbie większej cztery w jednym miejscu i czasie.Dodanie drogi rowerowej wymagałoby przeprojektowania. A to oznaczałoby nowe przetargi, nowe konkursy, nowe spory, nowe odwołania, dodatkowe 300 kilogramów pozwoleń i 7 ton ekspertyz. Co za egoiści. Pomyśl ile samochodów w mieście mniej. Towary tańsze, bo transport tańszy. O ile więcej ludzi odwiedzi Twierdzę Wisłoujście i Westerplatte. Odkorkowanie Elbląskiej... Ale nie! Bo święte krowy obraziły się za okazywanie im postawy innej niż pupowłastwo. I pomyśleć, że to mnie zarzuca się rozpieszczanie dzieci, co teoretycznie je krzywdzi.

      • 6 1

      • medal

        to jest taki jeden co czeka na medal od kartofla

        • 2 1

    • fajni- sam jezdze i nie pyskuje bo skutecznie dzialam (1)

      ty jackie chyba Cie porabalo, gdzie twoje rowery w tunelu, zjezdzilem cala europe i wszystkie ladowaly swoje welocypedy do srodkow komunikacji publicznej a jak nie to tak dostali , bo kamery i rogatki, ze strach, wiec co my mamy byc inowacyjni, jedyne miasto w europie gdzie dla pedalujacych jest przejazd za jakies 50 mln zl dodatkowo w kosztach budowy?

      • 6 1

      • za zero złotych

        bo można było wykorzystać jeden z chodników awaryjnych jako ciąg rowerowo-pieszy (ma akurat skrajnię dla roweru). Tyle, że lepszy byłby w tym miejscu tramwaj Jelitkowo-Stogi, którym przyjemniej wiozłoby się rower niż jechało przez zadymioną rurę.

        • 2 2

    • jak będzie prom co 10 minut to bedzie ok. jechac tunelem na rowerze to porażka.

      jak dojdzie do wypadku i pozaru to koniec, kierowców i tunelu i rowerzystow

      • 1 1

    • nie masz nic do gadania gamoniu

      bo to ma odciążyć ruch samochodów w centrum, ale nie powodować zagrożenie które robicie Wy rowerzyści, święte krowy na ścieżkach

      • 0 0

  • średnica 4.5 metra??? (2)

    hahaha żal.pl, o kant pupy taki tunel jak ledwo 2 samochody się miną w tych niecałych 4.5 metrach. cześć pójdzie na chodniki więc pewnie poniżej 4 metrów na samą jezdnie :D

    • 0 8

    • Nic się nie będzie tam mijało. To będą dwa tunele, każdy z ruchem w jedna stronę.

      • 4 0

    • standard tuneli w całej europie, jak sie nie podoba to skumaj się z irkiem z usa i razem robcie sobie dobrze

      • 3 0

  • Do roboty

    Tyle tuneli wybudowano na świecie,że i nam się w końcu jakiś należy. Moje wnuki dziś przysięgły: nie chcemy żadnych danonków, zabawek ani laptopów - będziemy spłacać ten tunel, nie martw się dziadku.

    • 5 4

  • GDANSK-Morze Mozliwosci! (1)

    Ruszajcie Chlopaki !

    • 8 2

    • tylko donek :)

      polska w budowie

      • 5 0

  • Ciekawe, jakby dzisiaj wyglądał Gdańsk, gdyby nie został zniszczony w 1945r. (1)

    i nadal pozostał WMG... ??Wg. mnie, ssałby z Zachodu i Wschodu maksymalnie i stałby lepiej od Luxemburga...

    • 7 4

    • a Gdynia byłaby Nowym Yorkiem północy

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane