• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel (1)

    Nie wiem jak to zrobiliście, ale chłopcy ze Świnoujścia mogliby się uczyć od Was jak dorwać kasę na budowę tunelu.

    • 7 0

    • Niech się uczą...

      Gdańsk ma po prostu dobrych GOSPORARZY, których nie zrażają nawet niewybredne epitety,

      • 4 0

  • pOZDRAWIAM NIEWTAJEMNICZONYCH...

    A-1. Nasza Bursztynowa autostrada jest do Miasta Kopernika...

    • 6 0

  • ten portal jest na "czasie"- buractwo do bólu...

    • 2 3

  • ciekawe... (3)

    zastanawia mnie po kiego grzyba po wywierceniu pierwszego tunelu maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę tunelu... a nie mogłaby "przewiercić" się z powrotem do ul. ku ujściu?? wg mnie to jest marnotrawstwo pieniędzy.... ale ja się nie znam, mógłby mi ktoś wyklarować sens tej operacji??

    • 0 5

    • Bo się nie znasz... (2)

      Operacja demontażu i powtórnego montażu (w drugą stronę) była by droższa niż transport na drugą stronę Martwej Wisły.

      • 1 1

      • Nie trzeba demontować wystarczy ją obrócić o 180 st. No chyba że maszyna może wiercić tylko ze wschodu na zachód.

        • 1 0

      • czegoś tu nie rozumiem...

        jak może demontaż - transport - i ponowny montaż tańszy niż sam demontaż i ponowny montaż bez transportu?? ja chyba faktycznie się nie znam i za głupi jestem... chyba, że specjalistyczna firma transportowa na tyle kocha wozić to ustrojstwo, że dopłaca byleby móc sobie tylko potransportować...??

        • 0 2

  • brawo Miasto Gdańsk

    ... Nie czujesz sieę z PO, to zamknij drzwi. zgaś światło..

    • 5 0

  • jeszce raz Chcesz mie obraźic...

    jestem synem KriegsmarineE.. uważaj Palancie...

    • 0 2

  • ??? (5)

    A ja się pytam co z odcinkiem od al Rzeczpospolitej do Hallera ? Czy cała ta kawalkada samochodów będzie podążać obok tramwajów ulicą Mickiewicza ? To będzie ubaw...

    • 7 4

    • (3)

      Tez sie o to pytalem, ale niektorym wielbicielom 4 kolek tak podniecenie uderzylo w glowe, ze chyba nie potrafia sobie zwizualizowac tego szczegolu. Genialna inwestycja dla Brzezna i Nowego Portu. Utrapienie dla Wrzeszcza i Zaspy.

      • 3 2

      • Jaki z ciebie zaspianin ? (2)

        Skoro piszesz, że to utrapienia dla Zaspy ??? Żadne utrapienie. Skracasz wyjazd na Warszawę o pół godziny, podobnie powrót. Człowieku zastanów się co ty wpisujesz jak zaspianin. No chyba, że z ciebie taki zaspianin jak z koziej ...

        • 2 3

        • ogarnij się i zacznij myśleć (1)

          dwupasmówka do Rzeczypospolitej i dwupasmówka od Hallera a pomiędzy Hallera a Rzeczypospolitej?????Którą drogę wybierzesz... po dziurach Jana Pawła czy już i tak mocno obciążoną Kościuszki???

          • 1 2

          • Dokładnie

            Rzućcie okiem na plan Gdańska i zobaczcie którędy będą jeździć kierowcy dojeżdżając np. ze stadionu do ulicy Hallera. Co dalej? Hallera, Kościuszki? Czarny Dwór, Jana Pawła, Legionów? Pomyślcie jaki tam będzie burdel!

            • 2 3

    • To zupełnie tak jakby zbudować kolej wielkiej prędkości z Gdyni do Berlina tylko że odcinek Piła- Poznań przesiadka na wąskotorówkę.

      • 1 0

  • Gdańsk się cieszy

    Sopot pewnie też.

    • 3 0

  • Fantastyczne!!!

    Trzymam kciuki za sukces. Gratuluję Prezydentowi Gdańska determinacji. Budyń by tego nie zrobił.

    • 5 4

  • (1)

    czyli jeden tunel bedzie gotowy wcześniej niż drugi! czy juz w 2012 puszczą nim strumień aut, albo w obie strony, albo raz w jedną a raz w drugą? albo choćby tylko w jedną, i tak bedzie super!!!

    • 1 0

    • i chyba na dobre zamknieto dyskusje nt kłódka na Motławie.... na szczęście

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane