• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: trzeba jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę

Maciej Naskręt
28 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 13:42 (28 lipca 2011)
Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret - TBM (Tunnel Boring Machine) ma wydrążyć tunel pod Martwą Wisłą.

GIK musi jeszcze raz ocenić zwycięską ofertę w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Termin rozpoczęcia budowy opóźni się co najmniej o kilka tygodni.



Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uwzględniła tym samym odwołanie konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction, w sprawie rozstrzygnięcia przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma powstać w ramach budowy Trasy Sucharskiego.

- Rozstrzygnięcie nakazuje zamawiającemu powtórzyć ocenę oferty złożoną przez m.in. Hydrobudowę w przetargu na budowę tunelu - wyjaśnia Agnieszka Trojanowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie.

Przypomnijmy: konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A - zwycięzca przetargu - jest gotowe wybudować tunel pod Martwą Wisłą za 885 mln zł. Grupa firm, które złożyły odwołanie, to: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wydrążyć tunel za 1,16 mld zł. Kosztorys inwestorski przygotowany przez GIK wynosił ok. 1 mld zł.

Teraz miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie musiała jeszcze raz ocenić, czy oferta m.in. Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny. W tym celu GIK będzie musiała zwrócić się do konsorcjum o złożenie wyjaśnień w określonym przez siebie terminie. Jeśli wykonawca nie odpowie lub nie wykaże w dostateczny sposób skąd wzięła się tak niska cena oferty, miejska spółka będzie musiała odrzucić ofertę Hydrobudowy i wybrać kolejną, czyli konsorcjum firm, którego liderem jest FCC Construction.

Termin rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisła z tego powodu odsuwa się o kolejnych kilka tygodni.

Jak ustalił portal Trojmiasto.pl, w odwołaniu zakwestionowano nie tylko niską cenowo ofertę robót, ale też możliwość budowy przez zwycięzce obiektu niezgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.

O co dokładnie chodzi? Konsorcjum składające odwołanie przekonuje, że zwycięzcy przetargu chcą użyć maszyny-kreta, która już drążyła tunel w Hiszpanii. Problem w tym, że ta konkretna maszyna TBM (od Tunel Boring Machine) jest nieco szersza, niż powinna być w Gdańsku. Jej użycie sprawiłoby, że wydrążony tunel znajdowałby się o niemal metr bliżej lustra Martwej Wisły. Taka sytuacja wymagałoby zmian w projekcie budowlanym i w pozwoleniu na budowę.

Władze GIK kategorycznie odrzucają taką możliwość. - Nie mamy zamiaru zmieniać projektu, ani specyfikacji warunków zamówienia. Nie wiem skąd w odwołaniu do KIO pojawiła się tego rodzaju teza - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

Oznacza to, że wykonawca musi się trzymać wytycznych postawionych w przetargu i dostarczyć taką maszynę, które wywierci tunel zgodnie z projektem budowlanym.

Stanowisko GIK w sprawie uwzględnienia odwołania przez KIO

Władze spółki GIK zamierzają zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, a także wnieść wniosek do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO.

W czwartek zgodnie z wyrokiem KIO spółka miejska GIK wezwie konsorcjum do złożenia stosownych wyjaśnień. Termin złożenia wyjaśnień GIK wyznaczył na 5 sierpnia.

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Szkoda kasy na ten tunel,przecież w tamtych rejonach mało kto mieszka (44)

    • 21 393

    • bredzisz, tunel dla tysięcy tirów i nie tylko (10)

      • 71 3

      • Słabo widzę wykorzystanie tego tunelu,szczególnie jak będzie płatny raz na pół godziny przejedzie samochód i to wszystko (6)

        a tak przez reszte czasu będzie tam hulał wiatr a po paru latach zamkną go z powodu nieopłacalności i tyle pieniędzy wyda se tylko po to aby podbudować czyjeś Ego

        • 8 99

        • ~M (5)

          Widzę, że znasz się na potrzebach tego miasta jak świnia na gwiazdach.

          • 66 4

          • Potrzeba 900 tys. na przejście dla pieszych we Wrzeszczu (4)

            Za to będzie tunel za nieomal miliard złotych.

            • 3 33

            • h. z tym przejsciem (3)

              • 39 3

              • chyba ch. (2)

                • 27 0

              • ale h. bardziej podnosi ekspresję (1)

                rażącym, ale i oczywistym błędem ortograficznym autor chciał podkreślić swoje wzburzenie

                • 43 0

              • LOL

                dobre

                • 12 0

      • skąd te TIRy, ze stoczni? Bo te wyjeżdżające z portu obsłuży POG

        • 4 31

      • Tirów "umilających" życie (1)

        mieszkańców lewobrzeżnych dzielnic Gdańska?

        • 5 0

        • Żeby nie musiały te tiry jechać przez lewobrzeżną część miasta?

          • 10 0

    • Dlatego... (3)

      ...władze chcą puścić tamtędy tranzyt, ażeby ciężarówki i samochody dostawcze nie jeździły przez miasto, gdzie mieszkają ludzie - proste :)

      • 60 1

      • tranzyt przez Przymorze i Żabiankę do Spacerowej? (2)

        j.w.

        • 8 10

        • Tranzyt do Portu i Marynarki Polskiej

          Tak to nam tiry walą przez samo centrum aby dostać się do Portu, bo póki co u nas port leży po obu stronach.

          • 18 0

        • do spacerowej, ale potrzebny drugi tunel pod lasem na początku Czyżewskiego.

          • 3 0

    • (5)

      Tu chodzi nie o mieszkańców a o TIRy które jeżdżą to portu kolego

      • 32 3

      • (4)

        Po jaką cholerę ciężarówki wyjeżdżające z portu mają przejeżdżać na drugą stronę Wisły?

        • 4 22

        • Aby dotrzeć do stolycy... (2)

          ... a także do A1 poprzez południową obwodnicę i dalej w Polskie. Ciężarówki z osobówkami z WOCu, z owocami i innymi towarami, także z WOCu. Ciężarówki z GTK, ale także tunel obsłuży mieszkańców NP, Brzeźna, Zaspy, Przymorza, Żabianki, części Wrzeszcza, jadących z/na A1 i z/do Wawy.

          • 27 1

          • Tylko po co? (1)

            Do stolicy to mamy tory kolejowe. Nie szkoda wam - piszę do kierowców osobówek - że tiry rozjeżdżają drogi?

            • 4 24

            • A tobie nie szkoda że pociągi rozjeżdżają tory. Taki sam durny argument.

              Jakoś nie zauważyłem żeby kolej miała przystanek przy każdej firmie w gdańsku co by można sobie załadować towar. Jakoś nie zauważyłęm żeby pociągi mogły sie wyprzedzać na trasie itd. itp.

              • 16 3

        • po to idioto żeby dostać się do Warszawy

          • 6 1

    • co za dekiel (16)

      Piszesz to z ironią czy jesteś aż tak wielkim kretynem? A czy obwodnice budowali dla mieszkańców którzy mieszkają dziś przy niej czy dla ludzi jadących z południa na północ np Łódź - Szczecin? Tak samo ta trasa bardzo pomoże ludziom jadącym np z Warszawy do Wrzeszcza, Sopot itd.. i bardzo mieszkańcom Gdańska którzy aby dostać się do północnej części miasta nie będą musieli stać w mega korkach jakie tworzą się dzień w dzień na Podwalu Przedmiejskim bo poprostu korki znikną!

      • 34 4

      • smigło (14)

        co to znaczy "do sopot"? nie znam takiego miejsca

        • 5 22

        • (5)

          Gdyż przyjezdny jesteś a nie autochton

          • 17 5

          • (4)

            Autochtoni próbowali wypłynąć na MS Wilhelm Gustloff, ale teraz tu jest Polska, używa się języka polskiego, który jest językiem fleksyjnym.

            • 3 14

            • Jestem z Gdańska i też mnie denerwuje jak ktoś mówi że jedzye do Sopot albo z Sopot (3)

              Równie dobrze ja moge mówić że jestem z Gdańsk i jade do gdynia przez warszawa bo tam mi wygodna choć nie po droga..

              • 8 3

              • A ja mówię do Sopotów, w Sopotach itd.

                Fersztejen?

                • 4 1

              • prawda

                bo mówi się ich gehen nach Zoppot

                • 2 0

              • A JA MÓWIĘ GDZIE JESTEŚ - W SOPOTU :)

                • 2 0

        • ?

          bo jesteś niezłym cepem

          • 5 3

        • s ale z Ciebie purysta.... :) (3)

          pewnie u mu uciekło, ja to widzę a Ty nie?

          • 7 2

          • To pewnie jakiś grammar-nazi

            • 7 4

          • (1)

            Nic mu nie uciekło! Nie wszyscy są sprzedajni i starsi mieszkańcy nie Sopot nie odmieniają nazwy jak to robią cepry!

            • 3 2

            • tylko z jakiego powodu???

              przecież po niemiecku jest fonetyczne "copot"więc o co chodzi???

              • 0 5

        • Sopoty to wieś pod Braniewiem.

          • 4 1

        • (1)

          NIe wiem czy wiesz.. ale wiele starszych ludzi mówi jeszcze "z Sopot:.. albo jade "do Sopot" a nie "do Sopotu" takie przyzwyczajenie jezykowe ze stronn rodzinnych (patrz Za Bugiem, Wilno, Mazowsze)

          • 2 0

          • Tak wielu ludzi mówi Jo głównie na budowach po są z kaszub.

            A ty jak jedziesz do stanów to mówiąc po angielsku używasz polskich odmian ich słów :DTak samo jak Oni mają z ciebie beke to my mamy beke ze starszych ludzi jak mówia jo sopot sztrum czy podej ino.

            • 3 1

      • poszerzanie dróg nie likwiduje korków

        tylko je przesuwa gdzie indziejjeszcze nie kumasz tej prostej prawdy?

        • 0 7

    • od kiedy to tereny stricte przemysłowo - trensportowe są lub były zamieszkane ?!!?trzeba mieć orientację w temacie, jak widać..

      • 1 3

    • Faktycznie, pod rzeką jest słabe zaludnienie.

      I chyba nikt nie ma samochodu. Po co tam droga?

      • 12 2

    • nie budować autostrad

      jechałem i widziałem - same pola i żadnego miasta po drodze, dla kogo to budują? :)

      • 8 4

    • samolób

      jak ty tam nie mieszkasz to znaczy że nikt nie mieszka?To będzie przecież mała północna obwodnica!!!!

      • 1 0

    • to przelotówka, a nie droga dojazdowa do "sypialni"

      • 0 0

    • Banda idiotów

      :) Jak można nie rozumieć dlaczego ten tunel jest taki ważny z punktu widzenia gospodarczego miasta? Aż nie chce mi się tracić czasu na próbę wyjaśnienia tego, bo zdaje się to takie oczywiste dla mnie...

      • 0 0

  • niedobrze, niedobrze... może potem pójdzie gładko? (3)

    • 45 2

    • do w-wy mało kto jedzie? (2)

      Sopot wrzeszcz zaspa przymorze wszyscy tędy pojadą. Popatrz na mapę. To omie stare miasto.

      • 3 1

      • Raczej Główne

        Miasto.

        • 1 0

      • czy ja pisałem, ze mało kto jedzie?;p

        • 0 0

  • Może się opóznić,ważne żeby kiedys powstał ,szkoda tylko tych pieniędzy zmarnowanych na MWII i ECS bo za tą zaoszczędzoną kasę (8)

    można by odpicować ten tunel

    • 107 19

    • MW II buduje rząd a nie miasto (4)

      do ECS miasto dokłada ok. 140 mln i tych pieniędzy rzeczywiście szkoda

      • 23 4

      • (2)

        do budowy ECS miasto dokłada 90 mlnna stadion miasto wyda ponad 800 mln, dla najbardziej skorumpowanego sportu i najgorszych "kibiców" ale tu nikt nie protestuje, że pieniądze się marnują...Jak dla kogoś ECS i Muzeum II wojny światowej to zmarnowane pieniądze to po prostu nie ma wyobraźni

        • 9 8

        • jakie dokłada ?? muzeum kosztuje 350 mln, a wiesz jakie są roczne koszta jego utrzymania ?? jaka wyobraźnia o czym ty gadasz? głowa Cię nie boli ??

          • 2 2

        • Dotacje miasta do ECS, Muzeum II WŚ, rozbudowy kampusu UG i PG to nic w porównaniu do stadionu, a stadion to "zaledwie" 80% przewidzianych kosztów tunelu, który nie zrewolucjonizuje w żadnej mierze komunikacji w naszym mieście.

          • 1 4

      • ecs

        To stadion pochłania najwięcej pieniędzy (a dlaczego drogi w Gdańsku wyglądają jak wyglądają?) Gdańska na to nie stać !!!!!! ECS to pomylony pomysł - jak większość ludzi wie. Natomiast muzeum II wojny myśle że będzie zarabiać na siebie.

        • 3 2

    • (2)

      "zmarnowane pieniądze" na centrum Hrweliusa, MWII ,ECS i Teatr Szekpirowski? lepiej wydać na kościół i ,nieprawdaż? sorry ,po co forty wyremontowali? też zmarnowane pieniądze ,prawda? po co wyremontować fortyfikacje "wisłouście"? lepiej oddać Stoczniowca kosteckiemu i patrzeć ,jak hokej upadł,prawda? lepiej przeznaczyć grunty we wrzeszczu pod kolejne galerie handlowe? lepiej zamykać kameralne kina na rzecz multipleks`ą ,gdzie bilet kosztuje przeszło 20zł? lepiej nie dbać o plaże? bo po co, "lepiej" pozwolić na protest "związkowcom" z solidarności o 15 w dzień powszedni? lepiej pociąć symbol Gdańska ,żurawie stoczniowe, lepiej budować "tylko" drogi, bo po co wybudować muzea ,teatry przecież tutaj turyści nie przyjeżdżają i nie można im zapewnić ,naprawdę ciekawych atrakcji, BO PO CO? lepiej być ciemnogrodem i "j*****" na wszystko ,ludzie ogarnijcie się,dzięki "tej starej SOLIDARNOŚCI" żyjecie w wolnym państwie!!!

      • 11 1

      • masz rację

        Jak władze miasta nie odnawiają i nie wspierają finansowo placówek dziedzictwa kulturowego w Gdańsku to zawsze wtedy wytyka się im błędy i zaniedbania, jak właśnie wspierają i wychodzą z nowymi pomysłami to słychać, że bez sensu i nie ma potrzeby. A ja się cieszę, że mieszkam w Gdańsku i mam nadzieję, że miasto jeszcze bardziej wypięknieje, a ci co wiecznie narzekają niech się wyprowadzą i zostawią Gdańsk dla ludzi uśmiechniętych i optymistycznie nastawionych do świata.

        • 5 0

      • centrum h., mwII i teatr ok.

        ecs to strata pieniędzy i niegospodarność dla zapewnienia ciepłych posadek dla kilku wybranych urzędasów.

        • 2 1

  • Ciemność widzę,widzę ciemność.

    już zaczynają się problemy.pewnie latami będzie ta budowa się ciągnąć niestety.

    • 34 16

  • hydrobudowa..... (2)

    ... i wszystko jasne

    • 19 14

    • ...miałem kobitę, co miała obie nogi umyte... (1)

      inżynierowie z hydrobudowy

      • 2 2

      • ...petrobudowy

        ale to prawie to samo

        • 0 0

  • (2)

    TUNELU nie będzie! Będzie za to 20 pulblikacji omawiających proces jego niepowstawania przez najbliższe 3 lata.

    • 48 23

    • (1)

      Obecnie budowanych odcinków Słowackiego i Sucharskiego czy też POG też miało nie być.

      • 3 0

      • I nie ma.

        • 0 0

  • no to pierwsza mała porażka GIKE (7)

    do tej pory nie popełniali żadnych błędów. Oby udało się zadowolić KIO, inaczej od nowa przetarg, bo miasto nie znajdzie więcej kasy na ten tunel, a ta by była potrzebna gdyby musieli wybrać 2 ofertę.

    • 20 3

    • (2)

      Mała porażka dla GIKE, ale poteżna porażka miasta i.. regionu.Bo jeśli KIO nie uzna wyjaśnień GIKE, to z tunelem można się przegnać.I tylko wyjątkowy ignorant lub grzeczniej - niezorientowany, mógłby się cieszyć.ODPUKAĆ !!!

      • 8 0

      • Ale jaka jest wina Giku/Miasta (1)

        że następna oferta jest dużo droższa.Co mieli zrobić? odrzucić tę kwestionowaną?

        • 1 0

        • jeżeli jest kwestionowana to tak

          • 0 0

    • (1)

      "no to pierwsza mała porażka GIKE""do tej pory nie popełniali żadnych błędów" - dobry żart!

      • 2 6

      • Wymień kolejne....dalej.

        • 2 0

    • Jaka pierwsza porażka ? (1)

      A opóznienie otwarcia stadionu,nie powiem o przełożeniu meczu Polska-Francja i rozpoczęciu sezonu przez Lechię na Traugutta.

      • 0 7

      • do kibic

        nie wiedziałem, że GIK budował stadion... Ciekawe...

        • 4 0

  • "czy oferta Hydrobudowy nie zawiera rażąco niskiej ceny." (12)

    To raczej dobrze, że można zaoszczędzić kilka set tysięcy złotych ? O co im chodzi ? Chyba o opóźnienie wszystkiego dla "Zabawy" tak to już w Polsce bywa.

    • 29 26

    • Tanio nie zawsze znaczy dobrze. (1)

      Skoro GIK wycenił to na 1mld, to koszt 200mln mniejszy powinien zostać bardzo szczegółowo sprawdzony.

      • 7 5

      • GIK wycenił to na 510 mln!

        Czyli przeszło 300 mln taniej niż oferta Hydrobudowy.

        • 4 0

    • Polskie przysłowie (1)

      Sam nie zje i drugiemu nie da

      • 5 1

      • raczej morał starej, greckiej bajki

        • 1 0

    • Chcą wybudować o metr szerszy tunel - zmieści się ścieżka rowerowa (5)

      W dodatku za mniejsze pieniądze - to w czym problem?

      • 1 8

      • Ścieżka rowerowa w długim tunelu pełnym TIRów? (2)

        To miał być dowcip tak? Nigdzie na świecie się takich rozwiązań nie stosuje. Przecież nikt normalny by z takiej ścieżki nie korzystał. Rowerzyści powinni mieć możliwość swobodnego przedostania się z rowerami na drugą stronę Martwej Wisły ale na pewno nie w formie ścieżki w tunelu.

        • 3 2

        • tak, (1)

          najlepiej jadąc po wodzie...

          • 1 0

          • rower wodny, juz ktos cos takiego wymyslil ;P

            • 1 0

      • (1)

        Najlepiej walnąć tą ścieżkę między dwoma pasami ruchu. Żeby rowerzyści mieli trochę adrenalinki przejeżdżając koło rozpędzonych tirów.

        • 0 1

        • W tunelu ma być ograniczenie prędkości do 50 km/h.

          Tirów to nie dotyczy?

          • 0 0

    • Polska już ma oszczędności

      Na budowie autostrady przez kitajców. Też była niska cena, ale za niską cenę nie ma autostrady.

      • 6 2

    • chodzi prawdopodobnie o to

      aby uniknąć sytuacji takich jak np z budową autostrady przez chińczyków. wiesz, wyskoczyć z ceną z kapelusza jest łatwo, ale żeby potem w tej cenie dało się inwestycję zrealizować.

      • 0 0

  • I bardzo dobrze, że pozostałe firmy złożyły odwołanie (1)

    przynajmniej teraz dokładnie sprawdzi się, czy faktycznie tak tanio=pewnie i dobrze, czy może skończylibyśmy jak z autostradą z Chińczykami.

    • 38 12

    • chińczyki

      nie wierz mediom w sprawie chińczyków, zrobił się szum bo nagle się okazało, że można taniej budować autostrady...a w Polsce przecież tanio się nie da, ile firm zaczęło by mniej zarabiać, a tak wszystko wróciło do normy

      • 0 1

  • Kosztorys inwestorski 1 mld zł ? (4)

    To czemu ja pamiętam cały czas sumę koło 500 mln zł i szukanie tych brakujących 300 mln, a tu jeszcze odwołanie że za tanio wyszło...

    • 73 3

    • (1)

      Koszt inwestorski 1 mld - pieniądze w budżecie 510 mln zł - zdecydowali sie budować nie mając pokrycia co w tym złego?

      • 0 8

      • Specjalnie cofnąłem się do tematu z rozstrzygnięciem przetargu:

        "Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto."

        • 5 0

    • bo miś musi być duży

      • 7 1

    • Kosztorys inwestorski 1 mld zł ?

      Nie sztuką jest rozpocząć inwestycje , ale ją zakończyć. Bez tych 200 mln może okazać się to nie realne

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane