• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

Maciej Naskręt
16 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu wraz z instalacją do mrożenia gruntu w przejściach poprzecznych.
  • Trwają prace w budynkach technicznych po obu stronach tuneli.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Roboty przy przejściu poprzecznym.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą - okolica przejścia poprzecznego.
  • Betonowanie ścianek pod płytę jezdni.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Montaż otuliny ognioodpornej na ścianach tunelu.
  • Prace przy betonowaniu ścianek pod płytę jezdni.

Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.



Czy opóźnienie w budowie tunelu jest dla ciebie problemem?

Pod ostatnim naszym artykułem na temat postępu prac na budowie tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się krytyczne komentarze na temat planowanego na czerwiec otwarcia przeprawy. Czytelnik o pseudonimie "były OHL-owiec" napisał: - Tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31 października 2015 r. i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. Zobaczycie jak za kilka miesięcy spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie zrzucała winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W  międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę. I tak fajnie, że w październiku lub listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i wy, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.

Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.

- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

  • Na czas prac przy montażu szalunków i zbrojenia ścian pod płytę jezdni do wnętrza tunelu wjeżdża ciężki sprzęt.
  • Prace przy zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni na ścianach.
  • Zbrojenie płyty jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie płyty jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Ściana dzieląca dwie nitki tunelu.
  • Na zdjęciu widać poziom, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.

Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.

W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.

Opinie (256) 9 zablokowanych

  • Nie wszyscy obecni pracownicy GIK (2)

    znaleźli nową pracę w zwiazku z tym należy przedłużać toczące sie projekty a cztery litery cieplutko dotrwają na stołku do końca roku...

    • 13 7

    • debilizm

      jak w tytule

      • 2 3

    • Nie bój, nie bój
      Rdzeń GIKu ma się dobrze, zwalniali i zwalniają liniowych pracowników.

      • 5 0

  • I dobrze, będzie można przed wyborami zrobić kolejny dzień otwarty!

    • 4 4

  • PRUSZCZ czeka (1)

    15 min na Zaspę rewela

    • 10 5

    • Tylko nie Pruszcz!

      • 4 4

  • "trudne procedury odbioru obiektu "

    bo nikt z nadzoru takiego obiektu nie odbierał i będzie straaaach. |Z jednej strony polityczny przymus odebrać, z drugiej strony brak świadomości co odbierać. To nie jest sztampa u dewelopera tylko coś dotąd tu niespotykanego

    • 3 1

  • OPAT

    A kiedy ooopppaaattt w gdyni

    • 4 4

  • (3)

    To chciałem zapytać gdzie prowadzi ten tunel bo jak ktoś z portu nim pojedzie to trafi na dziurawą Hallera albo za Zaspę. Ciężarówką i tak się nie przebije więc o co chodzi? Ewidentnie brakuje końcowego odcinka trasy Słowackiego.

    • 10 10

    • kolejny Miś naszych czasów

      ot co

      • 5 4

    • Masz rację. Nie powinni nic budować, tylko odkładać kasę,aż będzie na WSZYSTKIE drogi i wtedy zamknąć NA ROK całe miasto i wszystko WYBUDOWAĆ,a nie robić tak pp kawałku przeciwko LUDZIĄ!

      • 8 0

    • Ten tunel przede wszystkim wyprowadza poza centrum ciężki ruch z zachodniego brzegu Martwej Wisły, czyli z terenów przemysłowych wzdłuż całej Marynarki Polskiej od EC poprzez stocznie aż do terminali kontenerowych w Nowym Porcie. Żeby wyjechać w kierunku Warszawy, Łodzi/Śląska czy nawet na zachód prościej będzie przez tunel na POG niż tłuc się przez centrum tak jak ma to miejsce do tej pory.

      • 7 0

  • jak ktoś miał złudzenia

    i w październiku minusował opinie ludzi wskazujących na termin, to teraz niech mu chociaż będzie głupio.

    • 4 2

  • Dla GIKu to lepiej chyba.
    Dłużej ciepłe posadki.
    Poza tym budowa też się zaczęła z opóźnieniem wiec ci od tunelu lekko rok dłużej sobie popracują.

    • 5 3

  • tylko i wyłącznie decyduje kalendarz wyborczy (3)

    no i kłopoty Pawła A./

    • 5 5

    • (2)

      Nie, matole,liturgiczny, żeby xionc miał kiedy pokropić!

      • 1 1

      • pamiętamy 4 maja 1999 roku (1)

        gdy niejaki Paweł A oraz biskup /ten od Stella Maris/ otwierali mostek przy młynie w Oliwie.
        A ty matole chyba o tym nie wiesz znakiem z komórki PR

        • 1 3

        • tatak Paweł A zostanie rozliczony z każdego snia swojego marnego życia

          takie daty tez pamietamy gdy przypadkiem na 1 go maja nie wywieszano flag a otwarcia nowego ptzrjazdu nie moazna było dokonac bo zle sie data im kojarzyła

          • 0 3

  • (12)

    E tam , tajemnica poliszynela jest fakt , że do "zarządzania i obsługi" tunelu zostanie powołana kolejna spółka miejska gdzie zatrudnienie znajdą "zasłużeni" m.in. z GIK-u.

    • 7 4

    • (10)

      A to nie ZDiZ miał się tym zająć?

      • 3 0

      • (8)

        Słusznie piszesz - "miał" -czas przeszły niedokonany :) jednak ktoś wpadł na "cudowny" pomysł i powołana zostanie kolejna miejska spółka - argument : ZDiZ nigdy nie zarządzał takim obiektem... :)

        • 2 4

        • (6)

          No to pięknie:)
          Stanowiska juz pewnie zaklepane dla wybitnych, wiernych pracowników.

          • 3 2

          • (3)

            Dajcie źródła tych rewelacji.

            • 1 0

            • (2)

              Chyba nie liczysz że zostanie to ogłoszone Uchwałą Miasta - dowiesz się o tym już po fakcie...

              • 1 1

              • Więc czekamy na ustalenia dziennikarskie panie Macieju...

                • 1 0

              • No tak, zdradzą mnie o świcie pod osłoną mgły helskiej.

                • 1 1

          • (1)

            Tajemnicą poliszynela jest fakt, że ZDiZ od jesieni ur. zatrudnia już osoby do eksploatacji tunelu, który nie został zbudowany (sic!). Takie rzeczy tylko w POlsce...

            • 0 2

            • biedna Polska

              Ale nie dlatego, że ZDiZ zatrudnia, ale że ma swoich Witków. Jest oczywistym, że tunelu należy się "nauczyć" przed eksploatacją. Trzeba wiedzieć, a najlepiej widzieć, co gdzie jest, zani m zostanie zakryte. Potem nie ma łaski i nikt nie pomoże, jak się coś będzie dizało

              • 1 2

        • Idiotów nie sieją

          Już dawno jest decyzja w sprawie ZDiZ, po co robić z siebie głupców ?

          • 3 0

      • tak jest

        Ale internauci wszystko wiedzą, a dodatkowo nikt ich za pisanie bzdur nie rozliczy

        • 4 0

    • ci sami

      a wiadomo ile już zarobią

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane