• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

Maciej Naskręt
16 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu wraz z instalacją do mrożenia gruntu w przejściach poprzecznych.
  • Trwają prace w budynkach technicznych po obu stronach tuneli.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Roboty przy przejściu poprzecznym.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą - okolica przejścia poprzecznego.
  • Betonowanie ścianek pod płytę jezdni.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Montaż otuliny ognioodpornej na ścianach tunelu.
  • Prace przy betonowaniu ścianek pod płytę jezdni.

Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.



Czy opóźnienie w budowie tunelu jest dla ciebie problemem?

Pod ostatnim naszym artykułem na temat postępu prac na budowie tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się krytyczne komentarze na temat planowanego na czerwiec otwarcia przeprawy. Czytelnik o pseudonimie "były OHL-owiec" napisał: - Tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31 października 2015 r. i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. Zobaczycie jak za kilka miesięcy spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie zrzucała winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W  międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę. I tak fajnie, że w październiku lub listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i wy, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.

Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.

- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

  • Na czas prac przy montażu szalunków i zbrojenia ścian pod płytę jezdni do wnętrza tunelu wjeżdża ciężki sprzęt.
  • Prace przy zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni na ścianach.
  • Zbrojenie płyty jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie płyty jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Ściana dzieląca dwie nitki tunelu.
  • Na zdjęciu widać poziom, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.

Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.

W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.

Opinie (256) 9 zablokowanych

  • przesunięcie terminu (1)

    Ludzie
    to chodzi o to aby nie naliczać wykonawcom kar umownych !
    Tryk Trykowi oka nie wytryska !

    • 9 4

    • Bzdura! to nie wina wykonawców tylko całego procesu realizacji budowy pod nadzorem GIK.

      • 2 5

  • Znów zwalaja na pogodę bo teraz zima była za ciepła i źle ziemia zamarzała i agregaty musiały dłużej mrozić? Już myślałem że chociaż coś zrobią w terminie ale ...... jest jak zwykle!!!! Budyń i tak ogłosi sukces!!!!! Brawo cieszcie się bo przecież sami go wybraliście.

    • 4 6

  • Wspaniale, że kolejna inwestycja na Euro 2012 będzie już niedługo gotowa! (2)

    ;)

    • 9 5

    • Ta inwestycja była na Euro? Mieli kibiców kontenerami przywozić, czy co?

      • 3 3

    • ale to normalne opóznienia u POlaków

      • 0 3

  • czy ktokolwiek u nas cokolwiek oddał w terminie? (8)

    kiedys ogladałem cała serie filmów o osiagnięciach budowlano-inzynieryjnych na swiecie

    chyba wszystkie oddawano w terminie

    a dlaczego?

    bo kazdy dzień zwłoki w kontrakcie był obciazany bardzo dużymi karami (dla wykonawcy)

    • 7 7

    • Polacy pracują na budowach na całym świecie znani są z tego ze kazdą inwestycje zagranicą kończą przed terminem!! (5)

      Ale nie w POlsce bo zagranica sa standardy zachodnie i są dobrze wynagradzani!!!Ale w POlsce są standardy POlskie tu taj liczy sie tylko kolesiostwo partyjne i biznesowe!!

      • 2 10

      • (3)

        Chcesz powiedzieć, że port lotniczy Berlin-Brandenburg działa od czerwca 2012 r.? Bo wtedy pierwotnie miał zostać oddany. Obecnie mówi się, że może zacznie działać w 2017 r., ale ta data również nie jest pewna.

        • 12 1

        • ty leming przestań sie kompromitowac jedną budową (2)

          bo znam setki tysięcy przykładów.!!Ale jak ktos jest z\wazeliniarzem budynia to ma pustke w głowie głabie jeden unas 20 lat budowali metro autostrade kolejne 20 lat to co unas robi sie w 5 lat zagranica budyją w rok!!Wiec przestac wazeliniarzu bajki opowiadać!!

          • 1 3

          • Nie znasz ani jednego harmonogramu prac jakiejkolwiek większej inwestycji tak w Polsce jak i za granicą jełopie. Ty trzech zdań poprawnie po polsku nie potrafisz napisać, a co dopiero ogarniać bardziej skomplikowane projekty. Z innych przykładów to chociażby projekt Big Dig w Bostonie, doczytaj jeśli potrafisz.

            • 1 0

          • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy,za którą w Sybir szli nasi dziadowie!

            • 1 0

      • chyba dobrze pilnowani - co to ma wspólnego z wynagrodzeniem?

        wiele skomplikowanych obiektów inżynieryjnych jest oddawanych na czas w miejscach 'dzikich', gdzie zatrudnia sie 'niepismiennych azjatów'

        • 3 0

    • Tak tak, zwłaszcza lotnisko w Berlinie.

      • 6 1

    • U nas też są wielkie kary tylko przetargi wygrywają spółki - wydmuszki więc ich to wali...

      • 0 0

  • przy okazji moze zainteresujecie się elewacją szkoły filmowej w Gdyni? (1)

    bo wyglada na to, że ładny projekt zostaje zmieniony i bedzie wygladał całkowicie inaczej

    estetyka poszła sie walić

    • 4 0

    • niestety zaczyna to wygladac okropnie

      • 0 2

  • spokojnie (4)

    tunel jest na ukończeniu i czy otwarcie będzie w czerwcu, lipcu , sierpniu czy we wrześniu już nie gra roli. Musi być oddany w tym roku, bo trzeba rozliczyć dotacje unijne. Problemy budowlane obecnie to małe piwo. Ważne, że bez problemu tunel wydrążono i jest. Rozwiąże on wiele problemów komunikacyjnych całego trójmiasta. Przede wszystkim dojazd do portu . To, że jest opóźnienie roczne , to należało się tego spodziewać. Jest to pierwszy tego typu tunel drogowy w Polsce pod dnem rzeki. Wprawdzie jest tunel pod Wisłą w Warszawie na linii metra, to jednak jego średnica jest dwa razy mniejsza 6 m. Ni dziwnego, że budowniczy obchodzą się jak z jajkiem. Co do uwag, że w innych krajach kopie się tunele. Tak oczywiście , bardzo dużo tuneli jest w Hiszpanii , ale one ryte w górach, a nie pod rzeką. Kopanie tuneli w skałę o wiele prostsze i szybsze niż mule rzecznym ( bo ciągle dochodzi ryzyko zalania). Myślę, że falt opóźnienia rocznego w budowie tunelu spowodowana była zwłoką w jego drążeniu ( miało zacząć się marcu 2013 a zaczęto w czerwcu czy lipcu ) Tu już są cztery miesiące opóźnienia. Potem doszły następne sprawy. Ja się osobiście cieszę, że w tym roku tunel ruszy. Oczywiście niektórym politykom nie w smak, bo burzy to ich tezę o tym, ze Polska jest ruiną na skutek obecnych rządów.

    • 14 9

    • ostatnie zdanie wyjasnia wszystko

      zgodnie z łacińskim powiedzeniem

      • 1 0

    • leming ty jestes budowlańcem ale od łopaty cymbale i jak kazdy leming musiałes sie głupota pochwalic (2)

      Tak Polska jest ruina na skutek obecnych rządów!! A jednocześnie nie gospodarnosci i do ruiny chcą doprowadzić całe miasto trasa drogi zielonej najlepiej to pokazuje!!

      • 1 4

      • Rzekomy Polaku! Naucz się deklinacji rzeczownika "leming"! Nie kalecz polskiej mowy,za którą w Sybir szli nasi dziadowie! (1)

        • 3 0

        • Pisowni partykuły "nie" z rzeczownikami również nie opanował. Interpunkcja jest dla niego kolejną abstrakcją. Tacy to patrioci, co to języka ojczystego nie znają.

          • 2 0

  • Czy KARY UMOWNE za opóźnienia właściwie zredagowane, czy na zasadzie: "JAK

    SIĘ DA, TO SIĘ ZROBI"?! Cosi temu GOSpoDARZOWI nie wychodzi ostatnio, rutyna mu szkodzi!!!

    • 2 2

  • wrzesien 2016

    wrzesien 2016

    • 2 2

  • Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

    A kiedy zostanie otwarty wrzesień ?
    Bo wiadomo tylko tyle że po tunelu, ale przydałaby się jakaś data ;)

    • 4 2

  • Główny mistrz ceremonii siedzi.....

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane