• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem

Maciej Naskręt
16 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu wraz z instalacją do mrożenia gruntu w przejściach poprzecznych.
  • Trwają prace w budynkach technicznych po obu stronach tuneli.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Roboty przy przejściu poprzecznym.
  • Prace przy przejściu poprzecznym.
  • Wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą - okolica przejścia poprzecznego.
  • Betonowanie ścianek pod płytę jezdni.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Betonowanie stropu tunelu w wykopie.
  • Montaż otuliny ognioodpornej na ścianach tunelu.
  • Prace przy betonowaniu ścianek pod płytę jezdni.

Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.



Czy opóźnienie w budowie tunelu jest dla ciebie problemem?

Pod ostatnim naszym artykułem na temat postępu prac na budowie tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się krytyczne komentarze na temat planowanego na czerwiec otwarcia przeprawy. Czytelnik o pseudonimie "były OHL-owiec" napisał: - Tak się składa, że podwykonawcy już mają przedłużoną umowę do 31 października 2015 r. i na pewno nikt nie otworzy tego tunelu w czerwcu. Zobaczycie jak za kilka miesięcy spółka miejska Gdańskie Inwestycje Komunalne będzie zrzucała winę na trudne odbiory, na straż, że to pierwszy tunel w Polsce itd. W  międzyczasie oczywiście będą kończyć robotę. I tak fajnie, że w październiku lub listopadzie nim pojedziemy i się z tego cieszę tak jak i wy, ale nie lubię jak ludziom się kit wciska.

Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.

Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.

- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

  • Na czas prac przy montażu szalunków i zbrojenia ścian pod płytę jezdni do wnętrza tunelu wjeżdża ciężki sprzęt.
  • Prace przy zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni na ścianach.
  • Zbrojenie płyty jezdni.
  • Prace przy szalowaniu i zbrojeniu ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie płyty jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Wykonywanie ścian pod płytę jezdni.
  • Prace przy płycie jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Zbrojenie ściany, na której posadowiona zostanie płyta jezdni.
  • Ściana dzieląca dwie nitki tunelu.
  • Na zdjęciu widać poziom, na którym zostanie wykonana jezdnia.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.

Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.

W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.

Opinie (256) 9 zablokowanych

  • (1)

    Czekam kiedy gik zniknie . Czas najwyzszy, bo tak spowolnili roboty, zeby jeszcze premie pobrac. Do roboty, bo prace opoznione. Zobaczcie jak robota wrze na pkm.

    • 3 4

    • ciekawe

      A mógłbyś powiedzieć w jaki sposób spowolnili w GIK ? To mogłoby być ciekawe

      • 3 1

  • Lepiej zeby sie nie spieszyli .. wole poczekac ... i zeby byla to konkretna konstrukcja tunelu niz szybki bubel ktory trzeba odpierd....

    • 0 1

  • JA TAM ZADNYCH 180 METRÓW JEZDNI NIE WIDZIAŁEM TYLKO KONSTRUKCJĘ PRZYGOTOWYWANĄ POD JEZDNIE CZYLI ŚCIANY BETONOWE,
    A CO DO PRZEJŚĆ POPRZECZNYCH TO ZOSTAŁY DO WYCIĘCIA 4 SZTUKI Z JEDNEJ STRONY CZYLI 8 TYGODNI NO I OCZYWIŚCIE PUPUZNIEJ TRZEBA TO OBRONIĆ

    • 2 0

  • ???

    a co to to białe, rury czy jakaś rzeźba??

    • 0 0

  • romank

    Pracuje w PG Eksploatacja a mieszkam w Redzie tunel bardzo skruci dojazd do pracy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane