- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (218 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (274 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą zostanie otwarty przed wrześniem
Już nie w czerwcu, ale nie później niż we wrześniu zostanie otwarty dla ruchu tunel pod Martwą Wisłą. Powód? Wciąż trwa wykonywanie przejść poprzecznych między dwiema nitkami przeprawy. A przed budowlańcami trudne procedury odbioru obiektu.
Tymczasem według GIK w tym tygodniu powinno rozpocząć się betonowanie ostatniej części przejścia poprzecznego nr 1 - od strony ul. Marynarki Polskiej . To oznacza, że niedługo prace przy nim zostaną zakończone.
Wykonawca pracuje przy każdym z siedmiu przejść poprzecznych: w przejściu numer dwa betonowana jest belka górnej ramy portalowej, zaś w strefie środkowej zbrojona jest dolna obudowa. Podobne prace toczą się przy przejściach numer trzy, cztery i pięć. W przedostatnim i ostatnim z przejść zakończono drążenie pomiędzy oboma tunelami i wykonano obudowę tymczasową.
- Prace przy przejściach łączących oba tunele trwały jednak dłużej, niż zakładał harmonogram wykonawcy. Wynikało to z potrzeby zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa i bardzo trudnych i różnorodnych warunków gruntowych w każdym z przejść, które wymusiły dłuższy okres zamrażania gruntów - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.
Zakładano, że zamrażanie każdego z przejść potrwa około czterech tygodni. Na pierwsze z nich potrzeba było jednak 12 tygodni, a na każde kolejne osiem. To uniemożliwia otwarcie tunelu w czerwcu, tak jak zakładano. - Szacujemy, że prace budowlane zakończone zostaną do końca czerwca, co pozwoli na rozpoczęcie testów i prób urządzeń systemów wentylacyjno-nawiewnych oraz przeciwpożarowych i końcowych odbiorów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Prace przy przejściach to jednak nie wszystko, co dzieje się na budowie. Ponad 450 osób pracujących na trzech zmianach wykonuje prace przy budowie konstrukcji jezdni w obu tunelach, przy czym w kluczowym dla robót tunelu T2 jest kolejne usuwanie instalacji mrożących, które znajdują się obecnie przy każdym z przejść.
Ogromne agregaty chłodzące blokują betonowanie ścian, na których w połowie wysokości tunelu powstanie jezdnia. Ale pierwszy - około 180-metrowy odcinek jezdni w tunelu już jest i stopniowo w obu rurach powstają kolejne odcinki.
W piątek i sobotę zabetonowany zostanie ostatni strop nad komorą startową. Intensywnie toczą się prace związane z układaniem obudowy ognioochronnej.
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Zobacz przejście tunelem mieszkańców w październiku 2014 r.
Opinie (256) 9 zablokowanych
-
2015-03-16 21:14
(1)
Czekam kiedy gik zniknie . Czas najwyzszy, bo tak spowolnili roboty, zeby jeszcze premie pobrac. Do roboty, bo prace opoznione. Zobaczcie jak robota wrze na pkm.
- 3 4
-
2015-03-17 07:37
ciekawe
A mógłbyś powiedzieć w jaki sposób spowolnili w GIK ? To mogłoby być ciekawe
- 3 1
-
2015-03-16 21:24
Lepiej zeby sie nie spieszyli .. wole poczekac ... i zeby byla to konkretna konstrukcja tunelu niz szybki bubel ktory trzeba odpierd....
- 0 1
-
2015-03-16 22:03
JA TAM ZADNYCH 180 METRÓW JEZDNI NIE WIDZIAŁEM TYLKO KONSTRUKCJĘ PRZYGOTOWYWANĄ POD JEZDNIE CZYLI ŚCIANY BETONOWE,
A CO DO PRZEJŚĆ POPRZECZNYCH TO ZOSTAŁY DO WYCIĘCIA 4 SZTUKI Z JEDNEJ STRONY CZYLI 8 TYGODNI NO I OCZYWIŚCIE PUPUZNIEJ TRZEBA TO OBRONIĆ- 2 0
-
2015-03-24 10:07
???
a co to to białe, rury czy jakaś rzeźba??
- 0 0
-
2015-03-26 13:23
romank
Pracuje w PG Eksploatacja a mieszkam w Redzie tunel bardzo skruci dojazd do pracy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.