- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (165 opinii)
- 2 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (103 opinie)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (286 opinii)
- 4 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (183 opinie)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (99 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (30 opinii)
Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy
W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę . Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.
Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.
Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.
Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.
Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".
To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.
Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.
Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.
Miejsca
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2016-04-01 10:26
Dlaczego sprawa tunelu ucichła :(
Przecież to byłaby tak niesamowita inwestycja...- 0 0
-
2013-12-05 14:24
T Stefanowski (6)
projektant się wypowiedział...chyba bardziej koszmarnego mostu jak ten tzw 'Oko Saurona' nie widziałem i mam nadzieję, prędko nie zobaczę. jeśli panie Stefanowski jest pan projektantem mostów, z wykształcenia konstruktor, prosiłbym o współpracę z architektem, bo ten pański wygłup projektowy woła o odebranie uprawnień do projektowania
- 52 39
-
2013-12-16 07:04
Tobie się nie podoba a innym tak..........
Jeden lubi blondynki a drugiemu: nogi się pocą.......
- 0 0
-
2013-12-06 07:17
Mi podoba sie
Ta wizja "oka saurona". Cos innego niz to co otacza nas do okola.
- 1 1
-
2013-12-05 15:50
Wiadukt, nie most (1)
To nie most a wiadukt. Jeśli mylisz tak podstawowe pojęcia to nie można traktować Twojego komentarza poważnie.
- 11 4
-
2013-12-05 20:14
oczywiście
tak, to wiadukt, pomyliłem się, ale to niczego nie zmienia estetycznie, wiadukt czy nie, do bani. w takim razie proponuję ograniczenie uprawnień do projektowania wiaduktów. pozdrawiam
- 2 6
-
2013-12-05 14:57
prokurator i ABW powinno zainteresowac sie tym konstruktorem. Nie dosc ze oko saurona bardzo brzydkie to i bardzo drogie !!
- 7 9
-
2013-12-05 14:42
Trójmiejski Spam
Nie zazdroszczę osobom, które muszą czytać to forum. Słaba praca mam nadzieję, że chociaż dobrze wam płacą:)
- 6 4
-
2013-12-05 16:34
Gdańsk - trzymać !!! (4)
Narzekacie na te nasze polskie inwestycje zapominajac, ze czlowiek to tylko czlowiek, istota daleka od idealnej. Fakt, ze sa opoznienia w budowach nie powinien nikogo dziwic bo na calym swiecie konczenie w terminie to sytuacja niezwykle rzadka. I dotyczy to rowniez innych branz niz budowlana. A pokladanie wiary w kielbase wyborcza dotyczaca infrastruktury, to zwykla naiwnosc.
Kilka przykladow z brzegu, o ktorych pamietam/wiem bez zagladania w archiwa prasowe
- Irlandia - metro w Dublinie - pierwsze plany zostaly nakreslone w 2005 roku - budowa do tej pory nie ruszyla
- Wielka Brytania - nowe Wembley - opoznione o rok (o do tego zdaje sie rowniez wyszly jakies przekrety finansowe)
- Niemcy - Lotnisko Berlin Brandenburg - pierwsze plany zakladaly oddanie do uzytku w 2010, potem pod koniec 2011. Lotnisko nadal jednak jest nieczynne
- Australia - kopalnia Sino Iron - planowane ukonczenie 2009 i budzet 2.5 miliarda dolarow. Konstrukcja wciaz nie ukonczona a budzet wzrosl do 8 mld
- USA - stadion pilkarski w San Jose - mial byc oddany w rok temu, teraz planowane ukonczenie to 2015- 8 3
-
2013-12-05 19:40
Optymisto (1)
odpowiem ci starym dowcipem,ale ciagle aktualnym;
z korupcja w tle
w Niemczech jak buduja to nawet po terminie zbuduja solidnie
w Polsce jak buduja to po terminie i do natychmiastowych poprawek
w Rosji jak buduja to tylko wirtualnie
P.S. to co buduje sie w Gdansku to kpina,drwina i szydera,ot co i nie pitol,ze Gdansk jest the best!- 5 7
-
2013-12-06 12:38
Grunt to konserwowac polska mentalnosc narzekania
Nasz kraj jest zalany trucizna czarnowidztwa i pesymizmu. Nie chce mi sie nawet czytac komentarzy w takim tonie.
- 0 0
-
2013-12-06 09:09
Cyt:,,- Wielka Brytania - nowe Wembley - opoznione o rok"..tak ale dach mozna zamknac.
- 1 2
-
2013-12-05 20:48
Taaa. A kanał Panamski, panie, budowano dwa razy
utopiwszy w pierwszym projekcie zyliony
- 2 2
-
2013-12-05 14:03
Mam nadzieję, że cała trasa będzie bezkolizyjna (8)
żebym mógł szybciej stanąć w korku na jej końcu. Co z tego, że ludzie będą pod nią przechodzić tylko zasikanymi tunelami. Nie po to kupiłem samochód by czekać na światłach. Na szczęście jesteśmy miastem postępu - kiedyś na Słowackiego stało się w korku na dwóch pasach, teraz stoi się na czterech.
- 115 47
-
2013-12-05 23:08
chamstwo (1)
Z twojej wypowiedzi wynika ze jesteś idiotą któremu wiecznie się spieszy .Poganianie , trąbienie na światłach to wasza idiotów rozrywka.
- 4 4
-
2013-12-06 10:42
nie rozumiesz ironi
- 4 0
-
2013-12-05 15:30
Za swojego golfa dostaniesz około 4-5 tyś. zł (1)
..... akurat na m2 mieszkania
- 15 1
-
2013-12-06 06:22
to jest cena jednego metra w Gdańsku! :(
- 3 1
-
2013-12-05 21:31
szok ilu ludzi nie wie co to ironia!
- 11 0
-
2013-12-05 20:16
Pojedź do USA tam doświadczysz prawdziwego korka
gdy na 5 pasmowej autostradzie w godzinach szczytu wszystko stoi w obu kierunkach (doświadczyłem tego w okolicach Waszyngtonu. w porównaniu z tym w Gdańsku na drogach jest pusto i jeździ się płynnie.
- 10 3
-
2013-12-05 14:32
(1)
No to sprzedaj samochód, kup mieszkanie w mieście i skończ z robieniem korków na wjeździe do miasta ;-)
- 33 4
-
2013-12-05 15:08
Te Hrabia,
kup se helikopter
- 11 4
-
2013-12-06 10:30
tuskolandia ŻON-dzi (przepisuje wszystkie aktywa na żony ... ) i dzieli ... głownie między swoich ... by żyło się lepiej
takie marnowanie pieniędzy to tylko w Polsce jest możliwe ... tunel wart kilkunastu mostów , maszyna do drążenia tunelu pod rzeką nie może wiercić (to po kiego ... tak drogą maszynę zamawiano i kupowano ... kto na tym się dorobił ? ... a pod Motławą to co , będą łopatami kopać ? połowa ulic w mieście dziurawa , większość bez odpowiednich chodników i oświetlenia a tunel sobie budują chyba żeby szybciej spitolić do europarlamentu na ciepłe posadki załatwione przez kolesiów ...
- 1 1
-
2013-12-05 19:47
(6)
No mam nadzieje że chociaż tu wpuszczą rowerzystów. Wtedy np. jadąc ze Stogów do Wrzeszcza całkowicie ominęłoby się Śródmieście
- 7 3
-
2013-12-06 09:47
WOJT - do tego wystarczy kładka na Ołowiankę
ma być otwierana (znaczy: zwodzona)
- 0 0
-
2013-12-05 21:35
mądrze mówi, nie minusować (2)
Jak nie chcecie stać w korkach, to musicie polubić rowerzystów i tramwaje. Inaczej to będziecie stać tak samo, jak stoicie teraz, tylko w innym miejscu i nie na dwu, a na czteropasmowej jezdni ;)
- 6 1
-
2013-12-05 22:51
15 minut w korku to pikuś przy traumie 15 sekund na zabawce. (1)
Ból zranionej godności.
- 1 2
-
2013-12-06 03:33
A terapię już podjąłeś?
Czy nadal uważasz, że sam piękny umysł wystarczy?
- 1 0
-
2013-12-05 20:30
zanim to zbudują to juz będziesz alzheimerowym dziadkiem w pampersach a nie rowerzystą (1)
- 4 7
-
2013-12-05 22:25
Taki typie - pięknie to napisałeś - 100% racji
do tego co mu odpowiedział: w tym swoim autku będziesz tak długo sterczał w korkach, że to raczej ciebie alzheimer dopadnie i zapomnisz jak dojechać do domu
- 1 1
-
2013-12-05 16:38
Mam ubaw z tych sond na tej stronce stonce. (3)
TAKIE PYTANIA SĄ DO SPECJALISTÓW, ja sie nie znam na tym i nie głosuje, ale widzę imbecyle w liczbie 281 znają sie na wszystkim! :)
- 5 2
-
2013-12-05 16:46
Baranie, to chodzi co byś wolał jako mieszkaniec. (2)
- 2 2
-
2013-12-05 18:41
Rozbawiłes mnie demokrato. (1)
Demokracja: 2 demokratycznych umysłowych baranów przegłosowuje 1 profesora.
Ja bym wolał by decyzje podejmowali specjalisci, którzy także mieszkają w tym mieście, którzy biorą pod uwagę uwarunkowania: ekonomiczne, praktyczne etc. etc.- 4 1
-
2013-12-06 09:46
warto by "specjaliści" wiedzieli, co sądzą na temat projektu zwykli ludzie
jeśli ich to nie interesuje, to znaczy że się alienują
- 0 0
-
2013-12-06 09:41
Te dane planistów są wręcz oszałamiające !!!!!
Tylko co z tego ? Zanim przyjdą te lata, które sobie zaplanowali z tym ruchem, to ta wspaniała arteria porośnie trawą. Bo po co komu droga znikąd (znad kanału)do al. Zwycięstwa bez dojazdów i zjazdów. Kolejny bezsensowny, koszmarnie drogi pomnik budynia.
- 4 1
-
2013-12-05 14:03
Ależ w tym Gdańsku nic się nie dzieje, wszystko przez Adamowicza. (8)
- 110 107
-
2013-12-05 14:09
Taaa tunel, już w 2035 roku nim będa jeździć samochody (5)
Tym czasem setki mln złotych idzie w błoto, a mieszkańcy nie mają dobrych jezdni w w mieście, brak przedszkoli, brak kasy na wszystko
- 30 40
-
2013-12-05 14:35
czytanie ze zrozumieniem się kłania (2)
- 16 4
-
2013-12-05 15:15
(1)
Ma z tym klopoty bo nie chodzil do przedszkola gdyz takowego nie bylo. Dlatego teraz o tym pisze.
- 9 4
-
2013-12-06 09:35
Ja byłem 384 w kolejce do przedszkola , a w gimnazjum tylko piłem , ćpałem i grałem w słoneczko albo siedziałem po galeriach handlowych, bo wszyscy tak robili. A teraz nic mi się nie chce bo nie ma dla mnie pracy. Wszystko mi rodzice fundują , bo są bogaci, to chyba mi się należy , co nie ?
- 5 1
-
2013-12-05 18:09
(1)
Słyszałem że gdzieś na 2070 planowana jest budowa metra w Gdańsku.
;-)- 7 5
-
2013-12-05 23:19
A ja słyszałem, że napowietrznej kolejki lewitacyjnej.
- 7 1
-
2013-12-06 09:33
ależ w tej gduni nudno , cio?
- 4 1
-
2013-12-05 14:12
Ależ w tym Gdańsku się dzieje, wszystko przez Adamowicza.
- 21 18
-
2013-12-05 14:26
(2)
Chyba polskiego HAKA, a nie Haku.
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.
- 28 0
-
2013-12-06 09:31
nie dziw się przecież to sa chłopcy z zaocznej polonistyki. Takie tłuścioszki, mające na nogach bamboszki. Pączusie
- 0 0
-
2013-12-05 16:36
Słowo polskiego nie przeszło przez tłuste rączki tego tłuścioszka. Brzydko macuś.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.