- 1 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (138 opinii)
- 2 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (53 opinie)
- 3 Oszuści podszywają się pod system Fala (55 opinii)
- 4 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (320 opinii)
- 5 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (226 opinii)
- 6 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (102 opinie)
Tunel pod Motławą. Projektanci: maszyną TBM na pewno go nie wydrążymy
W planach Gdańska jest budowa kolejnego odcinka ul. Nowej Wałowej. Jej elementem będzie wykonanie przeprawy przez Motławę . Wszystko wskazuje na to, że będzie to kolejny tunel pod rzeką w Gdańsku. Zdaniem projektantów użycie maszyny TBM raczej nie wchodzi w grę. A to oznacza, że na pewien czas trzeba będzie zamknąć żeglugę na Motławie.
Nowa droga, zdaniem planistów, będzie chętnie wybierana przez kierowców. - W 2025 r. ma się tam pojawić od 1300 do 2800 pojazdów na godzinę w zależności od odcinka. 10 lat później ma się tam poruszać już 2,9-3,2 tys. pojazdów na godzinę. Ulica Nowa Wałowa odciąży oś komunikacyjną: Podwale Przedmiejskie, Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie - mówi Anna Dobrowolska z zespołu prasowego w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Warto tutaj zaznaczyć, że właśnie powstaje 1,2-kilometrowy szlak ul. Nowej Wałowej wraz z estakadą i wiaduktem (jedna nitka) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na terenach postoczniowych - budowa Młodego Miasta. Inwestorem jest spółka BPTO, planująca również w sąsiedztwie budowę obiektów mieszkalno-handlowych z apartamentami w stylu penthouse i pomieszczeniami biurowymi.
Dawne zakłady Elmor do końca roku ustąpią zaplanowanej do przedłużenia ul. Nowej Wałowej i przyszłemu miejscu budowy przeprawy przez Motławę.
Wszystko zatem wskazuje na to, że będzie to tunel pod rzeką. Również obecne władze Gdańska ku temu się skłaniają. Stąd zapytaliśmy największe biura projektowe w Gdańsku, jak może ten obiekt wyglądać i w jakiej technologii będzie prowadzana jego budowa.
Czy zastosowanie maszyny TBM jest w tym projekcie zasadne? - Raczej nie. Wymagałoby to obniżenia poziomu ulicy poniżej dna koryta Motławy o dodatkowe 8-10 m, co eliminowałoby tramwaj - nie mógłby wyjechać z tego tunelu. Ponadto przy realizacji przeprawy tunelowej w tym miejscu trzeba pamiętać o zabezpieczeniu obiektu na wypadek powodzi. Teren Młodego Miasta znajduje się na poziomie 1,2 - 2 m nad poziomem morza, a minimalna rzędna przeciwpowodziowa dla tego terenu wynosi 2,5 m - ocenia Jan Kosiedowski, prezes spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.
- Budowa tunelu przy użyciu maszyny TBM, pod niewielkiej szerokości rzeką, jest nieopłacalna ekonomicznie. Moim zdaniem, dużo prostszym rozwiązaniem będzie metoda zatapianego tunelu. Polega ona na przygotowaniu konstrukcji tunelu o wymaganym przekroju w tzw "suchym doku", przetransportowaniu tego elementu w miejsce wbudowania oraz zatopienie. Przed tą operacją należy wykonać rów, czyli przegłębienie w poprzek rzeki, tak, aby osadzić konstrukcję i ją zasypać. Niewątpliwą zaletą tuneli zatapianych jest dowolność przekroju - niekoniecznie okrągłego, co wymusza np. maszyna TBM - mówi Tadeusz Stefanowski z Transprojektu Gdańskiego, projektant m.in. wiaduktu Trasy W-Z w Gdańsku nazywanego czasem "Okiem Saurona".
To jednak spowoduje zamknięcie na pewien czas żeglugi. Projektanci jednak liczą się z tym mankamentem, ale biorą też pod uwagę pory roku wymuszające znaczną bądź znikomą żeglugę. Stąd można ten problem skutecznie rozwiązać.
Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą wzbudziła pewne kontrowersje, głównie z uwagi na brak chodnika dla pieszych i drogi dla rowerów. Nikt chyba nie wyobraża sobie, by do tunelu pod Motławą pieszych i rowerzystów nie wpuścić. - W przypadku dopuszczenia ruchu pieszego bądź rowerowego konstrukcja musi być rozdzielona. Tunele zatapiane pozwalają na kształtowanie przekrojów prostokątnych ze ścianami - przeponami oddzielającymi poszczególne środki transportowe - mówi Tadeusz Stefanowski.
Budżet miasta nie jest studnią bez dna i może okazać się, że stać nas tylko na pewną część projektu. Czy w grę wchodzi etapowanie przedsięwzięcia? - Budowę tuneli można etapować, ale jest to w tym wypadku nieopłacalne - mówi Jan Kosiedowski i wtóruje mu Tadeusz Stefanowski: - Wykonanie tunelu w jednym etapie prawdopodobnie będzie korzystniejszym rozwiązaniem w tym konkretnym wypadku.
Miejsca
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2013-12-05 15:43
czy Jan Kosiedowski ma jakąś wtykę w redakcji
że zawsze muszą z nim robić pseudo wywiad? Gdzie nie spojrzeć tam Kosiedowski lub niezwykle "utalentowana" małżonka. Z lodówki częściej wyskakuje tylko budyń
- 11 2
-
2013-12-05 16:34
Gdańsk - trzymać !!! (4)
Narzekacie na te nasze polskie inwestycje zapominajac, ze czlowiek to tylko czlowiek, istota daleka od idealnej. Fakt, ze sa opoznienia w budowach nie powinien nikogo dziwic bo na calym swiecie konczenie w terminie to sytuacja niezwykle rzadka. I dotyczy to rowniez innych branz niz budowlana. A pokladanie wiary w kielbase wyborcza dotyczaca infrastruktury, to zwykla naiwnosc.
Kilka przykladow z brzegu, o ktorych pamietam/wiem bez zagladania w archiwa prasowe
- Irlandia - metro w Dublinie - pierwsze plany zostaly nakreslone w 2005 roku - budowa do tej pory nie ruszyla
- Wielka Brytania - nowe Wembley - opoznione o rok (o do tego zdaje sie rowniez wyszly jakies przekrety finansowe)
- Niemcy - Lotnisko Berlin Brandenburg - pierwsze plany zakladaly oddanie do uzytku w 2010, potem pod koniec 2011. Lotnisko nadal jednak jest nieczynne
- Australia - kopalnia Sino Iron - planowane ukonczenie 2009 i budzet 2.5 miliarda dolarow. Konstrukcja wciaz nie ukonczona a budzet wzrosl do 8 mld
- USA - stadion pilkarski w San Jose - mial byc oddany w rok temu, teraz planowane ukonczenie to 2015- 8 3
-
2013-12-05 19:40
Optymisto (1)
odpowiem ci starym dowcipem,ale ciagle aktualnym;
z korupcja w tle
w Niemczech jak buduja to nawet po terminie zbuduja solidnie
w Polsce jak buduja to po terminie i do natychmiastowych poprawek
w Rosji jak buduja to tylko wirtualnie
P.S. to co buduje sie w Gdansku to kpina,drwina i szydera,ot co i nie pitol,ze Gdansk jest the best!- 5 7
-
2013-12-06 12:38
Grunt to konserwowac polska mentalnosc narzekania
Nasz kraj jest zalany trucizna czarnowidztwa i pesymizmu. Nie chce mi sie nawet czytac komentarzy w takim tonie.
- 0 0
-
2013-12-05 20:48
Taaa. A kanał Panamski, panie, budowano dwa razy
utopiwszy w pierwszym projekcie zyliony
- 2 2
-
2013-12-06 09:09
Cyt:,,- Wielka Brytania - nowe Wembley - opoznione o rok"..tak ale dach mozna zamknac.
- 1 2
-
2013-12-05 16:38
Mam ubaw z tych sond na tej stronce stonce. (3)
TAKIE PYTANIA SĄ DO SPECJALISTÓW, ja sie nie znam na tym i nie głosuje, ale widzę imbecyle w liczbie 281 znają sie na wszystkim! :)
- 5 2
-
2013-12-05 16:46
Baranie, to chodzi co byś wolał jako mieszkaniec. (2)
- 2 2
-
2013-12-05 18:41
Rozbawiłes mnie demokrato. (1)
Demokracja: 2 demokratycznych umysłowych baranów przegłosowuje 1 profesora.
Ja bym wolał by decyzje podejmowali specjalisci, którzy także mieszkają w tym mieście, którzy biorą pod uwagę uwarunkowania: ekonomiczne, praktyczne etc. etc.- 4 1
-
2013-12-06 09:46
warto by "specjaliści" wiedzieli, co sądzą na temat projektu zwykli ludzie
jeśli ich to nie interesuje, to znaczy że się alienują
- 0 0
-
2013-12-05 16:44
TUNEL na Nowej Wałowej , a nie jakieś mosty utrudniające wpływanie statków pod ŻURAWIA!!!
- 2 4
-
2013-12-05 16:47
Zdcydowanie tunel, choć koszt, ąle jak coś robić to konkretnie!
- 2 3
-
2013-12-05 17:05
"Trasa stanowiłaby małą obwodnicę Śródmieścia."
Czyli casus Wrocławia. A za 30 lat będziemy się zastanawiać, co zrobić, żeby pozbyć się korków w centrum miasta oraz kto i po co "odciął" tą część miasta. Ale kto by o tym myślał. Przecież będzie inna władza, inne społeczeństwo... i nie nasz problem.
- 7 7
-
2013-12-05 17:14
Robią drogi do nikąd a nie mogą zrobić do istniejących już osiedli...
- 6 5
-
2013-12-05 17:14
powariowali z tymi tunelami (3)
Tunele sa dla kretow. Jesli tam ma byc ruch pieszy i rowerowy oraz tramwaj to w gre wchodzi TYLKO WYSOKI MOST! Mosty dobrze zaprojektowane sa piekne i funkcjonalne, wzbogacaja panorame miasta, ludzie chodza na swiezym powietrzu i podziwiaja panorame Srodmiescia. Taki most jest tanszy, odpada problem z zalewaniem w czasie powodzi oraz ulica ma wieksza dostepnosc.
- 7 7
-
2013-12-05 17:17
nie dla mostu! Tylko tunel to porządna inwestycja nie kolidująca z ruchem na Motławie. (1)
- 4 5
-
2013-12-05 23:44
Trzeba zrobić tunel dla samochodów i most dla pieszych i rowerów, a dla tramwaju most obrotowy. I będzie git. Pomożecie? Yes, we can do it.
- 2 1
-
2013-12-05 20:18
Mamy kreta niech kopie inni jak chcą kopać naszym kretem niech płacą.
- 0 3
-
2013-12-05 18:21
I jak zwykle portalowe śmieci mają używanie. (1)
Budują - źle
Nie budują - żle
Spadać smieci i nie udzielać się w dyskusji.
Wasze miejsce jest na śmietniku historii.- 8 11
-
2013-12-05 22:00
przydupas
- 3 1
-
2013-12-05 19:47
(6)
No mam nadzieje że chociaż tu wpuszczą rowerzystów. Wtedy np. jadąc ze Stogów do Wrzeszcza całkowicie ominęłoby się Śródmieście
- 7 3
-
2013-12-05 20:30
zanim to zbudują to juz będziesz alzheimerowym dziadkiem w pampersach a nie rowerzystą (1)
- 4 7
-
2013-12-05 22:25
Taki typie - pięknie to napisałeś - 100% racji
do tego co mu odpowiedział: w tym swoim autku będziesz tak długo sterczał w korkach, że to raczej ciebie alzheimer dopadnie i zapomnisz jak dojechać do domu
- 1 1
-
2013-12-05 21:35
mądrze mówi, nie minusować (2)
Jak nie chcecie stać w korkach, to musicie polubić rowerzystów i tramwaje. Inaczej to będziecie stać tak samo, jak stoicie teraz, tylko w innym miejscu i nie na dwu, a na czteropasmowej jezdni ;)
- 6 1
-
2013-12-05 22:51
15 minut w korku to pikuś przy traumie 15 sekund na zabawce. (1)
Ból zranionej godności.
- 1 2
-
2013-12-06 03:33
A terapię już podjąłeś?
Czy nadal uważasz, że sam piękny umysł wystarczy?
- 1 0
-
2013-12-06 09:47
WOJT - do tego wystarczy kładka na Ołowiankę
ma być otwierana (znaczy: zwodzona)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.