Fakty i opinie

stat

Tunel pod Motławą dla pieszych i rowerzystów?

Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg.
Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Choć tunel pod Motławą powstanie dopiero za kilka lat, to już teraz warto zastanowić się nad jego kształtem. Rowerzyści pytają o drogę rowerową, my - o chodnik dla pieszych. Miasto: o tym zdecydują względy bezpieczeństwa.



Choć do budowy przeprawy przez Motławę, która będzie przedłużeniem ul. Nowej Wałowej (na wysokości ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska) wciąż daleka droga, wiele wskazuje na to, że powstanie tam podwodny tunel. Wspominał o tym jakiś czas temu Andrzej Bojanowski, a także trójmiejscy projektanci, których poprosiliśmy o odpowiedź na pytanie: jaka przeprawa przez Motławę byłaby w tym miejscu najwłaściwsza. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po sporządzeniu studium wykonalności i przeanalizowaniu zasadności budowy stałego lub zwodzonego mostu.

Mimo to dyskutowanie już dziś o kształcie przyszłej przeprawy wcale nie jest przedwczesne. O "swoje" postanowili już teraz powalczyć rowerzyści.

- Ciekawi mnie, czy miasto planuje zbudować przejazd rowerzystom pod rzeką. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą, który jest obecnie budowany, zapomniano o tym rozwiązaniu - zastanawia się pan Krzysztof, który codziennie dojeżdża rowerem ze Stogów do pracy w Śródmieściu Gdańska.

My z kolei postanowiliśmy sprawdzić, czy w tunelu znajdzie się chodnik, który pozwoli pieszym bezpiecznie przejść z jednego brzegu Motławy na drugi.

Warto tu zaznaczyć, że zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę ścieżek rowerowych na jezdniach po obu stronach tunelu. Jednak te plany nie dotyczą samego tunelu. Dla tunelu planu na razie nie ma.

Czy w tunelu pod Motławą powinna być ścieżka rowerowa i chodnik?

tak, piesi i rowerzyści powinni sprawnie się przemieszczać 46%
tak, ale powinni być odseparowani od innego ruchu 34%
nie, to zbyt niebezpieczne, by rowerzyści tam jeździli 20%
zakończona Łącznie głosów: 789
- Budowa przeprawy pod Motławą w formie tunelu jest jedną z opcji i jest też wciąż odległą inwestycją - zastrzega Emilia Salach z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli zostaną zapewnione dostateczne środki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów, to ruch rowerzystów i  pieszych podwodną przeprawą zostanie wprowadzony - przyznaje jednocześnie.

Warto tu jednak zaznaczyć, że od 2015 r. rowerzyści będą mogli korzystać z odległej o kilkaset metrów od planowanego tunelu kładki na Ołowiankę. Trwają prace nad jej projektem, a sama budowa ruszy prawdopodobnie za rok. Zdaniem części miejskich planistów zmiana ta wpłynie nie tylko na poruszanie się rowerem po Śródmieściu, ale także zaktywizuje tereny w dzielnicy Długie Ogrody.

Ponieważ ewentualny tunel na pewno nie powstanie przy użyciu maszyny wiertniczej (dlaczego? o tym przeczytasz tutaj) lecz metodą zatapiania gotowych elementów prefabrykowanych, może mieć różne formy.

Pod uwagę brane może być zarówno zestawienie tuneli w poziomie (obok siebie), jak i w pionie (jeden nad drugim). W tym drugim przypadku tramwaje z pewnością zajęłyby wyższe "piętro", ponieważ miałyby one trudności z wyjechaniem z dolnej komory.

Opinie (112) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.