• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą dla pieszych i rowerzystów?

Maciej Naskręt
7 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg. Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg.

Choć tunel pod Motławą powstanie dopiero za kilka lat, to już teraz warto zastanowić się nad jego kształtem. Rowerzyści pytają o drogę rowerową, my - o chodnik dla pieszych. Miasto: o tym zdecydują względy bezpieczeństwa.



Choć do budowy przeprawy przez Motławę, która będzie przedłużeniem ul. Nowej Wałowej (na wysokości ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska) wciąż daleka droga, wiele wskazuje na to, że powstanie tam podwodny tunel. Wspominał o tym jakiś czas temu Andrzej Bojanowski, a także trójmiejscy projektanci, których poprosiliśmy o odpowiedź na pytanie: jaka przeprawa przez Motławę byłaby w tym miejscu najwłaściwsza. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po sporządzeniu studium wykonalności i przeanalizowaniu zasadności budowy stałego lub zwodzonego mostu.

Mimo to dyskutowanie już dziś o kształcie przyszłej przeprawy wcale nie jest przedwczesne. O "swoje" postanowili już teraz powalczyć rowerzyści.

- Ciekawi mnie, czy miasto planuje zbudować przejazd rowerzystom pod rzeką. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą, który jest obecnie budowany, zapomniano o tym rozwiązaniu - zastanawia się pan Krzysztof, który codziennie dojeżdża rowerem ze Stogów do pracy w Śródmieściu Gdańska.

My z kolei postanowiliśmy sprawdzić, czy w tunelu znajdzie się chodnik, który pozwoli pieszym bezpiecznie przejść z jednego brzegu Motławy na drugi.

Warto tu zaznaczyć, że zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę ścieżek rowerowych na jezdniach po obu stronach tunelu. Jednak te plany nie dotyczą samego tunelu. Dla tunelu planu na razie nie ma.

Czy w tunelu pod Motławą powinna być ścieżka rowerowa i chodnik?

- Budowa przeprawy pod Motławą w formie tunelu jest jedną z opcji i jest też wciąż odległą inwestycją - zastrzega Emilia Salach z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli zostaną zapewnione dostateczne środki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów, to ruch rowerzystów i  pieszych podwodną przeprawą zostanie wprowadzony - przyznaje jednocześnie.

Warto tu jednak zaznaczyć, że od 2015 r. rowerzyści będą mogli korzystać z odległej o kilkaset metrów od planowanego tunelu kładki na Ołowiankę. Trwają prace nad jej projektem, a sama budowa ruszy prawdopodobnie za rok. Zdaniem części miejskich planistów zmiana ta wpłynie nie tylko na poruszanie się rowerem po Śródmieściu, ale także zaktywizuje tereny w dzielnicy Długie Ogrody.

Ponieważ ewentualny tunel na pewno nie powstanie przy użyciu maszyny wiertniczej (dlaczego? o tym przeczytasz tutaj) lecz metodą zatapiania gotowych elementów prefabrykowanych, może mieć różne formy.

Pod uwagę brane może być zarówno zestawienie tuneli w poziomie (obok siebie), jak i w pionie (jeden nad drugim). W tym drugim przypadku tramwaje z pewnością zajęłyby wyższe "piętro", ponieważ miałyby one trudności z wyjechaniem z dolnej komory.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • Jak to piesi w tunelu? (3)

    przecież na Podwalu likwiduje się tunele dla pieszych. Proponuję zgodnie z tym trendem zasypać Motławę i zrobić normalne przejście po pasach.

    • 19 9

    • nie pier dol (1)

      od samego rana, trolu

      • 6 13

      • Typowy dla rowerzystów komentarz.

        Traktuj rzeczownik jako obelgę. Trolu definitywny. A co gorsza, bez poczucia humoru.

        • 6 9

    • A jak się statek nie zatrzyma na czerwonym

      na przejściu dla pieszych ?

      • 5 1

  • Holandia (8)

    tam takie rozwiązania, to standard, więc dlaczego nie u nas? Jeździłem takimi tunelami i nie widzę problemu. Te pewnie byłby z resztą nawet krótszy, bo tym, z którym ja miałem do czynienia, jechało się dobrych kilka minut.

    go ogle: holandia rotterdam tunel dla rowerzystów

    i wszystko jasne.

    • 9 5

    • bo to betonowa logika Bojanowskiego: (1)

      "samochody powodują zagrożenie, więc utrudnijmy życie pieszym". Idę o zakład, że przygotują projekt bez chodnika i ścieżki, a na wszelkie pytania będzie odpowiedź w stylu: "nie dało się zapewnić bezpieczeństwa", "to dla dobra pieszych".

      • 12 4

      • oczywiscie ze tak bedzie

        A lepszy bylby most...

        • 2 1

    • To tam jedź i nie wracaj. (5)

      My chcemy żyć normalnie. A propos: Istnieje jeszcze naród holenderski?

      • 6 8

      • co ma piernik

        do wiatraka?

        • 5 3

      • Na pewno istnieją obywatele Holandii. Mocno śniadzi.

        • 5 4

      • Islamska Republika Nowej Syrii

        Oto dzisiejsza Holandia.

        • 5 4

      • idąc tym tokiem rozumowania (1)

        powstanie tunelu również dla pieszych i rowerzystów byloby jednoznaczne z wyłonieniem się z pod ziemi meczetów. Trololololo.

        a żyć normalnie w mieście, to, wg wielu ludzi piszących bzdury na tym poratlu, to mieszkanie gdzieś na obrzeżach Gdańska lub poza nim i zapieprzanie samochodem do i z roboty 100 km/h swoim jakimś tam autem i nic poza tym.

        taka sobie wegetacja. no, może do multikina na Madagaskar 8, albo 2 razy w roku, w jakąś NIEDZIELĘ, nie inaczej, do "restauracji". I na spacer na molo. Królowie życia;)

        • 7 3

        • Fakt, Królowie życia zakładają obcisłe gacie i tłumnie ( w ilości 3 osoby) jadą na "szneka z glancem". Spałaszowanie czerwoną gębą, mokry od potu, pączka to jest szczyt przeżyć duchowych.

          • 3 5

  • no tak !... (2)

    ale po co i dla kogo budować ? , polska się wyludnia ,starzy ludzie wymierają ,młodzi wyjeżdżają za granice i tam się osiedlają .Polska to kraj na wymarciu i w likwidacji ! ,

    • 8 7

    • Oni to budują dla Niemców

      • 2 4

    • Oni to budują dla Niemców,Ruskich i Muslamów

      Polacy wg.zarządzających Polską europejczyków mają być na swojej ziemi w skansenie i pełnić wobec nich służebne funkcje

      • 1 4

  • Zieeew, tylu oszustów i zlodziei co w Gdansku to nie ma nigdzie na swiecie

    Moze z tego wynika sukces platformy, w koncu jej marsz do zloba zaczal sie tutaj. Przekretaly i Oszusci wszystkich miast, laczcie sie...

    Tam za Gierka byl prom. Zatopiono go przez bydlecy alkoholizm zalogi, 100% obsady byla >>2%o w czasie katastrofy. Prom byl na uwiezi, linowy i osobowy. Gdyby byl wolnobiezny, nawet tak pijana zaloga nie zdolala by utopic nikogo.

    Zamiast zrobic lepszy prom, zamknieto przeprawe, a potem upadl komunizm nikomu nie chcialo sie myslec.

    A teraz rozne zlodzieje chca przekrecic forse. Na kladke, na betonowy most "czlogowy", na tunel, na winde z teleporterem, na stacjonarna lodz podwodna. A przede wszystkim na milion i osiem wizualizacji, konkursów i ekspertyz. Mis wiecznie zywy.

    Tymczasem kajak/kapec, jak ten kolo muzeum morskiego zalatwilby potrzebny transport za te pieniadze az do XXXwieku, do tego czasu ludnosc calej Polski bedzie wynosic 100ooo ludzi, nie bedzie potrzebny ani tunel, ani most, ani prom, ani Motlawa.

    • 9 6

  • (1)

    Powstanie tunel. Będą medale i nagrody.
    Dobuduje się drogę dla lansiarzy w obcisłych gatkach. Będą medale i nagrody.
    Potem tow. Słodkowski rzuci pomysł o zasypaniu tunelu zgodnie z pseudo - ekologiczno - miastową nowomową o destrukcyjnym wpływie tuneli na ludzi.
    I znowu będą medale i nagrody.

    • 14 7

    • jesteś żałosny, trollu

      uwaga na złodzieja nicków - bełkocze na okrągło

      • 0 4

  • (2)

    Czesto huk przejezdzajacych samochodow jest nie do zniesienia na otwartej przestrzeni, a tu dodatkowo efekt bedzie wzmocniony.
    Rozumiem, ze kazdy ciagnie w swoja strone, ale tym razem rowerzyści i piesi niech odpuszcza, jezeli nie widzi im sie perspektywa rozwalonego sluchu.
    Wiem, ze mozna ekranowac, tlumic, uszczelniac itp., ale bardziej ciekawi mnie, dlaczego jest takie parcie na sciezke i chodnik w tunelu, kiedy istniejace tunele i przejscia podziemne powinno sie - wg tych samych srodowisk - zasypac, bo ludzie to nie szczury, zeby pod ziemia sie kisic.

    • 7 10

    • a widziałeś inteligencie przejscie dla pieszych przez rzekę?

      Tu nie chodzi o alternatywę ale o możliwość przejazdu/przejścia lub nie

      • 4 4

    • nie pod ziemią, a pod wodą

      przy odrobinie uporu możnaby użyć szkła akrylowego jako sufitu tunelu i byłby on atrakcją samą w sobie

      • 0 2

  • W tak bardzo turystycznym miejscu, droga dla pieszych jest tak normalna że dziw o niej wspominać.

    Tylko po co rowerzystów? Kiedy spaceruję deptakiem, nie chcę mijać żadnych pojazdów. A szczególnie widocznych dopiero odległości metra. Straszą mnie.

    • 7 7

  • (2)

    Miasto nie wies, by ludzie chodzili pieszo i korzystali z rowerow! Liczy sie tylko przepustowosc!!!!

    • 11 5

    • Oj Duszek Duszek, nie masz racji, a gdzie zdrowy tryb życia? (1)

      • 2 8

      • W kuchni. Przyjemne z pożytecznym.

        Neutralizuje nieźle wadziątka aut. Tak należy określać minusy aut po konfrontacji z plusami.

        • 2 3

  • trzeba jeszcze pomyśleć o przejściu dla pieszych w miejscu gdzie rzeka przepływa bo ryby i raki muszą mieć jak przejść przez (1)

    • 6 3

    • koniecznie z sygnalizacją świetlną

      żeby ryby z rakami się nie zderzały bo jedne i drugie takie głupie jak te piesze i kierowce i władza musi im czerwonym światłem po oczkach świecić żeby się głupki na skrzyżowaniach nie pozabijały

      • 2 2

  • Stadion

    Proponuję wybudować jeszcze jeden stadion, można by wtedy tak zadłużyć miasto, że bankructwo gwarantowane. Już dziś obsługa długu wobec banksterki to spory problem. Nie ma sensu remontować ulic, wdrażać nowych rozwiązań komunikacyjnych czy w jakikolwiek sposób pomagać mieszkańcom w codziennym znoju dojazdowym. Pamiętacie jak ci hiszpanie się bawili? Irlandczycy? Ile piwa pili a jacy grzeczni! No! :)

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane