• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach. Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach.

W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, Drogą Zieloną zobacz na mapie GdańskaNową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.



Czy tunel pod Pachołkiem zmniejszy korki w Oliwie?

Nowy układ drogowy, na który składają się Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są wciąż na etapie projektowym. Przypuszczalnie przed wakacjami wydana zostanie tzw. decyzja środowiska, która pozwoli przygotować szczegółowy kosztorys inwestycji.

Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).

Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne



W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.

Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska. Dla pasażerów oznaczałoby to więc wydłużenie podróży, a nie jej skrócenie.

Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew). Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew).
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.

- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska.

- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze. Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze.

Ekspresowe autobusy między sypialniami



Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.

To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie. Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie.

Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej



Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana zobacz na mapie Gdańska posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, podczas gdy na wysokości Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska jest ich o dwa więcej.

Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?

- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.). Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.).

Konserwator poparł plan dla wyburzeń



Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.

- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej. Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej.

Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem



W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.

- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu. Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Przesuń aby
porównać

Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową



W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.

Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).

Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.

Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?

Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS. Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS.

Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?



Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.

Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?

- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Miejsca

Opinie (494) ponad 10 zablokowanych

  • Jak Budyń chce tunel to niech buduje....

    za pieniądze z Brukseli i pieniądze miasta.
    Przecież Gdańsk nie jest PiSowski, jest miastem otwartym, nowoczesnym, proeuropejskim i da sobie radę z budową tunelu.
    Zniszczenie pasa nadmorskiego wyjdzie tylko na dobre mieszkańcom. Jak jest park to ciągnie aby pospacerować, wypocząć czyli ciągnie do lenistwa, a przecież trzeba być pracowitym i nie tracić czasu na spacery.

    • 33 18

  • Widać że mentalnie tkwią jeszcze w komunie (3)

    zamiast zmniejszać ruch samochodowy dalej stawiają biurowce w jednym miejscu i myślą o autostradach. Przez takie myślenie Oliwę czeka śmierć. Kto będzie chciał mieszkać na autostradzie w robotniczych blokowiskach.

    • 76 15

    • Oni tego nie kumają. Myślą, że budowa dróg zwiększa dobrobyt, a zamiast miejskiej tkanki lepiej budować deweloperskie punktowce z drutem kolczastym lub domki za obwodnicą.

      • 26 2

    • (1)

      To się na wieś przenieś.

      .... Tak mi powiedział kiedyś dyżurny ruchu z ZKM jak zwróciłem uwagę, że w smarownicy torów tramwajowych koło wysepki(Wrzeszcz) brak smaru i jest straszny pisk gdy tramwaj przejeżdża.

      • 12 0

      • Niestety, ale rządzą Gdańskiem totalni nieudacznicy z Budyniem na czele. Oni nie mają żadnej wizji rozwoju, a jedynie kręcenia lodów z deweloperami i firmami budowlanymi.

        • 18 3

  • Sopot powinien w połowie sfinansować ten tunel. (2)

    Gdynia też powinna się dorzucić, nie wspominając o miejscowościach zza obwodnicy.

    • 29 16

    • wal sie forum radunia (1)

      niech sie sopot dorzuca bo z niego korzysta

      • 3 2

      • a wy nie korzystacie ?

        nie ?

        • 2 0

  • I bardzo dobrze

    ...Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji

    • 42 10

  • szczurek kiedy u nas tunel na Puckiej??? (3)

    • 26 7

    • Tunelu nie da się wybudować białą farbą. O czym ty marzysz? Aby Gdynia była dla mieszkańców? Nie da się (1)

      • 9 1

      • może spróbować... czarną?

        w tunelu zwykle jest ciemno.

        • 3 0

    • Tunel pod portem pomiędzy oksywiem a Śródmieściem

      Jak śnić to o wielkich rzeczach

      • 10 0

  • najpierw zróbcie tunel pod Motławą od Wałowej to jest dużo ważniejsze strategiczne by odciążyć Podwale Przedmiejskie (6)

    • 53 6

    • (3)

      Hahahahaa, to już obwodnica i tunel pod Martwą Wisłą nie pomogły? To może jeszcze zróbmy tunel pod centrum miasta. Im więcej dróg, tym więcej aut. Takie proste, a niektórzy wciąż nie mogą pojąć.

      • 9 7

      • (1)

        Akurat ten tunel jest potrzebny, pod warunkiem ze bedzie dostepny tez dla pieszych i rowerzystow

        • 7 3

        • będzie dostępny

          podczas dnia otwartego. Potem to nawet na skutery będą niebiescy polować

          • 3 0

      • Taki tępy jesteś, czy tylko trollujesz i prowokujesz ?

        Obwodnica południowa: odciążenie śródmieścia poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z portu kontenerowego na A1/S6
        tunel pod Martwą Wisłą: odciążenie śródmieścia poprzez wyprowadzenie ruchu z dzielnic przemysłowych na wielotysięczne Północne dzielnice i osiedla oraz ruchu z/do S7
        Ale dla mieszkańców/firm z Wrzeszcza, Siedlec, Moreny, Suchanina - równiez dużych dzielnic i osiedli - to nie jest wygodne rozwiązanie, dlatego nadal rosnący ruch korkuje Podwale Przedmiejskie, miasto się jednak rozwija, widać po ilości obcych rejestracji.
        Potrzebna jest duża sieć dróg alternatywnych. Bez tunelu i obwodnicy południowej Podwale Przedmiejskie stało by całkowicie, byłoby totalnie nieprzejezdne. Mielibyśmy smog jak na Śląsku albo w Wawie. Dlatego potrzebna jest nowa Wałowa z dostępem już z Elbląskiej. Druga sprawa, jest to też skrót. Skrót oznacza że samochody są w ruchu krócej i bardziej rozproszone To zmniejsza korki i ilość wydzielanych spalin. Te drogi nie muszą być szerokimi tnącymi miasto autostradami, wystarczy że w ogóle są.
        Jak już są, no to niech są dwupasmowe, ale jednym z pasów - buspas. Wszystkie dwu i trzy pasmówki WZDŁUŻ KTÓRYCH NIE MA LINII TRAMWAJOWEJ powinny mieć buspas, na przykład Łostowicka, Kołobrzeska od Grunwaldzkiej do CHłopskiej, Grunwaldzka od pętli do Czyżewskiego, Okopowa i Trakt Św. Wojciecha.

        • 0 0

    • Oczywiście

      a nie budować dla innych gmin w znacznej mierze za pieniądze Gdańszczan.

      • 8 1

    • To powinien być wysoki most, nie tunel

      • 1 0

  • Choroba gdanska (7)

    Co za chore pomysły. Za te kase noznaby tramwaj na osowie zrobić, buspas, cokolwiek i jeszcze starczyłoby na rewitalizacje całej Oliwy. Mam nadzieję, że całe BRG w obecnym składzie z Bielawskim odejdzie w zapomnienie. To jest choroba wpuszczać cały transport do miasta

    • 75 6

    • (1)

      Z taką kasę to nawet hyperloopa można zrobić, ale w BRG siedzą ludzie kształceni w latach 60' i planują tam siedzieć aż nie zostaną duchami.

      • 23 3

      • Oni pójdą do piachu tylko my i nasze dzieci zostaniemy z syfem autostradowym w mieście. Oby wyborcy pogonili już te ekipę jesienia

        • 21 0

    • Mi się marzy tramwaj z Gdyni na Osowa potem na oliwę piękna sprawa, (3)

      • 3 4

      • (2)

        Jest PKM Gdynia-Osowa a od niej powinien a dalej powinien być buspas na spacerowej i w osowie. Czas przejazdu Karwiny PKM- Oliwa zamknąłby się max w 30 minut ( przy skorelowania polecane Skm-zkm)

        • 9 1

        • Sorry słownik, przy skorelowaniu połączeń SKM-ZKM

          • 1 0

        • Obawiam się, że Osowa nie ma na trasie PKM-ki.

          • 1 7

    • Za te kasę to można dać każdemu 1000+ a nie tylko pińcet na dzieci i to tylko niektóre

      • 1 1

  • A co z tristarem i 300 bańkami?

    • 52 1

  • ciekawe założenie - transport publiczny będzie nieatrakcyjny więc ludzie będą korzystać z samochodów (8)

    a może tak stworzyć ATRAKCYJNY system komunikacji miejskiej?

    w czym problem - można brać przykład z takich miast jak Sztokholm, Londyn, Toronto i wiele innych

    tylko trzeba chcieć i MYŚLEĆ

    szkieletem transportu musi być SKM/PKM - autobusy mają jedynie dowozić do nich pasażerów a nie stanowić konkurencję, przez to można zwiększyć częstotliwość kursów i NAGLE wszystko się układa

    co do tego jak będą korzystać z ruchu drogowego posiadacze samochodów, można łatwo przewidzieć (tak jak to robią na całym świecie), pamiętając, że to kombinacja zarówno odległości ale i czasu traconego na dojazd - to można policzyć uzyskując równowagę Nasha

    • 81 3

    • (4)

      A po co tworzyć atrakcyjny transport zbiorowy? Lepiej budować kolejne drogi za miliardy. Wówczas interes się kręci. To że miasto wygląda potem jak upadłe, to przecież Budynia całkowicie nie obchodzi. On tylko pobiera pensje i czynsz z mieszkań.

      • 22 2

      • ale interes tez może się kręcić na transporcie publicznym (3)

        • 6 0

        • I do tego i do tego trzeba dopłacić

          i tu mam złotą myśl. Do dróg dla rowerów najmniej by trzeba było dołożyć. wniosek?

          • 1 1

        • (1)

          No i się kręci zobacz ile jest spółek się tym zajmujących i prezesów....a dzilac to nie musi

          • 0 0

          • dlatego tak napisałem :)) PKP ma chyba nadal kilkaset spółek...

            • 0 0

    • Jak można porównywać Sztokholm, Londyn i tym bardziej Toronto do Gdańska? (2)

      Porównanie tak niedorzeczne i oderwane od rzeczywistości, że brak słów. We wszystkich wymienionych miastach oprócz transportu publicznego działa potężnie rozwinięta infrastruktura drogowa, szczególnie w Toronto gdzie kilkupasmowa autostrada podzielona jest na express lanes i collector lanes czyli coś czego w pl nigdy nie zobaczycie. Bardzo dobrze, że w końcu chcą ruszyć z marazmu lata zaniedbań i domknąć ring Gdańska i wypchnąć ruch z wąskich ulic Oliwy na nowo powstałe arterie z porządną przepustowością.

      • 7 8

      • no tak - gdybyś nie był analfabetą, to może byś cokolwiek zrozumiał

        nie przez przypadek podałem 3 różne (pod każdym względem) miasta, w których zanim ktokolwiek coś robi z komunikacja miejską, to nad tym myślą - tobie to nie grozi - i tworzą SPÓJNY system transportowy

        co do autostrady (obojętne czy 'starej' czy nowej) w Toronto, to nie epatuj nią, bo niezbyt można porównywać cokolwiek z wielu powodów, ze wymienię parę:

        - Toronto jako aglomeracja ma ok. 5 milionów a nie jeden
        - autostrada spełnia także rolę tranzytowej, coś czego tu nie ma i nie będzie, bo jesteśmy na 'końcu' Polski

        tak więc zanim cokolwiek zaczniesz pisać, łyk wody na uspokojenie

        • 4 3

      • ale orientujesz sie jak wygląda centrum Londynu?

        • 2 0

  • Tak, tak, głosujcie na Budynia.

    On zgotuje nam carmagedon, potem pójdzie siedzieć, a my będziemy się z tym męczyć.

    • 50 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane