• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach. Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach.

W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, Drogą Zieloną zobacz na mapie GdańskaNową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.



Czy tunel pod Pachołkiem zmniejszy korki w Oliwie?

Nowy układ drogowy, na który składają się Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są wciąż na etapie projektowym. Przypuszczalnie przed wakacjami wydana zostanie tzw. decyzja środowiska, która pozwoli przygotować szczegółowy kosztorys inwestycji.

Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).

Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne



W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.

Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska. Dla pasażerów oznaczałoby to więc wydłużenie podróży, a nie jej skrócenie.

Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew). Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew).
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.

- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska.

- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze. Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze.

Ekspresowe autobusy między sypialniami



Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.

To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie. Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie.

Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej



Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana zobacz na mapie Gdańska posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, podczas gdy na wysokości Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska jest ich o dwa więcej.

Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?

- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.). Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.).

Konserwator poparł plan dla wyburzeń



Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.

- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej. Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej.

Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem



W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.

- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu. Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Przesuń aby
porównać

Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową



W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.

Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).

Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.

Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?

Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS. Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS.

Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?



Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.

Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?

- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Miejsca

Opinie (494) ponad 10 zablokowanych

  • skończcie "Słowackiego"

    Tak jak początkowo to planowano i deklarowano dla Unii.
    Oraz puśćcie tamtędy komunikację miejską...

    • 29 2

  • (4)

    Jedyną opcją, która będzie miała wpływ na rozładowanie korków w Trójmieście to bezpłatna komunikacja w całej aglomeracji. Dotyczy to również SKM. Oczywiście podniesienie jakości usług świadczonych przez przewoźnika. W dłuższym czasie rozwiązanie to będzie tańsze i proekologiczne. W tym samym czasie należy wprowadzić bardzo wysokie opłaty za parkowanie w mieście. Na początku będzie bolało ale później większość to doceni.

    • 23 4

    • (2)

      nie bezplatna, tylko efekywna i tania - 1 bilet za 100zl

      • 4 1

      • (1)

        Jak Janusz będzie musiał wydać 100 zł na bilet to wsiądzie w swoje TDI, które pali 3l/100km. Tylko bezpłatna i efektywna.

        • 2 1

        • ja sie przesiadłem i bardzo sobie chwalę - dojeżdżam do oliwy pkm+tramwaj i czasem autobus lub spacer, tylko płacę 150zl ale od marca wsiadam na rower. Czas przejazdu zbliżony.

          • 3 0

    • Do Osowej najlepsza by była kolej linowa.

      • 1 0

  • Odwrócona piramida komunikacyjna jaką przedstawili urzedasy jest przeciwieństwem autostrady przez park Reagana

    Wiec sami sobie zaprzeczają !

    • 20 2

  • To bzdura (8)

    Czemu ja mieszkaniec Gdańska mam zafundować łatwy wjazd do mojego miasta mieszkańcom Chwaszczyna, Gdyni i innych miejscowosci? Gdańszczanom ta droga nie jest potrzebna.

    • 50 4

    • DOKŁADNIE

      Dość robienie prezentów innym gminom i wsiom, jeszcze zdziwieni, że komunikacja gminy Gdańsk dla niech nie ma być darmowa!

      Za darmo to niech chodzą do Forum nad Radunią

      • 15 1

    • Nie wyjeżdżasz nigdzie poza Gdańsk? (2)

      szczerze współczuję...

      • 1 13

      • Wyjechać na Kaszuby a np wjeżdżać do Gdańska każdego dnia smrodliwym busem (1)

        i zaniżać ceny na roboty to spora różnica...
        itd. itp.
        Stań rano na wlotówkach do Gdańska a później na wylotówkach i zobaczysz kto i gdzie jeździ, ale ty dobrze wiesz kto i gdzie jeździ, ale musisz napisać swój zakłamany komentarz by sobie poprawić sobie samopoczucie...

        Też tak miewałem jak kiedyś kogoś wywaliłem w powietrze... ale to już nieaktualne i tobie tego życzę.

        I jeszcze coś, jak wybrałeś miejsce do życia na wsi to i tam posyłaj dzieciaki do szkół czy świetlic, albo do ościennych pipidów jak nie ma u ciebie, my dopłacamy do tego typów instytucji, przestańcie na nas żerować przy okazji tworząc korki.

        • 11 2

        • Już widzę jak dawna Rada Gdańska / a Cechy temu klaszczą /

          buduje trakty konkurentom i wpuszcza obcych rzemieślników za darmo do Gdańska...

          Ha ha ha...

          Dzisiejsze władze nie mają pojęcia o tym czym jest interes miasta tutaj Gdańska, miasto Hegemon ma spijać soki z okolicy a nie wykrwawiać się na nią... Paradoksalnie zdawałoby się, wówczas skorzystają także i ci z okolic Hegemona... No ale, by realizować dobrą politykę gospodarczą potrzeba mężów stanu a nie ludzi z " łapanek " po układzie do rządzenia Miastem - Gminą, przyjdzie czas, ze świadomość właściceli Gmin czyli mieszkańców wzrośnie i wówczas zarządzający wezmą się do dobrej roboty, albo wylecą z fotel bardzo szybko, często w niemiłych akcjach.

          • 4 1

    • Kwintesencja mentalności rodaków (2)

      "Ja mieszkaniec", "Mojego miasta"
      Z takim podejściem w USA (czy gdziekolwiek na zachodzie) nigdy nie wybudowano by sieci autostrad która sprawnie wyprowadza ruch z miast na przedmieścia i tym samem sprzyja zdrowemu funkcjonowaniu miasta. Kolejny przykład, że pojęcia "dobra wspólnego" nie istnieje w tej smutnej krainie.

      • 6 11

      • (1)

        Sieć autostrad która sprawnie wyprowadza ruch z miast na przedmieścia i tym samem sprzyja zdrowemu funkcjonowaniu miasta nie istnieje ani w USA ani gdziekolwiek na zachodzie. Te autostrady są wiecznie zakorkowane, nawet w nocy ruch nie ustaje. Jazda w godzinach szczytu to koszmar, trwajacy do kilku godzin i podobny do tego na Spacerowej. Jedynym sensownym rozwiązaniem są połączenia komunikacji szynowej z okalających miasto wiosek i sypialni.

        • 4 2

        • W d*pie byłeś i g*wno widziałeś

          Jak każdy niezrównoważony miłośnik zrównoważonego transportu.

          • 1 0

    • bo robią na Ciebie.

      w Twojej firmie...

      • 0 1

  • Jak rząd albo UE da kasę to czemu nie, ale nie z kasy mojej gminy

    = Gdańszczan, chyba, że wszyscy się zrzucą, wsie i miasta zainteresowane projektem.

    Adamowicz chce zatrzymać i ściągać nowych mieszkańców do Gdańska a buduje infrastrukturę dla " Uciekinierów " , zdecyduj się pan czy służysz pan deweleperom czy mieszkańcom miasta - pana pracodawcy do jasnej.. !

    • 15 4

  • Tu nie potrzeba żadnego tunelu (2)

    Wystarczy poszerzyć Spacerową. Oni po prostu tego nie chcą, tak jak nie chcą wyremontować głównych dróg, takich jak Grunwaldzka, Chłopska, Rzeczpospolitej. Tak samo nie interesuje ich sytuacja na południu. Gdyby im zależało to przez 20 lat można byłoby to zrobić. Oni tego nie zrobili bo nie chcą.Oni za to chętnie co roku wydają min 100 mln. na kulturę, bo postanowili zostać mecenasami kultury. Oczywiście nie za swoje. Rozumiem ich. Człowiek, który osiągnął sukcesu finansowy i władzę zaczyna zajmować się wyższymi wartościami. A że na nich wciąż lud głosuje to dobrze się im powodzi. Przyszłość miasta Gdańsk to wg mnie stagnacja.

    • 15 10

    • Dobrze to oddałeś

      Piramida Masłowa... a że 80-90 % ludzi z reguły w ogóle nie pojmuje o co chodzi to mogą robić co chcą bo z łatwością manipulują masami tym samym wygrywajac wybory...

      Diabelski system.

      • 2 0

    • i zrobić jednokierunkowymi Czyżewskiego i Opacką...

      przy okazji robiąc gruntowną przebudowę i remont obu ulic.

      • 4 0

  • jeśli miałoby dojść do poszerzenia ul. Grunwaldzkiej...

    to należałoby przesunąć całą pierzeję domów, które mają historyczny charakter i są symboliczne dla miasta (Oliwy) w tym miejscu. Myślę tutaj przede wszystkim o charakterystycznym domu z wieżyczką jak na zdjęciu w artykule i tych sąsiadujących, ale również o szeregu domów bliźniaków, która zaczyna się od obecnego ronda w kierunku AWF, do którego dochodzi droga zielona. Inżynieryjnie i technologicznie temat jest znany i opanowany. Wiele budynków przy okazji różnych inwestycji w Niemczech czy Belgii zostało przesuniętych wraz z fundamentami w inne, niekolidujące miejsce. Oczywiście koszt inwestycji wzrośnie, ale uważam, że ta pierzeja powinna zostać zachowana w znanym Gdańszczanom kształcie...

    • 14 3

  • 2mld to przynajmniej 3000km dróg dla rowerów

    Obecnie Gdańsk ma ich zaledwie 117km.

    Ufff dobrze że tunel nigdy nie powstanie. Szkoda kasy

    • 19 15

  • Gdyby na Osowę pojechał szybki tramwaj (6)

    To nie byłoby żadnego z wyżej wymienionych problemów. Nie zapychamy dróg na Dolnym Tarasie, Unia popiera inwestycję, jest ekologicznie i jest szybko - bez korków. Czy to takie trudne?

    • 35 5

    • Ja proponuję regularne PKM-ki z Osowej do Śródmieścia.

      Tylko że nie kompatybilne zwrotnice we Wrzeszczu wszytko blokują .

      • 6 1

    • Jest PKM tylko nie jeździ regularnie do Śródmieścia (3)

      • 7 1

      • (2)

        nigdy PKM nie jezdzila do Osowy ze Srodmiescia

        • 6 1

        • A powinna. (1)

          Załatwiałaby za jednym zamachem Wrzeszcz i Śródmieście, a do Oliwy i dalej na osiedla przez Zabiankę Przymorze Zaspę Dolny Wrzeszcz tramwaj i gitara.
          Nie robiłbym tunelu pod pachołkiem. Poszerzyłbym tylko spacerową od okolic schodów na pachołek aż do obwodnicy i zrobił ten przekładany pas plus tramwaj.
          Ruch na dół przez Opata Rybińskiego jednokierunkowo, a do góry Opacka i Czyżewskiego od strony Sopotu, wystarczy.

          • 0 0

          • eee, nie nachapali by sie tyle

            i wyszlo by, dlaczego robiac Spacerowa nie zrobili od razu szerzej

            • 0 0

    • Na Orunie i Ujescisko

      Jezdzi najczesciej pusty. Wnioski same sie nasuwaja.

      • 4 3

  • tunel?

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane