• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Sopotem musi jeszcze poczekać

Piotr Weltrowski
28 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości. Tunel tranzytowy pod Sopotem ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości.

Budowa 3,5 km tunelu pod Sopotem na pewno nie rozpocznie się przed 2013 rokiem. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, urzędnicy zrezygnowali też z przeprowadzenia analizy, mającej określić możliwe sposoby finansowania wycenianej na 2,3 mld zł inwestycji.



Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu. Wizualizacja, przedstawiająca jeden z możliwych wariantów przebiegu tunelu.
O konieczności budowy tunelu tranzytowego władze Sopotu przekonują od lat. Dziś, z wiecznie zakorkowanej al. Niepodległości, którą tunel miałby zastąpić, korzysta dziennie około 60 tys. aut. Trudno się więc dziwić, że również mieszkańcy kurortu, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych, dotyczących inwestycji, byli w tej sprawie niemal jednogłośni - blisko 95 proc. z nich uznało, że tunel powstać musi.

Pod koniec 2006 roku w Sopocie przeprowadzono nawet specjalne odwierty, mające dać odpowiedź na pytanie, czy budowa tunelu jest w ogóle możliwa. Ich wyniki do tego stopnia zdopingowały urzędników, że rok później uwzględnili projekt w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Łącznie na przygotowania do budowy wydano już około 2,5 mln zł - głównie na studium wykonalności inwestycji. Kolejny milion wydany miał być w roku ubiegłym na analizę finansową projektu. Mimo urzędniczych zapowiedzi, nic jednak w tej sprawie nie zrobiono.

Czy wierzysz w to, że tunel pod Sopotem powstanie?

Dlaczego? Władze miasta chciały się skupić na inwestycjach, wspartych przez unijne pieniądze. Tunelu na pewno nie udałoby skończyć przed rokiem 2013, więc Sopot nie zdążyłby rozliczyć środków unijnych do końca obecnego okresu programowania, co przekreśliłoby szanse na dotację.

- Nie znaczy to, że w sprawie tunelu nic się nie działo. Zweryfikowane zostało studium wykonalności inwestycji, tłumaczone były dokumenty, trwały też rozmowy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - wylicza Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.

Jak udało się nam dowiedzieć, bank zasugerował miastu, aby prywatny inwestor mógł po zakończeniu budowy pobierać opłaty za przejazd tranzytowy tunelem. Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu. Takie rozwiązanie byłoby możliwe w wypadku inwestycji w ramach formuły partnerstwa publiczno-prywatnego.

Urzędnicy przyznają, że to jeden z kilku rozpatrywanych scenariuszy. Jedno jest pewne - inwestycji na pewno nie udźwignie samodzielnie budżet miasta. 2,3 mld zł (dla porównania stadion piłkarski w Gdańsku ma kosztować około 650 mln zł) to tyle, ile Sopot wydaje na wszystkie sprawy bieżące i inwestycje w ciągu pięciu lat, a nie 12 miesięcy.

- Na pewno pomogłoby nam przyjęcie w końcu regulacji, dotyczących metropolii. Myślę, że akurat ta inwestycja powinna być traktowana jako metropolitalna. Szukać będziemy więc zarówno środków unijnych, jak i centralnych i regionalnych - dodaje Paweł Orłowski.

W wypadku, gdyby inwestycja realizowana była w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, możliwe byłoby również zaoferowanie ewentualnemu inwestorowi gruntów.

Nie jest też wykluczona emisja przez gminę obligacji. W ich dystrybucji pomógłby z kolei Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - tego tematu także dotyczyły rozmowy z bankiem.

To jednak wciąż melodia przyszłości. Urzędnicy zapowiadają, że do 2013 roku powstanie analiza finansowa inwestycji, dopiero później rozpoczną się kolejne przygotowania do realizacji inwestycji.

Opinie (249) 8 zablokowanych

  • też będzie zalewany? (18)

    • 112 16

    • (8)

      Jasne, że tak. Te gadki o budowie tunelu to przedwyborczy bełkot, Sopot jest tak nisko położony względem morza, że wszystkie inwestycje podziemne wiążą się z problem wydawania ogromnych sum na uszczelnienie.

      • 16 7

      • (4)

        To ty chyba nigdy nie byłeś w sopocie, pozatym zobacz że tunel ma być zbudowany w górnej części sopotu. Nisko położony to będzie tunel pod martwą motławą w gdańsku ....

        • 13 8

        • jak tunel bedzie płatny to (1)

          1. będą większe korki (przed wjazdem)
          2. większość i tek będzie jeździć na około, bo po co przepłacać

          • 32 4

          • A ja naiwnie myślałem, że chcą przenieść drogę po ziemię, a stara zlikwidować...

            ...może park zrobić?

            • 3 2

        • (1)

          dolny taras Sopotu położony jest na wysokości max 15 m n.p.m

          • 7 1

          • A kto za to zaplaci?

            MY ZAPŁACIMY! znowu chcą nas okraść z podatków! Niech robią obwodnice trójmiejskie a nie, tunele pod miastem! Złodzieje!

            • 8 12

      • (2)

        Tunele maja to do siebie, ze bardzo czesto sa ponizej poziomu wody i jest sprawa tylko techniczna aby je odpowiednio zabezpieczyc. Tunel pod kanalem la manche
        pewnie nie przecieka

        • 9 4

        • Powinno się kogoś zabić... (1)

          za ten bestialski pomysł! IMBECYLE!

          • 4 25

          • edytka napij sie melisy

            bo cos cie cisnie na mozg

            • 5 1

    • Ciekawostka o tunelu w sopocie (7)

      czy wiecie, że nasz piękny tunel w Sopocie (pod deptakiem) jest tak nowocześnie skonstruowany, że wóz strażacki przez niego nie przejedzie bo tunel o parę cm za niski jest?!

      • 29 3

      • masz orient chłopie...

        • 1 6

      • a wiesz, że to władze sopotu kazały ograniczyć wysokość (5)

        żeby nie jeździły tamtędy tiry?

        • 11 4

        • to się im udało nie ma co jak nie wjedzie TIR to autokar z turystami z duża ilością pieniążków na wasz 2 bezsensowny tunel nie będzie.

          • 5 4

        • mylisz się.. (3)

          Nie chodziło im o TIRy. Chcieli ograniczyć ruch tramwajów w tym miejscu, które są przyczyną wielu wyadków i niebezpiecznych sytuacji w Gdańsku i Wejherowie. :)

          • 26 0

          • ale tramwaj i tak się zmieści - pantograf mu się składa... (2)

            tu chodziło pewnie o piętrowe autobusy z Londka (Zdrój)

            • 8 1

            • tramwajów i samolotów... (1)

              bo hałas byłby za duży przy lądowaniu

              • 9 1

              • Podobno w tunelu Niemcy ukryli Bursztynowa Komnatę.

                • 6 0

    • http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,7502174,Nowe_serce_Sopotu__Jest_umowa_na_remont_placu.html

      • 1 0

  • Czy w tym tunelu zaplanowano... (6)

    ...drogę rowerową?

    • 58 49

    • Wystarczy, że będzie droga rowerowa na powierzchni, a tunelem niech sobie jeżdżą kierowcy.

      • 18 0

    • Oczywiście

      a także trawnik i kwiatki.

      • 22 1

    • a jak? (2)

      stacje benzynowe i centra handlowe
      obowiązkowo kaplica

      • 20 1

      • Niestety nic z tych rzeczy nie będzie

        Słyszałem tylko o rondzie i fontannie zabranej z monciaka.

        • 8 0

      • No co Ty

        No co Ty. Tam będą same kluby studenckie a także i te nocne.

        • 0 0

    • pytający

      czy nie można wybudować metalowych mostków przez które przechodziliby piesi nad jezdnia? wystarczyłoby w kilku miejscach, byłoby taniej, a ruch byłby płynniejszy...

      • 0 3

  • płatny tunel... (13)

    w środku miasta - to rozwiązanie rodem z Kalkuty, przykre
    lecz czego tu zalowac nawet takiego nie bedzie

    • 96 17

    • Płatne odcinki w Trójmieście (9)

      Skoro ten tunel mógłby być płatny, to dlaczego nie wprowadzić opłat tu:
      Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni
      Obwodnica Południowa w Gdańsku
      Most Wantowy w Gdańsku
      Przyszły tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku

      Coś jeszcze można by dorzucić?

      Samo rozważanie możliwości pobierania opłat za przejazd tym tunelem to żart.

      • 39 5

      • "Zwolnieni z nich byliby jednak mieszkańcy Sopotu" (2)

        A czemu Sopotu? Logiczne by było gdyby właśnie zwolnieni byli mieszkańcy Gdańska i Gdyni, bo wielu pracuje w jednym, a mieszka w drugim z tych miast, jak ktoś jest z Sopotu i wraca do domu to po jakiego wała mu wjeżdżać do tunelu???

        • 34 2

        • coś w tym jest

          Sopocianie nie mają potrzeby korzystania z tunelu, dlatego można ich zwolnić z opłat. Za sopocką inwestycję zapłacą sąsiedzi.

          • 13 3

        • tunel nie jest planowany na całą długość Sopotu

          stąd zapewne aneks bezpłatności przejazdu sopocian

          • 0 0

      • no i Grunwaldzką we Wrzeszczu dla mieszkańców innej dzielnicy i/lub miasta

        • 9 2

      • dokladnie (2)

        jezeli sopot taki madralinski to zeby sie nie zdziwil jak reszta miast wprowadzi podobne rozwiazania, ciekawe tylko kto na tym bardziej straci :D

        • 6 1

        • nieco głębszej... analizy (1)

          płaci się za to co jest wygodniejsze i jest rozwiązaniem zamiennym!

          Założenia:
          1) nie chcesz stać w korku, oszczędzasz czas (ile kosztuje?) i paliwo (np. spalisz 1 litr benzyny mniej w jedną stronę) - płacisz za przejazd i śmigasz tunelem
          2) chcesz stać w korku, lub wlec się 40-50 km (ograniczenia na tym odcinku) - nie płacisz i jedziesz al. Niepodległości

          Wniosek:
          1) przy tej opcji płacisz np. 5 zł - korzyść oszczędność ok. 20 min własnego czasu i 1 litr paliwa
          2) przy tej opcji (jazda górą) zużywasz 1 l więcej, czyli 4-5 złotych, no i jedziesz dłużej

          I tak tunel jest korzystnym wyjściem - nawet przy pobieraniu opłat (oczywiście wysokość nieznana, ale jeśli ktoś zażyczy sobie zgadywankę typu wjazd 12 zł, to niech pomyśli też o drugiej stronie medalu, dlaczego przejazd w godzinych wieczornych ma nie być zwolniony z opłat?)

          • 1 1

          • a wiec,

            moze sie w takim razie ustosunkujesz do reszty mojej wypowiedzi?

            • 0 0

      • Tomku, filozofia poparta przemyśleniami przydatna czasami jest (1)

        Ogólnie płaci się za to co jest wygodniejsze i jest rozwiązaniem wymiennym!

        Czyli wybierasz A1 (płacisz za przejazd), ale możesz zrezygnować i skorzystać z zatłoczonych ale w miarę równoległych do autostrady drogach. I tutaj jest wybór, nie robisz jakiegoś dziwnego koła, bo ktoś po prostu zamknął przejazd i postawił pobór opłat.

        W twoich propozycjach:
        Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni - JAKAŚ ALTERNATYWA? nie, jedziesz dookoła
        Obwodnica Południowa w Gdańsku - JEDYNIE TUTAJ JEST ALTERNATYWA, i obwodnica może być płatna, ale wtedy to chyba się nie nazywa już obwodnicą???!
        Most Wantowy w Gdańsku - JAKAŚ ALTERNATYWA? nie, jedziesz dookoła
        Przyszły tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku - JAKAŚ ALTERNATYWA? nie, jedziesz dookoła

        Założenia:
        1) nie chcesz stać w korku, oszczędzasz czas (ile kosztuje?) i paliwo (np. spalisz 1 litr benzyny mniej w jedną stronę) - płacisz za przejazd i śmigasz tunelem
        2) chcesz stać w korku, lub wlec się 40-50 km (ograniczenia na tym odcinku) - nie płacisz i jedziesz al. Niepodległości

        Wniosek:
        1) przy tej opcji płacisz np. 5 zł - korzyść oszczędność ok. 20 min własnego czasu i 1 litr paliwa
        2) przy tej opcji (jazda górą) zużywasz 1 l więcej, czyli 4-5 złotych, no i jedziesz dłużej

        I tak tunel jest korzystnym wyjściem - nawet przy pobieraniu opłat (oczywiście wysokość nieznana, ale jeśli ktoś zażyczy sobie zgadywankę typu wjazd 12 zł, to niech pomyśli też o drugiej stronie medalu, dlaczego przejazd w godzinych wieczornych ma nie być zwolniony z opłat?)

        • 0 2

        • Sopocianinie, czy aby na pewno?

          Nie zgadzam się z Twoimi argumentami.
          Płatny tunel w ciągu głównego traktu w mieście to jawne wymuszenie, a nie "tylko opłata za wygodę".
          Skoro Sopot nie może sobie poradzić z korkami w inny sposób jak poprzez budowę tunelu, to nie może za to "karać" kierowców.
          Jeśli władze Sopotu chciałyby wprowadzenia takich opłat dla wszystkich oprócz mieszkańców sopotu, to władze Gdańska i Gdyni powinny wprowadzić opłatę za przejazd dojazdówkami do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu.

          • 2 0

    • Coś to się kupy nie trzyma

      Gdańsk i Gdynia mają pomóc, dając kasę, a potem jeszcze ich mieszkańcy mają płacić za przejazd, a wszystko dlatego, że Karnowski oddał tereny rezerwowane pod drogę czerwoną na salony samochodowe "zaprzyjaźnionych" i pod inne tego typu inwestycje. Ten tunel jeszcze przez 10 lat nie powstanie, a przez Sopot już teraz trudno przejechać.

      • 13 1

    • to rozwiązanie prosto z kalkuty?? skąd ty się zerwałeś

      byłem kiedyś w oslo. i w centrum musisz zapłacić za przejazd, jeżeli stać cie na samochód to płacisz za przejazd. a ty w kalkucie byłeś?

      • 9 1

    • to przyjedz do Dublina

      tu zaplacisz za przejazd obwodnica za tunel od obwodnicy do portu i za przejazd mostem

      • 1 0

  • DROGI OCZYWISCIE NIE ODSNIEZONE. POWINNO SIE ODSNIEZAC CALA NOC A NIE JAK DROGOWCY SIE WYSPIA CZYLI GODZINA 12 W POLUDNIE (16)

    ZIMA WAS K..... ZASKOCZYLA??? SYNOPTYCY PROGNOZOWALI INTENSYWNE OPADY SNIEGU A POZA TYM JEST ZIMA WIEC O JAKIM ZASKOCZENIU WY MOWICIE??? JAK SIE ROBIC NIE CHCE TO KAZDA WYMOWKA JEST DOBRA.

    • 40 86

    • oczywiscie,ze mozna codziennie odsniezac, ale.... (4)

      na wiosne budzet miasta bedzie pusty...z zima nie wygrasz, czasem warto sie przesiasc do komunikacji publicznej, sam tak robie

      • 12 8

      • No wlasnie ja jezdze komunikacja publiczna i wczoraj malo brakowalo a zlamalbym sobie noge. Najlepiej to w ogole nie odsniezac

        tylko poczekac az stopnieje.

        • 9 3

      • czy masz na mysli te smierdzace zimne wiecznie popsute tramwaje? (1)

        czy te wiecznie spoznione autobusy.

        • 3 3

        • Dokładnie tak

          • 2 0

      • Ludzie ok, mogą się przesiąść, ale co powiesz o karetce? Po nieodśnieżonej drodze wolniej będzie jechać, jeśli w ogóle uda się wyjechać z bazy. Ewentualnie można zastosować rozwiązanie ze Skandynawii, tam dróg poza miastem się nie odsnieża, ale kierowcy jeżdżą na oponach z kolcami, które w Polsce są zabronione.

        • 1 0

    • Jest 0 stopni na termometrze zaraz sie chlapa zrobi, drogowcy dlugo nie musieli czekac na odwilz zeby sobie ulatwic prace ;-)

      • 1 2

    • Marudy!!

      Marudy!!

      • 8 4

    • nie zauważyłeś, że śnieg pada non stop od kilkunastu godzin?

      • 10 2

    • czytajmy ze zrozumieniem

      artykuł jest o tunelu w Sopocie, gdzie ktos mówi o zimie i odśnieżaniu???

      • 8 1

    • masz minusa

      ale za offtop i NEO CAPSA

      • 8 1

    • odśnieżać, solić a ty i tak zrobisz wypadek jadąc 120 przez miasto...

      • 7 0

    • Offtop, ale racja! (1)

      Rozumiem, że w styczniu zima wciąż zaskakuje drogowców (i tak będzie do wiosny), ale przecież nie po to płaci się na litrze benzyny 3 zł podatku, żeby mogli się s*******e wysypiać i odśnieżać w godz. 16-18...

      • 3 4

      • Oni odśnieżają... tylko, że tak "na biało utrzymują".

        • 0 1

    • Wiem że lubicie jeździć nie tylko po drogach ale i po ludziach

      ale na własne oczy widziałem kilka (!!) pługo-piaskarek o 2-3 w nocy na ulicy słowackiego (gda)!! sądzę że te główne arterie były odśnieżane...no chyba że przekonacie mnie że pługi które widziałem to są jedyne w 3mieście i tylko one jeździły w nocy!!

      • 3 0

    • JESTEŚ DURNIEM SZKODA PISANIA !!!!!

      • 1 2

    • zima nie zaskoczyła, i daj spokój drogowcom

      BRAK KASY w MIEŚCIE i tyle w tym temacie, drogowcy, to firma, a nie charytatywna działalność. Lepiej szargajcie tych, którzy zawinili!!!

      • 1 0

  • (2)

    Czyli do 2020 mooze powstanie.Nie mniej jednak zycze wytrwalosci i szczescia w dazeniu do celu...naszej kochanej wadzy :)

    • 22 8

    • optymistyczne prognozy

      jeszcze za mojego życia:) a tak poważnie, jak nie będzie tego tunelu, to sopot zginie pod kołami tirów i armii 20-letnich golfów, których kierowcy nie chcą przesiąść się do SKM. Przecież jadący tranzytem przez sopot, to w większości ludzie jadący w relacji Gdańsk-Gdynia.

      • 4 1

    • spoko spoko mamy czas

      na emeryturze, będziemy się jarać że zbudowaliście.

      • 0 0

  • Jaka firma wybuduje ten tunel i dlaczego właśnie NDI|? (8)

    • 40 24

    • NDI?

      A skąd Ci się wzięło NDI?

      • 0 3

    • Ale jakie NDI? Gdzie to masz? (2)

      • 0 3

      • Wszędzie! (1)

        • 4 2

        • Raptem jedna budowa, może i duża a od razu wszędzie. Nie widzę powodu dla którego miałoby to być akurat NDI.

          • 2 2

    • bo jacek karnowski ma tam udzialy.... (3)

      tylko dlatego....

      • 1 3

      • Jacek Karnowski NIE MA tam udziałów

        • 2 0

      • (1)

        slyszalem taka opowiesc: ktos napisal na forum ze jacek karnowski cos tam ma ponad stan ( juz nie wiem chyba dom czy ziemie) potem przy okazji tzw afery julkego CBA aby znalezs haki ruszylo tez tym tropem i namierzylo kolesia myslac ze beda mieli swiadka, koles oczywiscie nic nie wiedzial tylko tak sobie napisal cos co gdzies uslyszal itd, ale ponoc byl niezle obsr....
        za nasze podatki uruchomiono ogromna operacje ( za ogromna kase) tylko po to aby zniszczyc naprawde jednego z lepszych samorzadowcow w kraju. mialy byc milionowe afery a sa: ktos komus uzyczyl 2 robotnikow, ktos wykonal prace na 2 tys i nie ma rachunku za jakas czesc do auta bo ponoc wstawiono uzywana aby bylo taniej,
        a z innej beczki - redaktorek z rzepy ktory pisal o aferze pozyczyl od Julkego 5 tys, niezle co?)

        • 3 1

        • ?

          A jak to się ma do sprawy tunelu i poruszonego już tematu NDI?

          • 0 2

  • opłaty ? (3)

    jak zostana wprowadzone oplaty za przejazd, to moge sie zalozyc ze ciezarowki i znaczna wiekszosc aut osobowych nie beda z tunelu korzystac, zwlaszcza dojezdzajacy codziennie do pracy jak beda musieli placic za przejazd do pracy jeszcze dodatkowo wybiora al. Niepodleglosci, a Sopot ciagle w korku bedzie stal.
    Sam pomysl budowy tunelu jest super, wjazd i zjazd z niego w centrum Sopotu tez by sie przydal

    • 56 7

    • (1)

      po co jechać przez miasto jest obwodnica

      • 2 6

      • i korki na zjazdach z obwodnicy

        • 4 1

    • założę się

      że część auto by korzystała z tego... tak też się mówiło o odcinku A1...

      1) nie chcesz stać w korku, oszczędzasz czas (ile kosztuje?) i paliwo (np. spalisz 1 litr benzyny mniej w jedną stronę) - płacisz za przejazd i śmigasz tunelem
      2) chcesz stać w korku, lub wlec się 40-50 km (ograniczenia na tym odcinku) - nie płacisz i jedziesz al. Niepodległości

      1) przy tej opcji płacisz np. 5 zł - korzyść oszczędność ok. 20 min własnego czasu i 1 litr paliwa
      2) przy tej opcji (jazda górą) zużywasz 1 l więcej, czyli 4-5 złotych, no i jedziesz dłużej

      opłaca się?!
      a miasto nie stać na tak gigantyczną inwestycję, już ta wyspa-palma-marina byłaby tańsza

      • 0 0

  • bardzo dobry pomysl, szkoda, ze to kwestia dlugich lat (6)

    pytanie co się stanie z obecna Al. Niepodległości? czy pozostanie w użyciu czy może wyprzedzi Piotrkowska z Łodzi i będzie najdłuższym deptakiem w Polsce

    • 23 10

    • Co w nim dobrego? (4)

      Zastanowiłeś się ile dziesiątków kilometrów dróg można by wybudować w Trójmieście w cenie tego 3km odcinka tunelu? A jego utrzymanie też będzie kosztowne. Ten tunel to jest fanaberia.

      • 5 6

      • mysle,ze zmienilbys zdanie mieszkajac na Niepodleglosci, zeby widziec przez okna trzeba je codziennie myc:) (3)

        • 4 4

        • (1)

          paranoja polega na tym, że taniej byłoby przenieść mieszkańców Niepodległości gdzie indziej!

          • 4 1

          • W ogóle wszyscy możemy się wynieść z miasta i tutaj wszystko zaasfaltować.

            • 0 2

        • Po pierwsze nie musisz tam mieszkać. Po drugie, rozbudowując siec dróg można zlikwidować tę obłędną sytuację, że aleja Niepodległości jest główną osią Trójmiasta i przenosi cały ruch. Trzeba wybudować więcej dużych dróg, poprawić dojazd z/do obwodnicy. Pieniądze powinny być na to przeznaczone.

          • 0 1

    • niech biorą przykład z Gdyni, tu się buduje

      :)

      • 0 2

  • Czy w tym tunelu beda tez progi spowalniajace co 100 metrow tak jak na naszych drogach krajowych i autostradach? (4)

    • 38 17

    • Gdzie te progi? (3)

      Gdzie widziałeś te progi co 100m na krajówkach i autostradach?

      • 3 2

      • MASAKRA! (2)

        TO BYLA IRONIA. SORRY, MASAKRA, MASAKRA, MASAKRA.

        • 3 1

        • Ironia? (1)

          Są jakies granice tej ironii. Nie widziałem ani jednego progu zwalniającego na polskich autostradach a Ty piszesz o progach co 100 metrów.

          • 4 0

          • Bo nie ma autostrad - to co jest to drogi szybkiego ruchu z poborem opłat...

            autostrady to u sąsiadów są !

            • 1 1

  • No dobra, ale tak szczerze? (5)

    Czasem mam wrażenie (nie tylko ja), iż najlepiej by było wyjechać z Polski na kilka lat i wrócić, jak już drogi i chodniki zostaną zbudowane.

    pozdrawiam RZĄDZĄCYCH

    • 38 23

    • CO Z TEGO ZE BEDA ZBUDOWANE JAK NIE BEDA ODSNIEZONE...

      • 6 3

    • a kysz a sio trollu

      miało cię tu nie być

      • 9 5

    • Ja wyjechalem w 2000r, mieszkam na stale w Sofii, (1)

      jak wracam do Polski to wydaje mi się, że podróżuje w czasie na plus dla polski o jakieś 10lat. Chodzi o UWAGA, infrastrukturę i miasta, bo cofam się w czasie jeśli chodzi o penerstwo, w stolicy BG, jest więcej mercedesów S class, GL, E, Q7, Cayenne i innych niż w całej Polce razem wziętych. Ale jednak drodzy Polacy, Polska przeżyła duży skok cywilizacyjn.

      Pozdrawiam,

      • 5 2

      • e tam samochody, piekne kobiety tam maja, a w serbii ehh bajka. Co to za

        mit z tymi polkami. Bulgarkii, Serbki to jedne z najpieknieszych kobiet, i bardzo zadbanych polki nie dbaja o siebe tak ja one tam na balkanach

        • 2 1

    • No to żegnamy

      najlepiej odleć Airbusem A380 z gdyńskiego kosmodromu

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane