• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Wisłą: czekamy już tylko na podpis!

Maciej Naskręt
26 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), nazywana też maszyną-kret, wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), nazywana też maszyną-kret, wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Zbliżamy się do rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Firmy biorące udział w przetargu nie wniosły odwołania od kolejnego rozstrzygnięcia przetargu.



Maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą, dostarczy firma Herrenknecht. Ich największy kret - o średnicy 19,25 m - wydrąży Orłowski Tunel w Sankt Petersburgu. Inwestycją interesuje się także premier Rosji, Władimir Putin. Maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą, dostarczy firma Herrenknecht. Ich największy kret - o średnicy 19,25 m - wydrąży Orłowski Tunel w Sankt Petersburgu. Inwestycją interesuje się także premier Rosji, Władimir Putin.
Spełniło się przysłowie: "do trzech razy sztuka". Tyle bowiem razy musieli rozstrzygać przetarg na wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą urzędnicy z miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, by wreszcie zakończyć procedurę przetargową.

Przypomnijmy: w połowie września urzędnicy doszli do porozumienia ze spółką FCC Construction (pozycja nr 2 pod względem ceny zaoferowanej w przetargu), która aż dwukrotnie wnosiła odwołanie od wyników przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

W minioną sobotę upłynął termin składania odwołań od trzeciego rozstrzygnięcia przetargu. Żadne z konsorcjów ubiegających się o kontrakt, nie zdecydowało się odwołać od decyzji konkursowej.

- W poniedziałek dokumentacja została wysłana do kontroli przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kontrola może potrwać dwa tygodnie. Jeśli nie będzie uwag, będziemy mogli podpisać umowę i rozpocząć pracę - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum OHL i Hydrobudowa Polska. Roboty mają być wykonane w czasie 36 miesięcy ba kwotę 885,6 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami to zadanie, które trzy lata temu zostało przesunięte z inwestycji Trasa Sucharskiego do przedsięwzięcia Trasa Słowackiego. Podziemny obiekt inżynierski wraz z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wynosi 2,4 km. Tunel pod Martwą Wisłą ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Miejsca

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • no i super będzie (2)

    jak wybudują

    • 128 6

    • szkoda tylko żę aż 3 lata trzeba czekać.. (1)

      ale wtedy znikną Tiry z centrum :)

      • 3 2

      • no cóż

        tyle będzie trwać - montowanie maszyny, drążenie tuneli, a potem cala reszta...

        • 0 0

  • Wreszcie (1)

    Mam nadzieję, że nie będzie już żadnych opóźnień.

    • 95 2

    • Mam nadzieję, że nie pierdykną opłaty za przejazd

      co sprawi, że tiry będą stamtąd uciekać do miasta :)

      • 7 2

  • no to (13)

    spoko żeby tylko zdążyli na czas. Jestem ciekaw w jakim stopniu odciąży to inne zakorkowane ulice w Gdańsku.

    • 63 5

    • nie odciąży (12)

      poprawa warunków jazdy samochodem w jednym miejscu, powoduje wzrost skali ruchu samochodowego na sąsiednich ulicach. Poszerzanie ulic nie likwiduje korków (w przedłużających się ciągle godzinach szczytu) tylko je przesuwa gdzie indziej

      • 10 19

      • Drogi kubusiu (11)

        Usłyszałem gdzieś tą bzdurę i wszędzie powtarzasz. Idąc dalej twoim tokiem myślenia, najlepiej zaorać obwodnicę, a grunwaldzką zmniejszyć do jednego pasma, przecież i tak nic się nie zmieni, tylko korki się gdzieś indziej przesuną. Otóż budowa tunelu spowoduje, że Tiry jadące do portu przeładunkowego, nie będą jechać przez centrum miasta, potem Jana z Kolna, Marynarki Wojennej, tylko do razu trasą Sucharskiego do portu.

        • 19 4

        • Jak juz to Marynarki Polskiej a nie Wojennej mądralo ! (2)

          Nie wiem skąd Ci sie to wzięło.Trep?

          • 3 17

          • Może dlatego, że przez 99,9% swojego życia nie zapuszczam się w tamte rejony.

            • 8 4

          • Hahaha od razu widać kto tu jest trepem.

            • 2 3

        • Coś mi tu nie gra (4)

          Jeśli to trasa dla TIR-ów do Nowego Portu, to po co ją ciągną dalej na Zaspę?

          • 4 7

          • Chyba dla tego bo na Zaspie ląduje ufo

            • 2 1

          • po to ... (2)

            ,że jak będziesz chciał z Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza, Żabianki, Sopotu wyjechać na drogę nr 7 w kierunku Warszawy lub chociażby dostać się na Sotogi i do Przejazdowa nie będziesz musiał tłuc się samochodem dookoła przez Śródmieście

            • 4 0

            • Ruch z krajowej 7 zostanie wpuszczony prosto do Wrzeszcza. (1)

              A potem utknie na Kościuszki w drodze do Nowej Słowackiego.Super rozwiązanie.

              • 1 3

              • co ty piszesz

                przecież wszyscy jadący 7 nie jadą do Wrzeszcza i Słowackiego. Ruch z drogi 7 będzie stopniowo rozprowadzany poczynając od obwodnicy południowej na Przejazdowo, Stogi, Nowy Port, Brzeźno, Zaspę, Wrzeszcz. Przecież wszyscy nie jadą do Kościuszki tylko rozjadą się na boki po dzielnicach. Ci co będą jechać na Szczecin to pojadą obwodnicą południową do obecnej obwodnicy i na Szczecin, nawet do Gdyni będzie wygodniej jechać obwodnicami niż przez tunel, a nie przez miasto do Słowackiego

                • 1 0

        • Optymista

          Tunel ma być płatny - na 100% ciężarówki będą płacić za przejazd. Życie pokazało, że wprowadzenie systemu Viatoll przeniosło ciężarówki na drogi lokalne. W przypadku tunelu, będzie tak samo - większość ciężarówek będzie nadal jeżdzić starą trasą.

          • 2 8

        • nie mów że to bzdura, tylko przemyśl odpowiedź (1)

          TIRy być może wyjadą, ale to nie one tworzą korki. W mieście stanowią mniej niż 10% ogółu pojazdów. Korki można likwidować inaczej, na ten temat mógłbym sporo napisać, ale na takich portalach zwykle się czyta tylko skróty myśli. teza, którą przytoczyłem, jest wielokrotnie potwierdzona w praktyce głównie Ameryki Północnej, gdzie mimo wspaniałej sieci dróg korki nie ustępują, chyba że się zacznie stosować rozbudowane systemy zarządzania popytem na parkowanie i na transport. Poszukaj w internecie i szukaj lepszych argumentów, a nie dołączaj się do minusujących bez refleksji.

          • 1 7

          • ogólnie masz rację ale w tym konkretnym przypadku bardzo się mylisz

            Tunel naprawdę wiele zmieni, dzięki niemu bardzo wiele pojazdów (nie tylko TIRów) będzie miało alternatywne dla jazdy jedną jedyną drogą przez centrum miasta i korkowania go. Spora ich część dojedzie nową trasą prawie do swojego miejsca docelowego i nie będzie miała szansy przenieść korków w inne miejsce, inni spowodują zapewne zwiększenie ruchu w innych częściach miasta ale nie powinno być ono bardzo drastyczne. W centrum z czasem sytuacja wróci do normy bo pewnie szybko znajdą się nowi kierowcy by zapełnić miejsce tych których ubędzie ale przynajmniej port i dolny taras będą miały dobre połączanie z drogą na Warszawę i obwodnicą co ma bardzo duże znaczenie dla dalszego rozwoju naszego miasta.

            • 3 0

  • w końcu!

    • 46 3

  • No po prostu rewelacja!

    • 37 4

  • brawo, brawo, brawo Gdańsk (3)

    poprostu jestem dumny z naszego cudownego i prężnego miasta.

    • 62 13

    • marna prowokacja betona... (1)

      • 3 8

      • ostatnie podrygi sledzia

        • 8 4

    • uwaga!!!...szczury

      • 4 3

  • Git majonez! :)

    • 31 3

  • 800m z czego 200m pod korytem rzeki..tempo wykonania imponujące!! (6)

    • 14 38

    • (2)

      a ile metrów na dobę to drąży ?

      • 2 0

      • (1)

        ciężko ocenić na dobę, bo od 8 do 16 ;-)

        • 5 2

        • hehe :) no to od 8 do 16:P

          • 2 1

    • Jak nie pasuje (1)

      To możesz wziąć udział w przetargu i fedrować szybciej. Polak potrafi

      • 8 2

      • Zapytalem sie z ciekawosci a nie ze marudze czy cos w tym stylu;) ogladalem na National jak fedrowali w malezji i tam w ciagu tygodnia 1 km tylko poniewaz nad tunelem byly slupy od lini wysokiego napiecia i mogla sie ziemia zapasc

        • 0 0

    • no pewnie ze imponujace...

      ...przeciez takiego robota mozna kupic w biedrze

      • 3 0

  • rowery! (12)

    A ścieżka dla rowerów też tam będzie?

    • 13 39

    • (3)

      tak, planowany jest mały tunelik rowerowy równoległy do głównego

      • 24 1

      • Tunelik dla rowerów będzie na tyle szeroki, by pedały się nie ocierały

        • 30 2

      • (1)

        Będzie też tunel dla rowerów wodnych i jeszcze jeden dla rolkarzy.

        • 16 0

        • i oczywiście przejście dla żab

          • 1 0

    • Nie będzie. To co jest normą w średniej wielkości mieście Europy (1)

      w BudyńLandzie jest zbędnym luksusem...

      • 7 23

      • tunel pod względem dostępności dla rowerów wpisuje się w inne elementy trasy sucharskiego patrz most pylonowyps. mam nadzieję że na tym odcinku rowery będzie można przewieźć za darmo autobusem

        • 3 1

    • tak, bedzie sciezka dla rowerow stacjonarnych:)

      w razie potrzeby bedzie mozna skorzystac:)

      • 11 0

    • rower w takim tunelu? (4)

      Błagam, trochę rozsądku, przecież podziemna rura pełna samochodów i ich spalin to nie miejsce dla pieszych czy rowerzystów. Oczywiście powinni oni mieć możliwość przedostania się na drugą stronę ale trzeba to rozwiązać w inny sposób. Choćby przez (najlepiej darmowy) autobus, czy specjalny prom (może dostępny całą dobę przez cały rok, nieduży i zautomatyzowany). To oczywiście będzie kosztować ale i tak pewnie wyjdzie taniej niż budowa i eksploatacja tunelu dla pieszych i rowerzystów.

      • 9 6

      • Co dla rowerów, automatycznie darmowe. (2)

        • 4 2

        • matematyku, gratulacje

          widzę że zaczynasz kumać

          • 1 0

        • darmowe tak jak i ten drogi ale potrzebny tunel będzie darmowy dla samochodów

          No a koszty generowane przez np jeden bus wożący pieszych i rowerzystów to przecież błahostka w porównaniu do budowy i utrzymania tego tunelu. Jeśli po otwarciu tunelu przestanie pływać stary prom to jakieś alternatywne rozwiązanie będzie potrzebne.

          • 1 0

      • Albo najlepiej zamontować w tym miejscu teleportację dla pieszych i rowerzystów .Po co od razu angażować jakiś automatyczny prom

        • 4 2

  • Wybrano złą opcję budowy tunelu - cholernie drogą (24)

    Uważam, że można było budować tunel metodą zatapialnych prefabrykatów. Dwa razy taniej (mimo, że należałoby wykupić stacje przechowywania paliw). Martwa Wisła zamknięta byłaby zaledwie na dwa tygodnie. Jednak władze miasta ugięły się przed lobby stoczniowe, że niby będą miały ogromne straty. Ile oni statków wodują.

    Uważam, że sprawie powinien się przyjrzeć tez prokurator. Powinien sprawdzić, czy nie popełniono błędu przy sporządzaniu studium wykonalności.Pozdrawiam trzeźwo myślących.

    • 32 106

    • (2)

      I co po zatopieniu elementow, wystawaly by po metrze nad woda.Jak zwracasz sie do myslacych to sam pomysl, jak je zatopic przy glebokosci 10 m bo tyle metrow ma Wisla w tym miejscu.Do Gdanska wchodza statki ktore maja prawie takie zanurzenie.

      • 19 2

      • oj tam

        A on potrafi... kladl takie tunele w kaluzy pod domem i dzialalo!

        • 25 0

      • I o to chodzi w tym pomyśle

        Wystarczyłaby jedna nitka - w jedną stronę. Z powrotem jechałoby się po tunelu - wszak, jak piszesz, wystawałby metr nad wodę...

        • 8 0

    • i przez te zatapialne prefabrykaty jeździłyby samochodziki na baterie (takie modele w skali 1:27)?może jakby były zatapiane w morzu, to miałoby to sens - ale w Martwej Wiśle?

      • 12 0

    • mądralo a wiesz jaką głebokosc ma Martwa Wisła i jakie statki wchodzą do portu? (4)

      Równie dobrze można wybudować most! skoro ograniczyć wejscia dużym statkom to przynajmniej taniej by było. A stocznie Remontowa mozna wtedy zlikwidowac.

      • 10 1

      • Wystarczyłoby (3)

        Przed wprowadzeniem zatapialnego prefabrykatu dno się pogłębia. Zazwyczaj jest to ok. 4-5 metrów.I jeszcze jedno stocznie zarobiłby na budowie prefabrykatów betonowy do zatopienia - to by częściowo zrekompensowało uniemożliwienie przepływu.

        • 3 18

        • Oczywiscie

          Po pierwsze nie same stocznie na tym odcinku sie znajduja,ale sa jeszcze jednostki przy nab.Flisakow i nab.Krakowskim oraz wszystkie jednostki na Motlawie.Czyli generalnie port od Bas.Weglowego na Zachod zamkniety.Oczywiscie z poglebianiem o ktorym wspominasz i ukladaniem elementow,to tylko w/g Ciebie dwa tygodnie.Moim zdaniem to za dlugo,wiec dodam od siebie jeszcze w tym czasie spuszczanie wody z Wisly.Metoda o ktorej wspominasz robia tunel w Bosforze,tunel ten polaczy Europe z Azja.Niestety u nas jedyna optymalna opcja jest podkop.Nawet most otwierany by blokowal ruch.Wiec podkop bez wyplat rekompensat i blokowania portu.Co o tym sadzisz?

          • 5 0

        • Jest jeszcze jeden problem, nie można zamknąć kanalu. Z tego też powodu nie budują mostu bo kanal musi być caly czas czynny

          • 3 0

        • czy ty w ogóle wiesz o czym ty piszesz? stocznie będą wykonywały specjalistyczne prefabrykaty betonowe? znajdź mi stocznię która to wykona, pewnie na chwilę przestaną betonować kadłuby i zrobią elementy tunelu

          • 3 0

    • dokladnie tak (8)

      Dla kogo ma byc ten tunel ? Przypominam - kosztowac to nas bedzie 1 mld zlotych !!!.Dla porownania tzw. dolny odcinen Trasy Slowackiego, niezywkle istotny dla potrzeb ruchowych miasta kosztuje niecale 150 mln, czyli prawie 100krotnie mniej...Jeszcze raz postawie pytanie - dla kogo ma byc ten tunel ? Dla mieszkancow Brzezna, Nowego Portu ?

      • 3 29

      • matematyka z abw (5)

        1 mld : 150 mln = 100 :) Ale że co ? zasypać Martwą WIsłę, żeby zbudować podobny odcinek drogi do "dolnego" Słowackiego, czy zbudować obok jeszcze bardziej dolny odcinek Słowackiego - bo jest tańszy od tunelu ? BTW. Tunel to jest właśnie najdolniejszy odcinek Słowackiego (nomen omen)

        • 11 2

        • zbych (4)

          Ten "dolny" odcinek nijak nie bedzie polaczony z odcinkiem gornym, srodkowym czy zadnym innym. Konczyc sie bowiem bedzie na ulicy Nowy Port/Hallera (jesli brac pod uwage ostatni odcinek Trasy Slowackiego).Nie wazne jak to sobie "ktos" laczy, wazne by odpowiedziec na proste pytania.Dla kogo ten tunel za miliard zlotych ? Dla mieszkancow Brzezna ? Nowego Portu ? W dodatku dla tych ktorzy wracaja/wyjezdzaja do Warszawy ?Wjazd do miasta "zalatwi" obwodnica poludniowa, wtedy mozna bedzie zamiast jednego pasa do skretu w prawo z Podwala Przedmiejskiego w Waly Jagielonskie wygospodarowac dwa pasy. I po "korku" na Podwalu Przedmiejskim dla jadacych w prawo.Gdansk jest bardzo zadluzonym miastem z ogromna iloscia nierozwiazanych problemow komunikacyjnych - vide lezace odlogiem olbrzymie tzw. Poludnie, niedrozna Spacerowa, przytkana blisko sasiadujacymi skrzyzowaniami ze swiatlami Grunwaldzka.Za miliard zlotych mozna osiagnac bardzo duzo. Pakowanie tych pieniedzy w nikomu nie potrzebny tunel to marnotrastwo srodkow.Bylem przy rozmowach wtedy z oficjelami z banku swiatowego dotyczacymi finansowania mostu na Martwej Wisle (dzis im. JP2). Byli swiecie przekonani, ze nasi projektanci oszukali z prognoza ruchu - po to bym wyszla im oplacalnosc inwestycji na odpowiednim poziomie.Jestem pewien ze stalo sie tak i tym razem...

          • 5 15

          • A co? Jak ktoś mieszka na Zaspie, Przymorzu, Żabiance wybierze trasę pod dworcem, bo dalej i więcej świateł?Dobudowanie Obrońców Wybrzeża i poszerzenie Czarnego Dworu to nie będzie duża inwestycja, a skorzysta pewnie ze 100tys. osób.

            • 14 2

          • Oj ludzie zastanówcie się (2)

            Ktoś chyba zapomniał o ciężarówkach, tirach itd..., które zaczynając drogę od portu gdańskiego, wędrują następującymi trasami: Marynarki polskiej, Kliniczna, Jana z Kolna, Podwale, Elbląska itd... Jakie dziury powstają przez to, nie muszę nikomu o tym chyba przypominać. Korki to następna sprawa. Tunel ma zapewnić połączenie z portem gdańskim i trasą Sucharskiego...Proste co?

            • 11 1

            • kwestia, czy tereny portowe na lewym brzegu Wisły nie lepiej oddać miastu (1)

              a funkcje portowe koncentrować na prawym brzegu? Wyszłoby na pewno taniej

              • 1 2

              • tak czy inacze jaki tunel musi powstać

                ten tunel jest brakującym połączenie dzielnic północno wschodnich z dzielnicami południowo wschodnimi przez przeszkodę o wilgotności 100%, na której trzeba zachować pełną żeglowność. To są uroki miast portowych. Takie tunele ma np. Londyn by zachować żeglowność Tamizy. Jeżeli nawet oddasz miastu lewy brzeg Martwej Wisły pod zabudowę mieszkaniową to i tak masz większy problem z ruchem większej ilości małych samochodów. Przecież Gdańsk buduje się nie tylko na zachód ale również zagęszcza się zabudowa w dzielnicach Wrzeszcz, Zaspa, Przymorze, Brzeźno. Mieszańcy tych dzielnic nie będą jeździli tylko w kierunku północnym i zachodnim ale również na południe. Po co więc zapychać już zapchana Okopową i Podwale lub wypychać ich na zachód, do obwodnicy, by potem okrężną drogą wjeżdżali na południowy Gdańsk, niepotrzebnie zwiększając ruch na dojazdach do obecnej obwodnicy, jak można będzie przecież pojechać skrótem tunelem. Jeżeli po lewej stronie zrobisz dzielnice mieszkaniowe, po prawej dzielnice portowe i przemysłowe to do pracy trzeba też dojechać, więc po co jechać dookoła i kumulować ruch w śródmieściu. Ten tunel jest dość ważnym brakującym ogniwem w układzie drogowym Gdańska. Popatrz sobie na mapę, od zachodu możesz Gdańsk objechać i masz kilka lepszych lub gorszych alternatyw, a od wschodu nic, albo jechać do "środka" Gdańska albo wpław przez zatokę. Może ty nie jeździsz w tych rejonach ale inni jeżdżą i to dość często

                • 3 0

      • TIRy (1)

        Właśnie przy Nab.Wiślanym został zakończony rozładunek statku z 52.000t śruty sojowej, całość idzie na TIRy, lekko licząc po 25t wychodzi 2.080 tirów które przejadą pod Dworcem PKP bo innej drogi nie ma. Będzie tego ok. 150 TIRów dziennie w jedną tylko stronę by to wywieźć w ciągu 2 tygodni. Nie wspominając o innych towarach.

        • 8 1

        • I to właśnie potwierdza, że ten tunel jest potrzebny

          Za dwa lata te Tiry będą tak jechały, że Gdańsk nie będzie odczuwał obecności portu. Ilość 150 dziennie jest prawie nie widoczna dla oka, ale mocno odczuwalna dla drogi. A ja chętnie będę korzystał z tunelu, gdy będę jeździł do PGE i Ergo na mecze z Gdańska Południe. Z tej niby zapomnianej dzielnicy. Tyle, że dla niej obecnie dużo więcej się robi niż dla pozostałych.

          • 2 0

    • koleś z abw fanzoli głodne kawałki o prefabrykatach

      Może on uległ lobby firm robiących prefebrykaty i kopiących pod wodą.

      • 5 0

    • opcja jest dobra

      Nie zapomnijmy że nad tym tunelem będą pływały statki

      • 3 0

    • Wydaje ci się, że Wisła jest głęboka jak Wielki Kanion Kolorado?

      Płytka jak myślenie. O!

      • 3 1

    • zatapianie prefakbrykatów byłoby dużo droższa metoda w tym przypadku z wielu powodów:)

      • 3 0

    • taaa ...

      Tylko pomyśl sobie na ile ten wykop, planowany zresztą początkowo by sparaliżował pracę portu i stoczni i ile by musiały kosztować odszkodowania dla wszystkich firm, które by na tym straciły. A te 2 tygodnie to chyba na wymierzenie miejsca, w którym miał by powstać tunel ...

      • 1 0

    • 1 mld zl to nie tylko tunel

      to caly IV etap budowy Trasy Slowackiego, czyli od najwiekszego wezla w Trojmiescie, a pewnie i na Pomorzu (Marynarki Polskiej/Uczniowska, ktory powstanie w III etapie budowy) via tunel do Wezla Ku Ujsciu i to wraz z nim.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane