• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel rozproszył korki. "Kierowcy będą wracać do centrum"

Maciej Korolczuk
19 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenie do pomiaru ruchu na Drodze Zielonej. Urządzenie do pomiaru ruchu na Drodze Zielonej.

Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Według wstępnych wyników ruch w centrum Gdańska spadł o 15-18 proc. Drogowcy zastrzegają jednak, że wkrótce korki mogą wrócić.



Czy zamierzasz ponownie jeździć przez odkorkowane Śródmieście?

Badania trwały przez kilka dni i właśnie trwa analiza ich wyników. Zliczanie samochodów rozpoczęło się dopiero 2-3 tygodnie po otwarciu podwodnej przeprawy, bo trzeba było poczekać, aż minie "efekt nowości", który miał wpływ na wyższą frekwencję.

- Teraz ruch wokół tunelu i centrum już się ustabilizował i wyniki są bardziej miarodajne - tłumaczą drogowcy.
Jak wyglądało liczenie aut? Na wlocie i wylocie z tunelu oraz w kilku lokalizacjach w centrum Gdańska, m.in. na Armii Krajowej, Trakcie św. Wojciecha, Jana z Kolna, Podwalu Przedmiejskim i Podwalu Grodzkim, kierowcy mogli się natknąć w ostatnim czasie na gumowe węże poprowadzone w poprzek jezdni. Urządzenie zliczało przejeżdżające przez nie samochody na podstawie detekcji odstępów międzyosiowych danego auta.

Choć analiza wyników jeszcze trwa, są już wstępne wnioski badań. Według nich ruch w centrum Gdańska spadł o 15-18 proc. Czy to dużo?

- Wystarczająco, by stwierdzić, że korki na głównych ciągach komunikacyjnych w Śródmieściu zdecydowanie zmalały - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w ZDiZ. - 15-procentowa zmiana może wydawać się niewielką, ale to często dokładnie tyle aut, ile może zadecydować o powstaniu w danym miejscu korka. Bo korki rosną logarytmicznie po przekroczeniu określonej przepustowości drogi.
Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu. Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu.
Fakt, że korki w centrum Gdańska są od ostatniego miesiąca zdecydowanie mniej dokuczliwe, daje się odczuć i zauważyć gołym okiem (co widać na powyższych zdjęciach Błędnika przed i po otwarciu tunelu). Drogowcy zastrzegają jednak, że nie potrwa to wiecznie i część kierowców na pewno zdecyduje się znów jeździć przez centrum.

- Korki na pewno nie będą takie, jak przed otwarciem tunelu. Ruch się rozproszy i część kierowców będzie nadal jeździć nową trasą, ale część na pewno wróci, o ile już nie wróciło, na starą. Tym bardziej, że korki zmalały tam do minimum - dodaje Wawrzonek.


Do ponownej jazdy przez centrum może kierowców skłonić też pogarszająca się sytuacja na wylocie z tunelu w kierunku Zaspy i Przymorza. Od czterech tygodni daje się tam we znaki "wąskie gardło" na ul. Czarny Dwór. Jednopasmowa jezdnia od Obrońców Wybrzeża do skrzyżowania z Jana Pawła II oraz dwupasmowa droga od strony Drogi Zielonej korkuje się i rano, i po południu.

Drogowcy wprowadzą tam rozwiązanie, które wkrótce ma zredukować korki do minimum. Przygotowano bowiem trzy różne programy sygnalizacji świetlnej. Jeden z nich pracować będzie w trybie między szczytami komunikacyjnymi, drugi - w trakcie szczytu, a trzeci - po szczycie. Kluczowy ma być ten środkowy, dający najwięcej zielonego światła kierowcom jadącym do i z tunelu.

Opinie (193) 3 zablokowane

  • (2)

    Spokojnie się mieszkało na Przymorzu czy na Zaspie., Teraz to koszmar. Nie dość, że pobudowano bez sensu wiele budynków mieszkalnych, hipermarketów a zapomniano o o parkingach to jeszcze na dodatek tunel podwoił podwojone już korki. Gdybym nie wierzył w uczciwość władz i bezkomprowisową mądrość w wydawaniu decyzji to naprawdę miałbym okropne zdanie.... Nawet boję się pomyśleć:)

    • 25 5

    • Pecunia non olet!

      trudno uwierzyć w uczciwość władz jak się widzi jak bezmyślnie bez wyobrazni wydają zgody na budowę nowych bloków np, 2 bloki bezpośrednio za kościołem Opatrzności BożeJ na Zaspie, nowe bloki za ,,kolejowym"i domami na Szczecińskiej na Przymorzu ( brak drogi dojazdowej!),INPRO wymysliło dodatkowo dobudowę 2 , 12pietrowych bloków i trzeciego malutkiego ( chyba poleci kilka parkowych drzewek) w CITY Park(czyli w rogu Parku JPII ).

      • 6 0

    • Może to na wyprowadzke?

      • 0 1

  • za to na przymorzu, zielonej drodze, marynarki polskiej korki ogromne powstały

    • 11 0

  • Dokończyć w końcu Trasę Słowackiego i zarzucić kretyński pomysł budowania Drogi Zielonej!

    • 10 0

  • korki szybko wrócą

    Teraz jest zakorkowana końcówka obwodnicy S7 i S6 na Kowalach. Urzędasy wymyślili fajne rozwiązanie dla kierowców. Niestety, gdy kierowcy postoją kilka dni w korkach to wrócą do jazdy przez centrum. Brawo urzędasy z Gdańska. Trzeba było pomyśleć jeszcze o rozbudowaniu obwodnicy S6 i S7.

    • 7 2

  • Tristar (1)

    "Przygotowano bowiem trzy różne programy sygnalizacji świetlnej. Jeden z nich"

    Ekhm, ręcznie ustawią cykle świateł? Po po kiego wuja Tristar za miliony?!

    • 11 2

    • tristar

      na tym skrzyzowaniu nie ma przeciez Tristara, ale skad Ty mozesz to wiedziec?

      • 1 3

  • (3)

    Wczoraj był zarąbi...ty burdel. Przez wypadek na obwodnicy wszystko "waliło" przez Kowale i okolice os. Moje Marzenie. Korek jak ta lala.

    Wyprawa po teściową na Chełm przez Westerplatte i centrum miasta przez totalnie zatkane miasto do miłych nie należała. Zwariować można było.

    • 11 7

    • trasa z Łostowic do Pruszcza - 1,5 godziny!

      • 2 0

    • ... (1)

      wyprawa nie należała do miłych z uwagi na cel podróży

      • 9 2

      • Akurat ja moją teściową uwielbiam, i to z wzajemnością. ;)

        Po prostu wku..wiały mnie warunki panujące na drodze. Obwodnica zatkana, miasto zapchane...

        Noż ja pikole !

        • 0 3

  • Jeśli ZDiZ ma majstrować przy sygnalizacji swietlnej to nie jestem przekonany czy poprawi to sytuację czy wprost przeciwnie. (1)

    Zbyt długo już mieszkam i jeżdżę po Gdańsku żeby nie obawiać się efektów ich poprawek.

    • 106 9

    • tam problemem

      nie są światła tylko brak zielonego dla lewoskrętu w jana pawła, co korkuje cały czarny dwór.

      • 5 2

  • Na przymorzu jest za to horror (1)

    do otwarcia tunelu jeździłam bez korków, a teraz.... szkoda słów

    • 17 4

    • przeprowadz sie do centrum

      • 2 5

  • (2)

    kolejny "udany" strzał po PKM -ce

    • 19 9

    • najlepiej nic nie robmy jest swietnie

      • 3 2

    • kolejny "ekspert"

      • 2 3

  • Ankieta jak zwykle bardzo przemyślana... (7)

    A jak ktoś zawsze jeździł i nadal jeździ przez centrum?
    Pracuję w Sopocie, mieszkam na starym chełmie.

    • 61 10

    • to idealnie jechac skm a potem tramwajem (6)

      W czym problem? Wolisz stać godzinami w korkach?

      • 19 13

      • Może już jest za stary na kiszenie się ze studenciakami i gimbazą? A może zauważył że mimo korków jest w domu dwa razy szybciej?

        • 3 4

      • sa ludzie, ktorzy w ogole nie przyjmuja innej opcji poruszania sie po miescie niz samochod (4)

        nie wiem, czy mamy do czynienia z takim przypadkiem tu. Jednak nawet wsrod moich znajomych mam kilka osob, ktore celowo kupily mieszkanie na tyle daleko od centrum (za niemale pieniadze), aby "musiec" dojezdzac samochodem.

        Wyssana z mlekiem matki milosc do samochodu i teoretyczny status spoleczny wlasciciela samochodu widac wiecznie zywy.

        Inna sprawa, ze ze Starego Chelmu troche slabo z dojsciem na SKM. Mozna dojechac tramwajem, co jednak sprawia, ze czesto czas: na przystanek -> tramwaj -> skm -> do pracy jest dluzszy niz stanie w korkach.

        • 11 16

        • jakos trudno w to uwierzyc (3)

          jak to wygladalo?

          -bozena tanie mieszkanie w centrum znalazlem nie bedziemy potrzbowac samochodu
          -janusz zwariowales? kupmy nawet drozej za miastem zebysmy musieli samochodem dojezdzac

          tak to wygladalo?

          • 28 1

          • Niemalze (2)

            Jesli ktos placil prawie 6k za metr w okolicach obwodnicy, to w tej cenie mozna spokojnie znalazc cos w Srodmiesciu (z tego, co wiem podobna cena jest w Sadowej, byly troche wyzsze ceny na Garnizonie, czy na "Morenie" - central park).

            Bylo tak, ze najpierw kupowali samochod, ale ze wynajmowali mieszkanie na dolnym tarasie to praktycznie nie bylo powodu, aby uzywac samochodu. No to pol roku pozniej kupowali mieszkanie zdala od swiata i dzis musza jezdzic codziennie... Mimo, ze obydwoje pracuja wzdluz SKM.

            • 8 6

            • oczywiscie - dorzucali wiele "rozsadnych" argumentow (1)

              "Na dolnym tarasie tyle patologii" (dziwne, ze jak byli studentami, to im nie przeszkadzalo. Ciekawe tez, jakim cudem wsrod tej patologii sa najbardziej pozadane - najdrozsze - lokale).

              "Teraz mamy cisze i spokoj, las za oknem" - tyle, ze nie maja korzystac z tej ciszy i spokoju, bo 2h dziennie spedzaja zirytowani w korku. Poza tym, ten las sie odsunal, bo pod oknem zbudowano im drugi blok.

              "Za duzy scisk na dolnym tarasie. My chcemy miec przestrzen i nie widziec z okien tylko okna sasiada" - patrz wyzej.

              • 7 6

              • oczywiście opowiadasz o własnym widoku za oknem.... myśleć trzeba :)

                chcesz to jedź w gorącu i smrodzie skm, bo klimy nie ma i co nam zrobisz, w awariach ścisku. nikt nie broni ci. i popitalaj z buta kilometry na przystanek na twój ukochany tramwaj, w którym tez śmierdzi i upał :) czasu więcej na dobiegu, niż autem ale nikt ci nie broni przecież....

                • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane