• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel rozproszył korki. "Kierowcy będą wracać do centrum"

Maciej Korolczuk
19 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenie do pomiaru ruchu na Drodze Zielonej. Urządzenie do pomiaru ruchu na Drodze Zielonej.

Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Według wstępnych wyników ruch w centrum Gdańska spadł o 15-18 proc. Drogowcy zastrzegają jednak, że wkrótce korki mogą wrócić.



Czy zamierzasz ponownie jeździć przez odkorkowane Śródmieście?

Badania trwały przez kilka dni i właśnie trwa analiza ich wyników. Zliczanie samochodów rozpoczęło się dopiero 2-3 tygodnie po otwarciu podwodnej przeprawy, bo trzeba było poczekać, aż minie "efekt nowości", który miał wpływ na wyższą frekwencję.

- Teraz ruch wokół tunelu i centrum już się ustabilizował i wyniki są bardziej miarodajne - tłumaczą drogowcy.
Jak wyglądało liczenie aut? Na wlocie i wylocie z tunelu oraz w kilku lokalizacjach w centrum Gdańska, m.in. na Armii Krajowej, Trakcie św. Wojciecha, Jana z Kolna, Podwalu Przedmiejskim i Podwalu Grodzkim, kierowcy mogli się natknąć w ostatnim czasie na gumowe węże poprowadzone w poprzek jezdni. Urządzenie zliczało przejeżdżające przez nie samochody na podstawie detekcji odstępów międzyosiowych danego auta.

Choć analiza wyników jeszcze trwa, są już wstępne wnioski badań. Według nich ruch w centrum Gdańska spadł o 15-18 proc. Czy to dużo?

- Wystarczająco, by stwierdzić, że korki na głównych ciągach komunikacyjnych w Śródmieściu zdecydowanie zmalały - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w ZDiZ. - 15-procentowa zmiana może wydawać się niewielką, ale to często dokładnie tyle aut, ile może zadecydować o powstaniu w danym miejscu korka. Bo korki rosną logarytmicznie po przekroczeniu określonej przepustowości drogi.
Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu. Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu.
Fakt, że korki w centrum Gdańska są od ostatniego miesiąca zdecydowanie mniej dokuczliwe, daje się odczuć i zauważyć gołym okiem (co widać na powyższych zdjęciach Błędnika przed i po otwarciu tunelu). Drogowcy zastrzegają jednak, że nie potrwa to wiecznie i część kierowców na pewno zdecyduje się znów jeździć przez centrum.

- Korki na pewno nie będą takie, jak przed otwarciem tunelu. Ruch się rozproszy i część kierowców będzie nadal jeździć nową trasą, ale część na pewno wróci, o ile już nie wróciło, na starą. Tym bardziej, że korki zmalały tam do minimum - dodaje Wawrzonek.


Do ponownej jazdy przez centrum może kierowców skłonić też pogarszająca się sytuacja na wylocie z tunelu w kierunku Zaspy i Przymorza. Od czterech tygodni daje się tam we znaki "wąskie gardło" na ul. Czarny Dwór. Jednopasmowa jezdnia od Obrońców Wybrzeża do skrzyżowania z Jana Pawła II oraz dwupasmowa droga od strony Drogi Zielonej korkuje się i rano, i po południu.

Drogowcy wprowadzą tam rozwiązanie, które wkrótce ma zredukować korki do minimum. Przygotowano bowiem trzy różne programy sygnalizacji świetlnej. Jeden z nich pracować będzie w trybie między szczytami komunikacyjnymi, drugi - w trakcie szczytu, a trzeci - po szczycie. Kluczowy ma być ten środkowy, dający najwięcej zielonego światła kierowcom jadącym do i z tunelu.

Opinie (193) 3 zablokowane

  • Dokończyć w końcu Trasę Słowackiego i zarzucić kretyński pomysł budowania Drogi Zielonej!

    • 10 0

  • za to na przymorzu, zielonej drodze, marynarki polskiej korki ogromne powstały

    • 11 0

  • Tunel jest SUPER. Brawo PO!!! (1)

    A teraz pisowskie głupole minusować!!!

    • 9 6

    • Co ma do tego po

      PiS też by go zbudował, ciekawe ile pieniędzy wyparowało przy okazji budowy

      • 3 1

  • Nowa Kościuszki potrzebna koniecznie. Gdzie te obiecanki,po co było planować a teraz odwracać kota ogonem.

    • 10 0

  • Błędnik i al. Zwycięstwa widziane z okien redakcji Trojmiasto.pl. Po lewej przed otwarciem tunelu, po prawej - po jego otwarciu.

    prawdziwy dowód na poparcie tezy

    • 4 0

  • jeżdżę tam codziennie

    "Drogowcy wprowadzą tam rozwiązanie, które wkrótce ma zredukować korki do minimum. Przygotowano bowiem trzy różne programy sygnalizacji świetlnej. Jeden z nich pracować będzie w trybie między szczytami komunikacyjnymi, drugi - w trakcie szczytu, a trzeci - po szczycie. Kluczowy ma być ten środkowy, dający najwięcej zielonego światła kierowcom jadącym do i z tunelu."

    Problem w tym, że ten wariant szczytowy już zastosowano - i nie działa :).
    Nie ma prawa działać, szczególnie o 16stej, bo w czarny dwór na skrzyżowaniu z obrońców wybrzeża wpadają 3 ulice w kierunku tunelu, wszystkie oblężone. Teraz aby to udrożnić to trzeba dłużej trzymać zielone w kierunku na wprost na skrzyżowaniu kolejnym czyli jana pawła z czarnym dworem.
    No i tu jest zonk, bo w przeciwnym kierunku wraca tyle samo aut z roboty i problem zaczyna się w okolicach skrzyżowania hallera z drogą zieloną. Dwa pasma na wprost w kierunku Sopotu zamieniają się nagle w pas na wprost i lewoskręt w Jana Pawła. Niektórzy jadą tym lewoskrętem, który z reguły porusza się sprawniej do pewnego momentu a potem stoi, po czym wciskają się na prawy pas powodując wzrost zatoru na nim.

    No a jak już się przejedzie te światła na skrzyżowaniu z JP, w stronę Sopotu to dalej jest też delikatnie mówiąc kijnia z patatajnią, czyli drogi bez ładu i składu ni jak nie przygotowane na przyjęcie takiego natężenia ruchu.

    Takie tam planowanie do d*py jest w sumie wszędzie. Jedziesz sobie 3 pasmową główną arterią o 4tej rano. Nikogo na horyzoncie nie widać i stoisz jak debil 3 razy na czerwonym w ciągu 300 metrów.
    Albo dwupasmową z ograniczeniem do 70ciu. Ładny płynny przejazd - kładka dla pieszych jest nad drogą, bezkolizyjnie. 500 metrów dalej za górką zwykłe przejście dla pieszych. Stoisz i zastanawiasz się czy ci ktoś zaraz silnika w bagażniku nie zaparkuje.
    Lub z innej beczki - dwupasmowo, wręcz obwodnicowo (bo niektóre miasta mają nawet gorsze obwodnice oznaczone znakiem drogi szybkiego ruchu) i kurna ograniczenie do 50ciu...choć pieszych i rowerów tam nie widzieli od lat, bo jest w zasadzie poza miastem, choć w granicach administracyjnych.

    Montują takie kwiatki a potem się dziwią, że korki są i wypadki.

    • 13 0

  • tymczasem na Przymorzu.... (2)

    Czy ktos moze objasnic przyczyny powstawania po poludniu zarabiastego korka na Rzeczpospolitej przed skrzyzowaniem z Kolobrzeska?

    • 12 0

    • To chyba nie jest skomplikowane

      Sygnalizacja świetlna

      • 0 0

    • yyy dwie bardzo ruchliwe drogi krzyżują się?

      • 1 0

  • Witamy przymorze i zabianke!!!

    Przez lata byliście odcięci od połowy Gdańska. Jedna wjazdowa jedna wyjazdowa. Teraz czujecie jak to jest mieszkać w naszej aglomeracji. Witamy !

    • 9 1

  • Wr

    Chyba wykladniczo a nie logarytmicznie przecież to nie ma sensu.

    • 7 0

  • logika

    "na wlocie i wylocie tunelu"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane