• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?

Maciej Naskręt, Michał Stąporek
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego. Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego.
Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.

Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.



W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.

Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.

I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.

To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.

Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel. Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.

Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.

- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.

Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?

Co powinno zrobić miasto?

- Potrzebujemy ok. 60 dni. W tym czasie zapadnie decyzja, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel - mówi Bojanowski.

Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

Koszty Trasy Słowackiego

1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.

Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy


Tunel tu i teraz

Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.

Maciej Naskręt

Opinie (256) 10 zablokowanych

  • W socjaliźmie tak to już jest, że nikt nie jest z niczego zadowolony.

    W przetargach wygrywa najtańszy, wali potem fuszerę, społeczeństwo wk...one, bo musi z tego korzystać, a magistrat te 100 baniek, co "przyoszczędzi" daje na przeżarcie różnym nierobom.
    Książkowy przykład: droga z Pierwoszyna do Mrzezina. Firma O. co ma węzeł betoniarski "za rogiem" zrobiła dobry odcinek doświadczalny, ale przegrała przetarg o... 100 tysięcy! Wygrała firma W. co ma węzeł betoniarski gdzieś na Kaszubach. Cała droga do odlania z betonu i cały ten beton jechał przez korki na Morskiej i Puckiej/Rumię. Tymczasem w Mrzezinie żwirownia. Dlaczego to więc było tańsze mimo spalenia bez sensu setek ton paliwa? Bo odwalili fuszerę, którą poprawiano jeszcze tego samego lata! Droga alternatywna na Hel dla 216tki środek sezonu - ZAMKNIĘTA. A jak przyszły wiosenne powodzie na łąkach to wszystko podmyło i teraz jest ograniczenie do ... 20 km/h.
    Ale niech żyją przetargi, w końcu społeczeństwo zaoszczędziło 100 tysięcy PLN!!!

    • 0 0

  • ILe kasy tyle tunelu

    Powstanie 5/8 tunelu i trasa będzie prawie gotowa.

    • 0 0

  • mam pytanie

    Czy w związku z planową budową tunelu statki o większej wyporności swobodnie dopłyną do stoczni remontowej albo stoczni gdańskiej ? Nie jestem fachowcem ale czy budowa tunelu może mieć na to wpływ - zmiany hydrologiczne ?

    • 0 0

  • 880 mln / 440 tys. gdańszczan = 2000 na gdańszczanina. (3)

    chcecie zrobić ściepę ?

    • 4 0

    • odejmij 40%

      finansowania z UE

      • 0 0

    • ja bym się dołożył, ale nie mam

      • 0 0

    • I tak się tak to powinno liczyć

      następnie liczymy potencjalny wzrost przychodów firm i wpływów podatkowych - jak na plus, to budujemy, jak na minus, to nie. To wszystko. Ciekawe, czy ktoś to kiedykolwiek zrobił. Intuicja podpowiada, że powinno się opłacić, ale czy naprawdę to zostało chociaż w przybliżeniu przeliczone?

      • 2 2

  • natytchmiast (3)

    sprowadzic Chińczyków i tunel w 100 dni gotowy.

    • 8 2

    • W 100 dni powiadasz...

      to chyba trzeba będzie sprowadzić ich wszystkich. Wychodzi na to że każdej polskiej rodzinie na czas budowy dokwaterujemy ich setkę... ;)
      Ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, taki miks genów genów mógłby uzdrowić nasze społeczeństwo...Chińczycy to pracowity naród. :)

      • 0 0

    • tak jest (1)

      a nie jakieś łapówki, albo skanska albo hydrobudowa

      • 2 1

      • no właśnie

        chińćzycy zbudują i spoko

        • 2 1

  • A ja bym tam zbudował most zwodzony i byłby trzy razy tańszy.

    czy ktoś przewiduje ażtaki ruch dużych statków w tym miejscu ?

    • 1 1

  • czemu nie można było zrobić mostu normalnie? :/

    • 0 0

  • a czemu nie wezma jakies firmy co juz ma ta maszyne do wiercenia a nie ze musi sobie kupic z jednego przetargu bo nie ma.Ja jak auto kupuje to nie za jedna robote jaka wykonam,ale za ciezka prace wykonywana latami .Polska system samowolka i korupcja.

    • 1 0

  • Tunel to szansa na rozwój transportu i Gdańska !!!

    Wraz z obwodnicą południową !!!

    • 1 0

  • Zrezygnować z inwestycji tzw. kulturalnych

    Budowa ECs nie jest tak istotna dla życia ludzi i rozwoju miasta jak drogi. pewnie celowo zanizono koszty aby przepuścić przez budżet taki ECs czy teatr szekspirowski. Wyjdzie na to ,że będzie teatr a nie będzie drogi. To sie nazywa planowanie i igranie z interesem miasta i jego mieszkanców

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane