- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (426 opinii)
- 2 Mała uliczka, duży problem (139 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (108 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (259 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (102 opinie)
Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?
Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.
W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.
Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.
I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.
To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.
Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.
- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.
Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?
Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.
1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.
Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy
Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.
Maciej Naskręt
Opinie (256) 10 zablokowanych
-
2011-04-28 09:23
gwóźdź do trumny ... budżetu
cóż za poetyckie określenie... Gwóźdź do trumny budżetu ...
- 0 1
-
2011-04-28 09:26
NIE dla ECS i Muzeum II WŚ!
NIE dla ECS i Muzeum II WŚ! Są ważniejsze inwestycje dla Gdańska.
- 9 5
-
2011-04-28 09:28
juz wiedza skad wezma, czynsz mieszkaniowy do góry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
j.w
- 2 4
-
2011-04-28 09:31
metropolitalna (1)
przesunąć pieniądze z idiotycznej obwodnicy metropolitalnej na tunel i będzie ok.
w miejsce metropolitalnej poszerzyć do 4 nitek trasę gdańsk - żukowo i zrobić obwodnicę żukowa.
to byłaby korzyść dla mieszkańców trójmiasta i okolic.- 6 10
-
2011-04-28 09:51
Misiek, a co obwodnica metropolitalna ma wspólnego z budżetem z Gdańska?
- 5 0
-
2011-04-28 09:34
f
to firma musi dopiero KUPIĆ maszynę drążącą? na drzewo z takimi firmami.
- 6 3
-
2011-04-28 09:45
nie remontujmy dróg, budujmy za to stadiony i areny!
- 7 4
-
2011-04-28 09:47
Znalazłem...
Oszczędności: odcinek lotniskowy 47mln, odcinek we wrzeszczu 182mln, sucharskiego odcinek II 108mln. Daje nam to 337mln zaoszczędzonych pieniędzy na ostatnich przetargach. Więc pytanie: gdzie kłopot?
- 3 3
-
2011-04-28 09:47
A z czego spłacimy te wszystkie kredyty? (2)
Główne wpływy do budżetu to podatki, nie mamy w tym kraju produkcji, przemnysłu, dotacje unijne utopiliśmy w ścieżki rowerowe i boiska, które nie wpłyną na wzrost PKB, czy ktoś pomyślał co w tym kraju będzie za 20-30 lat? Póki co , państwo utrzymuje się z tego, co jeszcze ma do sprzedania, ale jest tego coraz mniej.
- 9 6
-
2011-04-28 11:19
wyluzuj - koniec świata grudzień 2012 (1)
- 4 0
-
2011-04-28 12:06
wreszcie jakis optymistyczny komentarz
- 4 0
-
2011-04-28 09:49
skoro cena jest o niemal 100% wyzsza od zakadanej, nalezy uniewaznic przetarg i rozpisac nowy (5)
jesli ktos jeszcze mysli w Gdańsku, rzecz jasna
no i jesli ich obliczenia maja jakies podstawy
to ze ktos startuje w przetargu, nie oznacza ze kazada cena musi byc przyjęta - to byłoby zbyt proste
chyba ze wyliczenia UM były z ksiezyca- 2 1
-
2011-04-28 09:50
chyba ze wyliczenia UM były z ksiezyca (1)
a jak myślisz?
- 2 0
-
2011-04-28 09:51
nie znam sie i nie mam pojecia
należałoby kogos zapytac, kto się na tym zna
- 0 0
-
2011-04-28 11:20
koszty ogólne rosną mordo ty moja (1)
- 1 0
-
2011-04-28 17:03
tak z pewnościa...
- 1 0
-
2011-04-28 22:26
Do bezmyślnego:
A w nowym przetargu już każdy oferent wiedząc o wynikach pierwszego przetargu zażąda powyżej 1 mld PLN. Ot i będzie sukces!
- 0 0
-
2011-04-28 09:52
zasypać Wisłę i tyle
zasypać to piachem, zaorać i będzie spokój .
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.