• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?

Maciej Naskręt, Michał Stąporek
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego. Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego.
Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.

Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.



W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.

Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.

I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.

To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.

Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel. Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.

Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.

- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.

Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?

Co powinno zrobić miasto?

- Potrzebujemy ok. 60 dni. W tym czasie zapadnie decyzja, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel - mówi Bojanowski.

Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

Koszty Trasy Słowackiego

1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.

Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy


Tunel tu i teraz

Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.

Maciej Naskręt

Opinie (256) 10 zablokowanych

  • Szukają dziury w całym (18)

    Jestem za budową tunelu pod Martwą Wisłą pomimo, że wstrzyma ona inne miejskie inwestycje.

    • 241 26

    • (1)

      MÓZGU, ja z tobą poprę ten tunel.

      • 18 2

      • a ja jestem za tym aby Trasę Słowackiego poprowadzić przez Sopot

        tam już jest tunel 220 wysoki koło molo
        a i następny równoległy tunel się marzy Karnowskiemu pod ulicą Niepodległości
        czyli wniosek:
        Przyjąć Sopot do metropolii i niech daje brakującą kasę tam gzie trzeba a nie żeby tak kombinował z tunelami na własną rękę.

        • 4 3

    • (3)

      Jak najbardziej wstrzymać ECS i muzeum, tunel jest bardzo ważną inwestycja dla miasta

      • 83 7

      • jest coś takiego jak MOST ZWODZONY. Jeśli na Tamizie się udało, to tym bardziej na Martwej Wiśle ... (1)

        • 12 15

        • no ale....tunel większa inwestycja większe koszty a co za tym idzie..domyśl się

          • 10 2

      • a co myśleliście że tunal będzie za darmo?

        płacić podatki i nie sapać że są wysokie! :D

        • 5 2

    • Już dawno powinni wstrzymać budowę stadionu dla max. 5000 kibiców. (2)

      Natomiast te pieniądze przeznaczyć na tunel. A tak nie będzie ani tunelu ani pełnego stadionu.

      • 20 21

      • stadion jest dla UEFA EURO2012 (1)

        • 12 0

        • no właśnie

          no właśnie - po EURO2012 stadion na złom, działkę deweloperowi i się uzbiera

          • 4 6

    • Wywalic ECS i jest kasa (2)

      To g....o wywalic i jest kasa

      • 47 5

      • ECS i Muz II Wojny budujemy za rządowe pieniądze, a nie miejskie (1)

        • 7 19

        • budujemy za nasze, rząd nie ma swoich pieniędzy

          zawsze można zrezygnować z "rządowych" przeznaczyć (teoretycznie) miejskie i wsztrzymać inwestycje z powodu braku srodków

          • 16 2

    • budyń musi odejść (1)

      na to łachy mają pieniądze

      • 10 13

      • on się zwyczajnie boi podjąć tak trudnej budowy, woli naprawiać chodniki, też wstęgę potem przetnie

        • 8 3

    • Wstrzyma, bo tak miało być (1)

      Na http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=595671&page=87 jest dyskusja , która wiele wyjaśnia w tej sprawie.
      Miasto dało ciała z konstruowaniem wniosków o dofinansowanie i z budżetem, a inwestycje są rozbuchane ponad miarę. Kiedyś ta bańka musiała pęknąć.
      To jest specjalistyczna inwestycja, gdzie nie da się wstawić Wakozu, który weźmie każdą robotę, byle mieć choć na jedną ratę leasingową. Zwróćcie uwagę, że nawet Skanska i Strabag nie podeszły do tego tematu. Te 510 mln to był celowy balonik puszczony pod oferentów, żeby obniżyli maksymalnie ceny, ale nie wyszło.
      Piszecie o wstrzymaniu budowy ECS, czy Muzeum. Nie ma takiej możliwości, bo to są inwestycje finansnowane częściowo przez UE, jeśłi nie wybudują tego do 2014r. to dotacje pójdą się przyprawiać pieprzem, czyli trzeba je będzie oddać - a to oznaczać będzie bankructwo miasta, choć nie ekipy rządzącej (za durny elektorat).
      Wstrzymać mogą tylko nowe inwestycje, więc zapomnijcie o kolejce na stadion, tramwaju na Morenę, czy spalarni śmieci. Nawet PKM jest zagrożona, mimo, że to projekt Marszałka, ale miasto miało się dołożyć. Nowe tramwaje i autobusy oprócz juz kupionych też za parę (?) lat. Póki w Polsce był boom budowlany, ceny spadały, bo było za mało mocy przerobowych, ale jak najlepszy minister finansnów obciął fundusz autostradowy o 16 mld, które gdzieś zgubił i ciągle nie może ich znaleźć, to okazało się, że niżej z cenami już nikt nie zejdzie na tru8dnych technicznie inwestycjach (znikoma konkurencja) i ceny wzrosły. Trzeba było być idiotą, żeby tego nie przewidzieć i głupie tłumaczenia miasta są przykrywką dla elektoratu i mediów.

      • 9 3

      • za 800mln to by zrobili połączenie Marynarki Polskiej ze Słowakiem i też by było git

        • 1 1

    • ja jestem za polataniem dziur w drogach

      • 2 1

    • do autorów artykułu

      starczy, to może być uwiąd
      "Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów."

      • 2 3

  • Jakby tak ESC wstrzymać, to w sam raz wystarczy. (13)

    W zamian tunel można nazwać imieniem Budyniobudowniczego :)

    • 508 14

    • (1)

      do tego pozwalniać wszystkich nierobów biorących kaskę w tym bur u

      • 37 3

      • To wstrzymaj wciskanie ESC i starczy i na tunel i na ECS :)

        • 2 0

    • Już dawno powinni wywalic te ECS

      Jest forsa?

      • 39 3

    • (1)

      Wszyscy to popierają oprócz budynia bo gdzie on się podzieje ze swoją świtą jak już ludzie w końcu przejrzą na oczy...

      • 27 3

      • może wrócić do podstaw i za ministranta robić

        albo organistę

        • 9 1

    • (1)

      Oddaja nietoperzom za bezcen ziemię wartą miliony, a potem narzekaja na brak kasy. To jest działanie na szkodę miasta!

      • 34 3

      • nie mają wyjścia. OKUPANT żąda

        pseudowładza daje.

        • 14 5

    • no tak w gdańsku kultura nie jest potrzebna (3)

      piwo w łape i na plaże, po co muzea, po co opery, po co galerie sztuki?? a ile piw za to można kupić!!

      • 6 22

      • i będzie tunel :D

        • 6 0

      • no tak w gdańsku kultura nie jest potrzebna

        Akurat tego to nam najbardziej brakuje, no faktycznie. Z dnia na dzień chodzę w coraz większej goryczy nie mogąc iść do nowego muzeum, opery i galerii sztuki. Jeżeli komuś potrzeba się "ukulturniać" to niech korzysta z tego co jest. A takie inwestycje jak budowa drogi są potrzebne każdemu! Nawet chodzącemu z głową w chmurach wielkodusznemu artyście!
        A porównywanie ludzi, którzy wolą tunel niż ECS, do plażowych piwoszy jest poprostu śmieszne! :D Do teraz jestem w szoku jak coś takiego można wymyślić :D

        • 14 4

      • No tak, bo ECS to wieeeeelka

        kultiura. Z Wałęsą yntelygentem na czele.

        • 4 0

    • a wiecie,że w całym Gdańsku chcą wprowadzić ograniczenie do 30km/h? (1)

      i mówią,że chcą zmusić do jeżdżenia rowerem, to jakieś lobby paliwowo-rowerowe?

      • 5 3

      • asik, a z jaką prędkością teraz jeździsz po drogach w Gdańsku?

        na większości ulic nie ma ani potrzeby ani warunków jeżdżenia szybciej

        ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h ma znaczenie tylko w nocy: na grunwaldzkiej przydałoby się aby było ciszej: ceny nieruchomości pójdą tam w górę i jakość życia się poprawi

        • 2 2

  • tunel (19)

    zatrzymać budowę ECS i muzeum II wojny światowej a pieniadze przeznaczyć na tunele. jest to po 1000 kroć ważniejsza inwestycja dla mieszkanców nie tylko Gdanska niż wątpliwapotrzeba budowy ECS i muzeum.

    • 422 22

    • A ja Wam powiem co będzie za 2 m-ce:

      będzie budowa tunelu,będą realizowane i pozostałe inwestycje,będą też...kolosalne podwyżki dla mieszkańców.
      I tak wilk syty i owca cała.

      • 28 3

    • Ech... (5)

      Jeśli chodzi o ECS - rozumiem, ale do Muzeum Gdańsk daje tylko i wyłącznie tereny, wszystko finansują źródła zewnętrzne, więc naprawdę nie rozumiem co niektórzy mają do ten inwestycji, która sporo zwiększy ruch turystyczny w mieście...

      • 25 5

      • źle rozumiesz

        poszukaj informacji a potem odszczekaj swoje slowa i przepros tych, ktorych nie rozumiesz

        • 0 11

      • koszty utrzymania (1)

        sprawdź

        • 7 2

        • Muzeum IIWŚ jest państwowe, nie miejskie. Sprawdź.

          • 9 0

      • ruch turystyczny (1)

        No faktycznie, przyniesie nam to kokosy. Wszyscy marzymy o muzeum...
        Uważam, że ten teren można o wiele lepiej wykorzystać niż postawić nisko dochodowe muzeum. Była tam stocznia, taki potencjał... tylko gdyby komuś z rządu chciało się głową ruszyć jak to rozbujać

        • 0 7

        • "Była tam stocznia, taki potencjał... "

          Stocznia była tam ostatnio bodajże w XVI wieku.

          • 7 0

    • a BOLKA (5)

      na wyspy kanaryjskie, zresztą i tak obrażony :))))

      • 11 9

      • tu jest duża grupa naiwnych (2)

        co nie wierzy w SBCKĄ przeszłość, no cóż 3 mieszkania dostał od Młyńca, Milczanowski wyrwał kwity....nie uciekniecie przed prawdą...Bolek z***... Walentynowicz i wszystkich którzy mu pomogli zdobyć kasę....taki wredny typ

        • 2 4

        • chorągiewka

          jakby syn dostał się do koryta z PIS - jechałby po PO jak po łysej kobyle
          w TVN mówili że na KP było 500 osób 10 kwietnia, ja widziałem 20 tys. i to spokojnych....

          • 1 0

        • pozbywa się tych

          którym coś zawdzięcza, chociażby ochroniarza z czasów lat 80-tych

          • 1 1

      • obrażony (1)

        że KAczyński pokłócił się z putinem i szrederem

        • 1 0

        • precz

          z TW Bolkiem

          • 2 2

    • Zatrzymac budiowe ECS (1)

      I po Kłopocie

      • 19 5

      • to nie takie latwe

        Budowa juz trwa.

        • 4 0

    • Muzeum II wojny światowej (3)

      Nie wiem o co chodzi w tej krytyce budowy muzem. Chyba jedynie o to aby przywalić Adamowiczowi. Przecież muzemu nie finansuje samorząd a rząd. Budowa ECS również nie odbywa się wyłącznie ze środków samorządu ale ma wsparcie środków unijnych. Nie uważam, że jest to zbędna inwestycja. Co jak co ale chyba mieszkańcy Gdański powinni być dumni ze swojej histori i ją kultywować. ECS jest do tego idealnym narzędziem.

      • 15 7

      • mieszkańcy Gdański powinni być dumni ze swojej histori i ją kultywować (2)

        żeby cokolwiek kultywować, to trzeba mieć za co żyć. A do tego potrzebna jest praca, do której trzeba dojechać. A to na naszych poligonach czołgowych zwanych szumnie drogami staje się coraz bardziej problematyczne.

        • 10 5

        • "żeby cokolwiek kultywować, to trzeba mieć za co żyć. A do tego potrzebna jest praca, do której trzeba dojechać. A to na naszych poligonach czołgowych zwanych szumnie drogami staje się coraz bardziej problematyczne."

          Tylko co z tym wszystkim wspólnego ma budowanie albo rezygnacja z budowy Muzeum? Przecież to z zupełnie innego źródła finansowane jest!

          • 3 4

        • mieszania

          kaszubów i niemieckich babć szwargoczących na Długiej, reszta to przyjezdni i repatryjanci, mysło powidło

          • 2 2

  • (3)

    hahaha czyli wychodzi na to, że tunel był jednak marzeniem ściętej głowy.
    Jakie to normalne w tym kraju. Pieniądze się pcha w inwestycje nikomu nie potrzebne, a na te co by ułatwiły życie mieszkańcom ich brakuje.

    • 144 15

    • to typowe w Gdańsku - czy w kraju to nie wiem

      • 8 5

    • nie był marzeniem ściętej głowy (1)

      w 1 wersji kosztorysu miasto szacowało jego budowę na 1,07 mld złotych. Po tym co zobaczyła w przetargach na inne odcinki Słowaka i Suchara, to postanowiła zjechać z szacunkami niżej. Jest ok, umowa będzie podpisana, nie martwcie się.
      Hydrobudowa wygrała dlatego, bo sprowadzi drogą morską do Gdańska używaną maszynę TBM z Francji, innym się nie udało takiej znaleźć i musieliby zamawiać nówkę sztukę.
      Nie wszystkie TBM się zatapia w morzu lub wyrzuca na złom. Czasami wymieniasz tarcze i jedziesz kilka tuneli w ciągu 10 lat.

      • 4 0

      • Oby się udało. Tunel zdecydowanie polepszy jakość podróżowania samochodem po Gdańsku.

        • 1 0

  • (5)

    Ja sie dorzuce, daje 100zl!

    • 82 9

    • ja daje 200 zł

      kto jeszcze dołoży?

      • 9 2

    • Ja też się dorzucam!

      No co, przecież płacę podatki

      • 15 1

    • Już się dorzuciłeś - w podatkach

      • 14 0

    • skad? to proste

      radni i prezydent oddadza swoje mieszkania
      i pojda zyc do kontenera

      • 3 1

    • STAŁEM dzisiaj w korkach w gdańsku

      STAŁEM nie jechałem. Mogę dorzucić stolca żeby gdańsk był już naprawdę stolcem kaszub.

      • 4 2

  • Kto za to wszystko zapłaci? Łącznie z odsetkami. (4)

    -

    • 24 18

    • jak zwykle plebs

      • 7 4

    • Ty

      • 5 2

    • No na pewno nie budyń, za to zapłaci i nie ten wyż demograficzny jaki jest w tym dobrobycie, ale pewnie ci co zostaną w tym kraju, w końcu kraj się rozwija, normalnie cud gospodarczy, cały majątek sprzedali i kraj na wieki zadurzyli i wystarczyło 21 lat rządów ekipy bolka

      • 1 0

    • "Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln"

      I teraz firmy wiedzą ile muszą zaproponować, żeby wygrać i przy tym zarobić.

      • 0 0

  • Wstrzymać wszystko

    Pod warunkiem, że ten nowy tunel będzie tylko dla rowerów. No, może jeszcze tramwaj się tam zmieści.

    • 16 44

  • gdyby miesięczną pensję pana budynia i kolegów (1)

    przeznaczyć na inwestycje to znalazłoby się te brakujące pieniądze i jeszcze trochę ;P

    • 77 30

    • dokladnie

      niech ida zyc do kontenerow to i pieniadze sie znajda na inwestycje.

      • 3 2

  • Widzę światło w tym tunelu. (2)

    I nie wiem co robić?
    Iść w stronę światła czy wiać w drugą stronę.

    • 43 12

    • Panie naczelniku, to pociąg z naprzeciwka

      • 8 0

    • podążaj w stronę światła - moc będzie z tobą

      • 2 0

  • Tunel jest ważną inwestycją z punktu widzenia gospodarczego życia miasta. (3)

    A jaki wkład w życie gospodarcze gdańszczan ma ECS? Odpowiedź na pytanie, z czego zrezygnować, nasuwa się sama ....

    • 221 9

    • A ja ci powiem,że stadion jest ważniejszy... (2)

      ...z punktu widzenia kibolowego.

      • 6 6

      • zdechia Gdańsk! (1)

        tylko zdechia Gdańsk!

        • 9 6

        • Parki sa wazniejsze dla matek z dziecmi

          jak sie nie obócisz 4litery z tyłu.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane