• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po zamknięciu tunelu, nie przestawiono świateł

Maciej Korolczuk
29 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 12:59 (30 sierpnia 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum. W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum.

Zamknięcie tunelu pod Martwą Wisłą sprawiło, że początek tygodnia kierowcy jadący przez Letnicę, Zaspę, Brzeźno i Dolny Wrzeszcz spędzili w korkach, tracąc w nich co najmniej kilkadziesiąt minut. Z kilometrowymi zatorami do centrum Gdańska nie był w stanie poradzić sobie także system Tristar. Jak tłumaczą urzędnicy, zielonego światła w Śródmieściu nie da się wydłużyć, bo korekty w sygnalizacji "przyniosłyby więcej szkód niż pożytku".



Aktualizacja 30 sierpnia, godz. 12:59: Ok. godz. 13 drogowcy otworzą jeden z dwóch pasów w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów. Jezdnia będzie częściowo otwarta do godz. 22.00. Wówczas tunel ponownie zostanie zamknięty do czwartku do godz. 6.00.

Otwarto jeden pas w tunelu w stronę Stogów



W czwartek od godz. 6.00 drogowcy znów udostępnią kierowcom jeden z dwóch pasów, a przed północą zostaną otwarte już oba pasy w stronę Stogów.




Czy zaskoczyły się poniedziałkowe utrudnienia na drogach w Gdańsku?

W poniedziałkowe popołudnie wszyscy zwolennicy i przeciwnicy tunelu boleśnie przekonali się, ile podwodna przeprawa znaczy w układzie drogowym Gdańska. Choć zamknięto tylko jedną z dwóch rur, pół miasta utknęło w gigantycznych korkach. I to na długie godziny, także poza szczytem komunikacyjnym i mimo tego, że ruch w wakacje jest mniejszy, niż w czasie roku szkolnego.

W krytycznym momencie najdłuższy korek rozciągał się na 5-kilometrowym odcinku między rondem przy Marynarki Polskiej zobacz na mapie GdańskaHuciskiem zobacz na mapie Gdańska. Przez kilka godzin korki dokuczały też kierowcom na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, a także na Drodze Zielonej zobacz na mapie Gdańska, Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, zatkany był też węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska.

Kierowcy, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej po raz kolejny nie odczuli działania systemu Tristar. Jak się okazało, na żadnym ze skrzyżowań w najbardziej zatłoczonym Śródmieściu Gdańska nie zmieniono programu sygnalizacji, by maksymalnie wydłużyć fazę zielonego światła dla kierowców omijających zamknięty tunel. Dlaczego?

Czytaj także: Urzędnicy twierdzą, że Tristar przyspieszył Trójmiasto.



- Bardzo znaczących zmian w programie świateł na Hucisku rzeczywiście nie robiliśmy - przyznaje Robert Krasowski, p.o. kierownika Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - W poniedziałek sam system Tristar próbował dostosować długość zielonego światła na Hucisku i dodawał w zależności od potrzeb od 3 do 6 sekund. Wydłużenie zielonego światła w centrum wymagałoby przygotowania nowych programów dla trzech lub czterech skrzyżowań. Naszym zdaniem nie było takiej potrzeby. Nad prawidłowym funkcjonowaniem sygnalizacji i tym, jaki program z danego sterownika wybierał system Tristar, czuwał nasz operator. I tak będzie także dziś i w kolejnych dniach. Trzeba podkreślić, że mamy tam bardzo ograniczone możliwości działania, bo czasy są tam i tak mocno "wyżyłowane" na wszystkich relacjach. Tzn. każda zmiana ustawień świateł odbiłaby się na pozostałych relacjach.
Po trzech dniach korki znikają?

Inżynierowie tłumaczą, że tymczasowa zmiana organizacji ruchu np. spowodowana remontem drogi, zazwyczaj trwa dłużej niż obecne kilkudniowe zamknięcie tunelu. 3-4 dni to według nich czas, w którym kierowcy przyzwyczajają się do zmian, szukają alternatywnych tras, przez co ruch się rozkłada, a korki maleją.

- Mając to na uwadze, nie chcieliśmy wprowadzać żadnych drastycznych zmian, właśnie dlatego, że mieliśmy z tyłu głowy, że po trzech dniach będzie "po temacie". Liczymy, że zamknięcie tunelu potrwa krócej niż do czwartku, a utrudnienia dla kierowców będą mniejsze - dodaje Krasowski.
Nasz rozmówca podkreśla, że ta nieco pasywna, zdaniem kierowców, postawa inżynierów ruchu wynika tylko i wyłącznie z tego, że utrudnienia - choć korki są znaczne - potrwają relatywnie krótko, a zmiany mogłyby "wyrządzić więcej szkód, niż korzyści". Dodaje, że celowo tunel został zamknięty właśnie teraz, a więc w ostatnim tygodniu wakacji, gdy "turystyczny ruch" maleje, a jednocześnie nie zaczął się jeszcze rok szkolny.

Kierowcy mają na ten temat nieco inne zdanie. Niestety też, po raz kolejny okazuje się, że system Tristar w kryzysowych sytuacjach na drogach, a z taką mieliśmy do czynienia w poniedziałek, jest zupełnie nieprzydatny. Inżynierowie określają go jako "system wolnonadążny", co w praktyce oznacza, że zanim dostosuje on dany program do sytuacji panującej na drodze, korka w tym miejscu może już dawno nie być. Systemowi pomóc w szybszym i skuteczniejszym działaniu może tylko operator, który z danej biblioteki wgranych programów wybierze ten właściwy.

Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej. Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej.
Dlaczego tunel zamknięto aż do czwartku?

Jeszcze w poniedziałek rano, gdy kontaktowaliśmy się z zarządcą tunelu wydawało się, że prace idą zgodnie z założonym harmonogramem i nitka w kierunku Stogów zgodnie z planem zostanie otwarta we wtorek rano. Kilka godzin później otrzymaliśmy jednak komunikat, że prace gwarancyjne się przedłużą. Jak się okazało, po uszczelnieniu rury w miejscach, gdzie wystąpiły tzw. przesiąki, woda znalazła ujście w innych miejscach.

- Każda tuba składa się z pierścieni, między którymi są uszczelki. W sumie daje to ok. 7 tys. połączeń. Na pięciu z nich - i w jednej, i w drugiej tubie - pojawiły się przesiąki wody. Pierwsze z nich zaobserwowaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Celowo czekaliśmy jednak z ich usunięciem, by po pierwsze zrobić wszystkie za jednym razem, a po drugie wykorzystać zamknięcie tunelu do przeprowadzenia w nim innych prac serwisowych - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Prace w tunelu trwają od soboty.
  • Zawilgocenia w pięciu miejscach zostały zlikwidowane, ale pojawiły się dwa kolejne. Na decyzję o powtórnym otwarciu tunelu trzeba zaczekać do jutra.


- Aby zlikwidować przesiąki niezbędna była iniekcja, a więc wstrzyknięcie w te miejsca uszczelniacza. Niestety po 24 godzinach okazało się, że woda poszukała ujścia i pojawiła się na tych samych uszczelkach, ale w nieco innych miejscach. Zamknięcie tunelu przedłużono aż do czwartku z pewnym zapasem czasowym. Jeśli okaże się, że powtórne uszczelnienie będzie skuteczne, to tunel w kierunku Stogów zostanie otwarty wcześniej - dodaje dyrektor GZDiZ.
Tuba w kierunku Zaspy na razie nie będzie zamykana. Jak tłumaczą urzędnicy, ma to związek z początkiem roku szkolnego i zaplanowanymi na początek września uroczystościami na Westerplatte.

Jeśli nowe przesiąki się nie pojawią, tunel może zostać otwarty w środę.

Poniedziałkowy korek na Jana z Kolna oczami rowerzysty



Zawieszenie linii 258

W związku z zamknięciem Tunelu pod Martwą Wisłą (prace konserwacyjne) od soboty, 26.08.2017 r. od godz. 22:00 do czwartku, 31.08.2017 r. do godz. 24:00 wprowadzone zostaną zmiany na liniach 158 i 258:

Linia 158:
- w kierunku Zimnej między przystankami "Stadion Energa Gdańsk" 05 i "Sucharskiego" 04 autobusy zostaną skierowane objazdem: Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Okopowa - Elbląska - Sucharskiego - ... i dalej po stałej trasie.

Zawieszone zostaną przystanki: "Stadion Energa Gdańsk" 03, "Sucharskiego PKP" (n/ż) 02, "Ku Ujściu" (n/ż) 02, "Andruszkiewicza" (n/ż) 02.

Na trasie objazdowej obowiązują przystanki: "Dworzec Główny" 12 oraz "Brama Wyżynna" 06.

Linia 258:
- funkcjonowanie linii zostanie zawieszone.

Opinie (233) 2 zablokowane

  • to, co amerykany czy angliki robią w jeden dzień (2)

    u nas robi się tydzień. I jeszcze spartoli.
    Ćwierć wieku temu miałem nadzieję, że uda nam się oderwać od Azji, ale jak widac nic z tego

    • 38 3

    • Azja nas już dawno przegoniła niestety.

      • 15 0

    • Kraj katolicki. Czego chcesz?

      • 6 3

  • wystarczy napisać że tunel jest w zarządzie GZDiZ

    i nie będzie potrzeba żadnych więcej komentarzy...

    • 37 1

  • Mial reagowac na zywo a 4 dni to za krotki czas??

    Farsa, ten system byl po to za grube miliony wdrazany, zeby PLYNNIE I DYNAMICZNIE reagowac na biezaca sytuacje drogowa w miescie. Jak widac, 4 dni to za malo na reakcje. Typowo po trojmiejsku, typowo po gdansku: wydac kase, zbudowac super misia, a potem niech dziala jak chce albo nie dziala. Idea to sam fakt budowania i wydawania kasy. PKM powstala, a dziala jak dziala. Ale juz mysla o budowie pkm do bytowa... w przypadki tristara pewnie nikomu nie chce sie reagowac, bo wymagaloby to minimum wysilku.

    • 54 2

  • Ha, ha, ha (1)

    Tristar, światła, tunele, kamery, inteligentne skrzyżowania ... pieniądze, pieniądze, pieniądze, ... I co? I ....

    • 46 0

    • A 36 kont

      to pikuś ?

      • 6 1

  • Dwukierunkowa (3)

    Nie rozumiem czemu nie można było puścić w jednym tunelu dwukierunkow?

    • 33 6

    • Bo im się nie chciało od co. Po co maja coś zmieniać na 4 dni przecież to wysiłek, niech kierowcy się kotłują

      • 19 3

    • Nie można puścić w jednym tunelu 2 kierunków (1)

      Bo zabraniają tego przepisy w tego typu tunelach, poza tym infrastruktura nie pozwala.

      • 5 12

      • Jakie przepisy? Na świecie pełno jest tuneli, gdzie jedną rurą poruszają się jednocześnie pojazdy w dwóch kierunkach. Nawet takich tuneli jest więcej, od tych z dwiema rurami.

        • 9 0

  • (1)

    Juz widzę jak na zachodzie zamykają najważniejszy tunel na 4 dni. Pytanie czy prace związane z przeglądem też odbywają się w nocy czy od 8:00 do 16:00?

    • 36 3

    • W nocy wody nie widać :)

      • 8 2

  • Na foto (2)

    "Prace w tunelu trwają od soboty"

    Wygrała najtańsza oferta znajomego z GZDiZ, czyli Zdzisław z VW Transporter z 1995 roku oraz Mirek i Czarek na wynajętym podnośniku 200zł/h. Dlatego naprawa trwa doba razy niewiadoma.
    W normalnym świecie przyjeżdża profesjonalna firma, robią to w 1h, drugą godzinę obserwują czy wszystko OK i otwierają tunel. Poza tym robią to w środku nocy. No ale co ja się tam znam.

    • 50 4

    • Generalnie się z tobą zgadzam... Ale czym ma Mirek wozić graty? kurka fiatem pandą?!

      • 6 2

    • robią przegląd w 1 h ale naprawy to już w godzinę nie zrobią, a są przecieki

      • 2 1

  • Mamy się bać ? Przesiąki z za chwilę potop ?

    • 22 2

  • Film do artykułu - co robi rowerzysta na Jana z Kolna, jeśli tam jest podwyższona prędkość do 70km/h? (4)

    Samobójca pewnie, na kolarce, w obcisłych majtach.

    • 52 6

    • jedzie zgodnie z przepisami! (2)

      W Ustawie PoRD nie ma zakazu jazdy rowerem po drodze z podwyższoną prędkością, jest tylko zapis, że rowerzysta MOŻE w takim przypadku korzystać z chodnika!

      5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

      szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów

      • 4 5

      • Zgodnie z przepisami? (1)

        Przekraczając co chwilę linie ciągłe i miotając się z pasa na pas? Jadąc na czerwonym świetle? Jadąc z pasa do skrętu prosto? Jeżdżąc po miejscach wyłączonych z ruchu?

        • 11 4

        • odnosiłem się do jazdy po drodze z podwyższoną prędkością...

          styl jazdy rowerzysty to osobna sprawa

          • 4 0

    • MTB cieciu wioskowy, czemu wprowadzasz ludzi w błąd?

      • 3 2

  • Przecież to nie pierwszy raz w tym roku się popisali. A skoordynowana akcja remontu Świętkorzyskiej, Niepołomickiej? Wszystko w jednym czasie, i piękny objazd płytami przez ponad 2 miesiące. A wystarczyło puścić ruch koło szkoły na Wielkopolskiej w okresie wakacyjnym, ale po co ludziom pomóc, lepiej niech się męczą. Za dużo wysiłku dla nich.

    • 27 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane