• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunele pod Martwą Wisłą na ostatniej prostej przed otwarciem

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.

W tunelach trwają pierwsze odbiory, a wykonawca zakłada, że uzyska pozwolenie na użytkowanie obu nitek pod koniec marca, trzy tygodnie przed ostatecznym terminem. W przyszłym tygodniu powinniśmy poznać dokładną datę otwarcia, ale nie nastąpi to wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja.



Jak często będziesz korzystał/a z tuneli pod Martwą Wisłą?

W obu tunelach pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska prowadzone są ostatnie, drobne prace związane z montażem systemów i urządzeń, które czuwać będą nad bezpieczeństwem osób korzystających z tuneli. Równolegle inwestor - spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne - rozpoczął wewnętrzne odbiory.

Sprawniej niż przy stadionie

- Robimy próby systemów, sprawdzamy, jak funkcjonują i korygujemy ich ustawienia - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK. - Na ten moment wszystko działa dobrze. Jestem przekonany, że pójdzie to sprawniej, niż w przypadku stadionu.
To jednak dopiero początek drogi, która zakończy się oddaniem inwestycji do użytku kierowców.

Tunele to nie tylko kilometry betonu i asfaltu, te nowoczesne obiekty naszpikowane są różnego rodzaju urządzeniami, które trzeba przetestować. W ich wnętrzach zamontowane zostały m.in. systemy wentylacji i monitoringu, w tym system automatycznego wykrywania wypadków (AID: Automatic Incident Detection) czy też urządzenia służące do pomiaru przejrzystości powietrza, stężenia tlenku węgla i siły wiatru. Obie rury wyposażone są także w system sygnalizacji pożaru (SAP).

- Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania. Moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 metrów kwadratowych - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmrek, rzecznik GIK. - Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do obu tuneli.
Trzy tygodnie przed terminem

Gdy wszystkie elementy tej układanki zostaną wyregulowane, sprawność urządzeń zbada także Politechnika Gdańska. Dopiero potem na teren inwestycji wejdzie sanepid, nadzór budowlany i straż pożarna.

Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.

- Wykonawca zakłada, że upora się ze wszystkim do końca marca - wyjawia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Dzięki temu zyskamy jeszcze trzy tygodnie na przeprowadzenie szkoleń na żywym organizmie dla pracowników ZDiZ-u, którzy będą zarządzać tunelami.
Do tej pory Zarząd Dróg i Zieleni zatrudnił trzyosobową kadrę techniczną, która czuwać będzie nad sprawnością wszystkich wspomnianych wcześniej urządzeń. Teraz jest w przededniu ogłoszenia naboru na stanowiska związane z obsługą tuneli.

- Chcemy skompletować 10-osobowy zespół wraz z końcem marca - zapowiada Mieczysław Kotłowski, szef gdańskich drogowców. - Pierwsze tygodnie kwietnia poświęcimy na przetrenowanie odpowiednich zachowań i procedur bezpieczeństwa.
Kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnego otwarcia tuneli?

- Jest jeszcze kilka kwestii do sprawdzenia. Liczę, że dokładną datę co do dnia będziemy mogli podać już w przyszłym tygodniu, gdy wykonawca przedstawi nam dokumenty, na które czekamy - mówi nieco wymijająco Bojanowski.
Władze miasta planują zorganizować uroczyste otwarcie, jak przystało na inwestycję, której realizacja trwać będzie w sumie 4,5 roku. Dlatego najprawdopodobniej stanie się to w któryś z weekendów. Pierwsza okazja nadarzy się w sobotę bądź w niedzielę 23 lub 24 kwietnia. Będzie to najbliższy weekend po ostatecznym terminie oddania tuneli do użytku upływającym 21 kwietnia.

Ta data może się jednak przesunąć o tydzień, bowiem przetarg, który ma wyłonić ubezpieczyciela tuneli zakłada, że zostaną one objęte ubezpieczeniem od 1 maja 2016 r. 23 lutego poznamy oferty firm.

Wizyta w tunelu pod Martwą Wisłą pod koniec grudnia 2015


Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (185)

  • Która to już ostatnia prosta? Czy za miesiąc usłyszymy, że otwarcie jednak na jesień?

    • 19 6

  • Całe międzywojnie Niemcy i Austriacy budowali tunele... (1)

    które do dziś funkcjonują, mają nawet po kilkanascie kilometrów i nie było w nich kosztownej elektroniki, która z reguły psuje sie najczesciej i kosztuje najwiecej.

    • 18 9

    • Całe pokolenia prało się ubrania w balii trąc o tarę, nie było pralek i ich elektroniki, która psuje się najczęściej i kosztuje najwięcej.

      • 2 1

  • (1)

    Przecież budyń mówił, że otworzą 1 kwietnia WTF

    • 17 5

    • Chyba mówił to 1 kwietnia

      Zawsze może zwalić, że to prima aprilis

      • 3 0

  • O ile pamietam ubezpieczenie tunelu to 3000000 rocznie. Nie problem cos wybudowac, problemto utrzymac. Nie mowiac o tym ile to lat po termonie.

    • 9 5

  • zdjecia (1)

    To tak to bedzie wygladac? Hymm
    Surowy beton, niepiekny ten tunel

    • 8 12

    • też tak uważam. najlepiej jakby Mieczysław z Grażyną ze spółdzielni wybrali wzorki i kolorki do pomalowania

      • 0 0

  • za cenę tunelu można było zbudować (4)

    6 mostów wysokowodnych przez Wisłe. Ale Budyń jest mistrzem w trwonieniu publicznej kasy ECS 300 mln, muzeum wojny 230 mln teatr szekspirowski ( który powinien być w ECS) 150 mln, jednorazowy stadion 650 mln.
    bedziemy spłacać , ale dobrze że jest coś dla mieszkańców.

    • 18 25

    • (1)

      To ciekawe jak platformy wiertnicze wpłynęły by do stoczni remontowej? Pewnie podatki z tej jednej stoczni pokryją utrzymanie a tak ludziska maja prace

      • 10 0

      • A co to go obchodzi? On wie lepiej. Co z tego, że rampy dojazdowe do wielkiego mostu zaczynałyby się w Jelitkowie? ON wie najlepiej. Każdy Polak wie najlepiej i zna się najlepiej.

        • 11 0

    • Tunel

      Takie porownania sa bez sensu tunel byl potrzebny i ok Ile szpitali szkol przedszkoli ile wozkow inw ile pieluszek to bzdura

      • 2 0

    • Po cholerę jakaś nowa Słowackiego ,albo

      Nowa Wałowa. Po kiego grzyba PMK, po co jakieś Geyty Oliwskie, po co Garnizon.. Po co to wszystko . Było tak pięknie, swojsko. Ale wiadomo po co . Aby dać swoim zarobi i przy okazji coś dostać pod stołem. Tak, tak....

      • 2 2

  • Grand Tunnel

    Proponuje od razu ustawic swiatla na wjezdzie do tunelu od strony Ku Ujsciu, gdyz prawoskret na Marynarki Polskiej w kierunku New Port bedzie przepelniony....

    • 4 6

  • (1)

    I tiry przejada przez tunel i utkna na dziurawej Hallera albo na Zaspie bo zapomnieli dobudować brakującego odcinka trasy Słowackiego.

    • 37 5

    • Eee tam ale ja migiem dojadę na zaspę nowy port czy spacer jupiiii

      • 1 0

  • Przybłędy jak zwykle niezadowolone...Usmiech...

    • 15 7

  • (1)

    Zarzad drug i zieleni nie potrafia zadbac o miejskie uliczne powierzzchnie asfaltowe(dziury) a biora sie za obssluge tunelu strach bedzie tamtedy jezdzic

    • 8 7

    • strach Cię czytać

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane