• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UEFA zapala nam światła

Michał Brancewicz
6 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Delegaci UEFA odwiedzali Gdańsk już wielokrotnie. W kwietniu ostatecznie zdecydują, czy miasto jest w stanie zapewnić sprawną organizację czterech meczów mistrzostw Europy w 2012 roku. Delegaci UEFA odwiedzali Gdańsk już wielokrotnie. W kwietniu ostatecznie zdecydują, czy miasto jest w stanie zapewnić sprawną organizację czterech meczów mistrzostw Europy w 2012 roku.

Euro 2012 to nie tylko stadion, ale przede wszystkim inwestycje drogowe, w komunikację miejską i hotele dla turystów. O przygotowaniu Gdańska do mistrzostw pod tym kątem rozmawiali w czwartek przedstawiciele dwóch komitetów wspierających organizację imprezy.



Społeczny Komitet Wsparcia Euro 2012 skupia przede wszystkim biznesmenów natomiast w Pomorskim Komitecie Organizacji Euro 2012 zasiadają urzędnicy zaangażowani w organizację mistrzostw. W czwartek obie grupy spotkały się ze sobą po raz pierwszy. Dyskutowano o grudniowym raporcie ekspertów UEFA, w którym federacja oceniała przygotowanie Gdańska do organizacji mistrzostw.

UEFA wymaga by organizatorzy mistrzostw rozliczali się z nią z działań w 13 różnych zagadnieniach. Są wśród nich m.in. komunikacja miejska, infrastruktura transportowa, bezpieczeństwo, zabezpieczenie medyczne czy warunki hotelowe.

W przypadku Gdańska część z nich ocenianych jest na razie krytycznie, inne nieco lepiej, są też takie, które zbierają jednoznacznie pozytywne oceny.

Ja na razie ostrzegawcze, czerwone światło (w skali UEFA oznaczające bardzo wysokie ryzyko) pali się przy zagadnieniach związanych z rozbudową portu lotniczego w Rębiechowie. - Będzie tak dopóki nie zostanie wbita pierwsza łopata pod budowę nowego terminalu - mówi Zbigniew Weiner, zastępca dyrektora biura prezydenta Gdańska ds. sportu i Euro 2012.

Ma to nastąpić w ciągu kilku miesięcy. Pierwsza część dwuetapowego przetargu na wykonawcę kończy się 16 lutego. - Prace rozpoczną się w lecie i obejmą budowę drugiego terminalu, pasa do kołowania i płyty postojowej - zapewnia Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Zakończenie wszystkich robót planujemy na koniec trzeciego kwartału 2011.

Według oceny UEFA połowa kibiców, czyli ok. 20 tys. osób dotrze na gdańskie mecze drogą powietrzną. 95 proc. z nich przyleci do Trójmiasta w ciągu 10 godzin przed meczem i w takim samym czasie po jego zakończeniu odleci. Rozbudowany port musi nadążyć z ich obsługą. Inwestycję wartą 520 mln zł wesprze miasto i Urząd Marszałkowski.

Nieco wyżej (choć i tak nie najlepiej) UEFA ocenia przygotowanie miasta do turnieju od strony transportu drogowego. Może to dziwić, zważywszy, że większość inwestycji jest dopiero w trakcie projektowania lub realizacji - m. in. Trasa Sucharskiego, Nowa Słowackiego, Droga Zielona, Węzeł Karczemki.

Wśród nich jest także Kolej Metropolitalna. Na dzisiaj pewne już jest, że nie będzie ona łączyć bezpośrednio lotniska ze stadionem. Do mistrzostw nie powstanie także odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem. Jako pierwszy uruchomiony zostanie odcinek między lotniskiem a Gdynią, wykorzystujący już istniejące tory na trasie Gdynia-Kościerzyna. W obsłudze Euro to jednak nie pomoże.

- Ten odcinek, chociaż dłuższy, ma praktycznie gotową infrastrukturę bazującą na torach dawnej kolei, dlatego łatwiej i taniej będzie go uruchomić - przekonuje Paweł Wróblewski, koordynator projektu z Urzędu Marszałkowskiego. - Na przebudowę odcinka gdyńskiego potrzeba ok. 100 mln złotych, natomiast na budowę gdańskiego - 500 mln.

Całkiem przyzwoicie eksperci z UEFA oceniają ofertę hotelową Trójmiasta. Federacja wierzy, że hotele 3- i 4-gwiazdkowe powstaną na czas. Większe wątpliwości budzi natomiast powstanie odpowiedniej ilości hoteli o wyższym standardzie.

Przedstawiciele UEFA w kwietniu ostatecznie zdecydują, które miasta są przygotowane na tyle dobrze, by powierzyć im organizację meczów mistrzostw Europy.

Opinie (197) ponad 10 zablokowanych

  • Śmieszne (1)

    Według oceny UEFA połowa kibiców, czyli ok. 20 tys. osób dotrze na gdańskie mecze drogą powietrzną. 95 proc. z nich przyleci do Trójmiasta w ciągu 10 godzin przed meczem i w takim samym czasie po jego zakończeniu odleci. Rozbudowany port musi nadążyć z ich obsługą. Inwestycję wartą 520 mln zł wesprze miasto i Urząd Marszałkowski.

    To napewno na nich dużo zarobimy

    • 4 1

    • NA PEWNO

      • 0 0

  • Paranoja z ta koleja metropolitalna. (2)

    ..."Jako pierwszy uruchomiony zostanie odcinek między lotniskiem a Gdynią... dlatego łatwiej i taniej będzie go uruchomić"...
    Latwiej i taniej zapewne, a przeciez z Gdyni do stadionu to juz tylko rzut beretem!
    Ten odcinek bardzo ulatwi komunikacje kibicom.
    A co z polaczeniem Koscierzyny z Czerskiem?

    • 9 0

    • aleś ty dociekliwy no no no pŁawie jak pŁemieŁ kiedy dociekał 20 miliardów (1)

      • 1 1

      • gallux przestań wymiotować

        bo się w rzygowinach utopisz!

        • 0 0

  • Będzie wspaniale, przestronne drogi nowe lotniska, SKM w prawo, lewo, w dół i górę. Cuda, cuda !! (1)

    istna sielanka......raj na ziemi !
    Ja proponuję zamienić schroniska dla zwierząt w 6 gwiazdkowe nowoczesne hotele. Każdy z turystów dostanie psa lub kota jako przewodnika po mieście!
    Wersja dla ubogich -sama skórka.
    Rozwiążemy problem zwierząt.
    Komunikacja -budowa przez Trójmiejski Park rynien do ześlizgiwania się z obszaru lotniska w dół do miasta. Podczas ślizgu jak na torze saneczkowym z chromowanej rury będzie można podziwiać bujną przyrodę parku i przy okazji dostać quadem po gębie. Tak przemieścimy tysiące turystów w dół miasta.
    Dodatkową bazę hotelową proponuję w wykwaterowanych falowcach. Oczywiście trzeba będzie odnowić trochę elewacje. Falowiec na Obrońców -kibice z Anglii, pomalowany w kolory angielskie. Falowiec na Jagiellońskiej - kibice Niemiec itd.
    Jeśli chodzi o komunikację lokalna to proponuję przyspieszyć tramwaje montując w nich silniki rakietowe zdemontowane ze starych myśliwców MIG-29.
    Trzeba będzie trochę odsunąć perony lub wydać pasażerom azbestowe kombinezony hutnicze chroniące przy startach tramwajów.
    Sam stadion, oczywiście nieskończony lub w fazie wykopów fundamentów i wymiany gruntu będzie w oparach sztucznego dymu w wykonaniu trójmiejskich strażaków. Proponuję dokoła stadionu rozstawić tysiące budek typu „ fast food” z przeterminowaną żywnością tak aby szacowny kibic angielski, niemiecki i jaki tam się napatoczy po dostaniu torsji brzucha, gazów jelitowych i nudności wszelakiej maści zaczął obłędnym wzrokiem poszukiwać TOI TOJA.
    I tu jest sekret i wyjście z trudnej sytuacji naszych władz miasta, której staramy się pomagać.
    Stawiamy tylko 2 budki WC.
    Gwarantuję, że taki kibic do końca JEŁRO nie wejdzie na nasz nowoczesny i szacowny stadion / będący cały czas w oparach mgły, może być dla zmylenia w kolorze różowym / .
    A zapomniałem, że należy wokół stadionu wyciąć wszystkie krzaki / tak ok 1 km / coby nam tu nie zabrudzili terenu.
    Ewentualnie można ich odsyłać do nowoczesnej toalety na dworcu PKP Gdańsk Główny.

    Pozdrawiam

    • 2 1

    • Dobre i słuszne

      ha

      • 0 0

  • Teraz okazuje sie że Kolej Metropolitalna to sciema (1)

    Czy w ogóle kolej metropolitalna jest nam potrzebna, skoro fachowcy juz po kilku miesiącach ogłaszają że nie zrobią najważniejszego odcinka do 2012r.

    Jak zwykle ciepłe stołki dalej rządzą :(

    • 4 0

    • To ze nie bedzie kolejki Wrzeszcz lotnisko

      na 2012 juz dawno wiadomo, a co najmniej od podpisania umowy na wykonanie studium.
      Mowilo sie wtedy o 2015. Gdansk w swoich planach do UEFA nic nie pisal o kolejce a tylko o Slowackiego na lotnisko. Kolejka zajmuje sie Marszalek a nie Gdansk. Gdansk zreszta byl bardzo obojetny przez dlugi czas w tej sprawie.

      • 0 0

  • cały gdańsk łącznie z budyniem to jedna wielka ściema:-P (1)

    • 4 3

    • sr@lux

      cały SoPOt błaga - wyprowadź się!

      • 1 1

  • Arenka

    Gdybyśmy tak wybudowali malutką Baltic Arenę?
    Byłoby łatwiej i taniej.
    I nie byłoby problemu z jej dalszym wykorzystywaniem.

    • 0 0

  • ale naiwni (1)

    czy ktoś wierzył w kolej metropolitalną?
    przecież to kit!
    wystarczy spojrzeć kto rządzi koleją
    same palanty, nieudaczniki, które nic nie potrafią tylko przyznawać sobie premie za nic!
    gdańskim PKP już od dawna winna zainteresować się prokuratura
    biorą kasę a efektów nie ma!

    • 0 0

    • no cóż, ja wierzyłem

      i niestety muszę stwierdzić, że się zawiodłem - miała powstać do Euro 2012 !!

      • 0 0

  • KOLEJ DO LOTNISKA

    to nie jest trasa GDYNIA KOSCIERZYNA lecz GDYNIA OSOWA KLUKOWO FIROGA LOTNISKO aREBIECHOWO to GMINA ZUKOWO INA trasie Gdynia Koscierzyna

    • 0 0

  • Uwaga Przeczytaj! WAŻNE! (1)

    "etrzną. 95 proc. z nich przyleci do Trójmiasta w ciągu 10 godzin przed meczem i w takim samym czasie po jego zakończeniu odleci. "

    to obrazuje sens całej imprezy, jest on ŻADEN!

    • 0 3

    • dlaczego ważne? dlaczego żaden? istny bełkot.

      • 0 0

  • plan Adamowicz bierze w łeb

    Wydadzą na sam stadion 700 mln zamiast inwestować w drogi a do tego i tak infrastruktury nie przygotują jak należy. To paranoja jak można było tak lekka reką wydawać tyle pieniedzy. Jesteśmy nędzarzami Europy a robimy bale. Jak jako naród mamy coś osiągnąć jeśli marnotrawimy pieniądze. Strach pomysleć co by było, gdyby olimpiada miałaby soę odbyć w Zakopane. Pomyśł Kwaśniewskiego chyba był z księżyca. Chcieliby mieć olimpiadę a nawet zakopianki patałachy nie mogą skończyć. Ci nasi górale to się nadają ale do gnoju.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane