• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UOKiK ukarał Young Digital Planet

Wioletta Kakowska-Mehring
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Firma Young Digital Planet jest m.in. producentem programów edukacyjnych wydawanych na płytach CD i DVD. Firma Young Digital Planet jest m.in. producentem programów edukacyjnych wydawanych na płytach CD i DVD.

Young Digital Planet, spółka tworząca multimedialne programy edukacyjne ustalała z dystrybutorami detaliczne ceny swoich produktów. Niedozwolone porozumienie trwa od 2002 roku - twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gdańska firma tłumaczy, że istnienie niedozwolonych klauzuli w umowach nie miało żadnego wpływu na rynek multimedialnych programów edukacyjnych w Polsce, i że był do błąd formalny, jednak od kary nie będzie się odwoływać.


Czy wiesz czym jest „zmowa cenowa”?


Firma Young Digital Planet jest m.in. producentem programów edukacyjnych wydawanych na płytach CD i DVD. Wątpliwości UOKiK wzbudziły umowy zawierane przez spółkę z dystrybutorami jej produktów. Postępowanie przeciwko Young Digital Planet zostało wszczęte w czerwcu 2012 r. "Wykazało ono, że przedsiębiorca zobowiązywał dystrybutorów swoich produktów do stosowania ściśle określonych cen detalicznych, które mogły zostać pomniejszone jedynie o 5 lub 10 proc. Ponadto partnerzy handlowi musieli konsultować z producentem przeprowadzanie akcji promocyjnych, których skutkiem byłaby sprzedaż po cenach niższych niż ustalone. Zakwestionowane umowy zawierane były w latach 2002-2010, część z nich nadal obowiązuje." - czytamy w komunikacie UOKiK.

- W efekcie działań Young Digital Planet klienci detaliczni mogli zostać pozbawieni możliwości zakupu produktów spółki taniej niż zostało to odgórnie ustalone - mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK. - Takie praktyki są zabronione, każdy ze sprzedawców powinien mieć możliwość samodzielnego ustalania ceny oferowanych przez siebie towarów.

Za zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, na spółkę Young Digital Planet została nałożona kara finansowa w wysokości 28 665 zł. Co na to gdańska spółka?

"Young Digital Planet oświadcza, że spółka od dwóch lat stosuje już nowe wzory umowne dotyczące współpracy z dystrybutorami. Stosowane aktualnie umowy zostały poddane weryfikacji przez Urząd i nie zawierają żadnych niedozwolonych postanowień. Pragniemy również podkreślić, że wszczęte przez Urząd postępowanie dotyczy jednego postanowienia umownego, które nie było w praktyce stosowane, co podkreślono w uzasadnieniu decyzji. W rzeczywistości istnienie niedozwolonych klauzuli nie miało więc żadnego wpływu na rynek multimedialnych programów edukacyjnych w Polsce. Przepisy odnoszące się do ochrony konkurencji są bardzo rygorystyczne, zaś organy powołane do ich stosowania wychodzą z założenia, że nawet w takiej sytuacji przedsiębiorca powinien ponieść negatywne konsekwencje. Spółka Young Digital Planet SA poprzez przedmiotową decyzję poniosła zatem karę bardziej za błędy formalne niż rzeczywiście naganne działanie" - czytamy w odpowiedzi przygotowanej przez spółkę.

Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do sądu.

- Rada Nadzorcza spółki Young Digital Planet podjęła decyzję o niewnoszeniu odwołania z uwagi na znikomą wagę sprawy - powiedziała Agnieszka Guzek, kierownik ds. PR YDP.

Na początku lat 90. firma specjalizowała się przede wszystkim w tworzeniu komputerowych systemów do pomiarów akustycznych oraz w produkcji programów do nauki języków obcych. W 1994 r. YDP wydała MediaEuro, pierwszy w Polsce program multimedialny na płycie CD-ROM. W tym samym roku powstał także EuroPlus+, interaktywny kurs do nauki języka angielskiego, który otworzył firmie drogę na światowe rynki. Firma Young Digital Planet jest obecnie światowym liderem w produkcji programów do nauki języków obcych oraz interaktywnych wydawnictw edukacyjnych.

Zmowa cenowa - porozumienie przedsiębiorstw dotyczące poziomu cen, mające na celu uniknięcie wzajemnej konkurencji]. W szerszym kontekście zmową nazywa się sytuację, w której dwa lub większa liczba przedsiębiorstw wspólnie ustalają ceny lub wielkości produkcji, dokonują podziału rynku lub wspólnie podejmują decyzje handlowe.

Miejsca

  • YDP Gdynia, Łużycka 3C

Zobacz także

Opinie (23) 1 zablokowana

  • Klient nasz pan? (3)

    Jeżeli wymuszanie przez producenta zawyżania przez dystrybutora cen programów jest wg. YDP "sprawą znikomej wagi" (czytaj "naciągnaie klienta to norma") to ja już dziękuję za programy tej firmy....

    • 20 2

    • (1)

      obudź się, wszędzie tak jest :)
      nawet jeśli nie ma niedozwolonych zapisów w umowach, to producenci-dystrybutorzy mają narzędzia, którymi wywierają wpływa na sklepy...

      • 7 0

      • Niestety masz rację ale nie powinniśmy się z tym godzić, bo wszędzie tak jest. To tylko gorzej o nas świadczy jako o społeczeństwie i instytucjach mających statutowo zajmować się pilnowaniem takich praktyk.

        • 0 0

    • I tak go nigdy nie kupiłaś...

      he he

      • 2 0

  • Każdy orze jak może (1)

    aby maksymalizować zyski. Czasami trochę zdarzy się przeszarżować ;)

    • 3 4

    • Po co szarżować?

      To jest norma drogi Panie..

      • 1 0

  • Moja pierwsza praca, ale jeszcz w Young Digital Poland. (2)

    Wtedy jak zaczynalem w 2002 byl to bardzo ok pracodawca. Dobre wynagrodzenie, warunki pracy itd. Nie bylo na co narzekac. Jak jest teraz - nie wiem.

    • 3 3

    • Dalej tak jest (1)

      Wiec twój komentarz niewiele wnosi..

      Kiedyś to było.. powiedziała babcia.

      • 2 2

      • (?)

        dalej ? Może z ponad 3 letnią przerwą przypadającą na okres mojego zatrudnienia. Wtedy co prawda atmosfera i ludzie byli ok, ale organizacja i płace były takie jak w Indiach. Po prostu się płakać chciało - ciężko jest wyżyć za 1600 zł netto... mając przed sobą w najlepszym wypadku wizję podwyżki o 10% co 2 lata. Dodam, że nie byłem tam stróżem nocnym, tylko tzw. "redaktorem", świeżo po wyższych studiach. Do dziś mam wielki żal o to do tej firmy......strasznie mi to zjadło nerwy, przez kilka lat czułem się jak parobek.

        • 2 1

  • Tez mi wielkie halo...

    ... UOKiK powinno zajac sie calym sektorem handlowym. Zmowa cenowa i praktyki jak opisana - norma.

    • 6 1

  • Normalne zagranie producenta.............

    .........każda firma dąży do max. zysku, chyba że jest państwowa (czytaj niczyja) pamiętacie przed wyborami do sejmu jak paliwo stało przez 4 miesiące bez podwyżek a po wyborach jak poleciały w górę .............resztę sobie dopowiedzcie

    • 7 1

  • świetny PR (2)

    No teraz to na pewno nie kupię ich produktów...

    • 3 8

    • Nigdy ich nie kupiłeś nawet... (1)

      Bo w biedronce było taniej..

      Żenada.

      • 3 2

      • Bart,

        a tobie to ktoś w ydp płaci za te komentarze? Weź się lepiej do roboty.

        • 2 3

  • a to ci niespodzianka...

    • 4 0

  • Ale kara :)

    Kara ogromna ;)))) Przez 10 lat zmowa cenowa a kara wielkości kwoty na waciki byłego prezesa.

    • 7 1

  • Co jest grane

    Jak afera to gdańsk

    • 5 0

  • firmy ubezpieczeniowe (2)

    W takim razie cały rynek ubezpieczeniowy (wszystkie towarzystwa) powinny płacić kary non-stop, bo dyktują wszystko (w tym ceny) swoim dystrybutorom (agentom). Agent musi sprzedać dokładnie po takiej cenie jaką nakazuje firma ubezpieczeniowa, nie może dać zniżki , nawet jeśli chce. Gdzie tu logika?

    • 9 0

    • NIE! to dlaczego u trzech agentów mamy 3 różne ceny (1)

      Tej samej polisy samochodu i domu?!

      • 0 2

      • a dalczego nie?

        A dlaczego tą samą książkę, płytę, bilet lotniczy można kupić w jednym miejscu w jednej cenie, a w innym w innej?

        • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane