• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uchwały ws. parkingów kubaturowych zdjęte z obrad Rady Miasta

Ewelina Oleksy
26 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Największe kontrowersje wzbudza parking przy Podwalu Staromiejskim. Największe kontrowersje wzbudza parking przy Podwalu Staromiejskim.

Dwie uchwały obywatelskie, które dotyczyły budowy parkingów kubaturowych przy Podwalu Staromiejskim oraz ul. Długie Ogrody, zostały zdjęte z porządku obrad czwartkowej Sesji Rady Miasta Gdańska. Aktywiści ze stowarzyszenia FRAG, autorzy projektów nie kryli zdumienia i rozczarowania. - O tym, że praca nasza i mieszkańców, którzy pod uchwałami się podpisali, idzie do kosza, dowiedzieliśmy się w ostatniej chwili - komentuje Karol Spieglanin, prezes organizacji.



Czy parking przy Podwalu Staromiejskim powinien powstać?

W porządku czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska znalazły się dwie uchwały, które w ramach inicjatywy obywatelskiej złożyło stowarzyszenie FRAG. Obie dotyczyły przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Pierwsza: Śródmieście - rejon Głównego Miasta w zakresie obejmującym obszar wzdłuż ulicy Podwale Staromiejskie.

Druga: Śródmieście - rejon ulicy Długie Ogrody i Łąkowej w Mieście Gdańsku w zakresie obejmującym obszar wzdłuż ulicy Długie Ogrody.

Spór o parking przy Podwalu Staromiejskim. Co może i powinno zrobić miasto?


To lokalizacje, w których miasto chce wybudować parkingi kubaturowe. Uchwały złożone przez FRAG miały na celu wprowadzenie takich zmian do planów zagospodarowania, by inwestycja - ich zdaniem szkodliwa dla miasta - została wstrzymana.

Na początku sesji okazało się jednak, że na wniosek Komisji Zagospodarowania Przestrzennego obie uchwały zostały zdjęte z porządku sesji, co oznacza, że nie zostały nawet poddane pod dyskusję, o głosowaniu nie wspominając. Klub PiS chciał wprowadzić uchwały na sesję we własnym imieniu. Ale próba ta też zakończyła się niepowodzeniem.

Parkingi obecne i planowane w Śródmieściu Gdańska Parkingi obecne i planowane w Śródmieściu Gdańska

Uchwały spadły, bo nie było analizy prawnej



Powód? Jak tłumaczyła radna KO Emilia Lodzińska, szefowa Komisji Zagospodarowania Przestrzennego, decyzja o zdjęciu uchwał wynikała tylko i wyłącznie z powodów formalnych.

- Przepisy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym mówią jasno, że przed przyjęciem uchwał tego typu prezydent miasta musi dokonać ich analizy prawnej, bo brak analiz może skutkować nieważnością zmiany planów zagospodarowania. Musimy się poruszać w ramach prawnych, a te projekty obywatelskie, o czym doskonale wiedzą radni PiS, mają wadę prawną, nie mogą być więc teraz procedowane - mówiła Lodzińska.
- Jeśli prace przy budowie tych parkingów się zaczną, to drzewa na Podwalu Staromiejskim zostaną wycięte. Wszyscy są temu przeciwni, protestowali mieszkańcy i Rada Dzielnicy Śródmieście. Rozumiemy powody, dla których uchwały obywatelskie zostały zdjęte, ale w toku dyskusji uznaliśmy, że nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy to my, klub radnych, złożyli te projekty. To wyjście na przeciwko oczekiwaniom i na rzecz tych mieszkańców - mówił Kacper Płażyński, szef Klubu PiS.
Jak podkreślał, sprawa budowy parkingów kubaturowych w Śródmieściu jest na tyle pilna, że trzeba jak najszybciej przyjąć przygotowane przez FRAG projekty uchwał.

- Proces inwestycyjny już się rozpoczął, a zmiany mogą być nieodwracalne - wskazywał Płażyński.
Karol Spieglanin z FRAG decyzję o budowie parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oprotestował już zimą. Karol Spieglanin z FRAG decyzję o budowie parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oprotestował już zimą.

FRAG: to skandal



Obecny na sesji Karol Spieglanin, prezes FRAG, nie krył rozczarowania takim obrotem sprawy.

- Dla mnie decyzja o zdjęciu tych druków z porządku obrad jest kuriozalna i do końca jej nie rozumiem. Kilkuset mieszkańców się zebrało, zgłosiło inicjatywę uchwałodawczą. Sam fakt, że prezydent to może w jakiś sposób zastopować, kłóci się z całą ideą obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. Od pół roku zabiegamy o spotkanie z panią prezydent ws. parkingów, projekty uchwał były składane już w czerwcu. O tym, że być może jednak nie trafią pod obrady sesji, dowiedzieliśmy się całkowicie w ostatniej chwili, w momencie, gdy mieliśmy te uchwały prezentować. To jest dla mnie sytuacja skandaliczna - mówił Spieglanin.
FRAG już rozważa, jakie kolejne kroki w tej sprawie może podjąć, poza tymi wskazanymi przez Radę Miasta - czyli złożeniem wniosku o opiniowanie do prezydent.

Plakat na drzewie przewidzianym do wycinki na Podwalu Staromiejskim Plakat na drzewie przewidzianym do wycinki na Podwalu Staromiejskim
- Z tego, co wiemy, pani prezydent takie wnioski opiniuje dwa razy w roku. Najbliższy termin jest w styczniu. Wtedy w sprawie tych parkingów być może będzie już po fakcie, więc musimy usiąść teraz do stołu razem z prawnikami i zastanowić się, co możemy w tej sytuacji zrobić, jakie działania jeszcze podjąć, żeby jako obywatele tę inwestycję zablokować, skoro zaproszenie do dialogu nie działa - mówił Spieglanin.
Spieglanin podkreślał, że budowa parkingów kubaturowych w Śródmieściu jest "bardzo szkodliwa dla mieszkańców".

- Lokalizacja jednego z nich na Podwalu Staromiejskim jest strasznie nietrafiona. Zakorkuje mieszkańcom dookoła ulice na wiele lat, do tego spowoduje wycinkę dwóch szpalerów drzew, które są jedyną zieloną przestrzenią w okolicy. Ta inwestycja jest sprzeczna ze wszystkimi dokumentami strategicznymi tego miasta. I tę opinię potwierdza wiele autorytetów w tym mieście - stwierdził. - Krytyka tej inwestycji jest miażdżąca. Nie przypominam sobie w tym mieście innej inwestycji, która byłaby aż tak krytykowana. Tym bardziej dziwi, że ani Rada Miasta, ani prezydent nie chcą podjąć merytorycznej dyskusji.

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • krytykantom przypomina, że Wiedniu taki parking jest (1)

    pod samą katedrą św. Szczepana w ścisłym centrum miasta.

    • 7 16

    • Należy uczyć się na błędach. Najlepiej cudzych.

      To nie ten zabór! W związku z tym nie mamy obowiązku kopiować błędów potomków Franciszka Józefa.

      • 8 2

  • (2)

    Z PiS to może być debata na temat "jak działa mafia w Polsce".

    • 4 13

    • (1)

      z cyklu Pancerny Marian Rulez

      • 1 3

      • Spoko koko, euro spoko.

        U konkurencji takich "pancerniaków" jest na kopy. Względnie na pęczki. I to we wierchuszce tego potworka

        • 1 2

  • To się Maciuś załamał. Przecież parkingi to jego sens życia.

    • 1 5

  • Czas na zmiany (3)

    Program Konfederacji:
    powszechna ulga podatkowa #1000plus,
    zerowy PIT dla wszystkich i dobrowolny ZUS,
    powstrzymanie zalewającej imigracji,
    powstrzymanie ideologii LGBT,
    ochrona życia od poczęcia,
    bon oświatowy i kulturalny,
    szybkie i sprawiedliwe sądy,
    silna armia,
    stanowcza i niezależna polityka zagraniczna,
    własna waluta i suwerenna polityka monetarna,
    suwerenność energetyczna,
    odpowiedzialna polityka migracyjna,
    zakaz importu śmieci do Polski!

    • 8 11

    • paliwo za zeta i litr wódy gratis (1)

      • 1 2

      • Pis. Ci to obieca w nastepnych wyborach.

        Spokojnie oni nie powiedzieli jeszcze ostatniego slowa...

        • 1 0

    • mam nadzieje ze przekroczą 5% i dostana sie do sejmu jako przeciw waga dla biedronia

      • 0 1

  • Park przy ulicy Tobiasza.

    A gdzieście byli jak wycinano w pień park przy ulicy Tobiasza pod budowę hotelu Admirał. Tam to były prawdziwe drzewa, a nie takie barachło co rośnie przy podwalu. Pies z kulawą nogą się nie zainteresował.

    • 4 5

  • No ImmamoPark i wszystko jasne ;)

    Spółka Immo Park, która jest odpowiedzialna za realizację projektu należy do??? Lektura KRS i wszystko jasne. 3 członków zarządu, w tym jeden z przeszłością w KRBRD, a później odejście do branży parkingowej i deweloperskiej. Kilka cytatów: "Sekretariat KRBRD kierowany przez (...) zaliczył kilka spektakularnych wpadek (...). Między innymi wykupił kampanię promującą noszenie odblasków przez pieszych w dzienniku Rzeczpospolita, w której jako eksperta ulokowano biznesmena prowadzącego sprzedaż odblasków. I dalsza część życiorysu; "Pracował m.in. w Layetana Developments Polska, Fadesa Prokom Polska, (...) podjął teraz pracę w firmie zarządzającym parkingami Poland Car Parking. Ale, żeby się nie czepiać - każdy orze jak może. No i wiadomo przetarg, itd., wybór oferenta, ale, gdzie tu jest interes mieszkańców? Pytanie, czy magistrat działa w imieniu Gdańszczan? Bo jeżeli jest, tak, jak przypuszczam, to na nic zdadzą się okrzyki FRAGu, radnych PiS i biednych mieszkańców tzw. SOD. Dla niezapoznanych - proszę prześledzić info na stronie FRAGu i wrzucić w przeglądarkę tematykę parkingów wielokubatruowych w Gdańsku, w tym opinie znanych ekspertów nie związanych z UM w Gdańsku... Niech żyją "konsultacje społeczne"...

    • 8 0

  • Mieszkaniec Śródmieścia (1)

    Radni nie dorośli do fragu. oni nie orientują się co jest dobre dla Gdańska. Boją się podjąć odpowiedzialnej decyzji. Mam nadzieję że kiedyś za to rozliczą ich wyborcy.

    • 6 2

    • Lepszy do rozliczania jest prokurator, sąd i kat.

      • 0 1

  • Szok, władze Gdańska najwyrażniej

    dążą ku dyktaturze?! Głos obywateli bez jakiejkolwiek uwagi? Szok.

    • 11 1

  • No ImmamoPark - Branża parkingowa chwali nowe przepisy

    "Już pod koniec 2019 r. zmienią się stawki opłat za miejskie parkingi. Na takie regulacje czekaliśmy mówi (...), prezes POBP. Po wejściu w życie ustawy sytuacja stanie się znacznie bliższa europejskim standardom, choć nie idealna. Dzięki przyjętym zmianom opłaty za parkowanie w centrach największych miast mogą się zbliżyć do ich realnej, rynkowej wartości. Decydować będzie o tym rada miasta (...)" Podniesienie stawek będzie oznaczało z jednej strony większą rotację na parkingach przy ulicach (w strefie płatnego parkowania), czyli zarządzanych przez samorząd. Dzięki temu kierowcy nie będą musieli krążyć po kilkanaście minut w poszukiwaniu wolnego miejsca. Z drugiej strony, dzięki nowelizacji będą dużo większe szanse na realizację nowych projektów w postaci podziemnych, ogólnodostępnych parkingów w centrach miast, realizowanych wspólnie z sektorem prywatnym. Tych ostatnich, gdzie partner prywatny bierze na siebie ryzyko popytu, powstało zaledwie kilka komentuje (...), który możliwość tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania rozszerzyłby na wszystkie miasta. Dzięki temu twierdzi opłaty mogłyby też wprowadzić miejscowości turystyczne takie jak Zakopane czy Sopot, gdzie w sezonie ruch samochodowy wzrasta... I wszystko jasne - madame et monsieur, jak zwykle chodzi tylko o kasę. Tym bardziej konsultacje społeczne, oceny archeologów, hydrologów, no i nie daj Boże mieszkańców ( jak mawiał pewien znany urzędnik: "Nie każdy musi mieszkać w Śródmieściu") są tutaj potrzebne. Oj zbiera się, zbiera... Aż któregoś dnia, o 6.00 ktoś zapuka. Kto tam? Harcerze! Ja nie wierzę ;)

    • 6 2

  • Stop parkingom

    Uważam, że powinno być jakieś referendum czy obywatele chcą parkingi w takich miejscach. Jak dla mnie to jakaś masakra, budowanie parkingów w Śródmieściu. Ja jestem za ograniczaniem ruchu i zrobienie jednokierunkowych ulic. Niedługo nie będzie czym oddychać. Chyba trzeba stąd uciekać.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane