• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W tym miejscu ma powstać przejście przez al. Grunwaldzką. Skorzystają na nim mieszkańcy Oliwy i pracownicy Olivia Business Centre i znajdującej się po drugiej stronie ulicy firmy Bimet.
  • Zebra na al. Grunwaldzkiej będzie ukośna. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Trójmieście.
  • Większość ze złożonych podpisów na petycji o powstanie przejścia złożyli pracownicy Bimetu. Droga do przystanków na Wita Stwosza wyraźnie im się skróci.

To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.



Czy nowe przejście na Grunwaldzkiej w Oliwie będzie generować większe korki?

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że na przejście w tym miejscu nie ma szans. Drogowcy na prośby mieszkańców, wspieranych przez Radę Dzielnicy Oliwa i zarządców okolicznych biurowców odpowiadali w chłodnym tonie. W odmownych analizach tłumaczyli, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".

Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Przejście jednak będzie



Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.

To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.

Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy. Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.

Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.

- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?

- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.

- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.

Miejsca

Opinie (212) 3 zablokowane

  • Oliwa wyrasta na centrum biznesowe przez wielkie BE! (32)

    Współczuję okolicznym mieszkańcom, wieczne korki, tłumy korpo szczurów, itd itp

    • 224 69

    • Kryśka nie marudź (7)

      Od rana

      • 20 20

      • Ty tak mówisz (1)

        A piniendzy nie ma i trzeba nawet na jabka chodzić na pachty do sonsiada

        • 2 2

        • jak to jest ze powstaje takie miasteczko i dopiero w trakcie ktoś się orientuje ze przejście potrzebne

          Ze światła potrzebne ze cos tam i cos tam...
          Jakoś to będzie?
          PO juz dziękujemy za taki chaos

          • 9 14

      • kasa misiu kasa

        To ten z PiSu buduje?

        • 2 7

      • POdobno Bimet juz sprzedany na kolejne wierzowce (2)

        • 6 4

        • nie wieżę (1)

          • 10 2

          • może chodziło o wieprzowce?

            • 6 0

      • e no dla 100 osób ?

        Wnuki nianczyc staruchy

        • 2 3

    • Nie po to się dorobiliśmy golfów w tedeiku, (1)

      Żeby stać w korku powodowanym przez biedotę chodzącą na pieszo

      • 31 11

      • To tak brzmi, jak jelita w g.wnie.

        • 1 1

    • to już nie Oliwa teraz to ... (1)

      MORDOR

      • 41 13

      • Zgredek ma tam siedzibę?

        • 2 0

    • (3)

      Kryśka, a Więckowy pozdrowione?

      • 8 2

      • Jo, byłam już z rana w klepie i plotkami my się wymienili! (2)

        A wiecie jakie są dalsze plany prezesa po wolnych niedzielach?
        - zakaz sprzedaży mięsa w piątki
        - i będą w niedziele wyłączać internety!!!

        • 16 9

        • Nie wiedziałem, że Skarszewy mają wielki biust!

          • 6 0

        • prezesa OBC ?

          Bo o tym artykuł amebo

          • 0 0

    • Kryska pokaz biust! (1)

      • 6 5

      • Nie chciałbyś tego zobaczyć

        5 dzieci na nim wykarmione, weźta dajta spokój

        • 9 2

    • ja też współczuje mieszkańcom Skarszew - rozebrano im linie kolejową i tłumnie jeżdżą autami do Starogardu Gdańskiego i Trójmiasta . W efekcie trzeba tam budować kolejną drogę.

      • 7 1

    • (5)

      to jest jakiś chory pomysł - stawiać zagłębie biurowców w miejscu o fatalnej komunikacji

      • 7 8

      • uhm, dwie linie metra, tramwaje, główna oś drogowa, geograficzne centrum aglomeracji, bezpośredni dojazd na lotnisko (4)

        Zaiste, fatalna komunikacja

        • 7 6

        • musisz wykreślić "główną oś drogową" (1)

          teraz to tam się deptak robi

          A w zamian żadnego przejazdu przez Trójmiasto

          • 3 6

          • Deptak?

            Bo przejścia co 600 metrów?
            Oookeeej.
            Tak też można myśleć.

            • 5 0

        • (1)

          zapomniałem wspomnieć - dojazd do Mordoru komuną miejską to jakąś kpina (i czasowo i finansowo) chyba że mieszkasz przy samej SKM...
          Więc niby jest dobrze skomunikowana?

          • 2 5

          • Możesz rozwinąć tę myśl?

            Bo nikt nie wie, o czym piszesz.

            • 3 1

    • (1)

      jako mieszkaniec dziękuję.
      potrzebne nam to przejście jak psu rower

      • 7 6

      • Ale teraz przegiąłeś.

        Chciałeś obrazić psiaki czy rowerzystów?!

        • 0 3

    • Nie współczuj korków

      Tu się chidzi piechotą. Zaś owe "korposzczury" ożywiają dzielnicę, zostawiają tubkasę, a njeruchomości drożeją. Czym tu się martwić?

      • 5 1

    • Ja też tobie współczuję

      Zostań w Toruniu pucować maybachy w radio ma buzię

      • 2 2

    • czemu współczujesz :) właśnie mieszkańcy na tym tylko zyskają :)

      • 3 3

    • Mieszkańcy mogą sprzedać domy za 50x więcej niż kupili (1)

      I wyprowadzić się gdzieś, gdzie jest spokojniej ;)

      • 0 1

      • 50x więcej od czego?

        To u was w Oliwie też macie szpeców od wysiedlania? Myślałam że to specjalność innego miasta w pobliżu. Tutaj jak ktoś ma inne zdanie to są tacy którzy od razu wyganiają na wieś. To jakaś jednostka chorobowa?

        • 0 0

  • (19)

    I proszę jak prostym tematem można zapełnić cały artykuł. Nie sądziłem że namalowanie kilkudziesieciu białych prostokatów to aż tyle problemów

    • 161 13

    • Ładny koszt wymalowania pasów i założenia paru sygnalizatorów (4)

      • 65 11

      • (2)

        tak, bo Ty myślisz pewnie że wystarczą trzy puszki olejnej z catoramy.

        • 17 6

        • Napisane jest że "ładny", a nie wysoki

          Ale nic dziwnego, jak projekt kompletnej sygnalizacji może kosztować
          projekt budowy sygnalizacji - 50 000 zł
          (źródło: http://gdynia.pl/mieszkaniec/wskazniki,3955/wskazniki-dot-budowy-sygnalizacji-swietlnej,423398 )

          • 0 0

        • W Gdyni wystarczają

          • 0 0

      • uważam, że koszt ok w porównaniu do gdyńskich sygnalizacji!!!

        Proszę w Gdyni montaż samej sygnalizacji świetlnej to koszt rzędu ponad 600 000 zł....a zaznaczam, że pasy były już wymalowane

        https://trojmiasto.onet.pl/niebezpieczne-skrzyzowanie-w-gdyni-wreszcie-z-sygnalizacja-swietlna/es4vn

        • 1 1

    • Miejsce przejścia ok, ale ukośne? (5)

      Taki kształt wydłuża drogę i czas przebycia, dhory pomysł. Ale władza każe to lud musi przyjąć a jak

      • 47 24

      • Kolejne przejście będzie wzdłuż jezdni. (1)

        • 22 2

        • jak w Wąchocku

          • 14 0

      • Wydłuża drogę? Serio? (1)

        O ile? 10 sekund?

        • 8 11

        • Czyli tyle, ile zawsze przeszkadza kierowcom?

          • 8 1

      • Też tego nie rozumiem

        Zwłaszcza, że ten skos jak dla mnie jest w złą stronę. Idąc od wieżowców do PiP będzie trzeba iść trochę dalej przez ten skos (nie ma tragedii, no ale dziwne to). Z tej nowomowy rozumiem jedynie tyle, że chodzi o to by nie patrzeć automatycznie tylko na dalszy sygnalizator.

        OK ale dziwne bo skos to będę raczej robił na odwrót,

        • 5 1

    • Zdziwiony?

      Zacznij czytać artykuły o Gdyni!

      • 13 5

    • cały biznes, wszystkie firmy lokują się w Gdańsku. (3)

      Daleko muszę dojeżdżać do pracy:(

      • 23 14

      • Już od rana trolling?

        • 4 2

      • Jak się jest cienkim jak barszcz

        to się awansuje na przekładacza faktur w Oliwie ;)

        • 0 0

      • mieszkam w Gdańsku, a do pracy dojeżdżam 70 km i nie narzekam

        • 4 0

    • (1)

      Problemów za min 50tys zł? Czemu to tyle kosztuje?

      • 10 4

      • I wykonanie instalacji i zamontowanie sygnalizacji świetlnej.

        • 6 0

    • Skośne pasy - czarna magia.

      Miałem nadzieję, e w końcu dorośli nasi drogowcy do pasów na skos skrzyżowań i puszczania ruchu w takcie: samochody z 1 kierunku - samochody z 2 kierunku - piesi i rowerzyści. No nic, jeszcze trochę poczekamy na cywilizowane przejścia.

      • 1 0

  • Co za bzdury!!! (1)

    • 59 32

    • Nie prawda, że pierwsze takie w Gdańsku!

      Ukośne przejście dla pieszych od lat mamy przez ul. Generała Henryka Dąbrowskiego, obok skrzyżowania z ulicą Łukasza Dziekuć-Maleja. Ukośne pasy widać nawet na zdjęciu satelitarnym :)

      sw

      • 6 0

  • Widzę że drogowy używali argumentu w tym samym stylu co wójt Rysio z Kielna o braku komunikacji publicznej

    "Po co autobus w weekendy i święta skoro nikt nie jezdzi"

    Może oni z tej samej rodziny ?

    • 77 8

  • Nie da się zrobić z obu stron "za jednym zamachem" i "z kilkusekundowym opóźnieniem". (1)

    Te inżyniery to chyba w ogóle wyobraźni nie mają.

    • 69 11

    • nie inżyniery tylko te urzędnicy...

      • 5 3

  • Dla pieszych powinien powstać tunel! (12)

    • 110 102

    • (4)

      A ja mysle ze jednak dla samochodow.

      • 57 13

      • Gratuluję myślenie to przyszłość. Jak się czujesz po tym pierwszym razie?

        • 7 26

      • jakie to ma znaczenie dla kogo? (1)

        ważne żeby oddzielić ruch od siebie. Dzięki temu będzie bezpieczniej, szybciej i ekonomiczniej.
        Sam jestem pieszym korzystającym z komunikacji miejskiej i dla mnie nie ma bezpieczniejszego rozwiązania drogowego niż tunel/kładka/wiadukt.

        • 4 8

        • Ostatnie zdanie świadczy o tym, że kłamiesz.

          Jeśli uważasz jednak, że nie kłamiesz, to ja muszę napisać, że sam jestem kierowcą i dla mnie nie ma bezpieczniejszego rozwiązania drogowego niż przejścia dla pieszych co chwilę. Wtedy jadę wolno, zawsze widzę wszystkich uczestników ruchu przed maską, tak dużo lepiej.

          • 7 4

      • nie myśl więcej

        nie idzie ci

        • 0 1

    • (2)

      Tam zdecydowanie powinien być tunel dla pieszych lub samochodów.

      ...przesadzacie z tymi światłami i pasami. To jest główną trasa łącząca miasta a nie zwykła ulica.

      • 13 36

      • A ja jestem zwykłym człowiekiem a nie Schodolataczem Kładkowskim

        • 24 5

      • Yyy no nie

        To jest normalna aleja miejska z gęstą zabudową, sklepami, biurami, uczelniami i wszystkim tym, co cechuje duże miasta. To nie żadna szosa łącząca miasta. Zaraz za OBC wpada w centrum zabytkowej dzielnicy.

        • 29 2

    • Cała grunwaldzka powinna być zwężona do dwóch pasów. (1)

      Przesada z taką autostradą w środku miasta.

      • 34 15

      • powinni zlikwidować i zrobić deptak

        bez przesady?! kto to widział samochody w mieście!?

        • 3 2

    • kładka nad jezdnią - taniej niż tunel,

      niech korposzczurki trenują bieg po schodach - dla zdrowia oczywiście

      • 6 22

    • Dla śmierdzieli w sam. Tunel

      Albo woń za miasto.

      • 2 3

  • Podziemne są passe. (1)

    Za kilka latdni będą zasypywać bo gwałcą na zakręcie.

    • 35 20

    • Samochód A zakręcie zdejmij tacie i zrób zdjęcie

      • 1 3

  • Bardzo dobrze (2)

    Ale jeszcze powinni zrobić kładkę dla pieszych nad torami kolejowymi, od OBC do biurowców na Arkońskiej

    • 29 8

    • "wielu ludzi ma taką przypadłość

      że z jakiegoś powodu patrzy SIĘ w głąb"...
      No i nawet stwierdzenie filozoficzne jest w wywodach urzędników ;)

      • 15 2

    • Kładkę?

      Dlaczego nie ukośne przejście?

      • 1 1

  • jeżeli chcą (4)

    jeżeli chcą przejścia to niech OBC i Bimet sfinansują 100% kosztów !

    • 36 17

    • A moim zdaniem to trochę żenujące, (3)

      że miast musi rbić zbiórkę na realizację swoich zadań ustawowych. A c jeszcze zabawniejsze, niedawno w tej okolicy powstała sygnalizacja. Można było wtedy, za jednym razem zrealizować przejście.

      • 12 6

      • (1)

        Śmieszne jest to że miasto wydając zgodę na taką budowę jak Olivia Business nie nakazała im w projekcie budowlanym zrobić od razu kładki na drugą stronę w ramach budowy! To powinien być ich obowiązek w ramach zabudowy tamtej okolicy!!

        • 16 12

        • Kładki to sobie nad obwodnicą możesz robic. Chłopie 21wiek już mamy. W miastach sie takich rozwiazan nie stosuje

          • 15 4

      • Trochę żenujące, że nie postawili łącznika z biurowcem

        nad jezdniami. A tak marnuje się przestrzeń nad Grunwaldzką.

        • 4 5

  • Ok. (5)

    Tylko po co ten skos?

    • 39 7

    • (4)

      zeby krocej sie szlo

      • 2 2

      • (2)

        Ale jak krócej, jak po skosie pieszy jest dłużej na jezdni?

        • 8 1

        • (1)

          Dokładnie. Przejście przez jezdnię po skosie jest dłuższe. Urzędnik nie wie o czym mówi.

          • 4 1

          • Wy trójkątne łby!

            Pitagoras się w grobie przewraca!

            • 3 0

      • Zwłaszcza, że 3/4 pieszych i tak by sobie to "skracało" idąc na ukos.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane