• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W tym miejscu ma powstać przejście przez al. Grunwaldzką. Skorzystają na nim mieszkańcy Oliwy i pracownicy Olivia Business Centre i znajdującej się po drugiej stronie ulicy firmy Bimet.
  • Zebra na al. Grunwaldzkiej będzie ukośna. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Trójmieście.
  • Większość ze złożonych podpisów na petycji o powstanie przejścia złożyli pracownicy Bimetu. Droga do przystanków na Wita Stwosza wyraźnie im się skróci.

To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.



Czy nowe przejście na Grunwaldzkiej w Oliwie będzie generować większe korki?

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że na przejście w tym miejscu nie ma szans. Drogowcy na prośby mieszkańców, wspieranych przez Radę Dzielnicy Oliwa i zarządców okolicznych biurowców odpowiadali w chłodnym tonie. W odmownych analizach tłumaczyli, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".

Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Przejście jednak będzie



Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.

To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.

Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy. Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.

Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.

- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?

- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.

- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.

Miejsca

Opinie (212) 3 zablokowane

  • (2)

    Bardzo dobrze. Ukroci to tez rajdowe zapedy niektorych kierowcow. Na podobne zmiany czekamy przed dworcem glownym i przed brama wyzynna.

    • 18 14

    • (1)

      Progi zwalniające co 50 metrów o to jest koncepcja

      • 4 4

      • Rowy przeciwczołgowe wypełnione błotem

        będą lepsze.

        • 5 2

  • obywatel (4)

    Ja już od ponad roku nie jeżdżę Grunwaldzką do pracy Wrzeszcz-Oliwa, bo fajdam na te naćpane co 100m światła, masakra co się wyprawia, ech żalll.

    • 13 11

    • żal czego? poradziłeś sobie widać i okazało się że można inną trasa jeździć, ludzie powinni być zawsze na pierwszym miejscu w miastach. Pozdrawiam, też kierowca.

      • 10 2

    • Wrzeszcz - Oliwa jeździłeś samochodem? (1)

      • 8 0

      • No przecież nie tramwajem razem z pospólstwem.

        • 4 4

    • i od tego są mniejsze korki

      • 1 0

  • jestes cembalem

    • 3 6

  • (2)

    Tylko tunnel

    • 8 12

    • (1)

      Oczywiście dla samochodów

      • 10 1

      • Piszą o pieszych.

        • 0 0

  • Normalnie shibuya crosing.

    • 3 1

  • Korki będą wieksze (2)

    Toż to wpisuje się w koncepcję uspokajania ruchu drogowego lansowaną przez Katedrę ruchu drogowego sponsorowaną za pośrednictwem fundacji przez m.in. firmy paliwowe. Większe korki to więcej spalonego paliwa- rozumisz Jasiu....

    • 13 11

    • Racja

      a zarazem więcej smrodu,smogu i hałasu:(

      • 2 5

    • Jaka alternatywe proponujesz?

      • 3 0

  • Ciekawe ile grabski zapłacił adamowiczowi za takie udogodnienia (1)

    • 12 10

    • Grabski zapłaci za te przejście.

      • 2 2

  • kolejne przejście i kolejne korki (1)

    ukośne to mózgi mają te beznadziejne urzędasy z ZDiZ

    • 14 10

    • Tak, bo to piesi generują korki

      Gratulacje, wygrałeś nagrodę "Cymbał tygodnia"!

      • 6 2

  • Tunel pod torami między lęborską a grunwaldzką nam jeszcze potrzebny (3)

    Mam nadzieję, że przyjdzie jeszcze kiedyś czas gdy zbudują tunel między lęborską a grunwaldzką dla pieszych i z drogą rowerową. Obecnie nie ma żadnej drogi rowerowej, żeby przejechać przez tory. Pod wiaduktem na kołobrzeskiej jeździ mnóstwo rowerzystów, ale jest tam tłoczno i niebezpiecznie.

    • 19 1

    • Dokładnie (1)

      Przebicie nasypu, najlepiej oddzielnie dla ścieżki i pieszych, to najpilniejsza sprawa w tej okolicy os wielu lat

      • 7 0

      • Tylko kiedy to się stanie? Wydaje się, że nikt o tym nie myśli.

        • 3 0

    • potrzebny jest także tunel dla pieszych pod torami przy stacji Gdańsk Oliwa

      znakomity skrót dla osób chcących dotrzeć do peronów stacji Gdańsk Oliwa od południowej strony (od ulicy Droszyńskiego/Śląskiej).

      • 2 1

  • Jakby był tramwaj na Grunwaldzkiej

    nie trza by było latać kilometr na Abrahama. I ubyło by korposzczurosamochdów

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane