• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ul. Słowackiego: rekord wypadków i kolizji

Maciej Korolczuk
16 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej. W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej.

Ulica Słowackiego zobacz na mapie Gdańska znów wraca na niechlubny szczyt najniebezpieczniejszych dróg w Trójmieście. W 2016 r. policja była tam wzywana do obsługi 333 zdarzeń drogowych. Kolizji było zdecydowanie więcej, ale nie do wszystkich wzywane są służby. Tymczasem drogowcy zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo trasy łączącej obwodnicę z Moreną, Niedźwiednikiem i Wrzeszczem.



Jak poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

W ostatnich miesiącach nie ma dnia, by nasi czytelnicy nie informowali w Raporcie o stłuczkach na Słowackiego. Konfiguracja zdarzeń jest przeróżna: kolizja dwóch aut, samochód na barierkach, karambol, potrącenie rowerzysty. Skutki w wielu przypadkach są podobne: zwężenie drogi na czas działania służb i korki sięgające kilku kilometrów.

Obserwacje naszych czytelników potwierdzają policyjne statystyki. Tylko w ubiegłym roku doszło tam do 333 zdarzeń drogowych (319 kolizji i 14 wypadków, w których 1 osoba zginęła, a 17 zostało rannych).

To rekord tej trasy, bo jeszcze kilka lat temu zdarzeń było niemal o połowę mniej, np. w 2011 r. "tylko" 188 kolizji i 14 wypadków. Statystyk nie zatrzymało nawet zmniejszenie ruchu samochodowego po uruchomieniu w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która odciążyła trasę między lotniskiem a Wrzeszczem. Wzrost zbiega się za to z decyzją o zdjęciu fotoradarów.



Drogowcy i policja nie mają złudzeń - kolizji powodujących utrudnienia w tym miejscu jest zdecydowanie więcej.

- Wielokrotnie dochodzi tam do uderzeń w bariery energochłonne. Zazwyczaj to zdarzenia z udziałem jednego samochodu. Kierowca nie wzywa wówczas policji, tylko czeka na lawetę albo sam zjeżdża na pobocze - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jak tłumaczą policjanci, głównym problemem jest tam nadmierna prędkość. Średnio trzech kierowców miesięcznie traci tu z tego powodu prawo jazdy.



- Najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków na Słowackiego jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a także przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierujących w tym miejscu - dodaje Magdalena Michalewska, rzecznik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - W związku z tym rejon tej ulicy jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze w ramach pełnionej służby w tym miejscu m.in. kontrolują prędkość, z jaką poruszają kierowcy. Od maja 2015 r. do lutego 2017 r. w ramach tych kontroli policjanci ruchu drogowego zatrzymali tam 57 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym.
Dyrektor ZDiZ, który zarządza drogami miejskimi w Gdańsku dodaje, że kierowcom sporo kłopotów sprawia też sama geometria drogi.

- Początkowo zakręty mają duży promień, są łagodniejsze. Potem im niżej, tym promień się skraca, robi się ciaśniej, droga bardziej "kręci". To zaskakuje wielu kierowców - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jeden z naszych czytelników zwraca uwagę, że lawinowo wzrastająca liczba kolizji i wypadków to też efekt demontażu fotoradarów. Przypomnijmy, że ostatnie maszty z puszkami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 r.

Wideo archiwalne



Później ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Urządzenia zostały nawet zainstalowane, ale do dziś Inspekcja Transportu Drogowego go nie uruchomiła. Wątpliwości budzi m.in. fakt, czy urządzenie uśredniające prędkość na takim krętym odcinku spełni swoją rolę.

Dlatego pan Irek proponuje, by na górnym i dolnym odcinku drogowcy zainstalowali znaki zmiennej treści, podobne do tych, które wiszą na bramownicach przed wjazdem do tunelu pod Martwą Wisłą i informują kierowców o warunkach i ewentualnych zdarzeniach w podwodnej przeprawie.

- Dzięki temu, gdy tylko zdarzy się wypadek lub kolizja, tablica będzie wyświetlała komunikat "uwaga wypadek za 100 m - zwolnij". Obecnie, gdy auto wyląduje na barierkach, to rozpędzeni kierowcy nic o tym nie wiedzą i łatwo o efekt domina. Takie tablice zmniejszyłyby choć w małym stopniu następne kolizje i poprawiły bezpieczeństwo. Słowackiego jeździ wiele autobusów miejskich i kierowcy mają tylko chwilę, by zauważyć, co się dzieje za łukiem drogi - tłumaczy nasz czytelnik.
Drogowcy pomysłowi nie mówią nie.

- Szansa na zamontowanie takich znaków jest zawsze, trzeba tylko przeanalizować kwestie techniczne, koszty i zamierzone efekty - odpowiada Kotłowski.
Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 r.:

2009 r. - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 r. - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 r. - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 r. - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 r. - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 r. - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 r. - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 r. - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Wypadki ze skutkiem śmiertelnym na ul. Słowackiego i ich okoliczności:

5 września 2009 r.
Kierujący samochodem osobowym marki Mercedes, jadąc lewym pasem ul. Słowackiego w kierunku obwodnicy, zjechał na lewe pobocze, uderzając w barierę ochronną, następnie odbity na prawo - uderzył w drzewo, ponosząc śmierć na miejscu.

30 stycznia 2013 r.
Na skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Budowlanych pieszy, przechodząc przez jezdnię na ul. Słowackiego na wyznaczonym przejściu dla pieszych, z lewej strony do kierunku jazdy, przy wyświetlanym sygnale czerwonym dla ruchu pieszych - został potrącony przez jadący prawym pasem ul. Słowackiego w kierunku lotniska samochód osobowy marki Audi. 80-letni pieszy poniósł śmierć na miejscu.

14 listopada 2013 r.
Kierujący samochodem osobowym, jadąc ul. Słowackiego w kierunku ul. Grunwaldzkiej i wykonując manewr zawracania na wysokości posesji 147, zderzył się z jadącym lewym pasem z kierunku przeciwnego motocyklem. W wyniku zdarzenia kierujący motocyklem 40-latek zmarł na miejscu.

24 marca 2016 r.
Kierujący rowerem, jadąc po wyznaczonym przejeździe dla rowerów na ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Budowlanych), przy nadawanym świetle czerwonym dla jego kierunku ruchu, został potrącony przez jadący w kierunku Rębiechowa przy nadawanym świetle zielonym samochód osobowy. Na skutek zdarzenia kierujący rowerem 68-latek zmarł po przewiezieniu do szpitala.




Opinie (326) 4 zablokowane

  • Skupienie na drodze

    Według mie chodzi o profil tej trasy -- ciagle jesteśmy na zakręcie, jak nie w lewo, to w prawo -- konieczne jest 100% skupienia. Moment nieuwagi kończy się kontaktem z krawężnikiem, przekroczeniem osi jezdni, ....... wiadomo.
    Nie pisz smsow, nie gadaj przez telefon nawet z głośnomówiącym, nie gap się na mapę, nie ....
    Skup się !

    • 1 0

  • Ludzie widząc kamerę nad ulicą gwałtownie wciskają hamulec (7)

    Co jest skrajnie głupie i niebezpieczne. Zamiast pozwolić aby samochód sam wyhamował to wciskają hamulec tak że niekiedy nawet zatrzymują się w miejscu jeszcze na zakręcie. A większość z tych idiotów nie ma w pełni sprawnych świateł stopu.
    Włączyć myślenie!

    • 151 11

    • ograniczenie do 50 km... teren zabudowany

      hamują bo jest ograniczenie do 50 km... teren zabudowany ? Powinno się łamać nogi w udach za spowodowanie wypadku z powodu prędkości. W pozostałych przypadkach łamać w piszczelach. Nie wsiądzie do samochodu na kilka tygodni. Nawet mandat nie będzie potrzebny - wyda z 10-15k na prywatnego lekarza i wstawianie śruby w ramach operacji prywatnej.

      • 0 0

    • Bo większość widząc radar myśli, że jest ograniczenie do 50. Tak zwracają uwagę na znaki.

      • 1 1

    • Wiedeń (3)

      We Wiedniu to wogóle byś w takim razie nie pojeździł. Tam w jednym czasie patrzy na ciebie kilka kamer. Nie kamera problemem tylko ludzie łamiący przepisy oraz małe doświadczenie kierowców tylnonapędowych aut.

      • 6 3

      • problemem jest to ze kierowcy nie myslą. (2)

        widza kamere i hamują a nawet nie wiedzą czesto z jaką prędkością można jechać i z jaką jechali... jedzie 50 i hamuje do 30 bo kamera..... jedzie 70 i hamuje do 40 bo kamera nagle mu wyskoczyła.... byłem we Wiedniu i wiem jak się tam jeździ, wiem też jak się jeździ we Włoszech, Irlandii, Angli, Szwecji, Czechach, Francji, Belgii, Holandii i kilku innych krajach... Problemem są sami polscy kierowcy.... za granicą jeżdzą z głową w Polsce całkowicie im myślenie siada.... w polsce boją się kamer. Asami są też Ci co kupują najtansze zimówki całoroczne z "Markietu"... i latem i zimą ich obraca na prostym a na wyważanie kół jada tylko wtedy gdy już kierownicy nie idzie trzymać...
        Pozdrawiam Panią w białym BMW rocznik 2015 która każda oponę miała inną...

        • 9 1

        • tylko pewnie Janusze z serwisu jej takie założyli (1)

          a dobre opchneli na lewo bo się nie znała, bo chłopaki sobie musieli "dorobić"

          • 4 0

          • Przeciez to czuc że auto robi co chce jak opony są różne

            Zwłaszcza na 1 osi.... Nie mówiąc już o profilu, szerokości i bieżniku...

            • 1 0

    • Większość z tych asów to na całorocznych jeździ

      Widać nawet jak na prostym odcinku ich buja. A później zdziwienie że samochód się obraca. Widać to na filmiku drugim od góry. To nawet nie odcinek z zakrętem a ten obrócony.
      Zaostrzyć kontrolę na przeglądach to wyeliminuje wraki. Nie stare auta ale wraki. Bo niekiedy 12 latek jest w lepszym stanie niż 4 latek. No chyba że to kaszlun lub inny pomiot ery 500+...

      • 22 3

  • Powinno zostac jak jest (1)

    Korki sa stosunkowo niewielkim kosztem eliminacji z drog kilkuset idiotow rocznie. Zanim taki wyklepie samochod to minie pare tyg i w tym czasie nie stwarza zagrozenia gdzie indziej. Wypadkow smiertelnych jest niewiele.

    • 2 2

    • Jak sam sobie rozwali łeb to dobrze mu tak

      Gorzej jak komuś niewinnemu zrobi krzywdę

      • 0 0

  • Jakie społeczeństwo tacy kierowcy

    Braku kultury osobistej nie zastąpią żadne przepisy.

    • 0 0

  • Odpalenie pomiaru odcinkowego może zmniejszyć ilość kolizji (28)

    • 279 62

    • Ale ten pomiar działa już od polowy grudnia. (1)

      Przynajmniej taka była informacja w prasie.

      • 0 1

      • chyba nie działa

        Kamery powinny mieć żółty kolor

        • 0 0

    • tia, i 3godz powroty do domu i 2,5godz dojazdy do pracy.

      • 0 0

    • Pomiar odcinkowy niekoniecznie się sprawdzi, ale głupotometr by się przydał w każdym pojeździe. (1)

      • 13 0

      • Na Górce Rekowskiej sie sprawdził, to na Słowackiego tez sie sprawdzi !!!

        • 2 0

    • nie może zmniejszyć ... Z pewnością zmniejszy ilość wypadków! (6)

      • 18 18

      • (4)

        Tylko, że gamnie z góry pędzą, co by im się na dole nie napchali i przed tymi kamerami, co widać na zdjęciu hamuja, żeby im zdjęcia nie zrobiło. Tak cymbaly rozumieją odcinkowe pomiary prędkości :)

        • 14 5

        • gamoniu... (3)

          Hamują bo na dole stoi znak teren zabudowany... Gamoniu.

          • 4 12

          • (1)

            Gamoniu jesteś już ? Czekaliśmy na ciebie. Skoro jest znak, to czemu gamoniu zapiera...sz za znakiem 70-90 ?

            • 3 0

            • Bo moge

              • 1 3

          • a po tym znaku większość jedzie 80km/h

            • 5 1

      • Miszcz debil w akcji

        • 1 0

    • :)

      Jeżdżę Słowackiego od 2000 r , codziennie a w sumie 2 razy dziennie , 2 razy miałam stłuczkę, bo panu w BMW się śpieszyło , chcieli zawsze "dogadania się " nigdy się nie zgodziłam , bo im się za bardzo śpieszyło .. Oczywiście z mojej winy nigdy nie było wypadku , mimo jazdy od tylu lat dzień w dzień ..
      Wypadki , kolizje i takie tam ogladam minimum 2 razy w tyg .. Koreczek hmm i kierowcy wjeżdżający sobie w d*py och ach , ale przyjemnie .

      • 3 2

    • a może liczbę? (1)

      • 3 0

      • skryby sa od pisania a filozofowie i intelektualisci od myslenia i analizowania pismaki i biurokraci niech lepiej nie mysla to nie jest ich atut

        • 0 0

    • No właśnie uprzedziłeś mnie, (3)

      już w 2014 przeprowadzano testy odcinkowego pomiaru prędkości na Słowackiego.
      Nawet trójmiasto o tym pisało. Dlaczego ten system nie działa? Może redakcja Trójmiasta by się tym tematem zainteresowała?

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Samochod-rajdowy-pojechal-200-kmh-lesnym-odcinkiem-ul-Slowackiego-n83573.html

      • 25 3

      • coś tam się pisało ...

        abo czy ktoś to czyta?

        • 0 0

      • prezydent Adamowicz nie chce gnębić wyborców z Kartuz i Banina (1)

        • 8 6

        • tjaaaa...

          To Adamowicz startuje w wyborach w Kartuzach lub Baninie?

          • 3 1

    • Popieram - odcinkowy pomiar prędkości to jedyny skuteczny sposób na piratów drogowych :)

      • 3 2

    • włączyć to dziadostwo i po problemie bedzie

      • 2 2

    • jak były fotoradary było spokojniej (patrz materiał) i to nie tylko na tej drodze

      wniosek inteligentny czytelniku wyciągnij sam !

      • 4 4

    • te fotoradary (1)

      zdjęte w2014r tez chyba nigdy nie były odpalone

      • 3 10

      • Były

        Tylko na bandach laduja Ci co jada 70-90 a nie 120-140...

        • 11 7

    • to niech podadza ile samochodow przejezdalo w 2009 pewnie dziennie kilkanascie tys a teraz po kilkadziesiat tys im wiecej samochodow tym wiecej wypadkow i druga sprawa przyczyna bo wiekszosc to pewnie kolizje w sniegu albo w nocy z imprezy ktos przygazowal teraz przez kilku pechowcow beda mln wydawac na jakies fotoradary pomiary i cholera wie co jeszcze a statystyka sie wogole nie poprawi

      • 13 6

    • Lepiej się naucz prowadzić!

      • 9 7

    • Popieram uruchomić system odcinkowego pomiaru i kolizje oraz wypadki spadną do kilkunastu. Lepiej jechać te 70 płynnie niż stać w korku

      • 29 9

    • są kamery - system budowany na euro 2012 nie działa

      kto zwróci pieniądze podatnikom?

      • 26 3

  • (6)

    To nie prędkość sama w sobie jest problemem, a to, że ludzie nie potrafią zareagować jak sie cos nietypowego dzieje z samochodem.

    • 89 36

    • Ja na tym ostatnim zakręcie zawsze wciskam gaz mojej bawary do końca

      i kontruje fajerą w zależności od potrzeby. Dobrze reaguje ?

      • 0 1

    • A ty umisz, miszczu kierownicy z banina?

      • 2 3

    • Człowieku, to nie jest tor wyścigowy (2)

      Zareagować jak coś się dzieje z samochodem? Czyli co - mają za...ać ile fabryka dała a jak wpadną w poślizg to poprawnie reagować?
      Każdy myślący raczej uzna że nalezy robic wszystko żeby w żaden poślizg nigdy nie wpaść a to właśnie znaczy ograniczenie prędkości. No ale co ty o tym możesz wiedzieć. W końcu jesteś typowym przykładem polskiego kierowcy - szybko i bezpiecznie. Tylko janusze kierownicy wierzą w takie frazesy.

      • 27 15

      • jechalem tam w grudniu, predkosc okolo 50, bo przede mna jechalo auto, srodkiem, raz z prawej na lewa raz odwrotnie. w koncu na swiatlach u gory, zrownalismy sie, okazalo sie ze kobieta bawila sie tabletem, jechala rodzinnym autem z dziecmi, jak widac nie zawsze winna jest predkosc.

        • 11 0

      • zuzyte zawieszenie

        amortyzatory+sprezyny + zle ustawiona zbieznosc i wypadasz na zakrecie. Nie ma czegos takiego jak: panie on troche sciaga bo tak ma.

        Nie ustawiona zbieznosc, pewnie bity a handlarz tylko przestawil kierownice aby byla prosto :)

        • 19 3

    • Skoro nie potrafią to nie powinni szybko jechać

      Czyli prędkość jednak jest winna

      • 7 3

  • ilość wypadków a wybory

    zwiększenie ilości wypadków w Polsce jest z powiązana z elektoratem PISu.
    Brutalność elektoratu natychmaist została przeniesiona na ogolnosołeczny wzór zachowania.

    • 1 1

  • Wyciąć krzaki na łukach drogi !!! Wtedy kierowca z wyprzedzeniem będzie widział stojące auta za zakrętem. W tej chwili jest to niemożliwe. Dlaczego w poprzednich latach było mniej kolizji? Dlatego, że krzaki i drzewa były mniejsze.

    • 0 0

  • "Nie ma kary - nie ma miary".

    Widocznie nasze państwo nie potrzebuje pieniędzy. Jak widać pieniądze leżą na ulicy - Słowackiego. Powiesić ze trzy radary - będzie albo kasa, albo bezpieczeństwo. Albo nawet jedno i drugie. Same korzyści.

    • 2 0

  • Janusze kierownicy (2)

    A dzisiaj rano na Słowackiego jakiś Janusz migał mi pół metra za d... światłami bo jechałem "tylko 80". W kraju debili musza być wypadki.

    • 28 3

    • (1)

      jeśli blokowałeś lewy pas, to słusznie ci migal, lewy jest tylko do wyprzedzania.

      • 0 1

      • ale nie powyżej dozwolonej prędkości!
        kodeks się kłania!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane