• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulotki za dewastację trawników. Urzędnicy chcą edukować kierowców

Krzysztof Koprowski
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Urzędnicy zlecili produkcję kolejnych 5 tys. ulotek-naklejek na szyby samochodów. Urzędnicy zlecili produkcję kolejnych 5 tys. ulotek-naklejek na szyby samochodów.

Tylko ok. 50-70 proc. interwencji podejmowanych przez Straż Miejską w Gdańsku dotyczących dewastacji zieleni przez kierowców kończy się nałożeniem mandatu - średnio w wysokości 47 zł. Urzędnicy i włodarze od mandatów nadal wolą edukować kierowców, rozdając im ulotki. W 2016 r. prowadzili już podobną akcję, a odnowiony wówczas trawnik został doszczętnie zdewastowany przez właścicieli aut.



W jaki sposób ograniczyć dewastację zieleni przez kierowców?

"Nie parkuję na zielonym" - pod takim hasłem urzędnicy wracają z akcją edukacyjną skierowaną do kierowców. Wierzą, że kierowcy wezmą sobie do serca ich apel o uszanowanie trawników i zieleńców, szczególnie gdy ujrzą na szybie swojego pojazdu ulotkę-naklejkę.

- Chcemy zaapelować do wszystkich mieszkańców, zwłaszcza kierowców, o tym, byśmy wspólnie szanowali otaczającą przestrzeń. Zieleń to nie jest przestrzeń służąca parkowaniu. Oczywiście, jeżeli to nie poskutkuje, potrzebne będzie wyciągnięcie kolejnych konsekwencji wobec kierowców, którzy nie zastosowali się do naszych zaleceń i zakazów - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Kara za dewastację trawników: 47 zł lub pouczenie



Jak informuje Borawski, w ubiegłym roku Straż Miejska podjęła ok. 1400 interwencji związanych z parkowaniem na zieleni, nakładając ponad 700 mandatów.

- W tym roku, od 1 stycznia, strażnicy za niszczenie trawników i zieleńców przez kierowców wystawili 710 mandatów na łączną kwotę 33 470 zł [tj. ok. 47 zł w przeliczeniu na jeden mandat - dop. red.] i pouczyli 309 osób - wylicza Marta Drzewiecka, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.
Zdaniem włodarzy, to i tak znaczny wzrost aktywności działań SM, ponieważ w 2016 r. od stycznia do września podjęto takich interwencji 436, z czego 123 skończyły się mandatem na łączną kwotę 5 tys. zł (czyli ok. 41 zł za mandat).

Ulotki na folii elektrostatycznej zamiast mandatów



Wspomniane ulotki mają być narzędziem walki z nielegalnym parkowaniem, a skorzystać z nich będzie mógł każdy mieszkaniec, który zauważy źle zaparkowane auto.

Jednak w przeciwieństwie do wulgarnych naklejek sprzedawanych przez internet, ulotki miasta są łatwe do usunięcia (zamiast kleju jest folia elektrostatyczna) i będą rozdawane za darmo m.in. przez lokalne rady dzielnic oraz wydziały Urzędu Miejskiego.

- Priorytetem powinny być działania mieszkańców. Jeżeli mieszkaniec widzi źle zaparkowanie auto, powinien reagować np. wezwać Straż Miejską. Czasami warto też zwrócić uwagę sąsiadowi, że zieleń to nie jest dobre miejsce do parkowania - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
  • Konferencje zorganizowano przy urządzonej w 2018 r. łące kwietnej naprzeciwko Teatru Szekspirowskiego. Jej realizacja była finansowana ze środków bieżących GZDiZ.
  • Urzędnicy chwalili się także podobnymi realizacjami w okolicach Targu Rybnego oraz ul. Św. Ducha.

GZDiZ wyręcza w działaniach Straż Miejską



Konferencję włodarze i urzędnicy zwołali przy skwerze obok Teatru Szekspirowskiego. Teren ten kilka lat temu był rozjeżdżonym klepiskiem. Dzisiaj pełni funkcję tzw. łąki kwietnej i terenu małej retencji.

Dodajmy, że założenie łąki kwietnej z siewu to wydatek ok. 800 zł za 100 m kw. oraz 250 za roczne utrzymanie. Realizacja tego typu nie jest jednak w żaden sposób opłacana lub rekompensowana przesunięciami w budżecie miasta z pieniędzy pochodzących z mandatów, lecz ze środków bieżących Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni lub/i lokalnych rad dzielnic.

Standardy utrzymania zieleni. Zielone trawniki czy łąki kwietne?


Włodarze i urzędnicy wierzą w swój program edukacji kierowców, podczas gdy ci na ich oczach w taki sposób parkują tuż obok miejsca konferencji. Włodarze i urzędnicy wierzą w swój program edukacji kierowców, podczas gdy ci na ich oczach w taki sposób parkują tuż obok miejsca konferencji.
- Tam, gdzie edukacja nie działa, jesteśmy zmuszeni do rekultywacji zieleni i zabezpieczeniu jej przed dalszą degradacją np. słupkami - przyznaje Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. przestrzeni publicznej - Apelujemy do radnych dzielnicowych, by wspierali nasze działania, bo dzięki temu możemy zwiększyć ich zakres i skalę.
- W Śródmieściu mamy poważny problem z kierowcami, którzy parkują, gdzie popadnie, więc wsparcie miasta jest bardzo wartościowe. Deklarujemy chęć współpracy z miastem i GZDiZ, by takie terenu chronić przed nielegalnym parkowaniem - zapowiada Maximilian Kieturakis, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Śródmieście i członek stowarzyszenia "Wszystko dla Gdańska".

Wrzeszcz Dolny: lepsza Straż Miejska zamiast edukacji



Bardziej krytycznie działania miasta ocenia Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.

- Z naszego punktu widzenia akcja edukacyjna nie przynosi wymiernych korzyści, a jedynie generuje śmieci - właściciele pojazdów zdejmują ulotkę i rzucają ją od razu na ziemię. Zdecydowanie zamiast niej, sugerujemy intensyfikację działań Straży Miejskiej w egzekwowaniu zgodnego z przepisami parkowania pojazdów - mówi Halina Królczyk, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny i jednocześnie proponuje również montaż większej liczby słupków.
Trawnik na ul. Lelewela w 2016 r., gdy inaugurowano projekt "Nie parkuję na zielonym". Trawnik na ul. Lelewela w 2016 r., gdy inaugurowano projekt "Nie parkuję na zielonym".
Wrzeszcz Dolny to dzielnica, w której zainaugurowano akcję "Nie parkuję na zielonym" w 2016 r. Wówczas wzdłuż ul. Lelewela wykonano nowe trawniki i zabezpieczono je przed nieprawidłowym parkowaniem. Po trzech latach zieleń przetrwała tylko częściowo - fragment najbliżej wejścia do bibliotek ponownie służy za parking-klepisko.

- W przypadku stwierdzenia przez naszych inspektorów zniszczenia nowej, zadbanej zieleni, będą wykonywane zdjęcia, a następnie będziemy wzywali sprawcę do pokrycia kosztów jej odnowienia. Rozważamy także możliwość wejścia na drogę postępowania sądowego, ponieważ jako właściciel terenu mamy prawo domagać się wymierzenia kary za wyrządzoną szkodę - deklarował trzy lata temu Szymański.
Ten sam trawnik obecnie na ul. Lelewela. Przed rozjechaniem udało się uratować tylko fragment pomiędzy drzewami. Ten sam trawnik obecnie na ul. Lelewela. Przed rozjechaniem udało się uratować tylko fragment pomiędzy drzewami.

Miały być sprawy w sądzie, a nie ma trawnika



Po trzech latach okazuje, że urzędnicy nie skorzystali ani razu z zapowiadanej możliwości skierowania sprawy na drogę sądową.

- Jako GZDiZ nie zajmujemy się wystawianiem kar. Korzystamy natomiast ze znowelizowanego prawa [pod koniec 2018 r. - dop. red.], które pozwala na wystawianie mandatów w oparciu o zdjęcie, które przekazujemy służbom mundurowym - zapewnia obecnie Michał Szymański.
Władze miasta i urzędnicy liczą, że nowi parlamentarzyści zajmą się również zmianą prawa w zakresie parkowania. Obecnie dopuszcza się postój na trawnikach, które zostały już zniszczone. Wystarczy zatem, że przez kilka dni Straż Miejska nie upilnuje nowego zieleńca, by ten zamienił się w legalne miejsce parkingowe.

Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Drodzy Urzędnicy

    Rozumiem że ulotki będziecie roznosić po godzinach pracy jako społecznicy Moim zdaniem to należy zmienić sposób myślenia i planowania przestrzennego Pojazd nie tylko jeździ ale i parkuje Przy drogach brak jest zatok gdzie można się zatrzymać i zostawić pasażera Zatok parkingowych jak na lekarstwo Chodniki nie służą do parkowania a większości jeździ się po krawężnikach i parkuje na chodniku Są takie rozwiązania za granicą gdzie jeden pas jezdni w godzinach nocnych robi za parking do okreslonej godziny a nad ranem wszyscy jadą do pracy opuszczając jezdnię Ci co nie zdarzą są odholowani Czemu przy szpitalu przy Akademii nie ma parkingu wielopoziomowego Ludzie schorowani przyjeżdżają z bardzo daleka bo system opieki tak działa To co tam się dzieje z parkowaniem to daleka Syberia A miasto karze za swą nieudolność i brak działania

    • 6 5

  • Miasto z naklejek. To co może jeszcze jeden serial TVNu?

    • 16 2

  • Najlepiej to jeszcze dopłacić

    Rozumiem, że w mieście trudno czasami zaparkować, ale brak skutecznej walki, czyli mandatami za parkowanie szczególnie na chodnikach i trawnikach uważam za nieodpowiedzialne. Najlepsze wychowanie mamy w portfelu

    • 14 0

  • Kiedy ulotki i pouczenia

    Dla gapowiczów w komunikacji miejskiej?

    • 14 0

  • Ależ to trzeba było burzy mózgów, żeby wpaść na taki pomysł...

    • 12 0

  • "Jeżeli mieszkaniec widzi źle zaparkowanie auto, powinien reagować np. wezwać Straż Miejską."

    Taa
    Niech Grzelak spróbuje dodzwonić się do straży miejskiej!

    • 14 1

  • ulotka to sobie d*pke można podetrzeć. Karać , bo inaczej nie zrozumieją

    • 14 0

  • Czy trzy ulotki można wymienić np na pączka?

    • 12 0

  • Nie tylko blachosmrody (3)

    Popatrzcie na świeżo zakładane trawniki : zagrabione, wysiane i .... posiekane we wszystkie strony śladami rowerów.

    • 7 3

    • (2)

      Rowerzysta z rowerem to jakieś max 120 kg, jak grubas. Kierowca w aucie to czasami nawet 1,5-2 tony (wiadomo jakie spaślaki jeżdżą autami) i do tego cztery szerokie opony. Widzisz różnice?

      • 3 5

      • tak, widzę

        rowerzysta zostawia wielokrotnie głębszy ślad. I chyba robi to dla zabawy.

        • 2 3

      • Z pewnością masa kierowcy wpływa znacząca na wagę całego pojazdu.

        A większa szerokość opon, teoretyku o mądrości zdobytej na lekturze napisów w wychodku, właśnie zmniejsza punktowe obciążenie i uszkodzenia trawy bądź innej nawierzchni.

        • 1 2

  • "Tylko ok. 50-70 proc. interwencji podejmowanych przez Straż Miejską ..."

    Tylko? Chyba aż! To pokazuje jak dużym to jest problemem.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane