• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • Pierwszy raz słyszę o tym parkingu

    a przynajmniej 2-3 razy w tygodniu wchodzę na trojmiasto.pl

    • 12 0

  • brak informacji

    po pierwsze mimo że jestem mieszkańcem Gdańska, i staram się interesować życiem miasta to nie wiedziałem aż do czasu tego artykułu że parking przy Amber Expo jest darmowy... co więcej nie ma tego nigdzie rozreklamowanego, żadnych informacji, znaków, drogowskazów... skoro ja mieszkaniec tego nie wiem to na 100% nie wiedzą tego też turyści... więc nie można się dziwić, że zainteresowanie jest znikome, skoro ogromna większość potencjalnych użytkowników nie ma o tym bladego pojęcia... pomysł słuszny i świetny i godny promowania, ale wykonanie typowo gdańskie... zrobiliśmy darmowe park&ride? zrobiliśmy! no to pozamiatane, niech się ludzie sami doszukają, a my odhaczymy sobie zadanie wykonane w kajeciku...

    • 21 0

  • ~Aa (10)

    Prosze wybaczyc ale po co mam przejechac niedaleko centrum, bujac sie dalej 5km i znow cisnac 5km autobusem po to tylko zeby dojechac do "centrum" ktore sklada sie z kilku ulic????? Zeby obejrzec starowke starcza mi 2h z wliczonym obiadem, a jesli bede chcial odwiedzic muzeum czy jakis teatr to juz sie na ten parking w letnicy nie dostane, albo zajmie to dluzej niz bym szukal miejsca na postawienie mojego auta - zabieracie sie za sprawe od nie tej strony, wybudujcie na poczatek przyzwoite parkingi w Gdansku, a park and ride to powinny byc gdzies na obrzezach przy stacjach koleji czy tramwajach ktore nie stoja w korku, Gdansk to nie metropolia w ktorej po starowce mozna lazic caly dzien albo i dluzej sie nie nudzac

    • 25 4

    • to po pies się tu bujasz (5)

      skoro 2 godziny Ci wystarczy...nie szkoda czasu ?

      • 2 5

      • Nie bardzo rozumiem skad ta agresja (4)

        Zachowanie jak sprzedawcow na jarmarku - mam piac z zachwytu czy jak? Taka prawda, Dluga, Mariacka i pobrzeze - nic wiecej na starym miescie do obejrzenia nie ma, chyba ze obowiazkowa jest wycieczka do medisona i do ECS - to wtedy robi sie ladny spacer z widokiem na szare kamiennice i placowki bankow, tylko nie nazwalbym tego atrakcja

        • 6 3

        • nadal nie rozmumiem, czemu pchasz się do Gdańska (1)

          placówki banków, galerie typu Madison i szare kamienice znajdziesz w każdym mniejszym i wiekszymi mieście.
          A poza tym Stare Miasto leży zupełnie gdzie indziej...

          • 4 0

          • Żeby zrobić sobie zdjęcie przy bankomacie pod Neptunem.

            • 2 0

        • (1)

          Dokładnie. Urodziłem się w Gdańsku, dorastał em, i dziwię się rozdmuchiwaniu jego historycznej wartości i wielkości. Przecież większość "zabytkowej" zabudowy to komunistyczna rekonstrukcja. Tak, tak, zawdzięczamy ją komunistom a fasady kamienic często ozdabiają portrety budowniczych. Prawdziwe zabytki są w fatalnym stanie, zaniedbane i rozsypujące. A trasa wycieczek przebiega dokładnie jak opisałeś Długa, Długi Targ, Pobrzeże, Mariacka, Tkacka, Złota Brama, Katownia i wyjazd. Kiedyś nawet był parking dla autobusów przy Za Murami, a Ogarną to nikt nie przechodził.

          • 2 3

          • nie rozdmuchuje tylko sie dziwi

            skoro wartości Gdańska jako miasta do zwiedzania są tak wątpliwe, to po co tu przyjeżdżać ?

            • 3 1

    • Gdańsk nie ma Starówki, lecz Stare Miasto (3)

      Są także inne P&R np na pętli Łostowickiej, można też zostawić przy pętli na Chełmie. Ogólnie miejsc jest sporo, ale miasto wybrało tę, aby promować Amber Expo i Stadion zapewne. Bo akurat w tej części miasta nic się nie dzieje stąd może ten nacisk.

      • 8 3

      • A Stare Miasto to nie starowka? w/g slownika stare miasto to synonim starowki (1)

        • 4 4

        • Nie, w Gdańsku Stare Miasto to nazwa własna części obszaru od Podwala Staromiejskiego do końca Wałowej, Aksamitnej, Rajskiej... (okolice City Forum, Archiwum Państwowego, Przychodni na Wałowej i Starej Biblioteki PAN).
          A parking istnieje na dawnej pętli przy Jana z Kolna więc jest gdzie zaparkować w samym centrum.

          • 7 0

      • To jest kolejna forma dofinansowania stadionu.

        • 2 0

  • Wprowadzić podatek parkingowy i to wysoki. (3)

    A pieniądze przeznaczyć na dofinansowanie komunikacji miejskiej.
    Będą tanie bilety, więcej mieszkańców będzie korzystać.
    Miasta dla ludzi, nie dla samochodów.

    • 6 13

    • A samochodami, to kto jeździ? Ludzie, czy kosmici?

      • 6 1

    • co, 15 podejść i nadal nie udało się zdać egzaminu na prawo jazdy?

      do centrum przyjeżdżają też osoby starsze, rodziny z dziećmi, wózkami etc., goście z Gdyni czy Sopotu, mniejszych miejscowości w naszym województwie...
      Nikt z nich nie będzie marnował po 1 godz na dojazd w jedną stronę tylko po to aby spędzić godzinę na spacerze po Gdańsku...
      Mamy XXI wiek, samochody są obecne w naszym życiu już od jakiegoś czasu...
      To miasto musi się dostosować i wskazać kierowcom sensowne miejsca parkingowe.
      Gonienie kierowców prowadzi donikąd... :-(
      Niedługo poza sezonem restauratorzy w centrum będą wylewać łzy, że nie ma klientów.

      • 8 4

    • Takie głupoty to wpisują ludzie, którzy nigdy nie mieli samochodu a być może też nigdy nim nie jechali.

      • 5 2

  • maruda

    Bo kto wyznacza parking P&R z dala od dróg szybkiego ruchu? Gdyby parkingi takie były usytuowane np. w miejscu istnienia Auchan byłoby ludziom łatwiej. Tak czy inaczej P&R to przyszłość.

    • 11 0

  • park and ride zwykle są po drodze

    po drodze do CZEGO jest ten parking?

    takie parkingi powinny być dokoła Trójmiasta a nie w jego środku

    oddajcie PKM i te duże (?) parkingi P&R obok obwodnicy, to może będzie rezultat

    • 17 0

  • ZDiZ rozszerzył strefę płatnego parkowania na Głównym Mieście

    wszyscy walą do centrum, w parkomatach kasy nie zostawiają, tylko pchają się na podwórka, rozjeżdżaja trawniki, zastawiaja przejścia...Dyrekcja ZDiZ - na 100% po praktyce w pasmanterii - uważa , że śródmeścię rozciągnie się jak guma od gaci...

    • 9 0

  • Większość turystów przyjeżdża do nas z południa Polski

    Czyli atakują Gdańsk albo od strony Traktu, albo od strony Armii Krajowej. Oznacza to, że kierowcy musieliby przebijać się przez pół miasta, żeby samochód móc zostawić na parkingu a potem z powrotem przez tą samą połówkę miasta, żeby wrócić do centrum. No bez jaj.

    • 22 0

  • UMIARKOWANE ???? Cieszcie się, że w ogóle jakieś jest, gdyż:

    1. Z Przymorza i okolic do Głównego Miasta samochoden Letnicę i do celu zbiorkomem Przeróbkę ? Nawet jeżeli otworzą już ten tunel, to i tak już lepiej wsiąść w ósemkę i będzie szybciej.
    2. Jeśli mam zostawiać samochód na jakimś zadoopiu i płacić za dojechanie do celu, to wolę dojechać samochodem bliżej celu i przejść się piechotą.
    3. Koszty samochodu ALBO koszty zbiorkomu. Koszty samochodu ORAZ koszty zbiorkomu to się zwyczajnie nie opłaca ani finansowo ani czasowo ani pod względem komfortu.

    Rozsądną przeciwwagą dla samochodu nie jest zbiorkom a rower, gdyż rekompensuje on dosłownie wydatki na fakt posiadania samochodu czego zbiorkom nie robi bo sam jest minimalnie tańszy, wolniejszy i mniej przyjemny od roweru. Musiałby być DUŻO tańszy, DUŻO szybszy i DUŻO bardziej komfortowy, a to NIEREALNE.

    • 7 1

  • To może niech postawią tablice informacyjne przy wjazdach do miasta? Poza tym jak ktoś stoi w korkach od strony Warszawy to już ma dość i nie będzie stał kolejnej godziny żeby się przebić przez miasto pod stadion i jeszcze wracać autobusem stojącym w korkach.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane