• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dostawę 10 szynobusów dla PKM podpisana

Maciej Naskręt
2 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana. Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana.

Pomorska Kolej Metropolitalna dostanie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej Pesy. We wtorek w południe władze samorządu województwa podpisały umowę na ich dostawę. Ich zakup pochłonie ok. 114 mln zł, z czego 70 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.



W poniedziałek na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik przy ul. Słowackiego podpisano umowę na zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Kontrakt podpisali marszałkowie województwa Mieczysław Struk oraz Ryszard Świlski i wiceprezes spółki PESA Robert Świechowicz wraz z prokurentem Maciejem Maciejewskim.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która wykona zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów nastąpi w maju 2015 roku. Pierwszy skład ma pojawić się jeszcze w grudniu tego roku.

- To najważniejszy i jeden z największych przetargów na tabor ogłoszony przez nas. Wartość całkowita inwestycji, w tym zakup, to 146,7 mln zł, kwota dofinansowania to 70,2 mln zł - przypomina Mieczysław Struk.

- Nowe składy są solidne, powinny kursować przynajmniej 30 lat na torowiskach Pomorza - zapewnia Robert Świechowicz.

Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została podpisana w Warszawie 2 czerwca br. przez członków Zarządu Województwa Pomorskiego i dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.

Przypomnijmy, że składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Zobacz panoramę sferyczną wykonaną w poniedziałek na gotowej konstrukcji wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego. Panorama wymaga zainstalowanej wtyczki Silverlight.


Jedna para drzwi na człon, nie za mało?

Każdy z członów 10 spalinowych zespołów trakcyjnych ma mieć tylko jedną parę drzwi. To może się okazać poważną wadą w czasie eksploatacji. Wsiadanie i wysiadanie pasażerów będzie trwało dłużej, co nie pozostanie bez wpływu na czasy przejazdu.

Inwestor broni jednak decyzji o zakupie. Tłumaczy to po pierwsze aglomeracyjnym charakterem połączeń na linii PKM. Po drugie, składy po zelektryfikowaniu linii PKM mają trafić na tory do Kwidzyna, Chojnic, czy Bytowa. Ostatnim argumentem jest liczba pasażerów po otwarciu linii, która nie będzie początkowo w pełni obłożona. Liczba pasażerów ma rosnąć wraz z upływem lat.

Plany: pociąg co 15 minut. Maksimum: pociąg co 3 minuty

Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Osowy pociąg ma pojechać co 15 minut. Co 30 minut prawdopodobnie pojedzie pociąg do Gdyni i w kierunku Kaszub. Jak to ostatecznie będzie wyglądało, wciąż nie wiadomo.

Pociągi PKM będą wjeżdżały w Osowej (linia Gdynia - Kościerzyna) i we Wrzeszczu (linia Gdynia - Warszawa) na tory, którymi zarządza PKP PLK. Właśnie ruch na wspomnianych szlakach będzie miał największy wpływ na częstotliwość przejazdu pociągów PKM.

Niemniej, gdyby liczba podróżnych była ogromna, PKM może wpuszczać pociąg na swoje tory co trzy minuty. Dziś pociągi SKM jeżdżą maksymalnie co siedem i pół minuty.

Budowa PKM gotowa w 70 proc.

Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii dalekobieżnej (E65), najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym.

Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zmniejszyć opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E65.

- Generalnie inwestycja zrealizowana jest w 70 procentach. Wspólnie z wykonawcą założyliśmy, że w tym roku czeka nas sroga zima i z najważniejszymi pracami chcemy przed nią zdążyć - mówi Trojmiasto.pl Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM - inwestora budowy linii.

Wydarzenia

Dzień otwarty PKM

Zobacz także

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Ilość drzwi jest optymalna. (1)

    To jest NOWA linia na której dopiero trzeba POZYSKAĆ pasażera. Takiego który dotychczas jeździł własnym samochodem, albo busem tuż spod domu. I jakoś sobie radził BEZ kolei. Aby jednak pozyskać tego pasażera trzeba mu zaoferować minimalny choćby komfort podróży - nie da się zrobić tak jak w Tramwajach Pesy, że jak wyjmiemy połowę krzesełek to zmieścimy więcej bydła. Tu dla każdego pasażera musi być miejsce siedzące, a im mniej drzwi, tym więcej tychże miejsc da się upchnąć.

    • 1 4

    • bydlak

      Więc zlikwidujmy wszystkie drzwi,więcej bydła da się upchnąć.

      • 0 0

  • Za mało drzwi (1)

    W szczycie urlopowym córka wracała z Helu do Gdyni Chyloni. Niestety drzwi zacięły się nie otworzyły, i zanim przedostała się do kolejnych drzwi, pociąg ruszył. Skończyła swoją podróż dopiero w Gdyni Głównej. I nie była z tym problemem sama.Ciekawe, co powiedziałby na to konduktor.

    • 6 1

    • Z kopa w odpowiednie miejsce, a odrazu się otworzą

      • 0 0

  • Na cały wagon JEDNE drzwi ?!

    Wychodzenie i wchodzenie będzie trwało dłużej niż jazda....

    • 5 0

  • loder

    Proszę o odpowiedź, czy będzie można przejść między członami składu.Jeżeli nie, jedna para drzwi jest niedopuszczalna z powodu bezpieczeństwa podróżnych. W przypadku pożaru i awarii drzwi będzie trzeba ewakuować się przez okna ,co nie każdemu się uda.Uważam,że takie składy nie powinny być dopuszczone do eksploatacji.

    • 2 0

  • Znowu mamy myślenie typu wielkości ruchu na autostradzie A1 .....

    Planowano 30 tys na dobę jest prawie 100 tys. I decydentów to NIC nie nauczyło.... Z ruchem na PKM będzie identycznie: po 2 latach będzie 5 razy większy niż obecnie niby specjaliści oceniają....

    • 0 0

  • autobusy szynowe

    ten rodzaj lokomocji na prawdę może zabrać ludzi z samochodów/ulicy na tory.Warunek-częste kursowanie. obiecano, że na trasie Gdynia Władysławowo będą często kursować od marca br. ruszyli koniec czerwca a i tak bardzo rzadko.urzędniku myśl to nie boli.

    • 0 0

  • Ruskie ukradli a PKM odtwarza

    Skręt w lewo, nad ul. Grunwaldzką i Polanki (itd) był fragmentem trasy kolejowej do Kartuz = którą w 1946 roku nasi przyjaciele i wyzwoliciele (spod znaku gwiazdy czerwonej) zdemontowali i wywieźli se. Teraz GKM to częściowo odtwarza. Czy ta kolej dotrze do Kartuz = czy też przez Wieżycę będzie zasuwać do Chojnic. Podajcie jej trasę i datę zakończenia tych pożytecznych robót.

    GRĄDŹL

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane